Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

    Na zes jaar stof vangen (drie kinderen gekregen) haalde ik recent mijn fotogerief terug uit de kast en wil ik ook terug deftig tijd steken in fotobewerking. Ik moet destijds werkelijk onder een steen hebben gezeten, want het was me compleet ontgaan dat Apple ondertussen mijn favoriet bewerkingsprogramma Aperture gedumpt had, terwijl ik met duizenden familie- en natuurfoto's zit in een twintigtal Aperture libraries op externe harde schijven. Bijkomende complexiteit is dat mijn Macbook Pro enkele jaren geleden het plots begaf en dat ik de time-machine kopie die ik destijds maakte onder een middeleeuws Osx niet eens kan overzetten naar de Mac Mini 2014 die ik onlangs tweedehands kocht. De dvd van Aperture die ik twaalf jaar geleden kocht vind ik ook niet meer terug en zou ik hoe dan ook niet meer kunnen installeren onder Mojave . Ik kan met andere woorden mijn libraries niet meer openen, tenzij met Photos van Apple maar dan verlies ik kostbare data en aanpassingen en de flexibiliteit van terug naar originele bestanden te gaan.

    Ik zit dus met handen in het haar en internet afspeuren naar een deftige importeer-piste blijkt vruchteloos, zowel onder het nieuwe Catalina als onder Mojave (waarnaar ik terug kan downgraden als het moet). Er zijn bewerkingsprogramma's (zoals Capture One of Mylio) die een degelijke import toelaten van aperture bibliotheken... mits je op hetzelfde moment Aperture 3.6 op je machine geïnstalleerd hebt staan. Vaak vergt zo'n import ook de nodige voorbereiding (zoals het consolideren van je libraries bv) en die kan ik dus niet meer uitvoeren want Aperture 3.6 is eenvoudigweg niet meer aan te kopen, noch fysiek noch via de App store. Ik blijf dit redelijk markant vinden voor een bedrijf als Apple (die toch doorgaans merktrouw klanten heeft) om gevallen als ik aan hun lot over te laten, zelfs al staken ze zes jaar onder een steen. Ik lees ook her en der op fora dat ik niet de enige ben die plots hopeloos met onleesbare libraries zit opgescheept. Ik hoop daarom beroep te kunnen doen op een Apple-collega (via PB?) die tot vandaag nog met Aperture 3.6 werkt (of dat op een oude machine heeft staan) en op wiens hulp ik zou mogen rekenen om via externe HD mijn bibliotheken klaar te stomen voor een export naar een programma dat wél de nodige details mee neemt. Als iemand tenslotte alsnog een gouden tip heeft om deze export zonder gebruik van Aperture 3.6 dan krijgt die mijn eeuwige dank om dat hier op het forum te delen.
    Fotograaf uit winterslaap ;-)
    7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

  • #2
    Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

    Aperture won't run in versions of macOS after macOS Mojave. Here's how to move your Aperture libraries to Photos or Adobe Lightroom Classic.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

      Help pagina van Apple zelf heb ik uitvoerig uitgepluisd. Onder Mojave heb je nog steeds Aperture nodig om de juiste voorbereidingen te treffen en onder Catalina moet je elke librarie apart als 'Photos-bibliotheek' importeren maar is er slechts één bibliotheek die 'systeembibliotheek' kan zijn wat dan weer relevant is voor backup in the cloud enzo. Idealiter voeg ik dus eerst al mijn aperture-libraries bij elkaar en importeer ik die in één keer als Photos bibliotheek (en maak er vervolgens mijn systeembibliotheek van). Maar daarvoor heb ik dus weer eerst Aperture nodig...

      Elke Library importeren als fotobibliotheek (in Catalina bv) en vervolgens alles consolideren is ook geen goed idee, want Photos van Apple laat bij exporteren van fotobibliotheken niet toe om zowel de originele bestanden als de bewerkte versies mee te nemen. Om een of andere reden stelt Apple de gebruiker voor de keuze en kan je dus ofwel alleen de originele bestanden overdragen of alleen de bewerkte (die op hun beurt dan als origineel worden beschouwd). Probeer daar meer eens draad door te trekken...

