Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

breedhoek?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • breedhoek?

    Ik blijf me maar afvragen waar de idiote naam "breedhoek" vandaan komt. Dat zijn lenzen met een grotere beeldhoek dan andere. Dus een "groothoek" zoals het al sinds héél lang noemt lijkt het meest logische. Maar hier is het meer en meer "breedhoek". Maar dat slaat nergens op want als je die dan 90° draait, wordt het dan een "hooghoek"?

    Wie is daarmee in hemelsnaam begonnen?

  • #2
    Re: breedhoek?

    In feite gewoon een taalgebruik en dan vooral gestuurd door het bidimensionele karakter van de foto.
    Een foto, tekening van iets: Men spreekt van de breedte en de hoogte van de foto. De grote van de foto duidt eerder op het oppervlak.
    Hoe groot is de foto ? 15 * 10 cm = 150 cm2
    Hoe breed is de foto ? de foto is 15 cm breed indien het een landschapsfoto is ... 10 cm hoog ....

    Met een 'breed'hoek, 'groot'hoeklens is het de bedoeling een breder zicht te hebben.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: breedhoek?

      Volgens het groene boekje is de enige juiste term groothoeklens. Breedhoeklens komt er niet in voor. Breedhoeklens is een anglicisme, afkomstig van “wide angle lens”.

      Comment


      • #4
        Re: breedhoek?

        Vaak ook groothoek objectief genoemd.

        Maar welke benaming ook, in principe is dat bij recht houden van het toestel en lens.
        In de specificaties geeft men de hoeken ook zo op wanneer de lens recht gehouden wordt.
        Voorbeeld van op de site van Canon:
        Beeldhoek (horizontaal, verticaal, diagonaal) 74°, 53°, 84°

        Anders kan men ook over een hoogbeeld TV spreken want bij meer en meer toepassingen worden 16/9 TV’s (of schermen) op hun kant gezet. [emoji6]

        Grappige is dat een circular fisheye als groothoek omschreven wordt niettegenstaande een cirkel geen hoeken heeft. [emoji16][emoji16][emoji16]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: breedhoek?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Vaak ook groothoek objectief genoemd.

          Maar welke benaming ook, in principe is dat bij recht houden van het toestel en lens.
          In de specificaties geeft men de hoeken ook zo op wanneer de lens recht gehouden wordt.
          Voorbeeld van op de site van Canon:
          Beeldhoek (horizontaal, verticaal, diagonaal) 74°, 53°, 84°

          Anders kan men ook over een hoogbeeld TV spreken want bij meer en meer toepassingen worden 16/9 TV’s (of schermen) op hun kant gezet. [emoji6]

          Grappige is dat een circular fisheye als groothoek omschreven wordt niettegenstaande een cirkel geen hoeken heeft. [emoji16][emoji16][emoji16]
          Niet volledig juist.


          Met een beeldhoek bedoelt men booggraden tov een bol. En jawel, wanneer je op een bol een beeldvlak maakt (sfeer van 4 zijden) van 180 booggraden is die sfeer gelijk aan een halve bol en dit is wat de circular fisheye doet. Een sfeer die gelijk is aan een halve bol, en waaneer we die nu op een plat vlak projecteren hebben we een perfect ronde schijf.
          Bij het voorbeeld van Canon is de sfeer (4-zijdig) die je krijgt wanneer je een lens gebruikt. Hierbij staat dei lens dan in het centrum van de bol. En of je nu je toestel in landschapsmodus, portretmodus of om het even welke schuine stand plaatst zal de hoekverhouding van het centrum van de bol tov de zijden steeds dezelfde zijn. De diagonaal van je geprojecteerde beeld op de sensor zal altijd 84 booggraden zijn, de langste zijde altijd 74 booggraden en de kortste steeds weer 53 booggraden bij die lens.
          En hier zit de spraakverwarring ... 74° is NIET de hoek die de vertikale zijde heeft tov de horizontale zijde, maar de booghoek tov het middelpunt
          Last edited by Wim.Vanmaele; 22 november 2019, 06:36.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            breedhoek?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Niet volledig juist.


            Met een beeldhoek bedoelt men booggraden tov een bol. En jawel, wanneer je op een bol een beeldvlak maakt (sfeer van 4 zijden) van 180 booggraden is die sfeer gelijk aan een halve bol en dit is wat de circular fisheye doet. Een sfeer die gelijk is aan een halve bol, en waaneer we die nu op een plat vlak projecteren hebben we een perfect ronde schijf.
            Bij het voorbeeld van Canon is de sfeer (4-zijdig) die je krijgt wanneer je een lens gebruikt. Hierbij staat dei lens dan in het centrum van de bol. En of je nu je toestel in landschapsmodus, portretmodus of om het even welke schuine stand plaatst zal de hoekverhouding van het centrum van de bol tov de zijden steeds dezelfde zijn. De diagonaal van je geprojecteerde beeld op de sensor zal altijd 84 booggraden zijn, de langste zijde altijd 74 booggraden en de kortste steeds weer 53 booggraden bij die lens.
            En hier zit de spraakverwarring ... 74° is NIET de hoek die de vertikale zijde heeft tov de horizontale zijde, maar de booghoek tov het middelpunt
            Dat van de fisheye weet ik ook wel, maar de uitspraak hoek bij een cirkel is grappig.

