Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

    Hoi allemaal,

    ik heb momenteel een Sony A77 die 6 jaar oud is. Ik heb een Tamron 24-70 2.8, een Tamron 18-270 3.5-5.6 en een Sigma macro 100 2.8.

    Ik ben toe aan een nieuw toestel, maar vraag mij af of ik de overstap durf wagen naar een systeem camera met behoud van mijn lenzen en gebruik van adapter.

    Zijn er hier die daar ervaring mee hebben en het kunnen aanraden of afraden?

    Bedankt voor de reacties.

    Groetjes
    Lies

  • #2
    Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

    Als je met weinig risico eens wil testen of de stap naar A7-reeks iets voor jou is, dan zou ik het volgende aanschaffen :

    - tweedehands A7II of A7RII, afhankelijk van hoeveel detail je wil.
    - LA-EA4 adapter
    - Samyang 35/2.8 of Sony 85/1.8 prime: beide relatief goedkoop.

    Dan kan je met je huidige lenzen aan de slag, en zo'n E-mount prime erbij laat je toe om optimaal van de compactheid van een A7 te genieten wanneer je dat wil. Een A7-reeks met 35/2.8 past in een jaszak.
    Indien het werken met een adapter je achteraf toch niet zou bevallen, dan is zo'n camera met een prime lens meteen weer verkocht, of je kan nog altijd beslissen om de A-mount lenzen te verkopen en er bv. een Sony 24-70/4, of 24-240, of een toplens als 90/2.8 macro in de plaats te nemen.

    Zelf verkies ik om de set zo compact te houden als mogelijk, en bv. vrijwel alleen wanneer ik de 70-200 gebruik plaats ik de batterijgrip erop. Ik heb dan ook mijn adapter en alle lenzen met A-mount lang geleden verkocht. Anderen vinden het prima werken met de adapter en houden hun vroegere glas. Dat is dus een persoonlijk keuze.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #3
      Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

      Ik denk dat je zelfs de Tamron 24-70 en die andere Tamron 18-270 met de LA-EA3 kan gaan gebruiken - bekijk of er een AF-motor in zit. Het werkt niet met elke lens even goed, maar vb. de LA-EA3 en de Sony 300f2.8 met ingebouwde AF-motor doen het erg goed. De sigma 100mm f2.8 macro daarvan weet ik niet of er een motor ingebouwd zit. De tamron 24-70 en de macro zijn full-frame lenzen, de hyperzoom is enkel APS-C. Dus als je ze alle 3 wil bezigen, moet je in het APS-C gamma blijven in E-mount. De 3 lenzen werken zeker met de LA-EA4, zij het dat die minder AF-punten heeft, en je verliest een derde van een stop (niks dramatisch - ik heb beide, en ik gebruik beide).

      Proberen in de winkel - dus lenzen meenemen zou ik zeggen.
      Groeten

      Comment


      • #4
        Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

        Je superzoom zal op moderne toestellen alleen maar meer gaan tegen vallen. De Sony 24-240 is echt zo slecht niet. Met een 50 of 35mm erbij ben je al aardig gesteld. je Macrolens zal ook goed presteren, maar als je de autofocus niet gebruikt ( wat ik bij macro zou aanraden) is de goedkoper LAEA 3 adapter ook prima.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

          Inderdaad,de 24-240 is een knapppe lens.Het grote nadeel is wel de opening op telestand(f6,3).Deze lens is reeds meer dan 4 jaar mijn standaard lens en tevens mijn enige lens.Hopelijk kan ik in de loop van volgend jaar 90 mm macro bij aanschaffen maar ik denk eigenlijk eerder aan de tokina firin 100 mm macro,deze is bijna de helft goedkoper dan de 90 mm,en vermits ik maar een amateurfotograafje ben vermoed ik dat deze goed genoeg is voor mij.

          Comment


          • #6
            Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
            De tamron 24-70 en de macro zijn full-frame lenzen, de hyperzoom is enkel APS-C. Dus als je ze alle 3 wil bezigen, moet je in het APS-C gamma blijven in E-mount.
            Ik zou eerder zeggen: ga voor FF, dan gebruik je het volle potentieel van 2 lenzen, en zet de camera in aps-c mode voor de superzoom
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

              Ik denk dat het niet lang meer gaat duren en Sony gaat een eind maken aan A-mount. Het is een eeuwigheid geleden dat er nog een nieuwe camera is uitgekomen en van lenzen hoor je ook niks meer.

              E-mount is de toekomst voor Sony en dan vooral full frame. Ik zou dan ook je lenzen te koop zetten en volledig overstappen naar E-mount.
              Met adapters werken heeft nadelen. Met de LA-EA4 verlies je 1/3 stop licht. Het kan zijn dat de AF goed werkt maar ik heb daar mijn twijfels over.

              Een A7III is een goede all-round camera en is momenteel afgeprijsd. Een A7IV gaat niet lang meer op zich laten wachten.
              Tamron en Sigma maken ook lenzen specifiek voor FE-mount. Ik denk aan een Tamron 28-75/2.8, 17-28/2.8 en Sigma heeft ook uitstekende primes.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                Ik zou je een a7m3 met kitlens en een la ea3 of la ea4 adapter aanraden, afhankelijk van je lenzen. Die adapters werken prima.
                Dan kan je starten met de sony experience, de kitlens is echt een toffe lens voor 100€. Gaandeweg kan je dan je bestaande lenzen ook nog gebruiken en vervangen.

