Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude flits gebruiken als wireless flits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude flits gebruiken als wireless flits

    Goeiemorgen iedereen, ik heb een aantal jaar geleden een Mecablitz Meta 30 BCT 4i gekregen van mijn oom. Dit is een oude flitser, maar ik gebruik niet zo graag flits, ik gebruik de ingebouwde flits van mijn camera al nooit
    Dus nu was ik aan het denken, zou ik die Mecablitz eventueel op de een of andere manier kunnen ombouwen tot zo'n draadloze flits? Liefst niet dat het stukken van mensen kost natuurlijk, dan kan ik evenzeer een gloednieuwe flits aanschaffen en dat zie ik ook niet zo zitten.
    Graag hoor ik jullie ideeën!

  • #2
    Re: Oude flits gebruiken als wireless flits

    gewoon een trigger set kopen, ik gebruik die van Pawn niet duur eenvoudig en het werkt

    Comment


    • #3
      Re: Oude flits gebruiken als wireless flits

      Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
      gewoon een trigger set kopen, ik gebruik die van Pawn niet duur eenvoudig en het werkt
      Dank je wel voor de reactie! Ik ga het eens bekijken Vermits die Mecablitz op mijn Canon toestel past, veronderstel ik dat ik met zo'n Pawn trigger set voor Canon wel goed zit?

      Comment


      • #4
        Re: Oude flits gebruiken als wireless flits

        Past op mijn Canon:LET OP !!!!!!!! NIET DOEN
        Passen wel,maar goed functioneren????
        De spanning op de hotshoe van die flits zit boven de 120 Volt.
        Een digitale camera verdraagt max. 10 volt.(Uitzonderingen zijn er bv:Canon 1d,die via appart contact,niet de hotshoe ,meer aankan.Zelf nooit geprobeerd)
        Je zou eventueel je camera naar de filistijnen kunnen helpen.
        Zelfde voor een aantal van die triggers.Je moet kijken wat ze aankunnen.
        Een andere oplossing is het gebruik van een slave.Maar hier kunnen ook die problemen opduiken.Maar ze kosten wel minder.
        Let bij een slave wel op dat het er eentje is met middencontact,tenzij je een kabeltje hebt.
        Je hebt dan een flits nodig om de slave aan te sturen.Hiervoor moet je de ingebouwde flits gebruiken of een opzet flits,die dan de tweede flits aanstuurt.
        Je moet wel manueel werken,want anders krijg je problemen met de preflits,die je zelf nauwelijks of niet ziet,en de externe flits doet afgaan.
        Maar voor een 20 euro ben je rond.

        Heb ondertussen wat verder gegoogled
        Die flits heeft dus een aantal instellingen rood,geel etc.Dat wil zeggen dat er in die flits een soort filter zit,waarmee de belichtingstijd bepaald wordt,via een lichtcel.
        Dat werkt autonoom op de flits en heeft niets met ETTL etc. te maken.
        Dus aansturing via een trigger met instellingen gaat alleen manueel werken.
        Moet wel een oud beestje zijn,maar dat wilt niets zeggen.Ik gebruik hier af en toe nog eens een duo van Vivitar's 283 en die zijn ook niet meer van de jongste.Daarnaast wel een aantal Canon's EX,maar zijn wel te combineren via slave.
        Last edited by demuro; 29 oktober 2019, 12:15. Reden: toevoegsel

        Comment


        • #5
          Re: Oude flits gebruiken als wireless flits

          Als je die flits wil gebruiken ga je dus mogen knutselen - vb. galvanisch scheiden door het voorzien van een schakeling met een opto-coupler.
          Als je flitsen van op leeftijd wil gaan gebruiken - kijk dan in godsnaam de specs na - het is zoals Demuro schrijf - je kan hoge spanningen binnenkrijgen en je dure camera of trigger om zeep helpen.
          Het manueel werken is ook al belicht.

          Comment


          • #6
            Re: Oude flits gebruiken als wireless flits

            Wie interesse heeft in voltages op de hotshoe en al dan niet veilig:

            Je kunt dat ook eenvoudig zelf meten met een voltmeter op de contacten van de hotshoe,en even laten flitsen.

            Comment


            • #7
              Re: Oude flits gebruiken als wireless flits

              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
              Wie interesse heeft in voltages op de hotshoe en al dan niet veilig:

              Je kunt dat ook eenvoudig zelf meten met een voltmeter op de contacten van de hotshoe,en even laten flitsen.
              Handige link demuro

              TS zal inderdaad zijn camera flitssturing opblazen met die flits,
              maar ook een trigger kan die spanning niet aan.
              Beste plaats voor zo een ding is het containerpark....
              Ps. gewoon meten tussen het middencontact en massa van de voet, je hoeft de flits daarvoor zelfs niet laten flitsen.

              Comment


              • #8
                Re: Oude flits gebruiken als wireless flits

                Zoals reeds gezegd moet je erg opletten met de hoge spanning op oude flitsen.
                Anderzijds zijn oude flitsen niet erg waardevol. Laag vermogen, weinig consistent en weinig instelmogelijkheden.
                Als je dan weet dat je voor een prikje een nieuw kan kopen bij merken zoals Yongnuo ...
                Je voelt me al komen...

                Comment

                Working...
                X