Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade Canon 500D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgrade Canon 500D?

    Mijn huidige uitrusting bestaat uit een Canon Eos 500D, kit lens EFS 18-55mm (die ik amper gebruik), macrolens EF 100mm 2.8, lens EF 50mm 1.8, Lens EF 35 mm f/2 (recent aangekocht) . Het laatste jaar krijg ik vaker de vraag van familie/vrienden voor het nemen van foto's op evenementen, feesten, portretten etc. Ik twijfel nu om de body te vervangen omwille van volgende beperkingen: ruis bij hoge ISO, lage resolutie (probleem bij croppen), niet een echt snelle camera,... Ik dacht aan een 80D. Zal dit echt een groot verschil geven? Ik leg mij vooral toe op portret en macro, maar probeer nu ook wat 'actiefotos' te nemen. Iemand ervaring?

  • #2
    Re: Upgrade Canon 500D?

    zelf stapte ik over van de 500 naar de 5. Het probleem van de ruis is daarmee zeker niet opgelost, maar wel de kwaliteit van de beelden in het algemeen. Probleem is wel dat je een performantere camera regelmatig moet gebruiken om je de snufjes ook te herinneren en de technische mogelijkheden te kunnen uitbaten. Vrienden en familie zijn vaak vragende partij voor goede en originele beelden, maar wanneer het op remuneratie aankomt, dan verwacht men een vriendenprijsje en daar betaal je een dergelijke body niet mee.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Re: Upgrade Canon 500D?

      Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
      zelf stapte ik over van de 500 naar de 5. Het probleem van de ruis is daarmee zeker niet opgelost, maar wel de kwaliteit van de beelden in het algemeen. Probleem is wel dat je een performantere camera regelmatig moet gebruiken om je de snufjes ook te herinneren en de technische mogelijkheden te kunnen uitbaten. Vrienden en familie zijn vaak vragende partij voor goede en originele beelden, maar wanneer het op remuneratie aankomt, dan verwacht men een vriendenprijsje en daar betaal je een dergelijke body niet mee.
      Na 8 jaar wil ik die aankoop met veel plezier bekostigen 🙂 ik ben dan ook wekelijks bezig met fotografie, momenteel vooral portretfotografie. Ik stel mij gewoon de vraag of het verschil al dan niet opmerkelijk zal zijn. Ik wil geen onnodige kosten doen, maar heb het wel over voor mijn geliefde hobby.

      Comment


      • #4
        Re: Upgrade Canon 500D?

        Ik zou eerder naar een 6DII kijken. Qua ruis ga je er zeker op vooruitgaan en het AF systeem is ook adequaat om wat actiefoto's mee te nemen.
        Omwille van de grotere sensor ga je een ander beeld krijgen in de zoeker. Dus hou daar rekening mee.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Upgrade Canon 500D?

          beste,
          ikzelf ben 2 jaar geleden van de 600d naar de 80 d overgestapt en vond dit al een ferme vooruitgang.
          voor mij voldoet de 80d op alle gebied en ik zit kwa foto's nemen bij de zelfde vragen van familie en vrienden
          zeer snelle af en hoge iso goed , kwa bediening zal het zeker aanpassen zijn dat wel

          Comment


          • #6
            Re: Upgrade Canon 500D?

            Ik zou inderdaad bij een croptoestel blijven, anders moet je nieuwe (en duurdere) lenzen kopen.
            Staar je niet blind op die ruis bij hoge ISO, met de huidige APS-C sensoren ben je 1 tot hooguit 1 1/2 stop minder goed af.
            Dat kan je opvangen door nauwkeuriger op je belichting te letten en iets meer na te bewerken.
            Er wordt van jou ook geen fotoboek verwacht met 2 pagina's grote afdrukken.

            Comment


            • #7
              Re: Upgrade Canon 500D?

              Ik zou inderdaad bij een croptoestel blijven, anders moet je nieuwe (en duurdere) lenzen kopen.
              Buiten de 18-55 die ze amper gebruikt heeft ze allemaal full frame lenzen.

              1,5 stop voordeel qua ruis is toch niet niks.

              Bij eglobal heb je die voor een mooie prijs.

              Alleen als je het extra bereik nodig hebt zou ik een croptoestel kiezen. Ik denk aan wildlife,vogels ... waar je meestal niet dichtbij kunt geraken.
              Voor bijna alle andere toepassingen is een full frame in het voordeel.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Upgrade Canon 500D?

                In elk geval uw 'oud' toestel niet wegdoen. Als je voor evenementen wordt gevraagd zul je geruster zijn met een tweede body. Zelfs al is het maar als reserve.

                Comment


                • #9
                  Re: Upgrade Canon 500D?

                  Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                  Buiten de 18-55 die ze amper gebruikt heeft ze allemaal full frame lenzen.

                  1,5 stop voordeel qua ruis is toch niet niks.

                  Bij eglobal heb je die voor een mooie prijs.

