Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje voor techneuten:Waarom werken laserpointers na verloop van tijd niet meer?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje voor techneuten:Waarom werken laserpointers na verloop van tijd niet meer?

    Ik heb hier een aantal laserpointers liggen,die het niet meer doen.
    De meeste laserpointers hebben blijkbaar een levensduur van 6000 tot 8000 uur,sommigen 10000 uur.
    Maar geen enkele is zolang ooit gebruikt.OK:de meeste waren commercieel gekregen,maar enkele zelf aangekocht.Ze zijn gewoon in de schuif blijven liggen,en nu na 5-6 jaar zijn ze dood.Ook met nieuwe batterijen etc.
    Zit er ergens in de constructie iets dat met de jaren degradeert???
    Dit is natuurlijk geen levensbelangrijke vraag,maar ik vraag het mij gewoon af.
    Iemand een idee?

  • #2
    Re: Vraagje voor techneuten:Waarom werken laserpointers na verloop van tijd niet meer

    Halfgeleider lasers werken met een heel hoge stroomdichtheid. Dit maakt dat de laserdiode ook verslijt. Andere factoren die dit in de hand werken zijn constructies waarbij de diode te warm wordt en slechte regeling van die stroom. In toepassingen waar die lang moeten meegaan zoals bvb lasers van cd/dvd spelers wordt de laserbundel zelf continu gemeten en de stroom bijgestuurd. Maar in zo'n simpele pointer gebeurt dat niet. Om een zo hoog mogelijk zichtbaarheid te hebben wordt bovendien de stroom hoog gehouden. Dat en de kleine behuizing maakt dat die dingen een korte levensduur hebben.

    Als het is van in de schuif te liggen kan het ook een mechanisch probleem zijn: slechte contacten of soldeerverbindingen.

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje voor techneuten:Waarom werken laserpointers na verloop van tijd niet meer

      Contacten zijn gekuist.Slechte soldeerverbindingen zou kunnen,gezien ik de kwaliteit van die spullen niet hoog inschat.Alhoewel er ook een Hama tussenzit.
      Maar het blijkt inderdaad een tijdsfenomeen te zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje voor techneuten:Waarom werken laserpointers na verloop van tijd niet meer

        Het zal dan toch geen standaard probleem zijn.
        Ik heb er hier liggen die wel 10 jaar of ouder zijn en als ik daar een nieuwe batterij in steek, dan werken die terug.
        Tenminste als er geen uitgelopen batterij in zat of de contacten niet gecorrodeerd zijn.
        Stuk gaan kunnen ze uiteraard allemaal. [emoji6]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje voor techneuten:Waarom werken laserpointers na verloop van tijd niet meer

          Ik heb er hier eentje gehad die het vrij snel heeft opgegeven, geen idee wat het probleem was, de batterijtjes waren wel goed.
          Dat ding had ook maar 1,59 euro gekost (verzending inbegrepen), en dan is dat geen heel groot probleem, maar ik heb toch liever dat spullen die ik koop wat langer meegaan.
          Hetzelfde model laserpointer, maar dan een andere kleur, doet het na een paar jaar nog altijd prima.

          Zo'n goedkope spullen worden niet altijd even degelijk in elkaar gezet, en dan zitten er wel eens tussen die niet lang heel blijven (een klein tikje kan al voldoende zijn om ergens een verbinding te verbreken als je wat pech hebt).
          Als die laserpointer meer had gekost, dan zou ik die wel uit elkaar gehaald hebben om naar de oorzaak van het probleem te zoeken, maar voor een prul van 1,59 euro steek ik daar geen tijd in.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment

          Working...
          X