            Dat van het Canon voorbeeld had ik aangegeven omdat ze graden horizontaal en graden verticaal aangeven ... dus altijd als de lens en toestel recht gehouden worden, niet gekanteld!
            Indien men kantelt wisselt horizontaal en verticaal ook weer.

            Hetgeen hier eerder aangekaart werd dat een breedhoek een hooghoek zou worden bij kantelen is juist bij dergelijk gebruik, maar in opgave van specificaties niet ... specificaties geven altijd aan wat het is in normale houding.
            Zo geven (bijna) alle fabrikanten het toch op.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: breedhoek?

              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
              Volgens het groene boekje is de enige juiste term groothoeklens. Breedhoeklens komt er niet in voor. Breedhoeklens is een anglicisme, afkomstig van “wide angle lens”.
              Dat is geen anglicisme maar een letterlijke computervertaling vrees ik. Wat vaststaat is dat het foutief is.

              Comment


              • #8
                Re: breedhoek?

                90% van de Smartphone foto's en filmpjes zijn hoogbeeld afbeeldingen, die je ook nog vaak op de tv voorbij ziet komen: helaas bezit ik geen hoogbeeld tv en dan is mijn beeldscherm voor twee derde zwart.

                Comment


                • #9
                  Re: breedhoek?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Dat is geen anglicisme maar een letterlijke computervertaling vrees ik. Wat vaststaat is dat het foutief is.
                  "Als anglicisme gelden woorden, zinsconstructies en uitdrukkingen die ontleend zijn aan het Engels en niet stroken met het Nederlandse taaleigen." (Wikipedia)
                  Daarbij, ik heb de term breedhoeklens al opgevangen lang voor er sprake was van PC's.

                  Nog even dit: ik heb net 7 (zeven) online vertaalapplicaties geprobeerd, w.o. deeptranslate, google translate... en die geven allemaal groothoeklens als vertaling voor "wide angle lens".
                  Last edited by pol parasol; 22 november 2019, 17:08. Reden: Nog even dit

                  Comment


                  • #10
                    Re: breedhoek?

                    komt die breedhoek niet van onze noorderburen?
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: breedhoek?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                      komt die breedhoek niet van onze noorderburen?
                      Best mogelijk. Hoewel tijdschriften als Foto ( bestaat niet meer) en Focus het toch altijd over groothoek hebben. Net als auteurs zoal Dick Boer en Peter Charpentier.

                      Comment


                      • #12
                        Re: breedhoek?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        90% van de Smartphone foto's en filmpjes zijn hoogbeeld afbeeldingen, die je ook nog vaak op de tv voorbij ziet komen: helaas bezit ik geen hoogbeeld tv en dan is mijn beeldscherm voor twee derde zwart.
                        Ook mogelijk om op te,lossen hé. [emoji6].

                        Bijna elke moderne smartphone is breedbeeld en men kan het toestel kantelen en hoogbeeld hebben (als men dat zo wil noemen).
                        Normaal spreekt men over landschap en portret modus.
                        Standaard staat een camera van vele smartphones zelfs in 4:3 formaat.

                        Maar net zoals een camera zou men ook een tv in portret modus kunnen plaatsen en dan komt het beeld wel weer goed. [emoji6]
                        Maar toegegeven, niet veel mensen kantelen hun tv in portret modus ... wordt wel meer met commerciële doeleinden gedaan of met computerschermen die de mogelijkheid bieden om eenvoudig kantelbaar te zijn.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: breedhoek?

                          Moderator Note: Omdat dit toch over fotografie gaat, ga ik de topic verplaatsen naar Algemeen.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: breedhoek?

                            Dacht dat dit meer over nederlandse taal ging, maar soit.

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            "Als anglicisme gelden woorden, zinsconstructies en uitdrukkingen die ontleend zijn aan het Engels en niet stroken met het Nederlandse taaleigen." (Wikipedia)
                            Daarbij, ik heb de term breedhoeklens al opgevangen lang voor er sprake was van PC's.

                            Nog even dit: ik heb net 7 (zeven) online vertaalapplicaties geprobeerd, w.o. deeptranslate, google translate... en die geven allemaal groothoeklens als vertaling voor "wide angle lens".
                            Zou ook van het Duitse "Weitwinkel" kunnen komen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: breedhoek?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                              komt die breedhoek niet van onze noorderburen?
                              Nee hoor die aanduiding ben ik in Nederland nooit tegengekomen. Wel breedbeeld bij een aanduiding voor tv’s. In de periode dat dit formaat tv werd geïntroduceerd zei men: ik heb een breedbeeld-tv gekocht. Ook zei men nog lang van ik heb een nieuwe kleuren-tv gekocht en dat in de tijd dat er geen zwart/wit tv meer verkrijgbaar was.

                              Comment

                              Working...
                              X