Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

    Beste leden
    Ik zou graag eens mijn camera afstellen - cleanen .
    Heb gisteren foto's genomen op de rally en mijn foto's absoluut niet scherp, zoals ze anders zijn.

    Wat informatie opgezocht bij canon zelf, spreken van een frans repair center. Als je dan de locatie opgeeft verwijzen ze je door naar TECH-repair.

    Iemand ervaring met dit? of zijn er andere alternatieven?

    Als je de prijzen bekijkt op canon site valt dit heel goed mee.

    Ontdek de Canon-service voor het uitlijnen van objectieven en het kalibreren van de scherpstelling. Bezoek de website van Canon voor meer informatie over de Canon-onderhoudsservices voor camera's en uitrusting.


    Alvast bedankt

  • #2
    Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

    Heb je al gecontroleerd of de minder scherpe foto's geen andere oorzaak hebben?
    Deze tijd van het jaar is er minder licht, zeker als er wat bewolking is, daardoor moet de iso omhoog, en dat geeft bij elke camera minder scherpe beelden.
    En als de iso niet aangepast is, dan is er een heel grote kans op bewegingsonscherpte.
    Bij weinig licht zit je al snel tegen de limieten van het gebruikte materiaal, met het diafragma helemaal open is er minder scherptediepte, en dus meer kans op scherpstelfoutjes bij bewegende onderwerpen, en daar komt dan ook nog bij dat de meeste lenzen wat minder scherp zijn met het diafragma helemaal open.

    Maar als er een afwijking is van de scherpstelling (front of backfocus) dan zal dat in slechte omstandigheden ook eerder opvallen, want dat is ook iets wat je sneller ziet als het diafragma helemaal open wordt gebruikt.
    Daarvoor moet je de camera + lens testen op niet-bewegende onderwerpen, liefst met de camera op een statief.
    Als je dan ziet dat de foto niet scherp is op de plaats waar de camera heeft scherpgesteld, dan zal het resultaat beter kunnen worden als de lens en camera optimaal afgesteld zijn.
    Bij de wat meer professionele camera's kan je die scherpstelling zelf corrigeren in de camera, welke camera gebruik je?

    De sensor reinigen is alleen nodig als er donkere vlekken op de foto's te zien zijn, die vlekken zitten dan altijd op dezelfde plaats, en ze worden duidelijker zichtbaar naarmate het diafragma verder dicht was tijdens het maken van de foto.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

      Beste,

      De scherpte van foto's kan ook bepaald worden door de luchtvochtigheid.
      De laatste dagen was de luchtvochtigheid heel hoog, en als je dan met lange mm werkt zal je geen kraakscherpe foto's kunnen maken.

      Ik lees dat je Canon gebruikt.
      Reeds je lenzen en toestellen geregistreerd?
      Afhankelijk wat je gebruikt en hebt zijn bepaalde diensten gratis bij de hersteldienst.
      Zie : https://nl.canon.be/pro/canon-profes...services-faqs/

      Ik heb zowel ervaring met de Noord-Franse als de Nederlandse (Bergen-Op-Zoom) en heb er bij hen
      beiden goede ervaringen mee.

      Groetjes,

      Dirk

      Comment


      • #4
        Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?



        Veruit de beste van het vak!
        Instagram

        Comment


        • #5
          Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

          In het verleden ook bij Chipclean geweest in Heumen Nederland (dicht bij Nijmegen).

          Was een daguitstap maar het was wel de moeite en nodig.
          Redelijk wat stof en vlekjes op de sensor (en foto's) en nadien mooi gereinigd.


          mvg

          Steven
          1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

          Comment


          • #6
            Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

            Je sensor cleanen kan je makkelijk zelf hoor. Snel gedaan, en niet moeilijk.

            Verder sluit ik me aan bij de vorige opmerking ivm te lage sluitertijd door minder licht. Ik had het zelf vorig weekend ook voor.

            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

            Comment


            • #7
              Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

              Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
              Je sensor cleanen kan je makkelijk zelf hoor. Snel gedaan, en niet moeilijk.
              Graag had ik uw methode gehoord. Hopelijk niet met tesa plakband want die laat restjes lijm achter op de sensor.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Graag had ik uw methode gehoord. Hopelijk niet met tesa plakband want die laat restjes lijm achter op de sensor.
                Ik doe het met eclipse reinigingsvloeistof en pecpad doekjes. Deze wikkel ik strak rond een op maat gesneden strook credit card. 1x vegen in elke lengte richting.
                Eenvoudig maar doeltreffend.

