Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleempje met de 7d mark II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • probleempje met de 7d mark II

    De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat mijn Canon 7D II tijdens het fotograferen in AI SERVO modus automatisch omschakelt in ONE SHOT modus. Enfin, dat vermoed ik toch gezien ik vanaf een gegeven moment een bieptoon hoor en ik op mijn scherm ONE SHOT zie verschijnen. Soms krijg ik nadien weer AI SERVO op mijn scherm te zien. Wat ik dan meestal doe is mijn camera uit en weer aanzetten maar dat helpt slechts tijdelijk. Mijn camera is zo goed als 3 jaar oud.
    Iemand ooit al eens hetzelfde probleem gehad (eventueel met andere body)? Weet iemand hoeveel jaren garantie Canon geeft?

  • #2
    Re: probleempje met de 7d mark II

    Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
    De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat mijn Canon 7D II tijdens het fotograferen in AI SERVO modus automatisch omschakelt in ONE SHOT modus. Enfin, dat vermoed ik toch gezien ik vanaf een gegeven moment een bieptoon hoor en ik op mijn scherm ONE SHOT zie verschijnen. Soms krijg ik nadien weer AI SERVO op mijn scherm te zien. Wat ik dan meestal doe is mijn camera uit en weer aanzetten maar dat helpt slechts tijdelijk. Mijn camera is zo goed als 3 jaar oud.
    Iemand ooit al eens hetzelfde probleem gehad (eventueel met andere body)? Weet iemand hoeveel jaren garantie Canon geeft?
    Reeds met een andere geheugenkaart getest?

    Comment


    • #3
      Re: probleempje met de 7d mark II

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Reeds met een andere geheugenkaart getest?
      Ik werk met verschillende kaarten, ik kan dus niet met 100% zekerheid zeggen dat het probleem zich enkel voordoet met die ene kaart. Zal volgend weekend een andere kaart in het toestel steken. Merci voor de tip. Als ik het goed begrijp zou het probleem eerder bij de kaart kunnen liggen dan bij het toestel?

      Comment


      • #4
        Re: probleempje met de 7d mark II

        Dit probleem heb ik nog nooit van gehoord.
        Het enige dat ik kan bedenken is dat de servo modus een pak meer stroom vreet dan single shot. Misschien is uw batterij niet meer van goede kwaliteit?

        Comment


        • #5
          Re: probleempje met de 7d mark II

          Intussen ook vernomen dat het toestel al meer dan 175 000 clicks telt. Zou dat een verklaring kunnen zijn?

          Comment


          • #6
            Re: probleempje met de 7d mark II

            Lijkt meer op het gedrag wat AI focus kan vertonen....

            Comment


            • #7
              Re: probleempje met de 7d mark II

              Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
              Intussen ook vernomen dat het toestel al meer dan 175 000 clicks telt. Zou dat een verklaring kunnen zijn?
              Ik zie niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.

              De AF is een systeem apart in de camera en comuniceert met de lens. De beeldsensor of sluiter zijn in dat proces niet betrokken.

              Comment


              • #8
                Re: probleempje met de 7d mark II

                Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                De laatste tijd komt het steeds vaker voor dat mijn Canon 7D II tijdens het fotograferen in AI SERVO modus automatisch omschakelt in ONE SHOT modus. Enfin, dat vermoed ik toch gezien ik vanaf een gegeven moment een bieptoon hoor en ik op mijn scherm ONE SHOT zie verschijnen. Soms krijg ik nadien weer AI SERVO op mijn scherm te zien. Wat ik dan meestal doe is mijn camera uit en weer aanzetten maar dat helpt slechts tijdelijk. Mijn camera is zo goed als 3 jaar oud.
                Iemand ooit al eens hetzelfde probleem gehad (eventueel met andere body)? Weet iemand hoeveel jaren garantie Canon geeft?
                Misschien een knopjes probleem? Of kun je enkel omschakelen via een menu?

