Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van crop naar full frame

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van crop naar full frame

    Hoi allemaal,
    Ik heb momenteel de canon 7dMII al een aantal jaren. De reden waarom ik hem gekocht had die tijd was voor de vele focuspunten. Maar had geen benul van al de andere rest :-).
    Nu ik meer en meer bezig ben met fotografie wil ik scherpere fotos met meer dynamic range in. (overstappen naar een ander merk is te duur door de vele lenzen ) Ben in bezit van een 70-200L 2.8 III en een 24-70L 4.0.
    Maar mis de dm in de foto's. Nu is mijn vraag hier, welke camera zouden jullie mij willen aanraden en waarom.
    Wil best naar de mirrorless gaan, maar weet niet als die zoveel beter is dan mijn 7dMII.
    [IMG][/IMG]



    alvast bedankt

    groeten

  • #2
    Re: van crop naar full frame

    Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar blijkbaar heb je problemen om grote belichtingsverschillen op te vangen.
    Nu is geen enkele camera zo goed als het menselijk oog, zodat je als fotograaf met die beperkingen moet rekening houden.
    Zowel door een juiste belichting(scompensatie) als door de nabewerking kan je dit opvangen, net zoals dat vroeger in de donkere kamer gebeurde.
    Het is zo dat recentere camera's en FF modellen een hogere dynamic range hebben dan de 7DII, maar aps als je alles uit je bestaande toestel hebt gehaald heeft het m.i., zeker als amateur, zin om daarvoor iets anders te kopen.
    Ik heb zelf de 7DII sinds hij uitkwam, Canon heeft (per vergissing) zoveel in deze camera gestoken, en ik leer nog regelmatig bij.

    Comment


    • #3
      Re: van crop naar full frame

      2 jaar geleden stapte ik over van Canon 500D naar 5D dus van crop naar FF. Ook omdat ik niet tevreden was met de bekomen kwaliteit. Ik ben nog steeds verrukt over de kwaliteit van de beelden die mijn 5D levert, zowel qua scherpte als qua nuances in licht en kleur. Maar waar ik me niet aan had verwacht, was het verschil tussen een 22mm op een crop body en hetzelfde op een FF. Dat was nogal wennen.
      Mocht ik nu de overstap maken, zou ik ernstig de mirrorless versies overwegen, als de start van een nieuwe generatie. Bovendien, mocht je Sony overwegen, dan bestaat de mogelijkheid om daar uw Canonlenzen verder op te gebruiken.
      Eerst eens diep in de geldbuidel kijken en een visie op lange termijn bepalen.
      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

      Comment


      • #4
        Re: van crop naar full frame

        Ja Sony zegt mij wel iets ja. Maar twijfel over de werking van de lenzen op de Sony . Denk dat ik eerst eens iemand ga zoeken om dat te testen .

        Comment


        • #5
          Re: van crop naar full frame

          Snap eigenlijk niet zo goed het probleem
          De opname die je gepost hebt is een genre waar je niet zoveel hebt aan een groot dynamisch bereik, de juiste belichting is daar funest
          Misschien kan je ons eens laten weten wat voor genre van fotografie je eigenlijk beoefent, da's eigenlijk het belangrijkste argument.
          Je hoeft zeker niet over te stappen naar een ander merk met de prachtige lenzen die je nu in je bezit hebt.
          Ook bij Canon is er keuze genoeg in DSLR maar ook zeker in mirroless, waarvan er trouwens volgend jaar nog enkele bij komen om de vingers af te likken

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: van crop naar full frame

            Ik heb een paar toestellen van de Canon reeks. Zowel FF als crop.
            FF is bijzonder leuk om te spelen met meer onscherptediepte. Volopen, dichtbij model, en zeer lichtsterk glas krijg je erg leuk effect op de scherptediepte.
            Mooi meegenomen een iets lagere ruisgevoeligheid maar een wereldwonder is het nu ook weer niet.

            MAAR... Niet alles blinkt bij FF. Die kleinere scherptediepte is gelijk zijn grootste nadeel. Vooral in studio zal je al onscherpte merken op waarden zoals F8 bij je model als ze wat diagonaal in beeld zit.
            Waar dit bij een crop beduidend minder het geval is zoals we zien in uw foto.

            Het spelen met DOF of onscherp is erg leuk maar gaat ook snel vervelen vind ik persoonlijk. Hangt er van af wat soort beeld je zoekt.

            Terzijde moet je weten dat vermoedelijk volgend jaar de nieuwe 7D3 zal uitkomen en het jaar er op vermoedelijk de 5D5.
            Als we even kijken naar de ontwikkeling die ze gemaakt hebben met de nieuwe 90D dan mag je verwachten dat de 7D3 en 5D5 best wel hoogstandjes zullen zijn.

