Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D850

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D850

    Na tien jaar trouwe dienst mag mijn D700 op pensioen, begint hier en daar wat mankementen te vertonen en ik besloot een nieuwe camera te kopen. Na veel wikken en wegen besloot ik om voor de D850 te gaan, gezien de ongelooflijk positieve recensies en ervaringen van tevreden gebruikers. Maar ik moet eerlijk bekennen de eerste resultaten valen wat tegen, ik heb het gevoel meer onscherpe beelden te schieten en ik merk toch wel veel ruis, ook in de lagere iso's. Ik heb precies een veel kortere sluitertijd nodig dan ik gewoon was met mijn D700, zit er precies ook vaker 'naast'. Ik werk met de nikon 24-70 2.8, 70-200 VRii 2.8 en AF 50 1.4.
    Zijn er nog mensen die mijn ervaring delen of zie ik iets over het hoofd?

    Ik heb wat printscreens online gezet.



    Alvast bedankt voor jullie bedenkingen en goede raad.

    Mvg
    Ruben

  • #2
    Re: D850

    Te veel pixels...begin er eens mee de foto's op dezelfde maat als de D700 te bekijken en niet 100% met 100% te vergelijken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: D850

      Hoe hoger de mp hoe sneller je bewegingsonscherpte ziet. Het zelfde met net gemiste focus, die is ook sneller zichtbaar. Dat is voor 1 van de redenen dat ik 24mp verkies boven 40 of zoiets,

      Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: D850

        Oorspronkelijk geplaatst door rugrandsire Bekijk bericht
        Ik heb precies een veel kortere sluitertijd nodig dan ik gewoon was met mijn D700, zit er precies ook vaker 'naast'. Ik werk met de nikon 24-70 2.8, 70-200 VRii 2.8 en AF 50 1.4.
        Zijn er nog mensen die mijn ervaring delen of zie ik iets over het hoofd?
        Mvg
        Ruben
        Wat had je dan gedacht Ruben?
        Puur wiskundig gezien heb je bijna vier keer meer pixels op eenzelfde oppervak, wat resulteerd in een hogere sluitertijd.
        D850 is een top toestel dat stukken beter is in de hoge iso dan je D700, iso iets omhoog en opgelost.��

        Comment


        • #5
          Re: D850

          Hoi,

          de voorbeelden zijn met korte en zeer korte sluitertijden gemaakt.
          Heeft u dezelfde opnames ook van uw D700, op f2.8 en met 1/1600, 1/2000 en 1/4000? En vergeleken met deze D850 resultaten?
          Ik maak met m'n 46 à 47 Mp camera ook met 1/15 scherpe foto's... eerste de D850, nu de Z7 (lens met IS, nu de body ook met IS)
          Ga eens aan AF fine tuning denken, ik denk dat je dáárin de oplossing moet zoeken.
          Een portret van een poserend kind op 1/4000 is een ietwat over de top, is mijn mening...
          Daarnaast is een f2.8 lens nooit superscherp op f2.8.
          Heeft u de lens ook getest met "live view"? Dan gebruikt de camera een ander AF systeem.
          Heeft u de lens ook getest op F4; f5.6 en f8?

          Uw aankoop van een D850 is goed, uw lens is goed...
          De combinatie moet wellicht "ge-fine-tuned" worden.
          Daarnaast moet de camera aan de nieuwe eigenaar wennen... of was het andersom

          Succes.
          Adrie

          Comment


          • #6
            Re: D850

            Bedankt voor jullie nuttige reacties en tips! Het is inderdaad wennen
            Ik test de 'live view' zeker, alsook de andere diafragma's, verder heb ik de ISO iets opgetrokken en iets minder ingezoomed in LR en ik was toch al wat meer tevreden.

            Kan je ergens in Vlaanderen je lensen laten finetunen, als ik google vind ik vooral Nederland (chipclean) terug.

            Mvg
            Ruben

            Comment


            • #7
              Re: D850

              Oorspronkelijk geplaatst door rugrandsire Bekijk bericht
              Kan je ergens in Vlaanderen je lensen laten finetunen, als ik google vind ik vooral Nederland (chipclean) terug.
              Kun je eigen huisadres vinden? Daar kun je heel simpel je lenzen(eigenlijk je camera) finetunen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: D850

                ok das duidelijk

                ik zal eens zoeken op het net hoe ik dat makkelijk zelf kan doen.

                Mvg
                Ruben

                Comment


                • #9
                  Re: D850

                  De d850 heeft daar een automatisch systeem voor ingebouwd zitten, even googelen en opgelost ;-)

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: D850

                    Destijds ben ik van de D700 overgestapt op de D3x, maar liefst 24 megapixels... en ook ik had de eerste keer wel de ervaring dat zelfs dan de noodzaak om de camera ECHT stil te houden al merkbaar is. Aangezien 2 van je 3 lenzen geen stabilisatie hebben, zal ook je techniek (adem i, adem uit enz) invloed kunnen hebben. Daarnaast is finetunen al veel huldig genoemd. Ook het exact gebruiken van een scherpstelpunt is belangrijk. Kon je met 6 of 12 megapixel nog wegkomen met scherpstellen op het middelste punt en daarna kaderen, bij een megapixelmoster als de D850 kom je daar niet mee weg.
                    Oefening baart kunst!
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: D850

                      Voor het finetunen van mijn D850 gebruikte ik dit instructiefilmpje van Steve Perry: https://www.youtube.com/watch?v=5cHhrWF-pqM
                      Het vraagt wel een beetje werk en geduld, maar je zal merken dat er een opvallend scherpteverschil zal zijn voor en na.
                      Sommige lenzen hadden weinig afwijking, maar anderen zaten er behoorlijk naast.
                      Zeker doen.
                      Ik kan enkel maar zeggen dat ik verstomd sta van de kwaliteiten van mijn D850, zelfs na jaren intensief gebruik van een D800.
                      Enig nadeel zijn de enorme Raw-files.
                      Last edited by Leopard; 29 oktober 2019, 07:31.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D850

                        Nog dit, ik heb ook een D700 gehad en dit was een enorm vergevingsgezind toestel.
                        De D850 is een precisietool en dit houdt in dat er veel meer aandacht moet worden besteed aan sluitersnelheid en beweging van de fotograaf.
                        Met andere woorden, de tolerantie is veel kleiner. Daarom is het gebruik van VR-lenzen aan te bevelen.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D850

                          ik leer bij!

                          Dit zijn inderdaad allemaal aandachtspunten waar ik bij mijn D700 duidelijk mee weg kwam.

                          Bedankt voor jullie opbouwende nuttige comments!

                          Aanschaf van nieuwe lenzen is niet aan de orde, werken aan mijn ademhaling en beweging des te meer alsook de finetuning van mijn huidige lenzen.

                          Als je fotografeert op ca 20Mp kom je daar dan beter mee weg?

                          Comment


                          • #14
                            Re: D850

                            Oorspronkelijk geplaatst door rugrandsire Bekijk bericht
                            Als je fotografeert op ca 20Mp kom je daar dan beter mee weg?
                            Dan zou ik eerder zeggen: verkoop die D850, nu je er nog niet al te veel op verliest, en koop een D750 in de plaats.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: D850

                              zo rap ga ik nu ook niet plooien alle begin is moeilijk zeker

                              Comment

                              Working...
                              X