                Heb je het probleem met verschillende lenzen?
                In theorie heeft de lens er niets mee te maken, maar met elektronica en software weet je nooit ;-)

                Zo ook het aantal kliks, 1000 kliks per week kan al tellen ;-)
                de camera is dus heel veel gebruikt, misschien toch ergens slijtage.

                Werkt AI SERVO modus in livevieuw? Als dit niet werkt, wat doet de instelling als je omschakelt naar livevieuw?
                Ik bedoel dus "camera in AI SERVO modus" zet de camera in lifevieuw en blijft de modus dan AI SERVO modus ongeacht of deze zo werkt,

                Heb je de camera al eens naar fabrieksinstelling gebracht? Soms zijn er zoveel instellingen die iets kunnen veranderen.
                Toevallig ook niet 2 backbuttons (als dit gaat met jouw toestel) met verschillende instelling geconfigureerd?
                Hoe staat de karakteristiek en schutter release van je eerste foto bij AI SERVO modus? (ik denk niet dat deze de instelling op zich veranderd)

                De garantie is standaard 2 jaar in Belgie als je de camera als particulier kocht ( zelfstandige is ander verhaal ).
                Canon geeft echter 2 jaar fabrieksgarantie in Europa, als je in de canon schop hebt gewinkeld.
                meer info https://store.canon.be/warranty/

                Sommige winkels geven een langere garantie, zoals camera express, deze gaat tot 5 jaar op sommige producten maar je krijgt deze niet automatisch moet er wel wat voor doen.

                Lastig probleem, hopelijk kom je er uit.

                Comment


                • #9
                  Re: probleempje met de 7d mark II

                  Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                  Misschien een knopjes probleem? Of kun je enkel omschakelen via een menu?

                  Heb je het probleem met verschillende lenzen?
                  In theorie heeft de lens er niets mee te maken, maar met elektronica en software weet je nooit ;-)

                  Zo ook het aantal kliks, 1000 kliks per week kan al tellen ;-)
                  de camera is dus heel veel gebruikt, misschien toch ergens slijtage.

                  Werkt AI SERVO modus in livevieuw? Als dit niet werkt, wat doet de instelling als je omschakelt naar livevieuw?
                  Ik bedoel dus "camera in AI SERVO modus" zet de camera in lifevieuw en blijft de modus dan AI SERVO modus ongeacht of deze zo werkt,

                  Heb je de camera al eens naar fabrieksinstelling gebracht? Soms zijn er zoveel instellingen die iets kunnen veranderen.
                  Toevallig ook niet 2 backbuttons (als dit gaat met jouw toestel) met verschillende instelling geconfigureerd?
                  Hoe staat de karakteristiek en schutter release van je eerste foto bij AI SERVO modus? (ik denk niet dat deze de instelling op zich veranderd)

                  De garantie is standaard 2 jaar in Belgie als je de camera als particulier kocht ( zelfstandige is ander verhaal ).
                  Canon geeft echter 2 jaar fabrieksgarantie in Europa, als je in de canon schop hebt gewinkeld.
                  meer info https://store.canon.be/warranty/

                  Sommige winkels geven een langere garantie, zoals camera express, deze gaat tot 5 jaar op sommige producten maar je krijgt deze niet automatisch moet er wel wat voor doen.

                  Lastig probleem, hopelijk kom je er uit.
                  Merci voor al deze tips. Of het probleem zich voordoet met andere lenzen was ik ook al van plan uit te testen. Nu even ter verduidelijking, het probleem doet zich eerder sporadisch voor, maar de laatste paar weken toch steeds vaker. Maar tot hiertoe kan ik gerust tientallen (een paar honderd?) foto's op 1 dag maken zonder dat het toestel af en toe omschakelt naar ONE shot. Dingen die zich maar af en toe voordoen zijn uiteraard moeilijker te verklaren. Hoe lang gaat zo een 7D II gemiddeld mee? 100 000 à 200 000 kliks? Ik zal morgen eens zien of het gebruik van een andere geheugenkaart een oplossing biedt en eventueel ook mijn lenzen wisselen. Mocht het probleem zich blijven voordoen dan is de vraag of het nog de moeite loont om de camera binnen te steken voor herstelling ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: probleempje met de 7d mark II

                    Contacten reinigen van zowel camera als lens?
                    Een keertje een algemene reset doen (wat vervelend is omdat je alles terug moet instellen zoals 't was - dus documenteer voor je dat doet).

