Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filterring objectief uitdeuken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filterring objectief uitdeuken

    Hoort mogelijk onder "objectieven" maar soit ...

    Weet er iemand hoe men met huis-tuinmiddelen een deukje uit een filterring kan halen met minimale beschadiging van de filterdraad? Ik heb er 2 die net vervelend genoeg zijn om er de zonnekap op te krijgen ..

    Heb in het forum gezocht maar ik verzuip in de OT postings.
    TIA

  • #2
    Re: filterring objectief uitdeuken

    Zoiets? http://forum.mflenses.com/bent-filte...ue-t46159.html

    Comment


    • #3
      Re: filterring objectief uitdeuken

      Bedankt! Dat was idd wat ik in gedachten had ... enkel op de verkeerde plaats gezocht

      Comment


      • #4
        Re: filterring objectief uitdeuken

        Ik heb het ooit eens gevraagd bij een lenzenreperateur en die wilde er niet aan beginnen: misschien wel optisch mooi rond te krijgen, meer filter erin....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: filterring objectief uitdeuken

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik heb het ooit eens gevraagd bij een lenzenreperateur en die wilde er niet aan beginnen: misschien wel optisch mooi rond te krijgen, meer filter erin....
          Ligt mogelijk aan de prijs van de werkuren die hij moet vragen om er een onnozel deukje uit te krijgen ?

          Comment


          • #6
            Re: filterring objectief uitdeuken

            Dit is wat je nodig hebt en je hebt er die zelfs de draad herstellen. Maar ik vind op het moment de website niet, het is een Amerikaanse en een Duitse site.
            https://www.amazon.com/DSLRKIT-Repai.../dp/B00SYBYTZO

            Hier een YT filmpje:
            https://www.youtube.com/watch?v=yCGZF0ofEW0

            EDIT: als de deuk te groot is, is de kans op openscheuren zeer groot want de lens is voor 99% zeker uit zamac gemaakt.
            Last edited by Red Falcon; 2 november 2019, 20:56. Reden: YT filmpje gelinkt
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: filterring objectief uitdeuken

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik heb het ooit eens gevraagd bij een lenzenreperateur en die wilde er niet aan beginnen: misschien wel optisch mooi rond te krijgen, meer filter erin....
              Heb ooit een Sonar 180/2.8 zo laten herstellen die in transport een serieuse deuk had gekregen. Je voelt het nog wat dat die iets stroever is maar een filter en zonnekap kan ik daar perfect indraaien.

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              EDIT: als de deuk te groot is, is de kans op openscheuren zeer groot want de lens is voor 99% zeker uit zamac gemaakt.
              Zamac ga je in lenzen denk ik niet vinden. Aluminium legeringen wel, maar zinklegeringen niet. Veel te bros, die breken voor er een deuk in is. Om nog over zinkpest te zwijgen. Openscheuren is wel een risico, afhankelijk van de legering, dat klopt wel.

              Comment


              • #8
                Re: filterring objectief uitdeuken

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                Zamac ga je in lenzen denk ik niet vinden. Aluminium legeringen wel, maar zinklegeringen niet. Veel te bros, die breken voor er een deuk in is. Om nog over zinkpest te zwijgen. Openscheuren is wel een risico, afhankelijk van de legering, dat klopt wel.
                Zamac is een samengestelde naam die staat voor de Duitse beginletters van bepaalde metalen. De totale legering van Zamak is hieruit op te maken. Zink, Aluminium, MAgnesium, Kupfer (Duits voor koper).
                Volgens mij is het grootste aandeel van de zamac voor objectieven alluminium anders zal een lens te snel en te veel wegen.
                Ik kom uit de modelbouw en zinkrot was een verkeerde samenstelling bij Märklin, is nooit voortgekomen noch bij Fleischmann, Trix, Roco enz.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: filterring objectief uitdeuken

                  Bij een zamac is het maximum aandeel aluminium 4%, dat is geen alu legering. Zamac wordt dan ook typisch gegoten omdat het zo bros is. In de modelbouw is zinkpest vooral gekend bij de treinen, maar ze hebben het allemaal wel eens gehad, zoek eens op Roco 69110 bvb. Maar niet enkel daar. Heb zelf ook enkel Solido modellen bvb die ervan hebben. En Matchbox.

                  Comment


                  • #10
                    Re: filterring objectief uitdeuken

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Dit is wat je nodig hebt en je hebt er die zelfs de draad herstellen. Maar ik vind op het moment de website niet, het is een Amerikaanse en een Duitse site.
                    https://www.amazon.com/DSLRKIT-Repai.../dp/B00SYBYTZO

                    Hier een YT filmpje:
                    https://www.youtube.com/watch?v=yCGZF0ofEW0

                    EDIT: als de deuk te groot is, is de kans op openscheuren zeer groot want de lens is voor 99% zeker uit zamac gemaakt.
                    Bedankt voor de info ... dat gereedschap was mij bekend maar na het lezen van een aantal gebruikerservaringen heb ik het maar zo gelaten ... en idd scheuren van de ring zit er ook bij vooral met dit toestel dat, naar ik lees, een beetje volgens de processie van Echternach werkt

                    Comment


                    • #11
                      Re: filterring objectief uitdeuken

                      Als er een deuk in is door uw lens te laten vallen dan doe je hem beter ook binnen voor nazicht want de kans is groot dat de bajonetvatting een beetje slom is waardoor uw lens niet recht op uw body staat. Geef uw body ook binnen want die vatting kan ook lichtjes gebogen zijn en dan ga je problemen hebben om uw foto helemaal scherp te krijgen.
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: filterring objectief uitdeuken

                        Als het een minimale beschadiging is ga je dit zonder problemen kunnen rechten zonder breuk aan de filtervatting.
                        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                        Comment


                        • #13
                          Re: filterring objectief uitdeuken

                          OK, mijn fout ... het gaat hier om twee vintage lenzen, waaronder een Biotar, die gekocht zijn met een deukje in de ring wat het opdraaien van een zonnekap zeer bemoeilijkt in één geval en net onmogelijk maakt in het andere geval ... ik heb (nog) niet de gewoonte om dingen te laten vallen. zeker als het om fotoapparatuur gaat.

                          Comment


                          • #14
                            Re: filterring objectief uitdeuken

                            Een beter YT filmpje.
                            Dat toestel kunt ge ook bij Aliexpress kopen.
                            Aan zetten waar de draad nog goed is en niet midden de deuk zelf.
                            Niet in een koude omgeving uitdeuken en doe het heel langzaam, beetje bij beetje.
                            Ga je te snel dan breekt de schroefdraad of hoe moet ik dat heten.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: filterring objectief uitdeuken

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Een beter YT filmpje.
                              Dat toestel kunt ge ook bij Aliexpress kopen.
                              Aan zetten waar de draad nog goed is en niet midden de deuk zelf.
                              Niet in een koude omgeving uitdeuken en doe het heel langzaam, beetje bij beetje.
                              Ga je te snel dan breekt de schroefdraad of hoe moet ik dat heten.
                              Bedankt, ik heb ondertussen al een aantal youtubes gezien waar progressief rond de uit te deuken plaats wordt gewerkt met behoorlijk eindresultaat.

                              Comment

                              Working...
                              X