Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Expositie ervaringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Expositie ervaringen

    De droom is aanwezig om eens een expositie te doen rond mijn werk (street fine art), maar wil dit graag grondig voorbereiden!

    Voor een privé expositie, hoeveel beelden hang je uit? Een 10-tal grote afdrukken zal ik al hebben, hoeveel moeten er zeker bijkomen? 20 met meer bescheiden formaat? Meer?
    Moet uitt betaalbaar blijven.....

    Voor de mensen die dit al gedaan hebbrn, wat haal je daar zelf uit, en werkten jullie met sponsors?

    Enne hoelang moet je exposeren, 1 week genoeg, of moét het langer?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

  • #2
    Re: Expositie ervaringen

    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    De droom is aanwezig om eens een expositie te doen rond mijn werk (street fine art), maar wil dit graag grondig voorbereiden!

    Voor een privé expositie, hoeveel beelden hang je uit? Een 10-tal grote afdrukken zal ik al hebben, hoeveel moeten er zeker bijkomen? 20 met meer bescheiden formaat? Meer?
    Moet uitt betaalbaar blijven.....

    Voor de mensen die dit al gedaan hebbrn, wat haal je daar zelf uit, en werkten jullie met sponsors?

    Enne hoelang moet je exposeren, 1 week genoeg, of moét het langer?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
    Minimum 12 voldoende grote fotos. Het slechte nieuws: je houdt er sowieso een financiele kater aan over.
    Je krijgt alleen iets verkocht bij de duurste afwerking (diasec of zo) - ik veronderstel digitale fotos
    Een week is te weinig. In de week komt niemand kijken.
    YMMV

    En als je het helemaal goed wil doen:
    - Een vernissage (receptie met spreker)
    - Drukwerk (affiches, uitnodigingen, kaartjes)
    - Finissage
    Last edited by Nerdifant; 5 december 2019, 09:03. Reden: extra info
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Expositie ervaringen

      Ja die vernissage zal er uitt bij horen, finnisage nog nooit v gehoord eigenlijk...

      Promo zal idd gedaan worden, kost ook de wereld niemeer

      Zou mss nog kunnen combineren met fotoboek die ik daar leg die ze dan kunnen kopen?

      Goedkoopst zou zijn dat ik kaders ter beschikking zou hebben en enkel nog in prints zou moeten investeren, hier pols ik eens voor bij de vroegere fotoclubs waar ik lid van was

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Expositie ervaringen

        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        Ja die vernissage zal er uitt bij horen, finnisage nog nooit v gehoord eigenlijk...
        Een finnisage wordt niet altijd gedaan maar kan als de solden bestempelt worden :alles aan -15%


        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
        Zou mss nog kunnen combineren met fotoboek die ik daar leg die ze dan kunnen kopen?
        Zeker doen.
        YMMV
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Expositie ervaringen

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Een finnisage wordt niet altijd gedaan maar kan als de solden bestempelt worden :alles aan -15%
          YMMV
          Klinkt ook nog interresant eigenlijk

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Expositie ervaringen

            Enne laat maar iets weten in 'Waarheen vandaag'. Mss kom ik wel eens kijken :-p
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Expositie ervaringen

              Eventueel combineren met/tijdens een of ander evenement zoals een braderij of straatkunst festival is misschien ook een mogelijkheid.

              --
              mlap.
              T.T.

              Comment


              • #8
                Re: Expositie ervaringen

                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                De droom is aanwezig om eens een expositie te doen rond mijn werk (street fine art), maar wil dit graag grondig voorbereiden!

                Voor een privé expositie, hoeveel beelden hang je uit? Een 10-tal grote afdrukken zal ik al hebben, hoeveel moeten er zeker bijkomen? 20 met meer bescheiden formaat? Meer?
                Moet uitt betaalbaar blijven.....

                Voor de mensen die dit al gedaan hebbrn, wat haal je daar zelf uit, en werkten jullie met sponsors?

                Enne hoelang moet je exposeren, 1 week genoeg, of moét het langer?

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                Hangt van veel factoren af he Benny.
                Medewerking van de gemeente indien zij daar voor te vinden zijn, als ze daar bv. een cultureel centrum hebben met een
                inkom waar je kan/mag exposeren, hoe groot is de ruimte enz.
                Ook van belang, de periode, ideaal als je kan koppelen aan andere festiviteiten.
                Hier op de gemeente zou dat bv. geen enkel probleem zijn integendeel.
                Nadeel hier in Hooglede is dat de inkom naar schatting 6 meter breed is en 20 meter lang, 10 foto’s zouden hier dus niet echt opvallen.
                Voordeel, er is bijna iedere dag wel iets te doen in de hoofdzaal.
                Bijkomend voordeel, wordt vermeld op de website van de gemeente, wat je dan nog eens kan delen op verschillende SM zoals FB bv.
                Ook belangrijk als je je werk te koop wil stellen, is de oplage, vind je je werk goed genoeg, ga dan voor kleine oplages
                of zelfs voor één stuk maar dan wel perfect afgewerkt en bv. op forex, Dibond of plexi (kost natuurlijk wel iets)
                Eens informeren bij Alex Timmermans (zat hier vroeger ook op bd onder nick “alex from holland”)

                Last edited by Guest42; 5 december 2019, 15:57.

                Comment


                • #9
                  Re: Expositie ervaringen

                  De mensen hierboven hebben reeds goede aanbevelingen gegeven.
                  Vooral aankondigen in "Uit in Vlaanderen" (want veel verenigingen of gemeentebesturen halen daar hun informatie om het dan ook in plaatselijke kranten of reclamefolders te annonceren), promotie, combineren met andere activiteiten en derg.zijn pluspunten.

