Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

    Nog eens een voorbeeld van een inzending die binnenkomt, direct goed begint te scoren, en bijna de hele duur van de Challenge aan de leiding blijft. VQB is met zijn inzending "Herfstdip" winnaar van de november 2019 Challenge geworden. Proficiat! VQB was in het verleden al regelmatig Challenge-winnaar, maar we moeten daarvoor wel teruggaan naar november en december 2018. Tweede wordt ines49 met "Gouden rust", en derde een andere regelmatige winnaar: Frakske. Vooraan nog bekenden als fotisto-wim, MP61 en filipo... Vierenveertig foto's in totaal die elk op hun manier de herfstkleuren weergeven.
    Mijn gelukwensen gaan uiteraard naar de winnaar en de twee anderen op het 'ereschavotje', maar natuurlijk ook naar alle deelnemers. Iedereen heeft tenslotte op zijn/haar manier een bijdrage geleverd tot deze kleurrijke oogst.
    Het is enkel dankzij de medewerking van iedereen ( = zowel diegenen die een foto inzenden als diegenen die de foto scoren), dat wij onze Challenge elke maand opnieuw kunnen laten plaatsvinden.
    Ik heb ditmaal enkele posts gemaakt op de BD-Facebook-pagina, en het lijkt alsof dat reeds enige resultaat heeft gehad. De winnaar heeft uiteindelijk 40 scores gekregen, tegenover 31 voor de winnaar van de oktober-Challenge. Maar 40 is nog altijd minder dan het aantal deelnemers (44)!

    VQB ontvangt van onze sponsor CeWe een kortingbon van €30,-; zijn foto wordt toegevoegd aan Winnende Challenge-foto's 2019, en wordt tevens door mij voorgedragen voor de Hall of Fame van Week 49 (dus niet de HoF van volgende maandag, maar die van een week later). Ik moet hier wel bij vermelden dat een nominatie door mij niet meteen een selectie door de HoF-samensteller(s) betekent. Tenslotte wordt de winnende foto opgevraagd door de Shoot-redactie voor publicatie in het tijdschrift.

    We gaan het jaar uit met "Zwart-wit" patronen. Dat gaat logischerwijze een heel ander beeld opleveren dan "herfstkleuren". Ik ben benieuwd.
    Last edited by LesC; 1 december 2019, 11:52.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

    Gefeliciteerd met je eerste plaats VQB

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de 'making of' want ik vermoed (als ik me sommige van je inzendingen uit het verleden herinner) dat je er terug heel wat voorbereiding hebt in gestoken om dit perfect, mooi resultaat te bekomen?
    Staat het blad bvb met een stokje in het water ?
    Mijn fotowebsite : www.filover.be

    Comment


    • #3
      Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

      Gefeliciteerd, knap gedaan en ook wel benieuwd hoe dit gelukt is
      Wat mij wel opvalt Les is de hele slechte kwaliteit tegenwoordig van sommige opnames
      Ook de winnende opname zit vol ruis en artefacten vanwege de hele kleine bestandsgrootte
      Toch wel iets om rekening mee te houden op een fotografieforum vind ik.

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        ...
        Wat mij wel opvalt Les is de hele slechte kwaliteit tegenwoordig van sommige opnames
        Ook de winnende opname zit vol ruis en artefacten vanwege de hele kleine bestandsgrootte
        Toch wel iets om rekening mee te houden op een fotografieforum vind ik.