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Ik denk dat het niet lang meer gaat duren en Sony gaat een eind maken aan A-mount.
                  Dat denk ik ook.
                  Support voor bestaande lenzen is er via de adapters, maar ik verwacht ook niets nieuws meer.



                  Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                    Wat versie II of III betreft: met beide kan je knappe dingen doen.
                    Hangt er vooral van af hoeveel je eraan wil geven wat mij betreft.

                    Test ze beide eens, en lees de DPR-reviews eens goed door. Dan ga je al snel weten of III de meerprijs waard is voor jou.

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                      Ik ben zelf eerder dit jaar van een A77 uit 2013 overgestapt naar een A7III en beklaag het me geen enkele seconde. Een III is duurder dan een II, maar is vooral een meerwaarde op vlak van batterijduur als ik op ervaringen van andere gebruikers mag afgaan. Als je niet professioneel bezig bent met fotografie is dat misschien niet zo'n grote ramp als je sneller moet herladen, maar een III is ook een update op andere vlakken.

                      Wat de LA-E4 adapter betreft: ik gebruik die zelf op een Zeiss 85 f/1.4 (A-mount), maar merk dat die het daar niet goed doet op vlak van focus. Heel veel zoeken en te veel onscherpe beelden. Dit zou van lens tot lens afhankelijk zijn, met andere A-mountlenzen zou het nog gaan. Wel jammer, want ik hou van de kwaliteit van de Zeiss (zeker als die nog eens raak schiet) maar ik ga die van de hand doen en een modernere e-mountvariant kopen die veel accurater is met autofocus.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
                        Wat de LA-E4 adapter betreft: ik gebruik die zelf op een Zeiss 85 f/1.4 (A-mount), maar merk dat die het daar niet goed doet op vlak van focus. Heel veel zoeken en te veel onscherpe beelden. Dit zou van lens tot lens afhankelijk zijn, met andere A-mountlenzen zou het nog gaan. Wel jammer, want ik hou van de kwaliteit van de Zeiss (zeker als die nog eens raak schiet) maar ik ga die van de hand doen en een modernere e-mountvariant kopen die veel accurater is met autofocus.
                        Raar, bij mij is er geen enkele lens die het niet goed doet op de LE-EA4. Allemaal screwdriven lenzen van Minolta. Heb je de lens AF gecalibreerd?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
                          Wel jammer, want ik hou van de kwaliteit van de Zeiss (zeker als die nog eens raak schiet) maar ik ga die van de hand doen en een modernere e-mountvariant kopen die veel accurater is met autofocus.
                          Ik heb die CZ85 ook gehad en heb ze ook met spijt in het hart verkocht. Maar anderzijds ben ik toch ook wel blij dat ik ze vervangen heb. De FE85/1.8 kost een pak minder, is ook een uitstekende lens, en is veel kleiner en lichter. Bovendien: wat beperkte DOF betreft ga je niets verliezen wanneer je van aps-c met 85/1.4 naar FF met 85/1.8 gaat. Om het even welke A7 met die FE85 levert een superleuke combinatie op.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Raar, bij mij is er geen enkele lens die het niet goed doet op de LE-EA4. Allemaal screwdriven lenzen van Minolta. Heb je de lens AF gecalibreerd?
                            Die heb ik niet AF gecalibreerd, dat zal ik eens proberen. Ik denk echter niet dat het daar aan ligt, want als ik op stilstaande objecten focus zit hij er wel vaak op (hoewel dat in lichtarme omstandigheden niet altijd snel lukt). Vaak betekent echter niet altijd, zeker niet als het wat sneller moet gaan ("run and gun", straatfotografie). Ik kan eens raad vragen bij de fotowinkel, maar een verkoper van Sony op een demonstratie vertelde me dat adapters voor A-mountlenzen maar een tijdelijke oplossing zijn en dat die ook niet altijd goed zijn voor je camera. Dat je het potentieel van de camera niet uit haalt en dat je beter lenzen koopt die gemaakt zijn voor het type body (E-mount, in het geval van de A7III). Verkoopspraatjes? Ik ben alleszins geneigd om over te stappen naar een waardige opvolger met een E-mount.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overstap naar Sony systeemcamera met behoud van lenzen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
                              Die heb ik niet AF gecalibreerd, dat zal ik eens proberen. Ik denk echter niet dat het daar aan ligt, want als ik op stilstaande objecten focus zit hij er wel vaak op (hoewel dat in lichtarme omstandigheden niet altijd snel lukt). Vaak betekent echter niet altijd, zeker niet als het wat sneller moet gaan ("run and gun", straatfotografie). Ik kan eens raad vragen bij de fotowinkel, maar een verkoper van Sony op een demonstratie vertelde me dat adapters voor A-mountlenzen maar een tijdelijke oplossing zijn en dat die ook niet altijd goed zijn voor je camera. Dat je het potentieel van de camera niet uit haalt en dat je beter lenzen koopt die gemaakt zijn voor het type body (E-mount, in het geval van de A7III). Verkoopspraatjes? Ik ben alleszins geneigd om over te stappen naar een waardige opvolger met een E-mount.
                              Dat de native lenzen beter zijn is ontegensprekelijk. De adapter is een oplossing om oud (en meestal goedkoop) glas op de nieuwe body's te gebruiken, meestal tot de E-mount lenzen aangeschaft kunnen worden ;-)
                              Dat de adapters niet goed zouden zijn voor je camera? Als het is zoals "schadelijk", noem ik dat een verkoperspraatje. Als het gaat over te volle de mogelijkheden van je camera te gebruiken klopt dit wel.

                              Comment

                              Working...
                              X