Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van doopsel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van doopsel.

    Hallo iedereen,

    Graag had ik even jullie mening, ervaring aangesproken
    Binnen een 3 tal weken moet ik voor de eerste keer een doopsel fotograferen (ik heb al eerder de trouw van het koppel gefotografeerd en ze waren heel tevreden zodoende ze me nu ook weer vragen).
    Ook de babyshower achteraf moet ik erbij nemen maar dit is zo goed als identiek als het trouwfeest dus dit is geen probleem (hoop ik toch)
    Nu vraag ik me af: is het not done om te flitsen bij een doopsel?
    Ik zit te denken om mijn Canon 17-55 mm f/2.8 te gebruiken met mijn opzetflitser. Bouncen geeft geen nut in de kerk, maar misschien met een diffuser?
    Ofwel mijn Canon 50 mm 1.4 gebruiken met natuurlijk licht maar hier vrees ik dat ik te weinig ruimte ga hebben. Mijn camera is namelijk een (crop) 70D van Canon.
    Met mijn telelens (Canon 70 - 200 mm f4 non Is) ga ik niets zijn dus deze blijft thuis.
    Ik wil het doen met deze uitrusting dus deze keer geen extra body of lenzen huren. Wel heb ik een back up mocht het echt mis gaan via een toestel (Sony) van een familielid van het koppel.
    Dankjewel alvast voor het eventuele advies en de tips
    Canon

  • #2
    Re: Fotograferen van doopsel.

    Je heeft zelf al je keuze op: 17-55mm + flits met diffuser.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van doopsel.

      Thanks Red Falcon! Ga ik zo doen dan.
      Canon

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van doopsel.

        Da's ook mijn favoriete combo voor dergelijke shoots, met dien verstande dat ik een 7D heb, met dezelfde lens EF-S 17-55 f/2.8 IS en een opzetflitser 580EXII. Inderdaad: een diffusor gebruiken.
        Mochten er eventueel portretten gemaakt worden, schakel ik dan naar de EF 85mm f/1.8.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van doopsel.

          Succes, jacky.

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen van doopsel.

            Het is helemaal niet mijn specialiteit maar ik heb in familiale kring recent 2 doopsels "gedaan".
            Omdat ik niet vind dat je daar als fotograaf zelf moet gaan bij staan (en zeker niet flitsen) de meeste met de 70-200 f:4 IS op 7DII (sommige met de 17-55 f:2.8).
            Op familiefeestjes ed gebruik ik ook nooit een flits dus de gok gewaagd.

            De eerste keer was er prachtig licht in de kerk (grote ramen en een diffuus bewolkte hemel) en dat ging zeer goed.
            Vorige week een donkere kerk met groene ramen .
            Dat werd ISO 2000 en 1/40 sec met veel nabewerking. Wanneer de foto onscherp was kwam dat door de beweging van de persoon, want je kan de tekst lezen in het boekje dat ze vasthielden.
            Nochtans van iedereen een redelijke foto (althans veel beter dan met de smartphone) en een aantal mooie portretjes toen er een streep zon binnenviel.
            Bij nader inzien had ik beter de 135 f:2 van mijn zoon geleend.

            Als je dus geen "available light" ervaring hebt zou je toch beter flitsen om niet in affronten te vallen.

            PS: ga op voorhand eens naar de kerk kijken
            Last edited by palombian; 29 september 2019, 14:00.

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen van doopsel.

              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Het is helemaal niet mijn specialiteit maar ik heb in familiale kring recent 2 doopsels "gedaan".
              Omdat ik niet vind dat je daar als fotograaf zelf moet gaan bij staan (en zeker niet flitsen) de meeste met de 70-200 f:4 IS op 7DII (sommige met de 17-55 f:2.8).
              Op familiefeestjes ed gebruik ik ook nooit een flits dus de gok gewaagd.

              De eerste keer was er prachtig licht in de kerk (grote ramen en een diffuus bewolkte hemel) en dat ging zeer goed.
              Vorige week een donkere kerk met groene ramen .
              Dat werd ISO 2000 en 1/40 sec met veel nabewerking. Wanneer de foto onscherp was kwam dat door de beweging van de persoon, want je kan de tekst lezen in het boekje dat ze vasthielden.
              Nochtans van iedereen een redelijke foto (althans veel beter dan met de smartphone) en een aantal mooie portretjes toen er een streep zon binnenviel.
              Bij nader inzien had ik beter de 135 f:2 van mijn zoon geleend.

              Als je dus geen "available light" ervaring hebt zou je toch beter flitsen om niet in affronten te vallen.