        grts
        Sieg
        Dank voor je opmerking, Sieg. Het klopt wat je zegt, maar het is iets dat wij zelf niet in handen hebben. In tegenstelling tot het BD-forum, waar foto's niet worden opgeladen, maar elders gehost, en gelinkt naar BD, worden de Challenge-foto's rechtstreeks opgeladen naar de Minoc-servers, en wordt er, omwille van 'zuinigheid' een flinke compressie toegepast. 'Gelukkig', zou ik maar zeggen, geldt dat voor alle ingezonden foto's, al heeft de ene er minder last van dan de andere. Ik kan het weer melden, maar geloof niet dat er iemand dit ter harte zal nemen. Helaas...
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Dank voor je opmerking, Sieg. Het klopt wat je zegt, maar het is iets dat wij zelf niet in handen hebben. In tegenstelling tot het BD-forum, waar foto's niet worden opgeladen, maar elders gehost, en gelinkt naar BD, worden de Challenge-foto's rechtstreeks opgeladen naar de Minoc-servers,(
          @ LesC,zou het dan niet mogelijk zijn als de deelnemers van de challenge hun deelnemende foto via hun eigen host opladen net zoals ze foto's opladen voor het forum ?

          Mvg Yves
          What you see is what you get

          Comment


          • #6
            Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

            Proficiat VQB, ben jij een wintervlinder ?
            ook proficiat aan alle deelnemers !
            Die compressie dat is inderdaad een oud zeer, zou dat in 2020 niet kunnen bijgesteld worden ?
            Via eigen host opladen dat zal niet gaan daar er dan vanalles mee kan gebeuren,
            bovendien heeft BD op die manier geen betrouwbaar overzicht en ook gegarandeerd geen betrouwbaar archief.
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

              Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
              @ LesC,zou het dan niet mogelijk zijn als de deelnemers van de challenge hun deelnemende foto via hun eigen host opladen net zoals ze foto's opladen voor het forum ?

              Mvg Yves
              Goeie vraag, maar nee, Yves, precies omwille van de anonimiteit.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

                Misschien kunnen we op termijn Jpeg dumpen voor HEIF - en ziet men dat wel zitten...

                Comment


                • #9
                  Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

                  En onze Challenge-winnaar is tevens terug te vinden in de Hall of Fame van Week 49: https://forum.belgiumdigital.com/f39...-a-576046.html ! Ook hiervoor onze gelukwensen!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

                    De bedoeling was eerst om een drijvend blad te fotograferen, maar dat lukte niet omdat de randen telkens onder water kwamen te liggen (oppervlaktespanning). Na wat proberen heb ik het blad uiteindelijk recht gezet door het met het steeltje vast te maken aan een stokje. De waterrimpels zijn het resultaat van druppeltjes die net voor de bladtip in het water vallen. De kleur van het water is de reflectie van een gekleurd blad papier, belicht met een flash. Een 2de flash belicht het blad zelf van rechts-achter. Een deel van dat licht gaat door het blad waardoor de voorkant dan ook belicht is. En dan iets meer dan honderd keer proberen om er dan de meest geslaagde waterrimpel uit te halen

                    Comment


                    • #11
                      Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

                      Oorspronkelijk geplaatst door VQB Bekijk bericht
                      De bedoeling was eerst om een drijvend blad te fotograferen, maar dat lukte niet omdat de randen telkens onder water kwamen te liggen (oppervlaktespanning). Na wat proberen heb ik het blad uiteindelijk recht gezet door het met het steeltje vast te maken aan een stokje. De waterrimpels zijn het resultaat van druppeltjes die net voor de bladtip in het water vallen. De kleur van het water is de reflectie van een gekleurd blad papier, belicht met een flash. Een 2de flash belicht het blad zelf van rechts-achter. Een deel van dat licht gaat door het blad waardoor de voorkant dan ook belicht is. En dan iets meer dan honderd keer proberen om er dan de meest geslaagde waterrimpel uit te halen
                      Zoals ik dacht was het wel 'iets' meer dan gewoon een foto van een vallend blad...
                      Het stokje kon ik nog vermoeden, de rimpeling is nu ook duidelijk. Knap werk.
                      Bedankt voor de toelichting !
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: VQB wint de november 2019-Challenge, thema: De kleuren van de herfst. Proficiat!

                        Proficiat VQB (actief sinds 2011) met je vijfde erepalm.

                        Prettige feestdagen allemaal!
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment

                        Working...
                        X