                  Ik heb zelf een solo expositie gehouden in oktober 2019 (van schilderijen weliswaar), en heb ontzettend veel volk over de vloer gehad, samen met een goede verkoop. Opening was met receptie en toespraak, openingstijden enkel in het weekend van 14.00 tot 18.00 u.

                  Wat er zoveel volk naar de tentoonstelling gelokt heeft, heeft zeker veel te maken met de uitnodigingen die verstuurd zijn per post of persoonlijk afgegeven.
                  Ik weet het: digitaal gaat vlugger, is goedkoper en facebook is makkelijker, maar mensen voelen zich nog altijd persoonlijker aangesproken door een uitnodiging die ze ontvangen in de bus (die zetten ze ook op hun kast en vergeten het zo niet), dan die vluchtige digitale media. Een like hier en een like daar, maar 2 minuten later wordt er reeds weer een ander geliket, en ben je al half vergeten.

                  Een "finissage" zou ik toch niet aanraden. Als jij op het eind van de tentoonstelling alles in de aanbieding zet, dan kunnen andere mensen die wel de volle pot hebben betaald zich benadeeld voelen. Tenslotte moet je ook nog respect hebben voor je eigen werk en het niet naar beneden halen door het in de 'solden' te zetten.
                  Dat is dan ook de reden waarom ik niet meer naar gamma's en andere doe-het-zelf zaken ga, als er géén korting is. Het is daar alle 5 stappen korting.

                  Eérst moet er 'interesse' zijn van de potentiele koper uit, en dan pas kan je iets aan de prijs doen en eventueel een kleine korting toestaan. Zo heeft de koper ook de indruk dat hij een goede zaak heeft gedaan.

                  Ik kader mijn werken in, telkens ze gemaaakt zijn. Zo bespaar ik mij de grote kost om alles te samen in te moeten lijsten voor een nakende tentoonstelling.
                  Zo denk ik er over tenminste.

                  Voor mijn foto's ben ik mij reeds lang suf aan het piekeren om deze tentoon te stellen. Welk formaat? Hoeveel exemplaren, gesigneerd ?, dibond of inkaderen? En als je dan een gelimiteerde en gesigneerde oplage voorziet, moet je dan eigenlijk niet uw digitale file vernietigen, want wie zegt mij dat ik, als fotograaf, niet opnieuw ga bij drukken eventueel een paar cm kleiner of groter? Wat is een foto eigenlijk waard als je hem oneindig veel maal af kunt drukken?
                  Met schilderijen heb ik dit probleem gelukkig niet. En Alex van Holland zal dit probleem ook niet hebben want hij maakt Collodium fotografie, dacht ik.

                  Succes in ieder geval!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Expositie ervaringen

                    Bedankt al voor alle tips helpt me zeker vooruit!
                    Er is nu contact opgenomen met mij vanuit gemeenteraad (schepen van) en die wil eens vergaderen met mij over eventuele steun

                    Kortingen zou ik ook niet doen om bovengenoemde reden, ooit es een volgende expositie en je verkoopt int begin niks meer om dan teveel afhakers te hebben (als ik al het geluk heb dat er wat gekocht word)

                    Een tombola zou mss nog tot de mogelijkheden kunnen bekoren? Met beeld naar keuze op grote afdruk dan

                    Heeft er iemand van jullie met sponsors gewerkt?

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Expositie ervaringen

                      Het beste is wanneer je volk wil lokken is gebruik maken van de lokale media. Kom met een goed verhaal en neem contact op met journalisten. Stuur een persbericht samen met een aansprekende foto naar dag en weekbladen, vooral de gratis huis aan huisbladen zitten vaak te springen voor copy. Ook lokale radio en tv omroepen kunnen er aandacht aan besteden wanneer je met een goed verhaal komt. Een goede locatie is heel belangrijk: dat kan een buurthuis zijn maar beter nog een daarvoor ingerichte plaats waar vaak exposities plaats vinden. Je moet ruime tijd van tevoren je persberichten versturen zodat de media de tijd heeft om ze op tijd te plaatsen. De expositie duur moet minstens twee weken zijn. Reken er niet op dat je uit de kosten komt.
                      Ik zelf heb in het verleden alleen geëxposeerd op uitnodiging waarvan de Gemeente of andere instellingen de kosten droegen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Expositie ervaringen

                        Heb het eens allemaal zitten uitschrijven en zitten tellen
                        Kom aan een 9tal fotos met afdrukken tussen de formaten 60/80 en 120/90 (die ik al heb
                        En dan zouden er nog prints bijgemaakt worden (denk zo een 30+ afdrukken) qua kaders daarvoor moet ik nog verder uitkijken...
                        Dan nog paar ideeen qua kleine prints en aankleding....
                        Wat al qua prijs behoorlijk erin hakt uitt!
                        Gemeenteraadslid spreekt nu van als steun de locatie kosteloos te mogen gebruiken (moeten we nog gaan bekijken)
                        Maar ging et nog es in de groep smijten op gemeenteraad, we zien wel

                        Ga het nu verder bekijken vanwaar financiele steun kan komen want als ik het een beetje goed wil doen kan ik de prijs zelf niet dragen zonder een grote scheur in de broek uitteraard!

                        Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                        portfolio en workshops:
                        https://www.bennybulke.com/

                        Comment

                        Working...
                        X