Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luminar 4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Luminar 4

    Luminar 4 wordt al maanden aangekondigd met teasers over hoe goed ze de lucht kunnen vervangen, portretten bewerken etc.
    Nu er een demo-versie beschikbaar kwam bij de lancering heb ik dat maar eens aan de tand gevoeld. (www.skylum.com, muispointer op Luminar zetten en in het menu download trial kiezen)


    Propere GUI is mijn eerste indruk, zeer overzichtelijk, met pictogrammen die zeer duidelijk zijn.


    Ze werken met een catalog, je moet dus eerst enkele bestanden ‘intrekken’ vooraleer je kan beginenn. Dat kan per folder of per individuele foto. Bovenaan links staat een plus-teken, maar er is ook rechts bovenaan ‘library’ waar nog iets meer mogelijkheden zijn.
    Die folders of afbeeldingen blijven staan waar ze staan, in de cataloog staan ze ‘aanwezig’, meer niet.
    Eerste verrassing of teleurstelling: er is geen import. Je zal de foto’s op een andere manier moeten organiseren vooraleer je Luminar 4 er naar kan verwijzen. (photo mechanic is een aanrader voor wie veel foto’s verwerkt)
    Zoomen, met of zonder bewerking bekijken, voor en na en croppen staan onmiddellijk beschikbaar in de bovenste balk.
    Ook delen. Maar buiten email, messages en Smugmug kan je hoogstens openen in een ander programma. Beetje mager eigenlijk want Flickr, Facebook etc. vallen uit de boot.


    AI, het modewoord. Artificial Intelligence.
    Beknopt: het werkt, het doet goeie dingen en is op zijn minst een start om een afbeelding af te werken. Alles wat AI (of het nu Enhance, Structure, Sky Replacement of Skin Enhancer is) doet kan steeds bijgesteld worden. Niet alleen globaal, waardoor je het voorgestelde voor pakweg 80% toepast, maar ook voor elke individuele aanpassing.
    Soms werkt het zeer goed, soms is het resultaat minder of onbruikbaar. Het is niet zozeer gokken, het hangt deels van het soort afbeelding af. Zo werkt Sky Replacement zeer goed op open stukken, als er veel takken en andere obstakels zijn is het resultaat soms bedroevend.
    Positief is dat je al deze zakken door middel van een masker op bepaalde delen van de foto kan weglaten. Dit kan door Brush, Radial of Gradient Mask maar ook door Luminosity Mask.


    Over het algemeen zijn alle mogelijk filters en sliders aanwezig, maar er missen toch een paar zaken:
    • er is highlights en shadows maar geen whites en blacks
    • lensvertekening, chromatische abberatie, horizontaal of verticaal corrigeren…niet gevonden



    correctie: lensvertekening zit onder Canvas (rechts boven, symbool onder layers) daar kan je ook Clone&stamp vinden en erase (om ongewenste zaken uit de foto te halen). Erase werkt wel, maar later redelijk wat randen achter.


    Maar er mist meer dan dat, tenminste, toch een pak zaken die ik gewoon ben.
    Je kan geen versie of variant van je foto maken (ON1, C1, LR ze kunnen dat allemaal), ja kan geen foto zoeken door middel van metadate, keywords, sterren of kleuren. Oh je kan sterren en kleuren toekennen, maar dat is dan voor een ander programma veronderstel ik.
    Het is dus geen echte DAM, of een zeer onvolledige.


    Conclusie: Luminar 4 wil wel, maar is eigenlijk redelijk beperkt tot de toeters en bellen waar ze mee uitpakken in de reclame en trailers. Qua foto’s organiseren schieten ze volgens mij te kort, qua bewerken kan het er nog door, maar persoonlijk zou ik het niet als het hoofdbewerkingsprogramma nemen.Eerder iets voor de specialiteiten die er in zitten.
    Capture One, On1 PhotoRaw 2020 en Lightroom zijn nog steeds stukken beter en vooral vollediger.


    Bovenstaande is natuurlijk slechts mijn opinie en gebruikservaring.
    ...leeg...

  • #2
    Re: Luminar 4

    Je kan natuurlijk wel luminar gebruiken als plug-in in lightroom. Voordeel is dat je gebruik kan maken van de Artifiële intelligentie toepassingen die ik toch wel heel sterk vind en je blijft werken binnen de gekende lightroom omgeving.
    Ik ben echt een fan en luminar 4 voegt toch hel wat toe ten opziche van de vorige versie.