                    Comment


                    • #11
                      Re: probleempje met de 7d mark II

                      Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                      Intussen ook vernomen dat het toestel al meer dan 175 000 clicks telt. Zou dat een verklaring kunnen zijn?
                      Niet specifiek, kan nog een heel pak meer aan

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: probleempje met de 7d mark II

                        Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht

                        Zo ook het aantal kliks, 1000 kliks per week kan al tellen ;-)
                        de camera is dus heel veel gebruikt, misschien toch ergens slijtage.
                        1000 klicks per week is zeker niet uitzonderlijk veel, lijkt me eerder normaal gebruik bij enkele genres van fotografie
                        Ik ga regelmatig tot 1000 opnames per dag, geen probleem

                        Het probleem dat de topicstarter hier beschrijft lijkt het mij dat de camera op AI Focus staat i.p.v. AI Servo

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: probleempje met de AI Servo modus

                          Vandaag het een en ander uitgeprobeerd. Deze ochtend deed het probleem zich uitzonderlijk vaak voor. Was met andere geheugenkaart dan vorige week dus aan de kaart ligt het niet. Later op de dag de lens op 2 andere body's bevestigd en ook dan kreeg ik regelmatig met datzelfde euvel te maken. Het lijkt er op dat er iets aan de lens mankeert. De AF modus staat wel degelijk op elke body op AI Servo! De lens heb ik deze zomer nieuw gekocht! Het is de EF 300mm f/2.8 IS II USM.
                          Last edited by paranoia; 2 november 2019, 17:20.

                          Comment


                          • #14
                            Re: probleempje met de AI Servo modus

                            Oorspronkelijk geplaatst door paranoia Bekijk bericht
                            Vandaag het een en ander uitgeprobeerd. Deze ochtend deed het probleem zich uitzonderlijk vaak voor. Was met andere geheugenkaart dan vorige week dus aan de kaart ligt het niet. Later op de dag de lens op 2 andere body's bevestigd en ook dan kreeg ik regelmatig met datzelfde euvel te maken. Het lijkt er op dat er iets aan de lens mankeert. De AF modus staat wel degelijk op elke body op AI Servo! De lens heb ik deze zomer nieuw gekocht! Het is de EF 300mm f/2.8 IS II USM.
                            Je hebt de lensknoppen per toeval niet geprogrammeerd met andere functies
                            Ook al eens geprobeerd om de IS van de lens op manueel te zetten
                            Heb dezelfde lens al heel veel jaren in gebruik en nog nooit problemen mee ondervonden, heb je deze nieuw gekocht ?
                            Edit, zie net dat je deze dus nieuw hebt gekocht, als je zeker bent dat het aan de lens ligt is deze nog ruim in garantie uiteraard

                            grts
                            Sieg
                            Last edited by Sieg; 2 november 2019, 19:47. Reden: edit
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: probleempje met de AI Servo modus

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Je hebt de lensknoppen per toeval niet geprogrammeerd met andere functies
                              Ook al eens geprobeerd om de IS van de lens op manueel te zetten
                              Heb dezelfde lens al heel veel jaren in gebruik en nog nooit problemen mee ondervonden, heb je deze nieuw gekocht ?
                              Edit, zie net dat je deze dus nieuw hebt gekocht, als je zeker bent dat het aan de lens ligt is deze nog ruim in garantie uiteraard

                              grts
                              Sieg
                              Hoi Sieg, stabilizer staat bij mij altijd op OFF alsook de focus preset. Weet zelfs niet waarvoor deze focus preset dient want op mijn 70-200mm is dat niet voorzien. Kan ik daar iets fout mee hebben gedaan?

                              Comment

                              Working...
                              X