Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wildlife

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wildlife

    Hoi, ik heb een vraagje.
    Ik heb een Nikon D750 en onder andere een Tamron 150-600 G2.

    Ik doe vooral Landschappen, natuur en wildlife.

    Wat is nu de beste optie om ifv mijn wildlife fotografie mijn bereik te vergroten.
    Ik ben aan het overwegen een Crop camera aan te schapffen (D500, d7200) of een teleconverter.
    Ik lees echter dat een teleconverter de prestaties van de lens wat verminderd.
    Heb je dan bv meer aan een crop-camera door de crop-factor dan aan een teleconverter van bv 1.4?

  • #2
    Re: Wildlife

    Extenders werken vnl. goed bij primes of kwalitatief goede pro-zooms.
    Je verliest met een 1.4x één stop.
    De kans is dus zeer groot dat je geen AF meer hebt,daar je van 6.3 boven de 8 gaat gaan.
    Met een crop heb je dit probleem niet.Alleen je beeldhoek verkleint door de kleinere sensor,zodat je bij een zelfde afbeeldingmaatstaf de indruk krijgt een langere brandpuntafstand te gebruiken.
    Als de kwaliteit van je foto's het nu toelaat,kun met een crop van een FF,ongeveer hetzelfde resultaat bekomen.
    Oplossing:
    Ofwel een crop maken,van je huidige combinaie.(goedkoopst)
    Ofwel een extender 1.4x,maar me alle nadelen vandien,dus mi. niet direct aan te raden.(wat duurder)
    Ofwel een Cropcamera kopen (duurst)

    Comment


    • #3
      Re: Wildlife

      Je hebt 2 opties, of je koopt een crop camera of een hoge resolutie full frame.

      Een D850 geeft je 20mp in crop mode. Dus het bereik is hetzelfde als zou je een D500 gebruiken.
      Een 24mp D7200 geeft je net iets meer bereik maar daar zou ik de beslissing niet van laten afhangen. Kijk eerder naar snelheid/grootte van de buffer, hoge iso, enz...

      Een 1.4tc op die Tamron is zinloos. De AF zal waarschijnlijk niet werken en de beeldkwaliteit gaat ondermaats zijn.

      Je huidige D750 geeft in crop mode 10mp.

      In mm uitgedrukt,

      Een D7200 geeft je 600x1.5=900mm
      Een D500 geeft je 600x1.4=840mm
      Een D850 geeft je ook 840mm

      tov je D750.
      Last edited by alex606; 5 oktober 2019, 17:16.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Wildlife

        Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        In mm uitgedrukt,

        Een D7200 geeft je 600x1.5=900mm
        Een D500 geeft je 600x1.4=840mm
        Een D850 geeft je ook 840mm

        tov je D750.
        In mm uitgedrukt blijft het gewoon een Tamron 150-600 G2
        Wanneer gaan mensen dat nu eindelijk eens snappen
        En een toestel in crop mode zetten is totaal nutteloos, crop gewoon nadien in PP dan heb je tenminste nog een keuze van hoe te croppen

        grts
        Sieg
        Last edited by Laurens; 6 oktober 2019, 19:05. Reden: Irrelevante opmerking verwijderd
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Wildlife

          D500 heeft ook cropfactor van 1.5 dus het zelfde als de D7200.
          Nikon

          Comment


          • #6
            Re: Wildlife

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen
            Vreemd niet reageren en toch doen...………….
            Als je twijfelt https://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
            of is de aarde plat ?
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: Wildlife

              Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
              Als je twijfelt https://nl.wikipedia.org/wiki/Crop-factor
              of is de aarde plat ?
              ja de aarde is plat
              https://www.telegraaf.nl/nieuws/8253...-we-niet-weten
              A9 II + 200-600

              Comment


              • #8
                Re: Wildlife

                Moderator Note: Op de man reactie verwijderd, evenals enkele reacties die niet langer relevant zijn.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                Comment


                • #9
                  Re: Wildlife

                  Ook al heb ik reactie niet gelezen is het goed om te weten dat de moderators hier alles schoon houden.
                  Al had ik er misschien een smiley bij moeten zetten

                  @TS
                  De beste en meeste mm in wildlife fotografie zit in je voeten, leef je in wat het dier gaat doen en probeer zo dicht mogelijk erbij te komen. Geeft je meer voldoening dan met teletoeter alles vanaf het dijkje te schieten.
                  Zet eens een tentje op of ga eens ergens rustig zitten, je zal verbaasd zijn wat er na een tijdje allemaal langskomt.
                  A9 II + 200-600

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wildlife

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    In mm uitgedrukt blijft het gewoon een Tamron 150-600 G2
                    Wanneer gaan mensen dat nu eindelijk eens snappen
                    En een toestel in crop mode zetten is totaal nutteloos, crop gewoon nadien in PP dan heb je tenminste nog een keuze van hoe te croppen

                    grts
                    Sieg
                    Vanuit mijn ervaring (met Canon) zou ik dit vervolledigen met de opmerking dat als de cropcamera een hogere pixeldichtheid heeft en de resolutie van de lens zeer goed is, en je bovendien voldoende licht hebt zodat je de ISO niet teveel moet opschroeven, je met een cropcamera een zekere winst hebt.
                    Geen ervaring met de Tamron 150-600 G2, die zal zeker beter zijn dan vroegere versies, maar over het algemeen gaat de scherpte van deze zooms achteruit op 600mm, bovendien is de lichtsterkte ook aan de lage kant wat de AF moeilijker kan maken.
                    Een extender zou ik sowieso vergeten.
                    Hou je FF.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wildlife

                      Bedankt voor jullie reacties.
                      Ook het inruilen van mijn D750 voor een D850 lijkt me een interessante optie.
                      Eigenlijk doe ik zo een beetje van alles (Portretten, Wildlife, Natuur en landschappen) en als ik het zo zie in reviews is die D850 een echte alleskunner.

                      Comment

                      Working...
                      X