Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie ?

    Stel:
    Een winkelruimte et verschillende verdiepingen waar nagenoeg alle muren en plafonds kraakwit zijn.
    De verlichting gebeurt met LED en zijn niet echt van het warme type, eerder richting koud ...
    In het midden van het plafond een lichtkoepel die gevat is tussen muren, dus geen rechtstreekse zon.
    De opnames, hieronder zijn genomen met dezelfde instelling. Kan iemand me verklaren waarom er tussen beelden zo'n groot verschil is. We kunnen duidelijk twee groepen onderscheiden, maar NERGENS merk ik een belichting op die me wit aanlevert, met uitzonderling van de koepel.
    Ofwel zit alles in het rode gebied, ofwel zit alles in een groentint.
    De bewerking van de NEF is een huzarenstuk. Ik krijg nooit die witte schijn weer die ik in die winkel heb mogen ervaren.
    Iemand een idee wat fout loopt en hoe ik het dan correct kan doen ?
    Ik heb naast deze paar foto's er een 50-tal genomen met diverse instellingen en meetmethodes, ... maar steeds krijg ik dit rare verhaal.
















    Wie de NEF wil bekijken, kilk op de foto.
    Last edited by Wim.Vanmaele; 25 september 2019, 14:11.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

  • #2
    Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

    Ik vermoed dat het blauwe daglicht dat door de koepel valt voor problemen zorgt. Kun je de witbalans handmatig instellen? Wegens de groenige schijn zou ik denken dat een instelling "TL-verlichting" kan helpen. Dat is toch mijn ervaring.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

      Dat er zoveel verschil in de witbalans zit bij identieke beelden is eigenaardig
      Krijg je het niet rechtgetrokken in de nabewerking ?

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

        Het blauwe daglicht is wel degelijk daglicht. Ik heb hier thuis een opname waar je duidelijk de muren (met ramen in) kan waarnemen doorheen die koepel ...
        Ik heb al van alles geprobeerd, maar een mooi wit krijg ik er niet uit en dan zeker niet voor alle vlakken.
        De site was, is wondermooi in die eenvoud van het witte licht ...
        Op de laatste foto kan je dat witte tamelijk verkrijgen, maar dan gaat die wel ten koste van de gekleurde partijen...
        Ooit zijn we tijdens een SD eens binnen geweest in een snoepgoedwinkel en daar verkregen we ook dergelijk effect (maar dan in geel gebied) waar met geen nagel of wat dan ook een mooi beeld kon uit gehaald worden. NikonD70.

        Kan dit niet het gevolg zijn van LED-verlichting ? 't Is wel zonde ...
        Ik heb hier ook overbelichte beelden (ik dacht om een HDR te doen) maar daar heb ik ook dat effect.
        En raar, soms is er een groen overwicht in het beeld en soms een oranje-rood.
        De belichting is niet overal gelijk omdat ik daar had mee gespeeld om eventueel dit probleem te verklaren
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

          Volgens mij zit het verschil het meest in de belichting. Welke meting heb je gebruikt? Bij matrixmeting geeft iedere afwijking van plaats van een groot afwijkend object(lichtkoepel) direct veel afwijking in de belichting. De verlichting is vrijwel constant binnen, dus één keer goed meten en dan met die waarde op M. Het zelfde verhaal voor wb.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

            Zou het ook niet kunnen dat we dat mooie wit zien omdat we wéten dat het wit is ? Misschien zit er in werkelijkheid ook wel een gekleurde zweem op die witte vlakken.
            We spreken ook altijd over het zo grote dynamische bereik van het menselijk oog, maar dat oog stelt zich ook meerdere keren in volgens de lichtsterkte van het onderwerp dat we bekijken hé. Dat gebeurt zonder dat we het merken.
            Als je de belichting en witbalans instelt op een vlak dat je mooi wit vindt, dan zullen alle spots én de koepel allicht overbelicht tot uitgebrand zijn. Op statief werken en twee identieke foto's maken met verschillende belichtingen en in de nabewerking 'inplakken'.
            Ik heb het zelf eens geprobeerd met een PS bewerking op de laatste foto, door de kleurzweem weg te halen en in een afzonderlijke laag ook de helderheid wat aan te passen. Door te spelen met de dekking van de verschillende lagen krijg ik toch een behoorlijk resultaat. Ik moet toegeven dat die 'truc' niet goed werkt met de foto's van de zoldering met koepel.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

