Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afmetingen van tools in Photoshop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afmetingen van tools in Photoshop

    Lang geleden is hier eens de vraag gesteld over het veranderen van diameter van bv. brushes in Photoshop. Bij querty-klavieren kan dat blijkbaar met de vierkante haken, bij azerty-klavieren lukt dat blijkbaar niet. Tenminste, het is mij niet bekend.
    Weet iemand of dat nu al wél kan, of er eventueel een nieuwe mogelijkheid is om die diameters snel aan te passen ?

  • #2
    Re: Afmetingen van tools in Photoshop

    ik heb dit voor je gevonden: https://helpx.adobe.com/photoshop/us...shortcuts.html

    ken de mogelijkheden van het toekennen van shortcut keys niet

    Comment


    • #3
      Re: Afmetingen van tools in Photoshop

      Bedankt om mee te helpen zoeken, maar dit is niet wat ik zoek. Als je in PS met een borstel of penseel bezig bent, moet je dikwijls van diameter veranderen. Met de vierkante haken kan je met een qwerty toetsenbord die borstel groter of kleiner maken. Dit is veel handiger dan telkens naar de specs van je borstel te moeten gaan en daar de diameter veranderen, soms meerdere keren omdat de nieuwe instelling dan weer net iets te groot of te klein is. De vorige discussie op dit forum dateert al van 2007, dus ik dacht dat er misschien ook voor azerty-gebruikers al iets dergelijks zou zijn....Er zijn misschien échte kenners die 'den truuk' gevonden hebben, eventueel via die 'new shortcuts'....nog even afwachten dan maar ?

      Comment


      • #4
        Re: Afmetingen van tools in Photoshop

        Zelf werk ik al jaren met een qwerty toetsenbord. Ik ben daarmee begonnen om de vierkante haken te kunnen gebruiken in Photoshop, maar daar schiet jij natuurlijk niets mee op en dat is ook geen antwoord op je vraag. Mocht je het overwegen, in het begin is dat uiteraard aanpassen, maar na een poosje tijp je met even weinig of veel fouten blind als voorheen met je azerty...

        Nu even ernstig: als je met een Windows pc werkt, selecteer de borstel (B), hou dan de alt-toets ingedrukt, samen met je rechtermuisknop en door naar links of rechts te bewegen pas je de grootte aan, door naar onder of boven te bewegen pas je de hardheid aan. Op een Mac zal dat ook wel kunnen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

        Luc

        PS: even nagekeken, op een Mac is het control+option en dan dezelfde bewegingen.
        Last edited by LucFT; 4 december 2019, 18:58. Reden: PS toegevoegd

        Comment


        • #5
          Re: Afmetingen van tools in Photoshop

          en toch heb ik zo mijn idee dat je het kunt modificeren via die weg:

          Menu: Bewerken
          en dan Sneltoetsen

          want je hebt daar 2 opties:
          sneltoets (waar je zijn moet) -> sneltoetsen voor: Gereedschappen en dan naar beneden scrollen
          menu


          Comment


          • #6
            Re: Afmetingen van tools in Photoshop

            Ik gebruik gewoon de rechtermuisknop, zo komt het eigenschappenvenstertje van het penseel te voorschijn.
            Door met de muis op het woord grootte te gaan staan en de linkermuisknop ingedrukt te houden kan je gewoon naar rechts en links verschuiven zo snel je wilt
            Op die manier verander je ook heel snel de grootte van het penseel
            Misschien ben je daar iets mee, alé zo werk ik in ieder geval

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Afmetingen van tools in Photoshop

              of https://community.adobe.com/t5/indes.../td-p/10733052 laatste post op de pagina, misschien dat je dan wel zelf de file in kladboek moet wijzigen...

              De studie naar het hoe wat waar welk in wat gaat mij nu even te ver ....

              maar volgens mij is dat ook de file die je via PS dan ook kwa wijzigingen opslaat...

              maar als de file als azerty opslaat in de aangegeven directory kan je deze volgens mij ook bij Set selecteren en dan als default toewijzen
              Last edited by in2lapland; 4 december 2019, 19:31.

              Comment


              • #8
                Re: Afmetingen van tools in Photoshop

                In Photoshop CS6 kun je zeker de keyboard shortcuts naar je hand zetten. In Lightroom kon dat niet, en da's onder meer een van de redenen waarom ik nooit van LR 'gehouden' heb. Nu ben ik met Affinity Photo aan de slag, en ook daar -net zoals in PS CS6- kun je de keyboard shortcuts wijzigen.
                Op Mac, en Engelstalige PS is dat Edit>Keyboard shortcuts... en dan ga je maar aan de slag. Ik heb destijds typecursus gevolgd, en ben nog steeds een geroutineerde (blinde!) typist, dus ik heb altijd voor AZERTY geopteerd. Ik heb die vierkante haken gewoon vervangen door ronde haken.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Afmetingen van tools in Photoshop

                  Heb wat dingen uitgeprobeerd en ja hoor: voor mij werkt best de Alt/Rmuisknop en dan bewegen L-R en O-B ! Bedankt iedereen om mee te brainstormen !

                  Comment

                  Working...
                  X