      Ik blijf daarom vrezen dat iemand in mijn situatie nog steeds het meest baat heeft om vooraf met de ter ziele gegane software (Aperture dus) orde op zaken te stellen. Het blijft onbegrijpelijk waarom Apple geen feilloze import-functie heeft gemaakt vanuit haar nieuwe software
      Fotograaf uit winterslaap ;-)
      7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

      Comment


      • #4
        Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

        Zonet een half uur met Apple Care aan de lijn gehangen. Er is dus geen enkele mogelijkheid meer dat ik een Aperture 3.6 versie op mijn Mac Mini late 2012 op mijn computer geïnstalleerd krijg, ook niet wanneer ik nog een Aperture 3 installatieCD ergens op de kop zou kunnen tikken. Die installatie-CD met Aperture 3.0 op kan immers niet geüpgraded worden (niet meer beschikbaar) en zou niet werken onder Os Mojave 10.14.

        Rest me dus de optie om op zoek te gaan naar iemand die vandaag nog Aperture 3.6 gebruikt en op wiens machine ik mijn twintig libraries zou mogen samenvoegen (heb een externe SDD) om ze vervolgens op mijn eigen machine te importeren in Photos. Hopelijk pikt een goede ziel hier op het forum deze vraag op - ik wil daar naast mijn eeuwige dank gerust een bak trappist tegenover stellen ;-)
        Fotograaf uit winterslaap ;-)
        7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

        Comment


        • #5
          Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

          Wat zie je als je via je huidige pc de Time Machine als externe schijf wilt bekijken?
          Kan je op geen enkele manier de bestanden openen (JPEG's en origineel)?

          Comment


          • #6
            Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

            Geen idee of het werkt, of wat de benodigdheden zijn, ik heb maar een klein stukje gelezen ;-)
            Deze al geprobeert?


            --
            mlap.
            T.T.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

              Ik kan heel zeker de bestanden open doen via Photos, maar dan enkel via aparte bibliotheken. Daarnaast krijg ik de kwaliteit van mijn jpgs niet hoger dan de kwaliteit van mijn previews in de aperture libraries - en die valt behoorlijk tegen. Ik zou dus idealiter eerst in Aperture hoge kwaliteit previews moeten renderen vooraleer de betreffende library open te doen in Photos.

              @mlap, interessant softwarepakket maar één van de vereisten is dat er tegelijk een werkbare versie van Aperture 3.6 op je toestel moet staan - quod non )-:
              Fotograaf uit winterslaap ;-)
              7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

              Comment


              • #8
                Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

                Wat je eventueel zou kunnen doen is een oude versie van macOS in een virtuele machine draaien en op internet de juiste versie van aperture zoeken en installeren in je virtuele machine.
                Instagram / Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

                  Ik heb een oude MacMini gehad die er ineens mee ophield. Deze stond aan een Time Machine gekoppeld en ik werkte ook met Aperture terwijl dat niet verder ondersteund werd.
                  Aperture was ook niet meer over te zetten vanwege het nieuwere besturingsprogramma, maar ik heb de hele bibliotheek van de Time Machine gehaald en op een MacBook gezet.

                  Ik heb de meeste bestanden en mappen terug kunnen overzetten en daar zaten zowel de bewerkte JPEG versies in als de RAW bestanden en die heb ik dan met LR opnieuw kunnen bewerken.
                  Vandaar dat ik vroeg wat je eventueel kon openen. Vreemd dat de originele foto's er niet inzitten.
                  Wel oppassen als je iets uit Photo's haalt: bij exporteren de keuze 'exporteer ongewijzigd origineel' aanklikken. Anders krijg je sowieso een (veel)kleiner bestand uit Photo's.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp Aperture gebruiker (of gouden tip) gezocht om oude bibliotheken te migreren

                    Zelf nooit gebruik gemaakt van Aperture, maar deze is inderdaad al poosje niet meer in gebruik.

                    Alternatief betalend is Lightroom (gebruik ik zelf) of gratis alternatief is Darktable (nog geen ervaring mee)

                    darktable is an open source photography workflow application and raw developer


                    Edit: Als ik herlees zoek je eigenlijk aperture? Gewoon downloaden, eventueel kan ik u daar wel mee helpen, doe maar pb
                    Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

                    Comment

                    Working...
                    X