Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

    Ik zit in de keuken met een verlichting (oud systeem) op TL-lampen tussen de kasten en het wrkblad.
    Ik zou die willen vervangen door ledstips.
    De huidige bedraging zou ik graag hergebruiken en is uitgevoerd in 1,5mm2 volle koperdraad.
    Kan ik met die bedrading onderstaand schema it voeren ? Het is dus wel zo dat de ledstrips parallel worden geschakeld aan de voeding.
    Indien dit kan, heb ik voldoende aan 4A of is dit overkill of te weinig ?
    Normaliter is 3A voldoende voor 5m ledstrip,direct gekoppeld.
    De opgegeven afstand is de afstand schakelpunt ledstrip tot aan de voeding. Zijn wel allemaal gescheiden bedradingen.

    Alvast bedankt.

    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

    Die draad is dik genoeg voor de ledstrips, dat mag geen problemen geven.
    De ledstrip die het dichtst bij de voeding zit zal iets meer licht geven, maar het verschil zal te verwaarlozen zijn (het is waarschijnlijk wel meetbaar, maar het zal op het zicht niet opvallen).

    Bij halogeenspots op 12V zou dat wel een probleem kunnen zijn, maar leds verbruiken veel minder stroom en daardoor is er ook een veel kleiner spanningsverlies over de bedrading.

    Hoeveel verbruiken die ledstrips per meter?
    Volgens mij zal 4A zeker meer dan voldoende zijn voor 3 meter ledstrip.
    Een wat overbemeten voeding kan niet veel kwaad, want die zal minder sterk opwarmen dan een lichtere voeding die continu de maximale stroomsterkte moet leveren.
    Het totale rendement gaat er met een zwaardere voeding wel wat op achteruit, maar in dit geval zal dat ook te verwaarlozen zijn.
    Een schakelende voeding heeft meestal het hoogste rendement op vollast (maar de goedkope kunnen er soms niet tegen dat ze continu 100% belast worden...).


    Ik heb even wat meer gegevens opgezocht, zelfs als het 5050 leds zijn met 60 leds per meter zal de 12V/4A voeding voldoende stroom leveren.
    Het totale verbruik is dan 14,4W/meter, vermenigvuldigd met 3 meter = 43,2W, de 12V/4A voeding levert 48W.
    Last edited by Black B@ndit; 1 november 2019, 17:09.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

      Welk soort led strip? Belangrijk is het verbruik van elk stuk. Heb hier onlangs een oud stuk led strip gerecycleerd en die verbruikte ongeveer 0.6A voor 60 cm (op 24V).

      Comment


      • #4
        Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

        Hier kan ik al wat mee.
        Ik heb keuze tussen 4,8 W/m of 14,4W/m en natuurlijk beïnvloedt de vereiste aan de voeding.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

          Neem om te rekenen 14.4W/m. Dat is dan 1.2A nodig per meter strip. Dus 3.6A in uw voorbeeld. Die voeding van 4A is dus OK. Die is wel al 90% belast, iets meer dan ikzelf zou doen maar zeker geen ramp als ze goed beveiligd is.

          Als ik het goed begrijp dan heeft elke strip zijn 2 draden tot aan de voeding. Over die 8 meter zou met 1.2A (dus moest het een volle meter strip zijn) 0.25V vallen. Niet druk over maken... Als je de 4.8W/m neemt verlies je nog minder spanning.

          Of je 4.8W/m of 14.4W/m neemt is een keuze die je zelf moet maken.

          Comment


          • #6
            Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

            Normaalgezien moet je voor die ledstrips ook het aantal lumen per meter kunnen terugvinden, dat kan je dan vergelijken met de lichtsterkte van de lampen die er nu hangen.
            Aan de hand van die cijfers weet je welke ledstrip er nodig is om ongeveer even veel licht te krijgen als met de TL-lampen.
            Helemaal juist zal die berekening nooit worden omdat TL-lampen hun licht afgeven op 360° (rondom) en leds op een ledstrip op ongeveer 180° (de helft van die 360° dus) zal er per lumen die een led produceert ook werkelijk meer licht op de werkbladen terechtkomen. Leds geven dan niet het dubbel, want van het Tl-licht dat rondom uit de lamp komt zal er nog een deel op het werkblad terechtkomen door reflectie.
            Maar je zal wel zien dat 100 lumen led meer licht geeft dan 100 lumen TL lamp doordat het licht meer gericht op het werkblad terechtkomt dan met de TL-lampen.

            Als je zo veel mogelijk licht wil, dan kies je de 14,4W/meter, als die grote hoeveelheid licht niet nodig is, dan kan je de 4,8W per meter kiezen.
            De afstand van de keukenkastjes ten opzichte van het werkblad is meestal niet zo heel groot, dat heeft ook een invloed op de lichtsterkte die uiteindelijk op het werkblad terechtkomt.
            Maar met sommige voedingen voor ledstrips kan je de lichtsterkte aanpassen, dan heb je meer mogelijkheden met de 14,4W per meter (als dat teveel is dan kan je altijd dimmen).
            Last edited by Black B@ndit; 2 november 2019, 08:50.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

              Wij hebben die verlichting ook al enige tijd vervangen door LED, maar geopteerd voor LED keukenverlichting op 220V ... zo is er geen probleem met de voeding, geen aparte voeding nodig en is het gewoon een switch van armatuur geworden.

