Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digital thermostaat voor accumulator : hoe de 4 kabels verbinden op dit schema ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digital thermostaat voor accumulator : hoe de 4 kabels verbinden op dit schema ?

    Ik heb hier nog een 70's thermostaat aan de muur hangen met 2 knoppen om de electrische accumulator te doen blazen en er naast een analoog wijzertje van de temperatuur.
    Zou die graag vervangen door een digitaal bakje, ik hoorde dat er nu specialiteiten zijn zoals smart thermostaten met wifi, maar dit zou standaard niet werken via een smartphone app en Alexa en Google toestanden.

    Dus ik zou het simpel houden, enkel een proper digitaal bakje om aan de muur te hangen, waar je manueel de temperatuur kan verhogen.
    Er bestaan ook automatische met kabel met sensor, maar heeft weinig zin zeker dat ik die kabel in de muur steek achter het bakje

    In de muur zitten 4 draden :
    -Links een rode & witte (hangen vast aan die 2 knoppen om accumulator te laten blazen)
    -Rechts een zwarte en een blauwe

    Ik zou de GB versie hiervan kopen (zonder wifi gezien het toch niet werkt)


    Of deze :


    Wie weet welke kleuren van kabels bij welke letters aan te sluiten van beide thermostaten ?
    Last edited by CanonYouCan; 25 oktober 2019, 22:59.

  • #2
    Re: Digital thermostaat voor accumulator : hoe de 4 kabels verbinden op dit schema ?

    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    Zou die graag vervangen door een digitaal bakje, ik hoorde dat er nu specialiteiten zijn zoals smart thermostaten met wifi, maar dit zou standaard niet werken via een smartphone app en Alexa en Google toestanden.
    Ik heb deze laten installeren op een Viessmann Gas condensatie ketel en dat werkt toch perfect met mijn smartphone....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Digital thermostaat voor accumulator : hoe de 4 kabels verbinden op dit schema ?

      Ja maar het gaat over een accumulator hé, is niet hetzelfde als een condensatieketel, gasboiler of vloerverwarming, dit is totaan anders.
      Daar dit niet werkt zal ik het simpel houden en één van die digitale bakjes kopen voor manueel of met sensor.

      Slimme thermostaten werken niet met accumulatie
      Die thermostaat kan je vervangen door een slimme thermostaat met relaisuitgang, maar let op: dit regelt enkel de afgifte van de warmte. Als je kachel niet voldoende opgeladen is, mag hij staan blazen wat hij wil, dan blijft het koud. De dagelementen (indien aanwezig) zou ik zeker niet met die thermostaat schakelen maar met een bijkomend relais of bijkomende schakelmodule. Voordeel aan Nest, Anna en al die vierletterthermostaten is dat je ze met je gsm kan bedienen. Als dit niet nodig is bestaan er ook gewone klokthermostaten.

      Let wel op: je zal wat uitzoekwerk hebben aan de bekabeling en je moet uitzoeken waar je best de relaismodule zet.
      Het kan zijn dat je voor een elegante oplossing een schakelaar voor het dagelement op de kachel moet plaatsen, of met een RF-besturing gaan werken. Allemaal niet op 1-2-3 uitgelegd, en misschien toch niet voor de hobbyist.
      Een oplaadregeling zoals de Elfamatic is vooral interessant naar verbruik toe, je kachel laadt op basis van buitentemperatuur maar zoveel op als nodig zal zijn. Dit heeft echter niks te maken met de afgifte van de warmte (tenzij je te weinig oplaadt, zie eerste zin).

      Comment


      • #4
        Re: Digital thermostaat voor accumulator : hoe de 4 kabels verbinden op dit schema ?

        Ik vrees dat je tegenwoordig geen thermostaat meer zal vinden met een ingebouwde schakelaar voor het dag element.
        Verder zal je enkel een 230 volt versie thermostaat moeten kiezen, kabels doormeten kan geen groot probleem zijn, en desnoods
        maak je achter de thermostaat een constante verbinding voor het dag element (indien je die van doen hebt) en zet je een schakelaar op
        de kachel zelf voor het dag element.
        Ook een op batterijen kan werken als het maar voor de bediening van de ventilator is.

        Verder keuze genoeg.
        Last edited by Guest42; 26 oktober 2019, 09:57.

        Comment


        • #5
          Re: Digital thermostaat voor accumulator : hoe de 4 kabels verbinden op dit schema ?

          Technische gegeven van de thermostaat uit de aliexpress link :
          Sensor: NTC3950, 10 K
          Nauwkeurigheid: ± 5℃
          Hopelijk is het een fout en moet het 0,5°C zijn. Een thermostaat met een nauwkeurigheid van 5°C heeft niet veel nut.

          Comment

          Working...
          X