              Volgens mij zal geen enkele digitale camera in die omstandigheden foto's afleveren waarbij de witbalans perfect is.
              Er zijn hier verschillende soorten lichtbronnen waarvan de kleurtemperatuur totaal verschillend is, en het verschil tussen het lichtste punt (de koepel) en de rest is vrij groot.
              Zo'n koepel kan bovendien ook een blauwe schijn krijgen als de lucht blauw is.
              Daardoor zal de koepel altijd blauw worden als je probeert om de kleuren binnen zo juist mogelijk te krijgen.
              Je hebt dan de keuze, een witte koepel en een veel warmere tint over de rest van de foto, of een blauwe koepel en een wittere tint binnen in het gebouw.
              Als dat een probleem is, dan zal je een bewerking met lagen moeten uitvoeren om zo alles zo "juist mogelijk" te krijgen.
              Het zelfde probleem krijg je bijvoorbeeld ook bij gebruik van flitslicht in een omgeving met "warm" kunstlicht, de camera kiest dan automatisch voor de kleurtemperatuur van de flitser (tenzij je zelf een bepaalde kleurtemperatuur hebt ingesteld op de camera), de kleurtemperatuur van de omgeving komt dan ook niet overeen met die van het onderwerp dat belicht is door de flitser.

              Het is dus geen fout van de camera, want die kan in dat soort omstandigheden onmogelijk alle verschillende kleurtemperaturen juist op de foto krijgen, er wordt een keuze gemaakt door de processor in de camera (of door de gebruiker als die een bepaalde "vaste" witbalans heeft ingesteld).
              Last edited by Black B@ndit; 22 september 2019, 18:34.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                Dat geen enkele camera dit deftig kan vastleggen lijkt me toch wat ver gezocht, alles is vast te leggen
                Er zullen toch opnames op het net te vinden zijn van deze locatie, al is het puur voor reclamedoeleinden.
                Dus ik geloof nooit dat dit niet mogelijk is, maar mss inderdaad in verschillende stappen en samenvoegen in PS

                Maar wat mij vooral opvalt is dat Wim hier schrijft dat hij met dezelfde witbalans instellingen bovenstaande opnames heeft gemaakt.
                Dus hoe kan het dan dat er bij de ene een groenzweem en bij de andere een rode zweem op de opname ligt
                En dat heeft niks te maken met belichting, onder- over overbelichting

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 22 september 2019, 23:07.
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                  Ik heb er nog nooit een gebruikt, maar dit moet toch op te lossen zijn met een kleuren kaart.

                  Dan ben je zeker dat rood rood is enz...



                  --
                  mlap.
                  T.T.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                    Dank voor het helpen zoeken ...

                    Ik weet best dat een digitaal beeld iets volkomen anders is dan wat we met onze ogen zien. Digitale camera, sensor is nu éénmaal kompleet anders gebouwd dan ons oog en het ogenomen beeld is niet bewerkt, terwijl onze hersenen ons continu voor de gek houden en bewerkte beelden tonen.
                    Dat de camera toont wat er is klopt evenzeer, alleen, en daar heeft Sieg het goed begrepen snap ik niet goed waarom ik in dezelfde omgeving, zelfde omstandigheden op momenten een meer groene zweem krijg en anders een meer bruin-rode zweem. Dit noem ik wispelturig zijn van de camera.

                    De site is een keldingswinkel en misschien zit daar een deel van het verschijnsel in. Namelijk terugkaatsig van licht op kledij. Kan die voor die verschijnsel zorgen ? Ik weet het niet.
                    Het gebruik van een kleurkaart brengt helaas geen soelaas.
                    Ik vond het een mooie plats en was me bewust dat het moeilijk zou zijn, maar dat ik dit zou hebben, daar had ik helemaal niet aan gedacht.
                    Op dezelfde dag heb ik een andere kledingzaak bezocht met nagenoeg dezelfde interieursopbouw en daar zijn de beelden subliem. Wit is wit, blauw is blauw, de kleuren zijn zoals ik ze heb waargenomen.
                    Dat de koepel een enorme impact heeft wil ik welg eweten hebben. Je merkt dat wanneer je naar de reeks kijkt, er het meeste wit-alike is (laatste foto). Bij de foto waar de koepel niet meer centraal staat heb ik ook de indruk dat de impact minder is (voorlaatste foto). Wel valt op dat de kleuren op zich helemaal niet schitteren en alsof ze in intensiteit zijn afgezwakt.