    Ik kan iedereen het blog (https://www.morethanwords.be/blog) van piet van den eynde aanraden waar hij de specificaties van luminar kort uit de doeken doet.

    peter

    Comment


    • #3
      Re: Luminar 4

      Er is alvast een zeer grappige bug bij AI Sky Replacement.
      Als een foto geroteerd wordt omdat die op zijn zij staat, wordt de lucht op dezelfde manier toegepast, dus op zijn kant. Sky Replacement houdt dus rekening met de originele foto maar niet met achteraf roteren.
      In het geval van een dramatic sky is het resultaat hilarisch.
      ...leeg...

      Comment


      • #4
        Re: Luminar 4

        Als klant van Smugmug kreeg ik een tijdje geleden Luminar 3 gratis aangeboden, en omdat ik die versie heb kon ik nu ook Luminar 4 met wat korting aankopen.
        Ik gebruik Luminar 3 en 4 nu als plugin vanuit Photoshop Elements.

        Ik heb er een beetje mee geëxperimenteerd, de Sky Replacement geeft tot heel behoorlijke resultaten (veel beter dan wat er er zelf ooit van gemaakt zou kunnen krijgen).

        Dit is de originele foto (alleen verkleind), een oude foto, gemaakt in januari 2009 (met de 1D MKIII):



        Dit is wat ik er vroeger ooit van heb gemaakt (zonder Luminar dus):



        En dit is een snelle bewerking in Luminar 4 (een paar klikken) waarbij ik een wolkenfoto heb gebruikt die ik ooit nog heb gemaakt (ik moet er nu aan denken om eens wat meer van dat soort wolkenfoto's te maken ):



        Het was dus maar een experimentje, waarschijnlijk niet naar ieders smaak, maar ik zie nu dat er voldoende mogelijkheden zijn om van een landschapsfoto met een "zwakke lucht" toch een heel andere foto te maken zonder dat je er uren aan moet werken.
        Volgens mij is het wel de bedoeling dat je zelfgemaakte "luchtfoto's" gebruikt, anders zie je op elk fotosalon in de toekomst foto's met dezelfde luchten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Luminar 4

          Nou Bart dan vind ik je zelf aangepaste versie er véél beter uitkomen eerlijk gezegd

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Luminar 4

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

            Het was dus maar een experimentje, waarschijnlijk niet naar ieders smaak, maar ik zie nu dat er voldoende mogelijkheden zijn om van een landschapsfoto met een "zwakke lucht" toch een heel andere foto te maken zonder dat je er uren aan moet werken.
            Volgens mij is het wel de bedoeling dat je zelfgemaakte "luchtfoto's" gebruikt, anders zie je op elk fotosalon in de toekomst foto's met dezelfde luchten.
            Tegelijk mijn vrees: de eenheidsworst loert achter de hoek.

            Nee, alle gekheid op een stokje, voor 89€ is het een dure plug-in, als standalone bewerkingsprogramma schiet het nog tekort.
            Geef mij maar een LR zonder abo, of oN1 of C1.

            Kleine voetnoot, ze brengen tegenwoordig allemaal jaarlijks een grote update uit, als je wil volgen betaal je eigenlijk een verkapt abo. 't Zijn kerels zenne...
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Luminar 4

              Ik heb gisteren nog wat "lucht" gefotografeerd, en dezelfde foto op een andere manier bewerkt met de combinatie van Topaz Clarity en Luminar 4:
              Het is nu de "zelf aangepaste foto" (die was vooral met Topaz Clarity bewerkt) in combinatie met de gsiteren gefotografeerde lucht (past volgens mij beter bij dit landschap) die er met Luminar 4 is ingezet waarbij het "Gradient Mask" is gebruikt voor een beter resultaat (ik wou het ijs niet zo blauw hebben, nu is alleen de bovenkant van de foto aangepast door Luminar 4, als je Sky Replacement toepast op de hele foto, dan worden de kleuren ook over de hele foto aangepast aan de kleur van de lucht).



