Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

    Mijn 600D heeft de geest gegeven. Al mijn foto's zijn ofwel volledig wit ofwel wit met roze lijnen. Als ik live view aan zet krijg ik de fout Err 70. De betekenis van deze code kan samengevat worden als 'er is iets mis'
    Gezien mijn vrij uitgebreide collectie met (overwegend goedkope) Ef(-S) lenzen zou ik bij het Canon systeem willen blijven.

    Nu ben ik aan het twijfelen tussen een 250D en een M50 + EF-S adapter.
    De prijs is vergelijkbaar.
    Het voordeel van de M50 is dat die veel kleiner en lichter is en dat ik in de toekomst er een lichte EF-M lens voor kan kopen.
    Ik zie eigenlijk geen nadeel voor de M50 behalve dat de balans volledig om zeep is door de onevenredig zware lens en adapter.
    Zijn er nog nadelen aan de M50 icm EF-S lenzen?
    Heeft iemand ervaring met deze setup?
    Zijn er betere opties dan de 250D en M50?

    Dit zijn de lenzen die ik heb:
    Canon 50mm F1.8
    Canon 70-300mm F4-5.6 IS
    Canon 85mm F1.8
    Canon 17-55mm IS
    Canon 18-200mm IS
    Canon 10-22mm
    Sigma 30mm F1.4
    Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

  • #2
    Re: Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

    Ik gebruik ale enkele jaren EOS M toestellen (M10, M100 en M6) voornamelijk voor de compactheid naast m'n 7DII.
    Zeer tevreden over de beeldkwaliteit, vanaf M5-M6 is de AF ook behoorlijk, hoogstwaarschijnlijk zal een M50 op beide criteria beter zijn dan je 600D.

    Maar ik gebruik zelden nog mijn EF-S lenzen er op (soms nog de EF-S 60 macro omdat er geen equivalent bestaat in M-vatting).
    De 10-22 gaat nog maar de 17-55 is belachelijk groot (ik heb nooit de bezorgdheid over balans begrepen, je ondersteunt een toestel onder de lens op de plaats van het zwaartepunt).
    De Sigma 30 1.4 is merkelijk slechter van beeldkwaliteit dan de EF-M 22 f:2.
    Ik heb dus, buiten deze en de 15-45 kitlens, de 55-200 en de 11-22 erbij gekocht.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

      Ik weet niet of de combinatie M + adapter lichter is dan een DSLR, maar je hebt daar een viertal uitstekende objectieven in je arsenaal.
      Persoonlijk zou ik uitkijken naar een EOS XXD, een 60 - 70 of 80D tweede hands dat zijn stuk voor stuk heel goede toestellen.
      Wel uitkijken en nagaan hoeveel clicks het toestel al heeft natuurlijk.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

        Ik persoonlijk zou met deze set lenzen voor een canon 80d gaan.
        Heb deze zelf en bent daar zeer tevreden mee.
        Als ik een systeemcamera in mijn handen neem voelt het me altijd niet zo goed aan, natuurlijk das heel persoonlijk

        Comment


        • #5
          Re: Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

          Wat maakt een 80D dan beter dan een 250D of M50? Volgens mij niet de sensor of image processor want die zijn 2 generaties ouder.
          Volgens mij gaat het dan enkel om de betere autofocus, betere behuizing en bediening.
          Een 80D is sowieso te groot en te zwaar voor mij.

          Ik heb intussen een M50 + kit lens besteld bij bol.com voor 500 euro. Ik was niet van plan om de kit lens te kopen maar met die promo was dat maar 20 extra
          Meteen ook een adapter (90 euro) en Viltrox speed booster (120 euro) bijbesteld.

          Met die speed booster wordt de crop factor verlaagd van 1.6x naar 1.13x waardoor mijn EF lenzen bijna hetzelfde resultaat geven als FF. Er is wel kwaliteitsverlies maar dat zou maar heel beperkt zijn (behalve in de hoeken).
          Een ander heel groot voordeel is dat de lichtsterkte wordt verhoogd.

          Dus mijn 85mm/F1.8 wordt op
          M50 met lens adapter: 136mm/F2.8
          M50 met speed booster: 96mm/F2.0
          Redelijk dicht bij FF specs dus.

          Voorlopig ben ik niet van plan om een extra EF-M lens te kopen behalve dan misschien die 22mm/F2.0.
          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

          Comment


          • #6
            Re: Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

            waarom heeft u überhaupt dan deze vraag gesteld als u toch al wist wat ge ging kopen?
            Verloren energie van onze kant denk ik dan.
            En dan een M50 vergelijken met een FF?
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

              EOS-M wordt hier op het forum nog altijd onderschat (of zelfs in de grond geboord - wat de boer niet kent ... ).

              De 22mm f:2 is niet alleen een erg scherp lensje maar ook zeer compact.
              Benieuwd naar je ervaringen met de speed booster.

              Op die EF/EF-M adapter had je wat kunnen besparen met een Chinese (MEIKE of zoiets).

              Comment


              • #8
                Re: Canon 250D of M50 als vervanger voor Canon 600D

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                waarom heeft u überhaupt dan deze vraag gesteld als u toch al wist wat ge ging kopen?
                Verloren energie van onze kant denk ik dan.
                En dan een M50 vergelijken met een FF?
                Mijn vraag was of er een beter alternatief voor mijn 600D was dan de 250D of M50. Ook jouw reactie was nuttig voor mij. Ik heb de 80D vergeleken met de 250D en M50 maar dat bleek voor mij geen goed alternatief te zijn.
                Voor andere mensen die twijfelen kan dit misschien wel een optie zijn.
                De vergelijking met een FF camera is volgens mij toch heel terecht. De beste Canon lenzen zijn de EF lenzen. Normaal gezien kun je de volle mogelijkheden van deze lenzen enkel op een FF camera gebruiken maar met zo'n speed booster (waarvan ik nog maar sinds eergisteren wist dat het bestond) kun je wel (bijna) de volledige mogelijkheden van deze lenzen benutten, met name de werkelijke focal length en al het licht dat op de lens valt.
                Uiteraard is er een kwaliteitsverschil door de kleinere sensor en het extra glas.

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                De 22mm f:2 is niet alleen een erg scherp lensje maar ook zeer compact.
                Benieuwd naar je ervaringen met de speed booster.

                Op die EF/EF-M adapter had je wat kunnen besparen met een Chinese (MEIKE of zoiets).
                Die 22mm lens lijkt me de ideale lens voor algemeen gebruik. Als het heel compact moet zijn gebruik ik nu een Sony RX100 IV waar ik goede resultaten mee krijg maar die het vaak laat afweten als er te weinig licht is en ook vaak een te grote scherptediepte heeft.
                Normaal gezien kan ik de speed booster vandaag al testen want boven alle verwachtingen heeft Amazon eindelijk de belofte van 1-dag levering met Prime waargemaakt. Nu hopen dat de levering van Bol volgens plan loopt
                Op de Canon adapter zit 50 euro cash back dus eigenlijk was die maar 40 euro. Tenminste als ik niet weer vergeet om dat aan te vragen
                Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                Comment

                Working...
                X