                  Alleen als je het extra bereik nodig hebt zou ik een croptoestel kiezen. Ik denk aan wildlife,vogels ... waar je meestal niet dichtbij kunt geraken.
                  Voor bijna alle andere toepassingen is een full frame in het voordeel.
                  Ik weet het, ooit koop ik wel een FF, al zal dat met zachte dwang van Canon zijn ...
                  De body is de kost niet, maar de lenzen die je tegenwoordig verondersteld wordt erbij te kopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgrade Canon 500D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door KatleenT Bekijk bericht
                    Na 8 jaar wil ik die aankoop met veel plezier bekostigen �� ik ben dan ook wekelijks bezig met fotografie, momenteel vooral portretfotografie. Ik stel mij gewoon de vraag of het verschil al dan niet opmerkelijk zal zijn. Ik wil geen onnodige kosten doen, maar heb het wel over voor mijn geliefde hobby.
                    Tja, er zal wel altijd beter zijn en nieuwer (telkens na 2 jaar). Ik bedoel maar dat de body maar een (kleiner) deel is van het geheel en dat volgens mij het glaswerk en vooral de fotograaf het resultaat zullen beďnvloeden. Met fotograaf bedoel ik dan zowel buikgevoel als ervaring als kennis van alle mogelijkheden van zijn (sorry of haar) materieel. En een hobby moet een hobby blijven waar men geen slaaf van wordt. Sommige uitspraken die ik hier doe zullen controversieel overkomen bij sommige collegae-hobbyisten, maar enkel zo ontdekt men andere aspecten.
                    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Upgrade Canon 500D?

                      Oorspronkelijk geplaatst door KatleenT Bekijk bericht
                      Na 8 jaar wil ik die aankoop met veel plezier bekostigen �� ik ben dan ook wekelijks bezig met fotografie, momenteel vooral portretfotografie. Ik stel mij gewoon de vraag of het verschil al dan niet opmerkelijk zal zijn. Ik wil geen onnodige kosten doen, maar heb het wel over voor mijn geliefde hobby.
                      Ik denk als je 8jaar met een toestel doet dat je best mag overschakelen op een recent toestel, de technologie staat niet stil en als je nu de laatste neemt ben je terug voor een tijdje zoet.
                      Ikzelf heb onlangs ook die stap gezet en doe voornamelijk portretfotografie en merk wel het verschil in kwaliteit en gebruiksgemak. Gisteren heb ik nog in studio gefotografeerd bv functies zoals gezicht en oog detectie, is een plezier het werkt prima. Wat betreft lenzen gebruik ik voorlopig mijn Sigma Art serie die het zelf beter doen dan op mijn vorige canon 6d. Het plezier van fotograferen is het me zeker waard om over te schakelen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Upgrade Canon 500D?

                        Bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om toch uit te kijken naar de Canon 80D. Misschien kan ik een koopje doen met Black Friday 🙂

                        Comment


                        • #13
                          Re: Upgrade Canon 500D?

                          Toch ook eens kijken naar de nieuwe 90D. Dat is de opvolger van de 80D.
                          Heeft behoorlijk wat nieuwe features aan boord als reactie op de vele systeemcamera´s dat nu in de markt komen. Prachtige camera.
                          Leesvoer -> https://www.cameranu.nl/nl/vergelijk...90d-vs-eos-80d

                          Comment


                          • #14
                            Re: Upgrade Canon 500D?

                            Hoi,

                            Als buurmanBert de nieuwe 90D aanraadt, zou ik ook een blik werpen op de RP, een FF systeemcamera.
                            Dáár zitten de meeste nieuwe technieken in, zijn kleiner, lichter en stiller.
                            Ík ben een Nikon "concurrent" en ben overgestapt naar een Nikon systeemcamera.
                            Overgestapt van een FF spiegelreflex naar een FF systeemcamera.
                            Vooral dat stiller, daar geniet ik iedere keer van... niet geheel stil, dan hoor ik nog, wanneer de foto gemaakt wordt.
                            De prijzen van de laatste 2 Canon camera's liggen natuurlijk wel weer een stuk hoger...
                            Wordt de 80D vanaf €764,- aangeboden, de 90D en de RP kosten respectievelijk €1269 en €1369 (bron: Tweakers.net)

                            Dat is natuurlijk wel een ouwe sok aan geld meer...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Upgrade Canon 500D?

                              Oorspronkelijk geplaatst door KatleenT Bekijk bericht
                              Het laatste jaar krijg ik vaker de vraag van familie/vrienden voor het nemen van foto's op evenementen, feesten, portretten etc. Ik twijfel nu om de body te vervangen omwille van volgende beperkingen: ruis bij hoge ISO, lage resolutie (probleem bij croppen), niet een echt snelle camera,... Ik dacht aan een 80D. Iemand ervaring?
                              Geen ervaring met de 80D, wel met de 90D, maar dit is een totaal ander toestel.
                              U zegt zelf dat je de EF-S 18 - 55mm amper gebruikt en dat je de vaker familie , vrienden, feestjes en portretten fotografeert.
                              Ik besluit daaruit dat je best overstapt naar een 5D full frame toestel.
                              Je hebt een EF-100mm macro lens en een 35mm lens.
                              De eerste kunt u perfect gebruiken voor portretten en de 35 mm kan niet beter zijn voor feestjes en groepen.
                              Met tijd en boterham wellicht nog een 70 - 200mm bijkopen en je bent bijna gesteld.
                              Vooral voor portretten en groepen is dit toestel met de twee lenzen die je al bezit de ideale aankoop.
                              Ik zuig mijn commentaar niet uit mijn duim maar spreek uit ondervinding.
                              Dit, de 5D, is DE Upgrade die u zoekt.
                              Probeer hem eerst uit met je lenzen en er zal een andere wereld voor je open gaan.
                              Het enige waar je zal op inboeten is uw EF-100 Macro maar langs de andere kant heb je met deze lens een uitstekende portret lens.
                              De EF-35mm wordt op een 5D de ideale groothoek om in beperkte ruimtes groepsfoto's te maken (op een crop is die 35mm eigenlijk een 50mm).
                              En laat je niet vangen aan een 6D.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X