Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

    Met het oog op de aanschaf van een nieuwe camera die niet meer door mijn Lightroom 6 ondersteund wordt, ben ik op zoek naar een andere raw-convertor.

    Hoewel je misschien veel krijgt voor de prijs bij Adobe, ben ik niet zo een fan van het abonnement systeem.
    Ondertussen heb ik al enkele alternatieven uitgetest en uiteindelijk blijven er nog 2 over. DxO PhotoLab 3 en On1 Photo Raw 2020.
    Ik vind ze beide wel goed.

    Luminar 4 heb ik ook bekeken en heb ongeveer dezelfde conclusie als Lieven Lema in deze topic.

    Ik heb begrepen dat er hier leden zijn die één van beide programma's gebruiken.

    Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen ermee?
    Support? Updates? Blijft de snelheid hetzelfde?, enz...

    Ik neem aan dat jullie met dezelfde vragen gezeten hebben als ik nu.

    Deze avond en morgenavond alles nog eens uitgebreid testen zodat ik nog gebruik kan maken van de Black Friday korting.

  • #2
    Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

    Zonder de minste twijfel On1 Photo Raw 2020.
    Hier ten lande niet zo bekend maar in Duitsland werken alle topfotografen met dit.
    Ben wel geen topfotograaf, verre van zelfs, maar als je ermee werkt zal je direct zien dan geen enkele RAW bewerker kan tippen aan de mogelijkheden van dit schitterend programma.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

      ON1 2020 voor mij ook, ik heb nog twee dagen DXO geprobeerd maar daar kan ik vrij kort over zijn: wat een rommelige UI is mij dat zeg. (dat is een persoonlijke opinie hoor).

      Support is goed, niet uitzonderlijk of buitengewoon, maar goed.
      Updates zijn er, er komen ook wat uitbreidingen begin volgend jaar (mobile etc.). Er zijn een paar fora waar goeie tips gegeven worden, er is op FB een officiële pagina met goeie support (maar de beheerder Whitney is wel heel streng, zij duldt geen kritiek en dat is misschien niet de juiste keuze) en een gebruikersgroep waar heel veel ondersteuning te vinden is. Je leert wel gauw Rick Sammartino en Brian Wilson kennen, die hebben een kennis die aan het ongelooflijke grenst. (...en Vollkert en...er zijn er nog)

      Als ik veel foto's te importeren heb gebruik ik PhotoMechanic, maar de importmodule van ON1 is ook ok, organiseren van foto's gaat goed, exporteren gaat goed (zodra je door hebt dat dit ook op de achtergrond kan), filteren kan (DXO niet), kenwords, metadata...

      Vroeger gebruikte ik LR, wel in de versie 2020 mis ik niets meer. Zelfs met .raf kan het overweg (DXO weeral niet).

      Dus +1 voor die 'zonder twijfel' van Red Falcon.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

        Bij mij is DxO Photolab al enkele jaren mijn "RAW-convertor of choice". Nu het pakket uitgebreid is met lokale correcties en Nik Software, wordt het nog een stuk sterker.
        MIjn workflow is nu: Canon CR2 ontwikkelen in DxO PL3; exporteren als 16-bits tiff naar Affinity Photo 1.7.3 en daar afwerken. Ik gebruik ook nog een trukendoos met een aantal Topaz plugins.

        Ik beschik over een aantal versies van ON1 Photo RAW, maar was eigenlijk afgehaakt toen men de Portrait module die in versie 10.5 zat, dropte in 2017. Ik heb 2018 geskipt, maar kreeg het terug toen ik intekende op 2019 (reden: Portrait module terug). Maar intussen gebruik ik doorgaans PortraitPro voor mijn portretten. Jammer dat PP mijn Affinity doet crashen. Dus ik moet van DxO naar PP en pas dan naar AP.
        Ik ben benieuwd naar de 'portretmodule' in Lum 4. Iemand daar meer ervaring mee?
        Last edited by LesC; 1 december 2019, 11:48.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

          Red Falcon, Lieven Lema en LesC, bedankt voor jullie input.

          On1 lijkt inderdaad uitgebreider te zijn. Je kan precies ook Lightroom-bewerkingen importeren.
          DxO lijkt me in eerste instantie iets gemakkelijker in gebruik.


          Dadelijk als de kinderen slapen zijn, beide programma's nog eens aan de tand voelen met dezelfde foto's en bewerkingen.

          @Red Falcon, Lieven Lema,
          heb een verzoek gedaan bij de FB-groepen om daar nog wat extra info op te doen.
          Goede opmerking ivm de Fuji. Dadelijk eens kijken of hij de bestanden van mijn X30 kan openen. Verder zijn het Canon cr2 bestanden.