              Soms kan het ook nog eenvoudiger ... er bestaan LED lampen ter vervanging van TL lampen die passen in het bestaande armatuur van TL maar dat blijft wat lomper ... al kan het wel.
              Last edited by VerSeg; 2 november 2019, 10:58.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

                Vraag me af of leds eigenlijk wel "beter" zijn dan een T5 TL lamp.

                Comment


                • #9
                  Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

                  Hou er ook rekening mee dat de lichtopbrengst van LED strips nog wel eens wil verminderen binnen relatief afzienbare tijd. Wij hebben dat in huis (keukenlicht boven het aanrecht, hanglamp en aquarium) opgelost door te kiezen voor een te grote lichtopbrengst die wij met dimmers verder afregelen. Het eerste jaar op bijvoorbeeld 50% van de maximale opbrengst en als het minder lijkt te worden naar 60% et cetera. Hoe beter de kwaliteit van de strips hoe minder verval er optreedt natuurlijk. Als je kiest voor een combinatie van koud en warm LEDS in 1 strip kun je de kleurtemperatuur ook met de dimmer regelen.
                  http://www.smuttynose.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Vraag me af of leds eigenlijk wel "beter" zijn dan een T5 TL lamp.
                    Ik zie dat ze in nieuwe supermarkten altijd kiezen voor led, en als de verlichting vernieuwd wordt, dan is het ook altijd ledverlichting die de oude TL-lampen vervangt.
                    Die ledverlichting wordt dan meestal ook lager opgehangen zodat er minder vermogen nodig is om voldoende licht te krijgen op de plaats waar dat nodig is (een plafond moet niet verlicht worden).
                    In de Action hier in Rijkevorsel hebben ze ook pas de verlichting vernieuwd, daar zijn de TL lampen (dat zullen waarschijnlijk al T5 lampen geweest zijn, want die winkel is nog niet zo oud) vervangen door led, en de verlichtingsarmaturen hangen nu veel lager.

                    Op het werk hebben we een paar jaar geleden alle oude TL lampen laten vervangen door T5 lampen (de bestaande armaturen hebben een aangepaste elektronische ballast gekregen).
                    Toen ze die lampen aan het plaatsen waren was het verschil in lichtsterkte tegenover de oude lampen heel groot, en toen heb ik gevraagd aan de techniekers die de verlichting kwamen vernieuwen of die lichtsterkte ook lang zo zou blijven.
                    Het antwoord was dat T5 lampen veel minder snel degraderen dan de oude TL-lampen, maar wat ik zie komt eigenlijk toch overeen met de vroegere situatie, in het begin geven TL-lampen altijd heel veel licht, dat zwakt eerst redelijk snel af (op een paar honderd branduren), en daarna gaat de lichtopbrengst geleidelijker achteruit tot een punt waarop het nodig wordt om de oude lampen te vervangen.

                    Leds geven inderdaad ook minder licht als ze ouder worden, als die niet te warm worden, dan degraderen die heel traag, maar in de goedkope zelfklevende waterdichte ledstrips is het wel mogelijk dat de warmte slecht afgevoerd wordt omdat de leds helemaal ingegoten zijn.
                    Vooral de ledstrips met een groot vermogen per meter zullen sneller degraderen dan de strips met een lager vermogen per meter (want die worden minder warm).
                    In degelijke led armaturen wordt er rekening gehouden met de afvoer van de warmte, meestal zijn de leds dan op een aluminium koelplaat gemonteerd waardoor die niet zo gemakkelijk te warm worden.
                    Voor professionele toepassingen (winkelverlichting bijvoorbeeld) zal daar wel rekening mee worden gehouden, maar bij de goedkope ledstrips is dat duidelijk niet het geval.
                    Last edited by Black B@ndit; 2 november 2019, 15:30.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

                      Wij hadden vroeger van die halogeen spotjes onder de keukenkastjes van Ikea hangen. De schakelaars begonnen te haperen en hebben gekozen om hier ook een led strip onder te hangen. We hebben gekozen voor een waterdichte led strip omdat deze toch in een vochtige omgeving hangen. En ze hebben ook het voordeel dar je ze eens kan afwassen. Wij hebben gekozen voor warm wit dus geen RGB. Ik kan je deze zeker aanbevelen hier al meer dan 1 jaar in gebruik :



                      3 rijen leds geven zeker voldoende licht.

                      mir
                      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kan ik dit installeren in de keuken ? Ledstrips

                        Ik heb een ledstrip van 5 mtr gekocht met daarbij een draadloze regelaar voor aan/uit en te dimmen, alsook koud of warm licht.
                        Die heb ik in stukken geknipt en doorverbonden met draad. Werkt perfect.
                        En niet eens zo duur.
                        Totale opbrengst van die 5 mtr is 3600 lumen.
                        Met de vriendelijke groeten, Ruud.

                        Comment

                        Working...
                        X