Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

    Iemand enig idee ?
    De situatie is als volgt.
    Je woont vlak aan de grens. Waar je woont (land A) beslist men om de zomertijd te behouden en het grensland (B) de wintertijd.
    Hoe weten uurwerken in hemelsnaam indien ze nu in land A zitten en dus zommertijd hebben en de uurwerken in land B ze naar wintertijd moeten om schakelen ...
    Eingelijk een identieke vraag wanner je een uurwerk op zet en he via radiosturing zichzelf op de correcte landstijd zet.
    GPS hebben die zaken niet (veronderstel ik toch) en al evenmin een knop om aan te geven in welke land het uurwerk staat.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

    Dat moet dan ingebouwd zitten in de klok.
    Keuze wel of geen wintertijd, net zoals je dat kunt doen in de gsm.

    Dus oude klokken waar deze functie niet inzit .....

    --
    mlap.
    T.T.
    Last edited by mlap; 28 oktober 2019, 09:04.

    Comment


    • #3
      Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

      Hangt ervan af. Sommige van die klokken hebben dat wel. Het weerstation dat ik heb is zo en daar moet je de tijdzone instellen. Heb net de klok naast mijn pc eens bekeken en daar kan ik ook "zone" instellen. Ik vermoed dat vele andere klokken dat ook hebben maar dat het nooit gebruikt wordt omdat de DCF77 zender nu eenmaal in Duitsland staat en in dezelfde tijdzone.

      Een ander probleem is eerder dat die dingen maar 1 tijd doorgeven (CET) en dat er maar 1 bit is om zomertijd aan te geven. Als elk land zijn eigen idiote regeling uitwerkt, dan werkt dit natuurlijk niet meer. Of ze moeten een kalender hebben, maar vermits die in de meeste van die dingen vast geprogrammeerd is gaat dat natuurlijk niet lukken.

      Ik denk dat er veel die nu roepen dat het afgeschaft moet worden gaan vloeken als hun favoriete horloge ineens tilt slaagt en rijp is voor de vuilbak.

      Comment


      • #4
        Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

        Geen idee, nog nooit bij stil gestaan ook. Wel een goeie vraag Wim. Surtout de geografische uurgrens in de buurt van GMT loopt bijzonder grillig en niet altijd vrij logisch, zo ligt IJsland behoorlijk west van de GMT-lijn maar gebruiken ze GMT. Tijdens de overtocht moet ik 2x mijn horloge corrigeren (niet dat dit nu zo'n heksentoer is)... Maar ik herinner me enige jaren geleden een examen waarin een vraag speelde met die uur en datumgrens, iets in de aard van iemand die vertrekt op een of ander godverlaten eiland en in Peking op tijd wil zijn voor oudejaarsavond. Over dat laatste ging het en het was duidelijk : hij zou te laat komen, dat wisten ze bijna allemaal. OK ik zamel de examens in en zeg langs mijn neus weg : "hij heeft jullie mooi liggen gehad hé...." Grote ogen. "Weten jullie wanneer de Chinezen nieuwjaar vieren ?" Krak, nog grotere ogen

        Comment


        • #5
          Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

          Eventjes rondgekeken hier.
          Bij verschillende toestellen moet je de tijdzone inbrengen.Ook in Win 10 moet je dit doen.Op mijn GSM idem
          Uur in mijn wagen staat juist,maar nergens instelling tijdszone te vinden.Wordt waarschijnlijk via de diagnose stekker gedaan.

          Dacht eerst dat misschien via menu,de taal die je selecteert,misschien gekoppeld aan het voorziene disributiegebied van het toestel,hier een rol zou kunnen spelen .Waarschijnlijk te ingewikkeld gedacht.Zou ook moeilijk kunnen in aangrenzende tijdszones met dezelfde taal.(bv. Engels).
          (Trouwens mijn auto spreekt alleen Duits,Engels,Frans en Italiaans.,en is geen verdachte import.)

          Comment


          • #6
            Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

            Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
            Geen idee, nog nooit bij stil gestaan ook. Wel een goeie vraag Wim. Surtout de geografische uurgrens in de buurt van GMT loopt bijzonder grillig en niet altijd vrij logisch, zo ligt IJsland behoorlijk west van de GMT-lijn maar gebruiken ze GMT. Tijdens de overtocht moet ik 2x mijn horloge corrigeren (niet dat dit nu zo'n heksentoer is)... Maar ik herinner me enige jaren geleden een examen waarin een vraag speelde met die uur en datumgrens, iets in de aard van iemand die vertrekt op een of ander godverlaten eiland en in Peking op tijd wil zijn voor oudejaarsavond. Over dat laatste ging het en het was duidelijk : hij zou te laat komen, dat wisten ze bijna allemaal. OK ik zamel de examens in en zeg langs mijn neus weg : "hij heeft jullie mooi liggen gehad hé...." Grote ogen. "Weten jullie wanneer de Chinezen nieuwjaar vieren ?" Krak, nog grotere ogen
            Slechte vraag stelling waarover gediscuteerd kan worden ;-)

            In de grote steden in China word de westerse oudejaarsavond ook gevierd, wat niet onlogisch is aangezien 1 januari een officiële feestdag is in China.
            :-)


            --
            mlap.
            T.T.