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                Comment


                • #9
                  Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                  Ik gebruik al 18 jaar Scotch tape, geen Tesa. Nog nooit lijmresten gehad op de sensor... Wel af en toe een vers rolletje gekocht voor de zekerheid en altijd gebruikt op kamertemperatuur.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                    Ik heb nog nooit Scotch tape gebruikt, maar wel sensor swabs in combinatie met Eclipse vloeistof, de laatste jaren gebruik ik eerst een "D-SLR Brush" (van The Dustpatrol"), de "natte reiniging" heb ik al lang niet meer nodig gehad.
                    In het begin heb ik ook Pecpad doekjes gebruikt in combinatie met het "stokje" van een gebruikte sensor swab, maar het is toch simpeler om gewoon een nieuwe swab uit de verpakking te halen (die sensor swabs kan je overigens ook veel goedkoper vinden bij Aliexpress).

                    Er zijn dus meerdere methodes, en elke methode moet op de correcte manier worden uitgevoerd, als je dat doet, dan is er heel weinig kans op problemen (er zijn filmpjes genoeg te vinden over sensor reiniging op You-Tube, en de fabrikanten van de "reinigingshulpmiddelen" hebben doorgaans ook altijd zo'n filmpje op hun website staan).
                    Alleen bij sommige camera's moet de sensor op een speciale manier worden gereinigd, bijvoorbeeld bij de Canon 1Dx II, daar mag je volgens de gebruiksaanwijzing zelf de sensor niet reinigen (gelukkig heb ik die camera nooit gekocht...).
                    Vergeet ook zeker niet om de accu te laden voor je er aan begint, want je wil niet dat de spiegel of het sluitergordijn dicht gaat terwijl je daar bijvoorbeeld een sensor Swab tussen hebt zitten (dan zal het een dure reparatie worden).

                    Het is wel zo dat het de laatste jaren veel minder nodig is om de sensor te reinigen, bij zowat elke DSLR wordt er een "reinigingssysteem" in werking gezet terwijl de camera wordt uitgeschakeld.
                    Dat systeem, in combinatie met betere coatings op de sensor, zorgt ervoor dat er minder kans is dat er stofjes tegen de sensor blijven hangen (dat is toch mijn persoonlijke ervaring).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                      ODB, Rob en Bart, bedankt voor de informatie.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                        Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
                        ...Je sensor cleanen kan je makkelijk zelf hoor. Snel gedaan, en niet moeilijk.
                        Vergeet het, dan ga jij maar eens met jou gereinigde sensor naar chipclean. Je zal het verschil dadelijk merken.
                        Ik heb mijn 1Dx altijd laten reinigen bij Canon CPS, het service center van Canon.
                        Daarna naar Chipclean geweest en met mijn eigen ogen gezien dat de sensor van de 1Dx vol met krassen stond, terwijl hij altijd professioneel gereinigd werd.
                        Instagram

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Raf Raeymaekers Bekijk bericht
                          Vergeet het, dan ga jij maar eens met jou gereinigde sensor naar chipclean. Je zal het verschil dadelijk merken.
                          Ik heb mijn 1Dx altijd laten reinigen bij Canon CPS, het service center van Canon.
                          Daarna naar Chipclean geweest en met mijn eigen ogen gezien dat de sensor van de 1Dx vol met krassen stond, terwijl hij altijd professioneel gereinigd werd.
                          Krassen op de sensor kan niet hé Raf want voor de sensor zit nog een glazen plaatje
                          Dus kan wel dat er krassen waren op dat glazen plaatje, doch volgens mij zie je dat niet op de foto's of wel ?

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Krassen op de sensor kan niet hé Raf want voor de sensor zit nog een glazen plaatje
                            Dus kan wel dat er krassen waren op dat glazen plaatje, doch volgens mij zie je dat niet op de foto's of wel ?

                            grts
                            Sieg
                            Natuurlijk zie je dat Sieg, anders zou je een stofje ook niet zien.
                            Maar ik zou ook niet weten wat ze bij chipclean kunnen wat je zelf niet kan.
                            Ikzelf gebruik de twee systemen van Visible Dust, met name het statisch borsteltje met motor om de borstel te laden voor als het om stof gaat,
                            alsook de swaps voor aanslag of spatjes.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens- camera cleanen - afstellen...WAAR? Ervaring?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Krassen op de sensor kan niet hé Raf want voor de sensor zit nog een glazen plaatje
                              Dus kan wel dat er krassen waren op dat glazen plaatje, doch volgens mij zie je dat niet op de foto's of wel ?

                              grts
                              Sieg
                              Allee ja... je weet wel wat ik bedoel hé.. :-)
                              Nee op een "normale" foto zag je het niet... wel als je het diafragma volledig dicht draaide.
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X