Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AdobeRGB / sRGB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AdobeRGB / sRGB

    Een camera staat in sRGB, heeft het dan zin om achteraf in je bewerkingsorogramma naar AdobeRGB over te gaan ?
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

  • #2
    Re: AdobeRGB / sRGB

    heeft zin indien het een RAW opname betreft maar ingeval van een JPEG file heb je mogelijk verlies als je van sRgb naar AdobeRGB converteert of van AdobeRGB naar sRGB.
    www.polartha.com

    Comment


    • #3
      Re: AdobeRGB / sRGB

      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
      heeft zin indien het een RAW opname betreft maar ingeval van een JPEG file heb je mogelijk verlies als je van sRgb naar AdobeRGB converteert of van AdobeRGB naar sRGB.
      Volgens dat ik weet heeft een RAW opname geen kleurprofiel, dat kleurprofiel pas je pas later toe bij het afwerken van een RAW naar jpg

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: AdobeRGB / sRGB

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Volgens dat ik weet heeft een RAW opname geen kleurprofiel, dat kleurprofiel pas je pas later toe bij het afwerken van een RAW naar jpg

        grts
        Sieg
        Bedankt, u bevestigt wat ik daarvan dacht voor wat betreft RAW !
        Maar heeft het zin voor mensen die gewoon in Jpeg werken wanneer hun camera in sRGB staat
        kunnen zij dat stapje omhoog maken en heeft het zin ?
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: AdobeRGB / sRGB

          jpeg sRGB naar AdobeRGB sucks, maar dat is mijn bevinding....

          Comment


          • #6
            Re: AdobeRGB / sRGB

            Nogmaals bij omzetting van AdobeRGB naar sRGB en van sRGB naar AdobeRGB kun je verlies hebben, geen winst.
            www.polartha.com

            Comment


            • #7
              Re: AdobeRGB / sRGB

              Hier ook wat info te vinden

              Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
              Groeten Andre

              Comment


              • #8
                Re: AdobeRGB / sRGB

                Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                Nogmaals bij omzetting van AdobeRGB naar sRGB en van sRGB naar AdobeRGB kun je verlies hebben, geen winst.
                om het simpel te zeggen, er is in beide richtingen ergens een gat, dus allebei af te raden ;

                bedankt voor de reacties, ik was even in de war
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: AdobeRGB / sRGB

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Volgens dat ik weet heeft een RAW opname geen kleurprofiel, dat kleurprofiel pas je pas later toe bij het afwerken van een RAW naar jpg

                  grts
                  Sieg
                  Een RAW-file bevat meestal (MakerNotes area in de RAW-file, merk afhankelijk ?) welke ColorSpace ingesteld stond in de camera. Sommige RAW-converters gebruiken die indicatie (LR-PS- C1 … niet ) maar je kunt die dan altijd overschrijven in de RAW-converter.
                  www.polartha.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: AdobeRGB / sRGB

                    Hier in een CIE Lab model kun je heel goed de verschillende kleurruimtes zien, ook de beperkte kleurruimte van CMYK

                    http://www.smuttynose.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: AdobeRGB / sRGB

                      Oorspronkelijk geplaatst door polartha Bekijk bericht
                      Een RAW-file bevat meestal (MakerNotes area in de RAW-file, merk afhankelijk ?) welke ColorSpace ingesteld stond in de camera. Sommige RAW-converters gebruiken die indicatie (LR-PS- C1 … niet ) maar je kunt die dan altijd overschrijven in de RAW-converter.
                      Dat is gewoon een makers note en heeft totaal geen invloed op de RAW file
                      Een RAW file heeft geen wb, geen kleurprofiel, enz ...
                      Dus als je camera in srgb staat en je maakt de opnames in RAW, dan kan je nog altijd kiezen in je RAW convertor welk kleurprofiel je eraan hangt
                      Soms worden hier op het forum jpeg's gepost die in Adobe RGB staan, sommige browsers geven dat perfect weer en andere dan weer niet.
                      Als die persoon dan een berichtje krijgt dat zijn kleurprofiel van de jpeg niet goed staat kan hij deze nog makkelijk aanpassen zonder kwaliteitsverlies
                      Het gebeurt hier regelmatig

                      Zo werk ik steeds mijn opnames af in Adobe RGB, al staat de camera op srgb, Dit is makkelijk als je RAW + jpeg fotografeert
                      Zo heeft de jpeg al onmiddellijk het juiste profiel voor het web en bij de RAW kies je dan nog wat je wilt.
                      Mijn ganse RAW workflow gebeurt in Adobe RGB, pas bij het laatste stap (verkleinen en verscherpen) wordt deze omgezet naar srgb voor het net

