Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beamer of flatcreen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beamer of flatcreen ?

    OPGELOST


    We staan met onze fotoclub voor de keuze van de vervanging van onze beamer. De beamer is volledig ingeregeld door de leverancier maar geeft een te groot verschil met hetzelfde beeld op een computer waardoor we soms onterecht een beeld afkeuren voor een of andere wedstrijd of tentoonstelling. De beamer is 5 jaar oud.
    Onze beamer hangt op 4 m van een scherm van 3 meter breed.
    In ons lokaal zitten we met ongeveer 16 leden.
    Moeten we een nieuwe beamer kopen of is een flatscreen beter ? Ik leef met het idee dat het dynamisch bereik van een beamer veel minder is dan dat van een flatscreen, maar dat is misschien fout. Heeft iemand een suggestie voor een goede beamer ?
    Ik ga eerstdaags naar een speciaalzaak (die ook sponsor van de club is) die zowel beamers als flatscreens verkoopt. Het zou mooi zijn als ik er naartoe kan gaan gewapend met advies vanuit dit forum. Ik hoop er vanaf de laptop een aantal beelden op een beamer en flatscreen te kunnen zien.

    Dank bij voorbaat voor aanbevelingen.
    Last edited by cotcot; 27 november 2019, 16:15. Reden: Vraag werd beantwoord.

  • #2
    Re: Beamer of flatcreen ?

    ik heb reeds meerdere malen, beelden moeten bekijken afkomstig van een beamer deze zijn mooi wanneer het lokaal volledig is verduisterd, wat niet altijd het geval is. Zit je er niet recht voor dan is het beeld ook niet zo mooi als op de computer. Dan heb ik beelden gezien op Led flatscreen, wat een openbaring prachtige kleuren, zeker van op een zekere afstand mooie scherpe beelden.Geef mij maar een groot Led flatscreen

    Comment


    • #3
      Re: Beamer of flatcreen ?

      Heb ook nog in fotoclub met beamer vertoeft, heeft vaak te weinig contrast en qua kleur moeilijk waarachtig te houden hé
      Aan de prijzen van nu zou ik toch ook eerder opteren voor een echt grote tv, zal altijd wel iets kleiner zijn maar tegenwoordig is 1.8 meter schermdiagonaal goed te doen qua prijs al (blackfriday deals??)
      Let er wel goed op dat de tv een performante computer ingebouwd heeft, anders gaat het erg traag als je van beeld naar beeld wil gaan (is zo bij mij thuis)

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Beamer of flatcreen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
        ik heb reeds meerdere malen, beelden moeten bekijken afkomstig van een beamer deze zijn mooi wanneer het lokaal volledig is verduisterd, wat niet altijd het geval is. Zit je er niet recht voor dan is het beeld ook niet zo mooi als op de computer. Dan heb ik beelden gezien op Led flatscreen, wat een openbaring prachtige kleuren, zeker van op een zekere afstand mooie scherpe beelden.Geef mij maar een groot Led flatscreen
        Wat je schrijft is zowel van toepassing voor projectie via beamer als op flatscreen.
        - Als je in een ruimte zit waar zonlicht binnenvalt zal bij beiden de projectie tegenvallen.
        - Zit je niet recht voor het scherm (beamer of tv) zal je beeld niet goed zijn.
        - Kleuren probleem bij beamer? dan heb je een minderwaardige beamer? Slecht ingesteld?

        Ik wil maar zeggen. Ooit eens een projectie gezien via een 8K beamer?
        Wel, ik reeds diverse malen, en ja, wanneer het basismateriaal goed is (foto of film) dan doet de kwaliteit zeker niet onder tov een 8K televisietoestel.
        Wat ik wel duidelijk heb waargenomen is dat zowel bij een 8K beamer of Tv-toestel je de minste fouten in je foto of film zal je zien.

        Alles ligt eraan welke kwaliteit je hebt van beamer + scherm (of muur) tov het resultaat dat je zal zien.

        Er is zo veel op de markt betreffende prijs en kwaliteit dat het de aankoper is die bepaald hoeveel hij wenst
        uit te geven om goede kwaliteit te hebben.

        Groetjes,

        Dirk

        Comment


        • #5
          Re: Beamer of flatcreen ?

          Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
          Wat je schrijft is zowel van toepassing voor projectie via beamer als op flatscreen.
          - Als je in een ruimte zit waar zonlicht binnenvalt zal bij beiden de projectie tegenvallen.
          - Zit je niet recht voor het scherm (beamer of tv) zal je beeld niet goed zijn.
          - Kleuren probleem bij beamer? dan heb je een minderwaardige beamer? Slecht ingesteld?

