Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Passie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Passie

    Af en toe eens een ander fototoestel, andere lens, of andere bijhorigheden...het kan allemaal geen kwaad. Maar als je al dit materiaal maar sporadisch gebruikt of niet echt aan fotograferen toekomt...dan wordt het misschien tijd om jezelf eens wat vragen te stellen.

    Ik heb er zelf even last van gehad...dus tijd voor wat bezinning, zo ging ik na waar mijn passie vroeger lag, toen ik met fotografie begon.
    Dan blader je door je oude fotomateriaal, foto's en/of negatieven. Onvermijdelijk kwam ik op de foto's terecht uit mijn eerste jaar fotografie op St Lukas Brussel, nu zo een goeie 40 jaar geleden.

    Al mijn foto's uit het eerste jaar waren gefotografeerd met een oude Zeiss Ikon Nettar, nog van mijn vader, een toestel van begin de jaren '50. Daar waar zo wat alle anderen met reflex- of 6x6 toestellen fotografeerden, is het nooit bij mij opgekomen dat ik eigenlijk met een toen toch reeds vrij ouderwets uitklapbaar fototoestel fotografeerde, waarbij ik de afstand tot mijn onderwerp in meters telkens moest inschatten en instellen. En het licht meten was gewoon via een tabel: zon, bewolkt..., want van een lichtmeter has ik nog nooit gehoord.

    Maar ik was zo gepassioneerd door de fotografie dat bovenstaande feiten volledig aan mij voorbij gingen....ik heb mij daar eigenlijk ook nooit vragen bij gesteld. Ik zag wel dat anderen scherpere foto's afleverden en minder film moesten inladen dan ik, maar heb er nooit echt bij stil gestaan.

    Op het eind van dit eerste jaar heb ik dan toch vakantiejobs gedaan om mij een Asahi Pentax SP1000 te kunnen aanschaffen. Blijkbaar was het dan toch doorgedrongen. Het grootste voordeel vond ik dan toch het gemak van scherp stellen én de 36 opnames op 1 filmrol.

    Nu heb ik enkele van die oude 6 x 9 negatieven opnieuw ingescand, want vroeger kon ik enkel 6x6 afdrukken, en ik vind die kwaliteit van die foto's nog altijd zeer goed. Ze kunnen niet op tegen het hedendaags megapixelgeweld, maar voor de rest hebben ze me terug de oude fotografie doen omarmen.



    Uitsnede uit 6x9 negatief (mijn jongste broer).



    volledig 6x9 negatief (zelfportret in spiegel met zeiss ikon)



    volledig 6x9 negatief (vriend)

  • #2
    Re: Passie

    Wat een mooie aanzet voor een discussie.

    Zelf heb ik er ook last van, G.A.S...zo zou ik wel van alles willen...maar of ik dat nodig heb???

    Een body en een 35mm lens zou moeten volstaan voor 70%, maar dan wil je wel wat tele (voor vogels etc), en wat breder voor landschappen, en macro.. en je bent weeral vertrokken.

    Heel misschien is de 'meer aandacht' die nodig is ook een deel van de betere foto's met 'moeilijker' materiaal. Zelf betrap ik mij ook om snel tevreden te zijn, en lever ik soms in qua aandacht omdat 'het toestel het wel zal oplossen'.

    Prachtige foto's staan er bij jouw tekst.

    Nu ben ik nog steeds heel blij met mijn X-Pro2, dat was ik met de X-E2 ook, maar die hebben ze gestolen, en mijn 5D MKII was ook zeer goed maar alles werd zo zwaar...

    Er is iets te zeggen voor al dat materiaal, en het gaat van hand tot hand, behoudt zijn waarde vrij goed, vindt zijn weg naar nieuwe gebruikers, niet meteen wegwerpspul...

    Mijn enigste puntje van kritiek is dat je megapixels vergelijkt met analoog in je laatste paragraaf. Vroeger was het niet beter, het was anders. :-)
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Passie

      Moderator Note: Verplaatst vanuit ‘Analoge Showcase’ omdat daar enkel foto’s horen te staan en dit toch een meer algemene bespiegeling of discussie rond fotografie is.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Passie

        Tof, ik vind er een en ander van mezelf in terug.
        zelfs mijn eerste eigen camera, een Zeiss Ikon nettar, wel een 6x6
        toen was dat zelfs sparen om een filmpje te kopen en vooral om te laten afdrukken,
        ik kon mij dus zeker niet permitteren van er zo maar wat op los te schieten want mislukkingen dreven alleen de prijs maar op ...
        Vandaag maak ik soms meer opnames op 1 dag dan toen in een heel jaar ...
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Passie

          Ik zie het zo: ik beschouw analoge fotografie (nog altijd mijn hoofdding) niet als verouderd maar anders. Het grote commerciele succes (kodak enz. is vervlogen)
          Digitale fotografie is iets anders. Niet beter - niet slechter. ANDERS.
          Vroeger hadden we maar één techniek nu hebben we gemakkelijk gesproken twee. Dat is toch goed.

          Een paar honderd jaar geleden werd de olieverf uitgevonden, nog niet zolang geleden de airbrush. Welke van de 2 is beter ? Its a weapon of choice. Er zijn nog altijd enthousiatelingen die met deze technieken werken.

          Een project dat ik nu bezig ben is digitaal en analoog samen te brengen.
          Het gaat hier over een fotografisch analoog procede dat rond 1830 werd uitgevonden (cyanotype https://www.lomography.com/magazine/...ing-cyanotypes) en destijds met grote analoge (glas) negatieven werkte.
          Nu maak ik geen glasnegatieven meer maar digitale negatieven, gedrukt met een kwaliteitsinkjet printer. Maar de afdruk is analoog met een zelfgemaakte sensitizer op aquarelle papier.

          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Passie

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht

            Een paar honderd jaar geleden werd de olieverf uitgevonden, nog niet zolang geleden de airbrush. Welke van de 2 is beter ? Its a weapon of choice. Er zijn nog altijd enthousiatelingen die met deze technieken werken.



            YMMV
            Toevallig ben ik één van die enthousiastelingen. Mijn schilderijen lijken soms meer op foto's dan mijn foto's zelf, want mijn foto's bewerk ik soms grondig. En digitaal of analoog of weet ik veel...het is vandaag allemaal mogelijk. En van alle mogelijkheden maak ik dan ook gebruik, waarom ook niet.

            Comment


            • #7
              Re: Passie

              Wat betreft die GAS, collega's, laten wij ons dat niet aanpraten door de industrie, de commerce, de pers, sommige fotoscholen, sommige fotoclubs,... en ja, ook sommige collega's?
              Proficiat voor deze discussie, maniac. En voor de foto's. Die eerste is voor mij zeker een hof waard.

              Comment


              • #8
                Re: Passie

                Oorspronkelijk geplaatst door nesten Bekijk bericht
                Die eerste is voor mij zeker een hof waard.
                Dikke +1
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Passie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                  Wat een mooie aanzet voor een discussie.


                  . . .

                  Nu ben ik nog steeds heel blij met mijn X-Pro2, dat was ik met de X-E2 ook, maar die hebben ze gestolen, en mijn 5D MKII was ook zeer goed maar alles werd zo zwaar...
                  Die 5DII van jou doet hier nog altijd dienst
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment

                  Working...
                  X