              PS: ga op voorhand eens naar de kerk kijken
              In zo een geval gebruik ik een lichtsterke primes lens v.b mijn sigma 85mm 1.4 art serie. Dan zet ik mijn instelling op AV met een diafragma f1.4 indien dit nog niet voldoende is pas ik de iso aan tot de goede belichting. Onlangs heb ik dat nog gedaan en met iso 4000 was ruimschoots voldoende om in de kerk te fotograferen. Eenmaal ingesteld hoef je niet meer te kijken en heb je altijd scherpe beelden

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen van doopsel.

                Bij zulke situaties gebruik ik zo'n 'jampot' op mijn flits en mijn flitskop dwars(zodat de flits positie in portret- en lanschapsstand, door knikken van de fliskop, dezelfde positie heeft).

                Lichtmeten en dan camera op M en -1 instellen, flits aan op iTTL(waarschijnlijk zwaar in de min) en dan met proefopnames de goede afweging tussen omgevings- en flitslicht instellen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen van doopsel.

                  Heel erg bedankt voor de tips en de ervaringen iedereen.
                  Daar ben ik heel wat mee!
                  Ik ben er uit: het wordt de 17-55mm f2.8 met flitser (ook de 580EXII) en met kapje als diffuser. En de 50mm 1.4 inderdaad misschien voor eventuele portretten of als flitslicht niet gewenst is.
                  Canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen van doopsel.

                    kapje is niet echt een diffuser (is een lichtspreider).
                    Diffuus licht krijg je door de relatieve grote van de lichtbron tegenover het onderwerp te vergroten (denk aan een softbox).

                    Het kapje dat bij een flits geleverd wordt (omnibounce) vergemakkelijkt het bouncen in beperkte ruimte door het licht n alle richtingen te verspreiden.
                    In grote open ruimte heeft dit geen nut behalve een stop licht opslorpen.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen van doopsel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                      kapje is niet echt een diffuser (is een lichtspreider).
                      Diffuus licht krijg je door de relatieve grote van de lichtbron tegenover het onderwerp te vergroten (denk aan een softbox).

                      Het kapje dat bij een flits geleverd wordt (omnibounce) vergemakkelijkt het bouncen in beperkte ruimte door het licht n alle richtingen te verspreiden.
                      In grote open ruimte heeft dit geen nut behalve een stop licht opslorpen.
                      Inderdaad correcte opmerking,maar wie kan met softboxen gaan sleuren bij een doop ?????
                      Maar zo'n kapje (nb: niet bij geleverd bij een flits)geeft sowieso een wat meer verspreiden( een beetje dan) van het licht,en alles is welkom om de hardheid wat te verminderen in beperkte ruimtes.
                      Last edited by demuro; 9 oktober 2019, 11:53.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen van doopsel.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Inderdaad correcte opmerking,maar wie kan met softboxen gaan sleuren bij een doop ?????
                        Maar zo'n kapje (nb: niet bij geleverd bij een flits)geeft sowieso een wat meer verspreiden( een beetje dan) van het licht,en alles is welkom om de hardheid wat te verminderen in beperkte ruimtes.Waar je niet moet rekenen op bounce.
                        En is inderdaad niet het ideaal,maar het helpt wat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen van doopsel.

                          Ja, ik begrijp dat het kapje als omnibounce niet ideale setting heeft maar beter dan het hard licht dat de flitser voortbrengt. Eerst hopen dat ik mag flitsen
                          Canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen van doopsel.

                            Ik gebruik wel eens een mini softbox op de flitser bij het gebruik van de flitser op de camera. Als je dan nog eens kan bouncen geeft het best oké licht. Het is ook geen grote investering om het een keer te proberen. Wel heb ik geen ervaring met zo’n omnibounce, maar als ik naar de beschikbare oppervlakte kijk denk ik niet dat het moet onderdoen. Link ter info: https://www.kamera-express.be/produc...laroid%20soft&
                            https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen van doopsel.

                              Oorspronkelijk geplaatst door TomVdP Bekijk bericht
                              Ik gebruik wel eens een mini softbox op de flitser bij het gebruik van de flitser op de camera. Als je dan nog eens kan bouncen geeft het best oké licht. Het is ook geen grote investering om het een keer te proberen. Wel heb ik geen ervaring met zo’n omnibounce, maar als ik naar de beschikbare oppervlakte kijk denk ik niet dat het moet onderdoen. Link ter info: https://www.kamera-express.be/produc...laroid%20soft&
                              Dankjewel voor de tip, ga ik zeker even bekijken
                              Canon

                              Comment

                              Working...
                              X