Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop - achtergrond vervagen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Photoshop - achtergrond vervagen

    Ik heb op het internet nogal wat filmpjes bekeken waarin uitgelegd wordt hoe je een achtergrond van een foto deels kan vervagen in Photoshop.
    Het lukt me echter niet om het onderwerp op de voorgrond mooi te selecteren waardoor je dat achteraf altijd ziet.
    Ik vraag me af of het wel mogelijk is dit echt heel goed te doen en of er iemand tips hiervoor heeft.

  • #2
    Re: Photoshop - achtergrond vervagen

    open uw beeld in Camera RAW, met aanpassingspenseel achtergrond maskeren dan belichting -2 verder met andere schuivertjes uitproberen wel zien dat je op auto maskeren staat

    Comment


    • #3
      Re: Photoshop - achtergrond vervagen

      Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
      open uw beeld in Camera RAW, met aanpassingspenseel achtergrond maskeren dan belichting -2 verder met andere schuivertjes uitproberen wel zien dat je op auto maskeren staat
      Wat heeft belichting verminderen te maken met achtergrond vervagen ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Photoshop - achtergrond vervagen

        Oorspronkelijk geplaatst door Striker Bekijk bericht
        Ik heb op het internet nogal wat filmpjes bekeken waarin uitgelegd wordt hoe je een achtergrond van een foto deels kan vervagen in Photoshop.
        Het lukt me echter niet om het onderwerp op de voorgrond mooi te selecteren waardoor je dat achteraf altijd ziet.
        Ik vraag me af of het wel mogelijk is dit echt heel goed te doen en of er iemand tips hiervoor heeft.
        Ik weet niet waarvoor je het zou gebruiken maar als het voor nature & wildlife fotografie is zijn er betere oplossingen
        Gewoon in camera al de juiste opname maken
        Ik denk dat zowat iedereen zich daar vroeger aan liet vangen om bij een vogeltje de achtergrond te vervagen, doch het blijft zichtbaar dat het onnatuurlijk is
        Op BP en FB zie je regelmatig zulke foto's voorbij komen die totaal niet natuurlijk zijn, meeste mensen op FB steken gewoon een duimpje omhoog maar denken er het hunne van
        Met de tijd leer je de opnames te maken zodat je niet meer moet vervagen ;-)

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Photoshop - achtergrond vervagen

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Wat heeft belichting verminderen te maken met achtergrond vervagen ?

          grts
          Sieg
          als je de achtergrond donkerder maakt, zie beter wat je doet met de andere schuivers daarna kan je die terug oplichten. Het is moeilijk hier uit te leggen maar het kan perfect.
          Het is natuurlijk altijd beter de opname gelijk goed te maken. Maar wat ik wou zeggen In Camera RAW hoef je niet het onderwerp te selecteren maar wel de achtergrond .
          Last edited by D.B.D; 14 november 2019, 19:40.

          Comment


          • #6
            Re: Photoshop - achtergrond vervagen

            Het voorwerp dat scherp moet blijven selecteren, selectie omkeren en dan Gausiaans vervagen.
            Om te selecteren zijn er heel veel manieren om dat te doen, de meest precieze is de pen.
            Maar meestal moet je een heel kleine rand van het scherpe voorwerp mee selecteren om de overgang van softe achtergrond naar scherp voorwerp iets natuurlijker te laten overkomen.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Photoshop - achtergrond vervagen

              Ik doe het altijd op deze manier: https://www.youtube.com/watch?v=aYyQJWXQdBc&t=2s en het is poepsimpel en efficcient.

              Comment


              • #8
                Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                Het komt altijd neer op een goeie selectie maken. In het YT-filmpje gebruiken ze de pen tool. Da's de nauwkeurigste selectietool, maar niet de 'poepsimpelste'.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                  Je kan natuurlijk ook andere selectiematerialen gebruiken en in "selecteren en maskeren" met de straal een beetje met "vloeiend en "doezelaar" spelen juist tot uw selectie helemaal goed is. In het YT-filmpje doen ze heel het onderwerp met de "snel retoucheergereedschap", ik doe alleen de contouren omdat het onderwerp er toch terug inkomt. Je moet het eens proberen, het is moeilijker uitgelegd dan dat het in werkelijkheid is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                    De beste methode is het aan het begin beginnen en een lichtsterk objectief volopen gebruiken.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                      Het beste resultaat kan je volgens mij behalen met een verloopmasker, waardoor je de hoeveelheid vervaging kan bepalen in de diepte. Het is redelijk wat werk en je kan het maar beperkt toepassen zonder dat het gaat opvallen.
                      Een combinatie van alles wat geen onderwerp is een stop donkerder te maken + het verloopmasker zal nog het best uitkomen.
                      Het is inderdaad beter om het in camera al juist te hebben, zoals hierboven aangehaald, maar soms is er een momentopname waarbij je echt geen tijd hebt om alles perfect in te stellen, dan moet je het wel in post-productie proberen op te lossen.
                      Amateur fotograaf,
                      lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Positivo Bekijk bericht
                        , maar soms is er een momentopname waarbij je echt geen tijd hebt om alles perfect in te stellen
                        Om het diafragma in te stellen hoek ik maar aan één knopje te draaien, iso op auto en sluitertijd dan 1/f, dus hoeveel tijd kost dat? Kamera naar je oog brengen en aan het knopje draaien of niet draaien kost evenveel tijd.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Om het diafragma in te stellen hoek ik maar aan één knopje te draaien, iso op auto en sluitertijd dan 1/f, dus hoeveel tijd kost dat? Kamera naar je oog brengen en aan het knopje draaien of niet draaien kost evenveel tijd.
                          Ik ken bepaalde mensen die zo'n goeie fotografen zijn, dat ze zelfs niet in RAW schieten, en dus nauwelijks aan nabewerking doen.

                          Wel... ik ben zo goed niet, en ben maar blij dat er middelen bestaan om in 'post-processing' een en ander te verbeteren. De echte goeien hebben dat niet nodig, de anderen wel.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                            Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                            als je de achtergrond donkerder maakt, zie beter wat je doet met de andere schuivers daarna kan je die terug oplichten. Het is moeilijk hier uit te leggen maar het kan perfect.
                            Het is natuurlijk altijd beter de opname gelijk goed te maken. Maar wat ik wou zeggen In Camera RAW hoef je niet het onderwerp te selecteren maar wel de achtergrond .
                            In Camera RAW kan je helemaal niks selecteren, en wil je zien waar je veegt kan je nog altijd het masker aanvinken..
                            Instagram

                            Comment


                            • #15
                              Re: Photoshop - achtergrond vervagen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
                              In Camera RAW kan je helemaal niks selecteren, en wil je zien waar je veegt kan je nog altijd het masker aanvinken..
                              ik werk al geruime tijd in Camera RAW, je kan alle functie van bv LR in gebruiken.Je kan zelf vanuit PS in filters naar Camera RAW gaan. En masker aanvinken heb ik toch gezegd, maar voor een achtergrond te vervagen want daar ging het over kan je best nadat je met het masker de achtergrond hebt geselecteerd terug uitvinken dan zie beter wat je aan het doen zijt.

                              Comment

                              Working...
                              X