              Het is zeker niet mijn bedoeling om elke keer de nieuwste versie van Luminar te kopen, dat doe ik ook niet met Elements, maar die Sky Replacement wou ik toch eens uitproberen.
              Last edited by Black B@ndit; 23 november 2019, 10:53.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Luminar 4

                Het is mij gelukt om in een familieportret de witte achtergrond te vervangen via Sky Replacement. Ik heb in mijn map met luchten ook een aantal structuren en wit, zwart en 50% grijs gestopt.
                Enige en belangrijke voorwaarde is dat Luminar moet denken dat de achtergrond een lucht is, anders kan je AI Sky Replacement niet selecteren. Bij de originele foto, waar de achtergrond iets grijzer was ging het niet.
                Anderzijds kan je dus evengoed een echte lucht vervangen door een bakstenen muur of gelijk welke structuur. Ik zie daar het nut niet meteen van in, maar het kan.
                Luc

                Comment


                • #9
                  Re: Luminar 4

                  Eerlijk gezegd, gaat het omdenduur niet wat ver ? luchten vervangen in landschapsfotografie, achtergronden vervangen in dieren en vogelfotografie, enz ...
                  Voor mij is er nog altijd zoiets als op zoek gaan naar de foto en de omstandigheden zoals je dat wilt
                  Voor mij persoonlijk is dan ook die zoektocht / avontuur belangrijker dan de foto zelf
                  Maar waarschijnlijk ben ik wel ouderwets ....

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Luminar 4

                    Wellicht gaat het wat te ver, maar wat als je een mooie foto kunt redden met een andere lucht?
                    Ik heb in landschappen hier op BD al veel zien passeren en wat moeten we dan denken bij een foto waar men de witbalans opzettelijk verkeerd heeft gezet?

                    Natuurlijk moet het in de eerste plaats gaan om een perfecte foto te schieten, maar een handje helpen mag van mij.
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Luminar 4

                      Ik zie op fototentoonstellingen al jaren landschapsfoto's waarbij de lucht is vervangen omdat de oorspronkelijke lucht niet zo mooi was (meestal is dat goed uitgevoerd, maar het gebeurt ook wel dat het niet perfect is gedaan, en dat je ziet dat er een andere lucht ingezet is).
                      Dat wordt dus al heel lang gedaan, maar nu gaat dat wat gemakkelijker.

                      Tenzij je altijd tijd hebt om foto's te maken is de kans dat je een bepaald landschap kan fotograferen met de "ideale lucht" eerder klein.
                      Er zijn landschapsfotografen die daarvoor wel de tijd en de middelen hebben, maar dat geldt dus niet voor iedereen.
                      De foto die ik hier als voorbeeld gebruik, die is gemaakt in januari 2009, dat was de laatste keer dat het mogelijk was om dit soort foto te maken, ik stond op het ijs, maar de lucht was niet echt optimaal op dat ogenblik.
                      Op een andere dag proberen om dezelfde foto te maken was ook onmogelijk, want de volgende dag is er een ijsbreker doorgevaren zodat de boten er terug door konden.
                      Je moet het soms doen met de weersomstandigheden die er zijn, en dan kan het toch interessant zijn om er een betere foto van te maken door de lucht aan te passen.
                      Bij modelfotografie worden de modellen ook bij het overgrote deel van de foto's "geoptimaliseerd", en daarbij wordt er ook wel eens overdreven.
                      Het manipuleren van foto's wordt volgens mij al gedaan vanaf de beginperiode van de fotografie, het is nu alleen maar gemakkelijker dan toen.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Luminar 4

                        Zoals ik schreef 'misschien ben ik wel ouderwets" op dat vlak
                        Maar ik bedrieg mezelf en anderen niet door er andere luchten en achtergronden in te plakken
                        Maar ieder z'n ding uiteraard
                        Met zo'n foto moet je ook niet afkomen op een wedstrijd

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Luminar 4

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Wellicht gaat het wat te ver, maar wat als je een mooie foto kunt redden met een andere lucht?
                          Dan gooi ik nog liever de foto weg Luc
                          Maar dat is mijn opinie uiteraard, ieder z'n ding hé

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Luminar 4

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Met zo'n foto moet je ook niet afkomen op een wedstrijd
                            Ik heb bij wedstrijden toch al heel veel "samengestelde foto's" gezien (model, portret, sport, architectuur, landschap...), en daar waren er ook bij waarbij de lucht aangepast was.
                            De foto's die je na de jurering te zien krijgt, dat zijn meestal alleen de aanvaarde werken.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Luminar 4

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Ik heb bij wedstrijden toch al heel veel "samengestelde foto's" gezien (model, portret, sport, architectuur, landschap...), en daar waren er ook bij waarbij de lucht aangepast was.
                              De foto's die je na de jurering te zien krijgt, dat zijn meestal alleen de aanvaarde werken.
                              Wat brengt het op Bart om een samengesteld beeld in te sturen voor een wedstrijd als je toch weet dat hij niet door de jurering komt ?

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X