Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor elektronica kenners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor elektronica kenners

    Vandaag hadden wij een probleem met de afstandbediening van onze auto. De deuren openden niet met de afstandsbediening en toen we toch in de auto geraakten konden we met het keyless systeem we de motor niet starten. Conclusie : niks zo goed als een oude contactsleutel

    De reservesleutel werkte gelukkig wel. Dus dacht ik: batterij afstandsbediening plat,gelukkig heb ik nog een nieuwe 3V CR2025 liggen.
    Alles is nu opgelost, na batterijvervanging is alles oké.


    Maar:
    Voor de zekerheid had ik een paar testjes gedaan (is de afstandsbediening niet toevallig defect?) en het resultaat was voor mij bevreemdend (ik ben wel geen techneut en zeker geen elektronica deskundige).

    Even schematisch proberen uit te leggen
    sleutel A is degene die het meest gebruikt wordt en die dienst weigerde, sleutel B de tweede sleutel.
    Batterij 1 zat in sleutel A, batterij 2 in sleutel B en batterij 3 is de nieuwe uit de verpakking.

    A+1 werkt niet (originele toestand)
    A+2 werkt
    A+3 werkt

    B+1 werkt
    B+2 werkt (originele toestand)
    B+3 werkt

    Uiteindelijk is er geen probleem want nu is de combinatie a+3 en b+2, en met beide sleutels kunnen we deuren openen en sluiten en de auto starten. (zolang B+2 nog werkt)
    Maar waarom werkt a+1 niet en b+1 wel?

  • #2
    Re: Vraagje voor elektronica kenners

    krijg je dan geen melding in de auto dat de batterij aan vervanging toe is?
    Last edited by Guest42; 11 november 2019, 20:35.

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor elektronica kenners

      In de auto kwam enkel een melding dat de sleutel (A) niet werd herkend en dat we die naast de startknop moeten leggen. Is blijkbaar een gevoeliger zone.
      Er zit een capacitieve sensor in de handgrepen en er is een deurslot verborgen achter een afdekplaatje. Zo zijn we ook binnen geraakt want de 2e sleutel (ikke ) was niet direct aanwezig. Maar toen startte de motor dus niet.

      Gevoeliger?
      Bij een werkende combinatie brandt een controlelampje op de sleutelhanger, bij een niet werkende combinatie niet. Ik begrijp je dus niet. maar nogmaals, techniek en ik

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor elektronica kenners

        Ik had een defecte sleutel bij mijn piepkleine Toyota - en om de nieuwe sleutel te programmeren moest men alle oude sleutels meebrengen. Dat duurde dus een dik half uur om die allemaal te herprogrammeren (nu heb ik er dus 3 - want ik heb in China een nieuw omhulsel gekocht). De batterij op zich vervangen heeft bij mij nooit problemen opgeleverd. Maar 't kan zijn dat uw sleutel opnieuw die codes van de controller in de wagen moet "leren" - zoals een garagepoort eigenlijk.
        Al even gegoogled waarom die sleutel zijn codes niet meer overeen komen?

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor elektronica kenners

          Normaal moet je toch een melding krijgen in de auto wanneer het tijd wordt om de batterij te vervangen
          Als ik die melding krijg heb ik nog heel wat tijd om de batterij te vervangen
          Eigenaardig voorval in ieder geval

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje voor elektronica kenners

            Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
            Ik had een defecte sleutel bij mijn piepkleine Toyota - en om de nieuwe sleutel te programmeren moest men alle oude sleutels meebrengen. Dat duurde dus een dik half uur om die allemaal te herprogrammeren (nu heb ik er dus 3 - want ik heb in China een nieuw omhulsel gekocht). De batterij op zich vervangen heeft bij mij nooit problemen opgeleverd. Maar 't kan zijn dat uw sleutel opnieuw die codes van de controller in de wagen moet "leren" - zoals een garagepoort eigenlijk.
            Al even gegoogled waarom die sleutel zijn codes niet meer overeen komen?
            Het heeft niks van doen met codes. Na vervangen van batterij (klepje openen, batterij eruit, nieuwe erin, klepje toe, klaar) moesten geen nieuwe connecties gemaakt. (of programmatie gebeurde automatisch?)
            Het is denkelijk (zeker) een batterij probleem omdat het controlelampje wel of niet meer werkt in de in de openingspost beschreven combinaties

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje voor elektronica kenners

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Normaal moet je toch een melding krijgen in de auto wanneer het tijd wordt om de batterij te vervangen
              Als ik die melding krijg heb ik nog heel wat tijd om de batterij te vervangen
              Eigenaardig voorval in ieder geval

              grts
              Sieg
              Geen waarschuwing gezien, hield er zo maar mee op.


              Of misschien toch niet. De laatste weken haperde de deurklink af en toe. Maar de link met de batterij heb ik nooit gelegd.
              Last edited by nabi; 11 november 2019, 16:58.

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje voor elektronica kenners

                Vanop afstand is dit moeilijk te zeggen.
                Je kan de spanning van de batterij eens nameten

                Verder verbruiken die dingen zo weinig stroom, dat er een slechte verbinding zou kunnen geweest zijn tussen de batterij en de houder.
                Door de batterij eruit te halen is is ook het slecht contact verdwenen.

                Mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje voor elektronica kenners

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  krijg je dan geen melding in de auto dat de batterij aan vervanging toe is?
                  Sommige wagens geven dit aan, andere dan weer niet.
                  Meestal merkt men het ook al doordat de afstand tot de wagen waarbij de afstandsbediening nog werkt kleiner wordt.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje voor elektronica kenners

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Sommige wagens geven dit aan, andere dan weer niet.
                    Meestal merkt men het ook al doordat de afstand tot de wagen waarbij de afstandsbediening nog werkt kleiner wordt.
                    Da's dan toch ook wel een minder goede (om het geen slecht te noemen) werkwijze van het systeem.
                    Lijkt me toch logisch dat er een melding moet komen in de wagen wanneer de batterij aan vervanging toe is.
                    Als je geen melding krijgt weet je het pas als het al bijna te laat is

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje voor elektronica kenners

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      Als je geen melding krijgt weet je het pas als het al bijna te laat is

                      Of te laat dus.
                      Of ik het had kunen weten? Misschien. Zoals gezgd (#7) was er af en toe een hapering, maar aangezien de drukkknoppen niet meer gebruikt worden zie je het controlelampje niet (meer) en dan was het misschien wel opgevallen.

                      Wat me terugbrengt bij de hamvraag: waarom werkt batterij 1 in afstandsbediening B en niet in afstandsbediening 1? (voor meer uitleg zie OP)
                      Dat snap ik nog altijd niet.

                      Comment


                      • #12
                        Vraagje voor elektronica kenners

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Da's dan toch ook wel een minder goede (om het geen slecht te noemen) werkwijze van het systeem.
                        Lijkt me toch logisch dat er een melding moet komen in de wagen wanneer de batterij aan vervanging toe is.
                        Als je geen melding krijgt weet je het pas als het al bijna te laat is

                        grts
                        Sieg
                        Dan heeft men toch al veel genegeerd hoor.
                        Enkel de batterij dat plat geraakt zorgt in principe niet voor een volledige uitval in een keer, maar een vermindering van functionaliteit (lees minder ver, niet van eerste keer, ...) voor die uitvalt.
                        En in principe krijgt men ook elke wagen open zonder batterij in de afstandsbediening en kan men ook met platte batterij (niet van de auto [emoji16]) starten, er is altijd een noodprocedure.

                        Als men de wagens zou nemen die dit aangeven tegenover deze dat dit niet doen, dan denk ik toch dat die dat het niet doen in de meerderheid zijn.
                        Of hoe heeft men het de laatste 30 jaar gedaan bij minder geavanceerde wagens dan de huidige?

                        Als de batterij begint te verminderen, dan merk ik dat toch al weken vooraf.
                        Op de zeker 30 jaar dat ik wagens heb met afstandsbediening toch nog nooit ergens geblokkeerd gestaan doordat de batterij van de afstandsbediening plat was.

                        En wat is heden zo rampzalig on een keer de afstandsbediening op een specifieke plaats te moeten houden als de batterij plat is?
                        Niets om zich druk over te maken. [emoji6]
                        Last edited by VerSeg; 11 november 2019, 22:18.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Vraagje voor elektronica kenners

                          Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                          Wat me terugbrengt bij de hamvraag: waarom werkt batterij 1 in afstandsbediening B en niet in afstandsbediening 1? (voor meer uitleg zie OP)
                          Dat snap ik nog altijd niet.
                          Mogelijks maar even ... door ze even zonder belasting te zetten heeft ze even gerecupereerd en net genoeg om dan terug een paar keer te werken ... typisch verschijnsel.
                          Of zoals eerder al door iemand aangegeven een minder goed contact dat nu opgelost is?
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje voor elektronica kenners

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Dan heeft men toch al veel genegeerd hoor.
                            Enkel de batterij dat plat geraakt zorgt in principe niet voor een volledige uitval in een keer, maar een vermindering van functionaliteit (lees minder ver, niet van eerste keer, ...) voor die uitvalt.
                            En in principe krijgt men ook elke wagen open zonder batterij in de afstandsbediening en kan men ook met platte batterij (niet van de auto [emoji16]) starten, er is altijd een noodprocedure.

                            Als men de wagens zou nemen die dit aangeven tegenover deze dat dit niet doen, dan denk ik toch dat die dat het niet doen in de meerderheid zijn.
                            Of hoe heeft men het de laatste 30 jaar gedaan bij minder geavanceerde wagens dan de huidige?

                            Als de batterij begint te verminderen, dan merk ik dat toch al weken vooraf.
                            Op de zeker 30 jaar dat ik wagens heb met afstandsbediening toch nog nooit ergens geblokkeerd gestaan doordat de batterij van de afstandsbediening plat was.

                            En wat is heden zo rampzalig on een keer de afstandsbediening op een specifieke plaats te moeten houden als de batterij plat is?
                            Niets om zich druk over te maken. [emoji6]
                            Ja maar volgens mij gaat het hier niet om een gewoon systeem om de deuren te openen, dat bestaat inderdaad al 30 jaar.
                            Ik denk dat het hier gaat om een systeem waarbij sleultelloos de deuren kunnen geopend worden en waarbij sleutelloos wordt gestart en dan moet er toch een melding komen van de wagen
                            Alé bij mij is dat toch zo, ik weet uiteraard niet hoe een ander merk werkt of niet werkt

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje voor elektronica kenners

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                              Wat me terugbrengt bij de hamvraag: waarom werkt batterij 1 in afstandsbediening B en niet in afstandsbediening 1? (voor meer uitleg zie OP)
                              Dat snap ik nog altijd niet.
                              Zoals Verseg hierboven al heeft geschreven, het kan best zijn dat de batterij even voor een klein tijdje weer wat beter werkt
                              Heb ikzelf ook al voorgehad met batterijen van afstandsbediening TV en DVD speler, batterijen wisselen en werken weer even voor een klein tijdje maar daarna weer plat.

                              Bart (Black Bandit) zal je hier wel een deftige uitleg over kunnen geven hoe dit komt vermoed ik

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X