          @LesC,
          gebruik je de ViewPoint module ook om perspectiefcorrecties te doen?
          De filmpack lijkt me eerder een preset-pack

          Comment


          • #6
            Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

            Oorspronkelijk geplaatst door Schanske Bekijk bericht
            ...
            @LesC,
            gebruik je de ViewPoint module ook om perspectiefcorrecties te doen?
            De filmpack lijkt me eerder een preset-pack
            Een van de belangrijkste redenen waarom ik DxO verkies boven de concurrentie is omdat mijn voorkeur lens een typische groothoek is, de EF-s 17-55 f/2.8 IS op de Canon EOS 7D (crop)camera.
            Groothoeklenzen hebben correctie nodig, en geen enkele andere software biedt me de mogelijkheden van DxO. Ik was al met Viewpoint bezig vooraleer ik echt met DxO OpticsPro (nu: PhotoLab) aan de slag ging.
            Bijzonder jammer dat ik DxO Viewpoint 3 (nog?) niet als plugin kan gebruiken binnen Affinity Photo. Daarvoor moet ik nog terug naar PS CS6, of DxO VP3 als standalone gebruiken. Binnen DxO PL3 is VP3 gewoon geïntegreerd.
            Last edited by LesC; 1 december 2019, 21:44.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

              Oorspronkelijk geplaatst door Schanske Bekijk bericht



              Goede opmerking ivm de Fuji. Dadelijk eens kijken of hij de bestanden van mijn X30 kan openen. Verder zijn het Canon cr2 bestanden.
              Ook de X-30 heeft een X-trans aan boord, vergeet het dus maar.
              ...leeg...

              Comment


              • #8
                Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

                Gisterenavond nog een deel testen gedaan met beide programma's. Deze avond verder testen en dan beslissen wil ik nog genieten van den Black Friday korting.

                Mijn bevindingen na de testen gisteren.

                On1 
                + kan mijn .raf-files lezen
                + Interface in het Nederlands (alhoewel de vertaling zeer slecht is. Maar dat zal nog wel aangepast worden)
                + Verzorgde en overzichtelijke interface
                + Bibliotheek voor mij uitgebreid genoeg. (trefwoorden, Kleurlabels, Classificatie)
                + Tools voor lokale aanpassingen werken goed.

                - Panorama maken liep de mist in door delen in de foto te herhalen
                - Watermerk krijg ik niet mooi duidelijk en scherp op de foto (nog niet de juist instelling gevonden)
                - Krijg geen randloze afdruk klaar. Aan 2 zijde krijg ik de marge niet weg.
                - Gecrasht bij het gebruik van de Portait tools
                - Om één of andere reden komt het programma regelmatig terug op de voorgrond terwijl ik bv aan het surfen ben. (vervelend)

                Photolab 3

                + Interface wat aan te passen. (Eigen pallet maken met de functies die ik meestal gebruik, waardoor de interface minder druk wordt)
                + Tools voor lokale aanpassingen werken goed
                + Nieuwe HSL-tool werkt heel  fijn.
                + Goede ruisonderdrukking

                - kan mijn .raf-files niet lezen.
                - Geen kleurlabels, enkel classificatie
                - geen portrait tools
                - Standaard een drukke interface
                - Geen watermerk
                - Geen printmodule

                On1 is veel completer, maar enkele functies doen niet wat ik ervan verwacht. (Kan aan mij liggen )
                DxO is minder compleet, interface minder overzichtelijk, maar ik lijk er op het eerste zicht mooiere resultaten mee te behalen.
                Vind beide programma's eigenlijk fijn werken. Gaat nog een moeilijke worden. 

                Comment


                • #9
                  Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

                  Ok, juiste conclusie denk ik, maar vergeet niet dat On1 een veel hogere leercurve heeft.
                  Ik wist niet je die in het Nederlands kon zetten, voor iemand met een gebrekkige kennis van het Engels als ik is dit wel handig.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Ok, juiste conclusie denk ik, maar vergeet niet dat On1 een veel hogere leercurve heeft.
                    Ik wist niet je die in het Nederlands kon zetten, voor iemand met een gebrekkige kennis van het Engels als ik is dit wel handig.
                    Pas op met dat Nederlands, het is een computervertaling met de meest rare zaken. File werd Het dossier, reject werd afkeer en zo verder...
                    Een grappige vertaling op een Chinese site: je kan kiezen uit welk land je pakje komt, één van die landen is Porselein. Ah ja want in het Engels is porselein china.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #11
                      Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                      Pas op met dat Nederlands, het is een computervertaling met de meest rare zaken. File werd Het dossier, reject werd afkeer en zo verder...
                      Een grappige vertaling op een Chinese site: je kan kiezen uit welk land je pakje komt, één van die landen is Porselein. Ah ja want in het Engels is porselein china.
                      En dan is het gelukkig nog geen Bone China!

                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                        Pas op met dat Nederlands, het is een computervertaling met de meest rare zaken. File werd Het dossier, reject werd afkeer en zo verder...
                        Een grappige vertaling op een Chinese site: je kan kiezen uit welk land je pakje komt, één van die landen is Porselein. Ah ja want in het Engels is porselein china.
                        Of vertalingen zoals: zijspanbestanden, witte was, blootstelling

                        Comment


                        • #13
                          Re: DxO PhotoLab 3 of On1 Photo Raw 2020

                          De beslissing is gemaakt.
                          Ik ga voor Photolab 3 Elite.
                          Ondanks dat deze mijn X30 niet ondersteund en een een wat rommeligere interface heeft, vind ik de tools prettiger werken en krijg ik sneller het beoogde resultaat.
                          Voor mijn X30 blijf ik voorlopig nog mijn Lightroom 6 gebruiken tot ik daar een oplossing voor gevonden heb. Heel veel gebruik ik dat toestel niet tov mijn dslr.
                          Nog enkele uren de tijd om te beslissen of ik Viewpoint en/of de filmpack erbij ga bestellen.

                          Lieven Lema, Red Falcon en LesC, bedankt voor jullie input.

                          Comment

                          Working...
                          X