                    Dat er een goede opname kan gemaakt worden door het meervoudig fotograferen met filters, ... en werken met lagen in een fotoprogramma is misschien mgelijk , maar dat vind ik iets teveel.
                    Bij deze stel ik me dan de vraag indien we hetzelfde verschijnsel zouden hebben met analoge fotografie ? Beeldkaptering gebeurt bij deze laatste toch anders dan bij de digitale sensor.
                    En ik vrees dat dit niet enkel bij de Nikon Z6 gebeurt. Ik vermoed dat veel digitale camera's in hetzelfde bedje ziek zullen zijn.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                      Eigenlijk zou je eens moeten testen met twee verschillende camera's, op statief, zodat dezelfde lichtpunten in beeld zijn. Misschien geeft een 'good old' DSRL een ander beeld dan een systeemcamera ? Ik denk dat in de Z6 er alweer zoveel meer inwendige 'interpretaties' gebeuren dan in de zg. oudere types digitale camera's....En uiteindelijk zijn dat machines, die niet denken maar enkel inputgegevens verwerken, in dit geval voornamelijk lichtpunten, die telkens op andere plaatsen op de sensor vallen en zo andere 'informatie' doorspelen aan de electronica. Ik zit maar 'luidop' te denken hé, ik ben ook geen techneut hoor.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                        Wie de NEF wil bekijken, kilk op de foto.
                        In twee klikken opgelost Wim, open in Nikon Capture NXD (gratis te downloaden op de Nikon site)
                        klik op WB en kies gloeilamplicht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          In twee klikken opgelost Wim, open in Nikon Capture NXD (gratis te downloaden op de Nikon site)
                          klik op WB en kies gloeilamplicht.
                          Geert, bedankt voor deze tip, maar ik snap nog steeds niet waar de ene keer er een groenzweem hangt en de andere keer een rood-bruine-zweem ?
                          Ik probeer vanavond dit uit.
                          Trouwens, wanneer je de NEF's onder LR opent zie je dat er door LR 't een en 't ander wordt uitgevoerd.
                          Ik geef je nog antwoord indien ik dan de beelden krijg naar de aard dat ik die heb waargenomen, rekening houdend dat het menselijke oog anders fotografeert en dan in onze hersen geïnterpreteerd worden dan een pure digitale sensor.
                          https://www.fotospotter.be
                          Je suis content d’être heureux

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                            Menglicht is met geen enkel toestel gemakkelijk, bij één soort licht kan je een grijskaart gebruiken of de voor instellingen WB instellen.
                            Bij verschillende soorten lichtbronnen zet je best je WB op het meest overheersende licht, de rest moet je er gewoon bijnemen,
                            en dat is niet enkel bij digitaal, maar was ook zo bij film, daarom maakten ze dan ook verschillende soorten kleurfilm.
                            Voor wie in Raw werkt, is het eigenlijk veel gemakkelijker geworden, zet gewoon alle waardes gelijk bij foto's gemaakt
                            in één zelfde ruimte.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon Z6 wispelturig met wit-balans-interpretatie

                              TL en LED lampen kunnen een wisselende witbalans geven, Canon heeft hier een oplossing voor( https://support.usa.canon.com/kb/ind...ERAS&actp=LIST ), ik neem aan Nikon ook wel.
                              voor meer uitleg zie:

                              I took a bunch of photos at my son's martial arts club using a D90 with a 50mm F1.8. The club is lit with overhead fluorescent lighting, and I was getting some weird results where some shots are "...
                              Last edited by pcs; 24 september 2019, 15:44.

                              Comment

                              Working...
                              X