          Ik wil maar zeggen. Ooit eens een projectie gezien via een 8K beamer?
          Wel, ik reeds diverse malen, en ja, wanneer het basismateriaal goed is (foto of film) dan doet de kwaliteit zeker niet onder tov een 8K televisietoestel.
          Wat ik wel duidelijk heb waargenomen is dat zowel bij een 8K beamer of Tv-toestel je de minste fouten in je foto of film zal je zien.

          Alles ligt eraan welke kwaliteit je hebt van beamer + scherm (of muur) tov het resultaat dat je zal zien.

          Er is zo veel op de markt betreffende prijs en kwaliteit dat het de aankoper is die bepaald hoeveel hij wenst
          uit te geven om goede kwaliteit te hebben.

          Groetjes,

          Dirk
          Ja dat is wat ik bedoel, als de omstandigheden perfect zijn dan maakt het niet uit, maar in de fotoclub waar ik ben is dat niet zo evenals waar ik les volg.En niet iedereen zit er recht voor bij de huidige flatscreen is de kijkhoek reeds beter.

          Comment


          • #6
            Re: Beamer of flatcreen ?

            Mijn ervaring is dat bij presentaties via een beamer de ruimten met vaak alleen gordijnen onvoldoende verduistert zijn: projecteren kan goed met beamers, in bioscopen doet men niet anders maar in daarvoor niet goed ingerichte ruimten is men beter af met een flatscreen.

            Comment


            • #7
              Re: Beamer of flatcreen ?

              Dank voor de tips tot op heden. Hier gaan we alvast op letten :

              * Verduistering: dit is in ons lokaal dik in orde
              * Scherm : we hebben een grijs reflecterend goed scherm
              * Processorkracht in de TV voor snelle beeldwisseling
              * Recht voor of schuin t.o.v. van beamer/TV
              * Lengte HDMI kabel
              * Verschil tussen 4k en 8k

              Comment


              • #8
                Re: Beamer of flatcreen ?

                We zijn tot aankoop overgegaan. Het is een OLED TV geworden.
                De beamer is goed voor film en video. Voor foto's mankeerden we helderheid. De beamer van de demonstratie was nochthans van heel goede kwaliteit (en duurder dan de OLED TV).
                Het verschil in "zwart" tussen de OLED en QLED was het verschil in prijs (20%) zeker waard. De gewone LED TV was ondermaats voor bv zwart/wit foto's.
                En de black friday korting heeft ook flink geholpen.

                Comment


                • #9
                  Re: Beamer of flatcreen ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door cotcot Bekijk bericht
                  We zijn tot aankoop overgegaan. Het is een OLED TV geworden.
                  De beamer is goed voor film en video. Voor foto's mankeerden we helderheid. De beamer van de demonstratie was nochthans van heel goede kwaliteit (en duurder dan de OLED TV).
                  Het verschil in "zwart" tussen de OLED en QLED was het verschil in prijs (20%) zeker waard. De gewone LED TV was ondermaats voor bv zwart/wit foto's.
                  En de black friday korting heeft ook flink geholpen.
                  Hoe groot scherm heb je gekocht?

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beamer of flatcreen ?

                    We hebben een 77" scherm gekocht.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beamer of flatcreen ?

                      Hi wij stonden ook voor deze beslissing enkele jaren geleden.

                      1) Prijsverschil: een "goede" beamer kost het vijfvoud van een goede flatscreen.
                      2) Je moet de zaal niet verduisteren met een flatscreen (niets zo irriterend als lampen aan, lampen uit...
                      3) Je hebt quasi geen onderhoud aan een flatscreen (geen lampen, niet afstellen enz)
                      4) Er zijn flatschreens waar je uitgebreide menu instellingen hebt die nuttig zijn voor fotografen
                      5) Voor de gewone jpg foto's en de mp4 films heb je helemaal geen PC nodig. Leden komen met hun stick en stoppen die in de TV-USB, veel gedoe uitgespaard.
                      6) Voor sommige dingen heb je dan toch een PC nodig, via hdmi, maar die hebben we draadloos, wat tegenwoordig betaalbaar is. (gebruik wordt op voorhand afgesproken)
                      7) Beeldkwaliteit: ik heb vanaf dag 1 gezegd dat die op een flatscreen "misdadig goed" is. Foto is beter dan menigeen ooit op papier krijgt afgedrukt.
                      Waarschijnlijk omdat foto's eigenlijk met backlight vertoond worden.

                      Conclusie: als onze TV ooit stuk is, kopen we zonder twijfel een nieuwe. Hopelijk is dat rond de periode van de btw-loze week van Media markt, dan kan je zaken doen.

                      Dpaul
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment

                      Working...
                      X