            Comment


            • #7
              Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

              Ik heb zaterdag een DCF77 wandklokje gekocht bij de LIDL. Batterijtje erin en de klok stond juist na 10 minuten.
              Ik zie er geen enkele instelling op om de tijdzone te veranderen.
              De tijd kan manueel ingesteld worden, maar als het radiosignaal sterk genoeg is, neemt de DCF functie het over en wordt de tijd terug automatisch ingesteld.
              In de handleiding staat wel dat het uur gecorrigeerd is voor de klokken van dit model die verkocht worden in Roemenië, Cyprus, Bulgarije en Griekenland.
              Maar wat wil je nog meer aan een wandklokje van 22cm diameter met een vochtigheidsmeter en een thermometer voor slechts 12€.

              Comment


              • #8
                Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                Eventjes rondgekeken hier.
                Bij verschillende toestellen moet je de tijdzone inbrengen.Ook in Win 10 moet je dit doen.Op mijn GSM idem
                Uur in mijn wagen staat juist,maar nergens instelling tijdszone te vinden.Wordt waarschijnlijk via de diagnose stekker gedaan.

                Dacht eerst dat misschien via menu,de taal die je selecteert,misschien gekoppeld aan het voorziene disributiegebied van het toestel,hier een rol zou kunnen spelen .Waarschijnlijk te ingewikkeld gedacht.Zou ook moeilijk kunnen in aangrenzende tijdszones met dezelfde taal.(bv. Engels).
                (Trouwens mijn auto spreekt alleen Duits,Engels,Frans en Italiaans.,en is geen verdachte import.)
                Een tijdzone zegt niet alles als elk land appart voor zomer en wintertijd kan kiezen.

                Voor de auto, kun je gelijk hebben, bij sommige kun je alles manueel in stellen, bij anderen kun je kiezen zomer of winter tijd. En er zijn er die vol automatisch werken.
                Voor een auto met gps en simkaart, gaat het geen probleem zijn om dicht bij de tijd grens meestal toch de juiste tijd te geven.

                --
                mlap.
                T.T.

                Comment


                • #9
                  Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

                  Ja,alleen dat het misschien niet juist loopt.
                  (Misschien wat grijze import??)
                  Maar als het werkt,not your business.

                  Staat er vandaag nog het juiste uur op???
                  Indien ja,dan heeft het radiosignaal waarschijnlijk geen invloed,en zul je later verder manueel moeten instellen,zoals zoveel mensen.
                  Voor 12 eu,kun je niet sukkelen.
                  Last edited by demuro; 28 oktober 2019, 12:02. Reden: bijvoegsel

                  Comment


                  • #10
                    Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

                    Het (digitale) signaal van DCF77 heeft de mogelijkheid om correcties te sturen, waarvoor de klok al of niet geprogrammeerd werd om te ageren.


                    YMMV
                    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

                      Bij mijn Casio horloge kan ik de tijdzone instellen (de zender waar het signaal vandaan komt), maar als ze ooit beslissen om in Duitsland en Frankrijk een andere tijd te kiezen dan hier, dan kan ik niets meer doen met die horloge, want in België is er geen zender die daarvoor een signaal uitzendt.
                      Bij mijn wekker is er niets in te stellen, en op de klok in de woonkamer ontbreekt die mogelijkheid ook.
                      De wekkers en klokken die ze bij Aldi en Lidl verkopen zijn waarschijnlijk standaard ingesteld op het Duitse signaal.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        De wekkers en klokken die ze bij Aldi en Lidl verkopen zijn waarschijnlijk standaard ingesteld op het Duitse signaal.
                        Toch niet, ik heb er hier zo 2 en daar kan dat wel. Maar ja, waar is de handleiding?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Bij mijn Casio horloge kan ik de tijdzone instellen (de zender waar het signaal vandaan komt), maar als ze ooit beslissen om in Duitsland en Frankrijk een andere tijd te kiezen dan hier, dan kan ik niets meer doen met die horloge, want in België is er geen zender die daarvoor een signaal uitzendt.
                          Bij mijn wekker is er niets in te stellen, en op de klok in de woonkamer ontbreekt die mogelijkheid ook.
                          De wekkers en klokken die ze bij Aldi en Lidl verkopen zijn waarschijnlijk standaard ingesteld op het Duitse signaal.
                          Is dat niet gebaseerd op de atoomklok van het Max Planck Instituut ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Radio gestuurde uurwerken. Zomertijd - Wintertijd, hoe werkt dit ?

                            De signalen komen van de zender DCF77 in Mainflingen bij Frankfurt. Het tijdsignaal dat DCF77 uitzendt wordt afgeleid van meerdere atoomklokken.
                            Zie o.a. Wikipedia.

                            Comment

                            Working...
                            X