                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 10 oktober 2019, 19:08. Reden: aanvulling
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: AdobeRGB / sRGB

                        Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                        Bedankt, u bevestigt wat ik daarvan dacht voor wat betreft RAW !
                        Maar heeft het zin voor mensen die gewoon in Jpeg werken wanneer hun camera in sRGB staat
                        kunnen zij dat stapje omhoog maken en heeft het zin ?
                        Als de camera in jpeg staat en je in srgb de opnames maakt dat is het kleurprofiel volgens mij niet meer om te zetten naar Adobe rgb
                        De jpeg heeft in srgb een kleinere kleurwaardebereik meegekregen en denk niet dat dit aan te passen is naar Adobe rgb in een jpeg Frans

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 10 oktober 2019, 19:08. Reden: aanvulling
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: AdobeRGB / sRGB

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Volgens dat ik weet heeft een RAW opname geen kleurprofiel, dat kleurprofiel pas je pas later toe bij het afwerken van een RAW naar jpg

                          grts
                          Sieg
                          juist

                          Comment


                          • #14
                            Re: AdobeRGB / sRGB

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Dat is gewoon een makers note en heeft totaal geen invloed op de RAW file
                            Een RAW file heeft geen wb, geen kleurprofiel, enz ...
                            Dus als je camera in srgb staat en je maakt de opnames in RAW, dan kan je nog altijd kiezen in je RAW convertor welk kleurprofiel je eraan hangt
                            Soms worden hier op het forum jpeg's gepost die in Adobe RGB staan, sommige browsers geven dat perfect weer en andere dan weer niet.
                            Als die persoon dan een berichtje krijgt dat zijn kleurprofiel van de jpeg niet goed staat kan hij deze nog makkelijk aanpassen zonder kwaliteitsverlies
                            Het gebeurt hier regelmatig

                            Zo werk ik steeds mijn opnames af in Adobe RGB, al staat de camera op srgb, Dit is makkelijk als je RAW + jpeg fotografeert
                            Zo heeft de jpeg al onmiddellijk het juiste profiel voor het web en bij de RAW kies je dan nog wat je wilt.
                            Mijn ganse RAW workflow gebeurt in Adobe RGB, pas bij het laatste stap (verkleinen en verscherpen) wordt deze omgezet naar srgb voor het net

                            grts
                            Sieg
                            Als je werkt met lightroom, dan bewerk je de foto's in het MelissaRGB (ook wel lightroom RGB genoemd )
                            Lightroom gebruikt een niet standaard kleuren profiel om in te werken ;-)

                            Het is nog wat ingewikkelder, want in de Library previews en histogram berekeningen zit er verschil of je raw of jpg foto's gebruikt.

                            Stuur je een foto naar photoshop, dan zit ook hier weer een verschil,
                            de foto wordt doorgestuurd in het ProPhoto RGB maar met een andere gamma waarde.

                            eigenlijk allemaal te ingewikkeld en voor de meeste niet echt nodig om te kennen. ;-)
                            Zelf houw ik me er ook niet echt mee bezig, maar ik wist nog dat Lightroom een appart kleurenprofiel had, en dat dit ook niet 100% overeen kwam met photoshop,
                            maar voor de rest... dus terug opgezocht.

                            info ---> the-truth-about-lightroom-colour-management

                            Comment


                            • #15
                              Re: AdobeRGB / sRGB

                              Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                              Als je werkt met lightroom, dan bewerk je de foto's in het MelissaRGB (ook wel lightroom RGB genoemd )
                              Lightroom gebruikt een niet standaard kleuren profiel om in te werken ;-)

                              Het is nog wat ingewikkelder, want in de Library previews en histogram berekeningen zit er verschil of je raw of jpg foto's gebruikt.

                              Stuur je een foto naar photoshop, dan zit ook hier weer een verschil,
                              de foto wordt doorgestuurd in het ProPhoto RGB maar met een andere gamma waarde.

                              eigenlijk allemaal te ingewikkeld en voor de meeste niet echt nodig om te kennen. ;-)
                              Zelf houw ik me er ook niet echt mee bezig, maar ik wist nog dat Lightroom een appart kleurenprofiel had, en dat dit ook niet 100% overeen kwam met photoshop,
                              maar voor de rest... dus terug opgezocht.

                              info ---> the-truth-about-lightroom-colour-management
                              Zelf werk ik niet met Lightroom maar wel wel ACR en Photoshop, geen problemen met verschillende kleurprofielen, dus nog zo makkelijk !
                              Kan je in Lightroom het standaard kleurprofiel niet instellen dan ?? Lijkt me wel sterk als dat niet zou lukken

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X