            Recent heb ik ook mogen spelen met de nieuwe Sony A7R4 en was daar best wel van onder de indruk. Canon heeft daar nog wat in te halen.
            Ook weer sterk afhankelijk van wat soort beelden je wil maken is dat in je voordeel of niet.
            Als je bv doopsels en huwelijken moet fotograferen in donkere ruimtes is die Sony tegenwoordig erg in het voordeel omdat ze daar de ruis beter in de hand kunnen houden dan Canon op hoog ISO.
            Meegenomen bij een systeemcamera is de Eye-AF en betere tracking alsook bij burst geen viewfinder blackout.
            Zelf ben ik een fotograaf dat geen voordeel heeft aan dergelijke snoepjes dus ik ben geen groot liefhebber van de systeemcamera. Echter kunnen we niet de specifieke voordelen gaan ontkennen.

            Wat betreft het dynamisch bereik zou ik er niet zo van wakker liggen. Alle moderne toestellen hebben op natieve ISO een zeer ruim dynamisch bereik.
            De problemen beginnen pas bij het opschalen van de ISO.

            Ik denk ook gezien het beeld je nu plaatst dat je het eerder moet zoeken in wat extra goed glas en het verder verfijnen van je belichtingstechnieken, belichtingsopstellingen en photoshop in de post productie.

            Comment


            • #7
              Re: van crop naar full frame


              dit is meer het genre dat ik doe, mss een verkeerde foto die ik als eerste gepost heb om mijn probleem uit te leggen.
              dus mijn probleem,
              Ik vind als ik andere merken en fotos zie dat ze meer diepte hebben in hun kleuren. En veel helderder zijn. ( ik dacht dat dat het dynamisch bereik was) of ben ik hier mis?
              Ik heb al vanalles geprobeerd om dit beter te krijgen. Het zal mss aan mij liggen :-). Maar ik ben ten einde raad. daarom eventjes de vraag hier als het mss aan het model van camera zou kunnen liggen.
              alvast bedankt aan iedereen die geantwoord heeft.
              gr
              Last edited by sergio_c; 22 oktober 2019, 19:16.

              Comment


              • #8
                Re: van crop naar full frame

                Oorspronkelijk geplaatst door sergio_c Bekijk bericht
                dit is meer het genre dat ik doe, mss een verkeerde foto die ik als eerste gepost heb om mijn probleem uit te leggen.
                dus mijn probleem,
                Ik vind als ik andere merken en fotos zie dat ze meer diepte hebben in hun kleuren. En veel helderder zijn. ( ik dacht dat dat het dynamisch bereik was) of ben ik hier mis?
                Ik heb al vanalles geprobeerd om dit beter te krijgen. Het zal mss aan mij liggen :-). Maar ik ben ten einde raad. daarom eventjes de vraag hier als het mss aan het model van camera zou kunnen liggen.
                alvast bedankt aan iedereen die geantwoord heeft.
                gr


                Ik veronderstel dat je de opnames maakt in RAW
                En hetgeen ik kan uitmaken van hetgeen U schrijft ligt het probleem grotendeels in je post processing, dus je nabewerking.
                Of het nu een crop, FF, Canon, Nikon of Sony is, aan de kleuren en helderheid van de beelden kan je niet zien met wat de opname gemaakt is.
                Ik denk dat je wat meer tijd moet besteden aan je afwerking, ik weet niet welk programma je gebruikt om je foto's af te werken ?

                Trouwens er staat zo'n filmpje op YT waarbij een bekende youtuber een hele reeks beelden laat zien aan een professionele fotograaf
                Dit om te zien of hij de beelden eruit kon halen met welk toestel deze gemaakt waren.
                De professionele fotograaf schrok dat hij er zoveel onjuist had, dus ik bedoel maar.
                En het gaat over zeer bekende fotografen trouwens met enkele miljoenen aan volgers

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: van crop naar full frame

                  Oorspronkelijk geplaatst door sergio_c Bekijk bericht

                  dit is meer het genre dat ik doe, mss een verkeerde foto die ik als eerste gepost heb om mijn probleem uit te leggen.
                  dus mijn probleem,
                  Ik vind als ik andere merken en fotos zie dat ze meer diepte hebben in hun kleuren. En veel helderder zijn. ( ik dacht dat dat het dynamisch bereik was) of ben ik hier mis?
                  Ik heb al vanalles geprobeerd om dit beter te krijgen. Het zal mss aan mij liggen :-). Maar ik ben ten einde raad. daarom eventjes de vraag hier als het mss aan het model van camera zou kunnen liggen.
                  alvast bedankt aan iedereen die geantwoord heeft.
                  gr

                  Met de Kleuren is er niks mis.. zelfs goe ... hangt ervan af wat je in gedachte hebt.
                  Das voor iedereen verschillend.
                  Eerder het model dat er nogal raar bij zit IMO.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment

                  Working...
                  X