Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fietsers en verzekering bij ongeval

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fietsers en verzekering bij ongeval

    Mijn schoonzus werd onlangs met haar quasi nieuwe elektrische fiets aangereden door een auto. De autobestuurder is in fout.

    De expert vd tegenpartij zegt "economisch totaal verlies" voor haar fiets en berekent de schadevergoeding gelijk aan de "marktwaarde" (kennelijk 24%/jaar afschrijvingspercentage toegepast voor een kwaliteitsfiets!... en een halve maand als een ganse gerekend!).

    Volgens mij heeft ze recht op nieuwwaarde (zoals voorzien in een woningverzekering) : daarin staat ivm schadevergoeding: "nieuwwaarde = kostprijs om op de dag van het schadegeval de beschadigde goederen te vervangen door gelijksoortige goederen met minstens dezelfde kwaliteit".
    Volgens haar makelaar niet, omdat dit via de familiale loopt (het is haar familiale verzekering die de schade zal vergoeden en dan terugvordert bij de autoverzekering vd tegenpartij).

    Dat heeft ze gecheckt bij DAS en die bevestigen dat. Zelf proberen onderhandelen met de expert ivm de marktwaarde en/of een tegenexpertise zouden de enige mogelijkheden zijn (maar dat laatste is niet aan de orde: het gaat hem niet meer om de schade maar om de marktwaarde voor dergelijke fiets).
    Dat zou betekenen dat ze, naast de lichamelijke gevolgen en miserie, ze zomaar eventjes 550€ verlies lijdt op een quasi splinternieuwe fiets die ingevolge de wintermaanden bijna niet gereden heeft ...en dat doordat een verstrooide automobilist haar pardoes van de baan heeft geveegd.
    Volgens wat haar (door DAS) verteld werd zou een rechtstreekse schade eis aan de autobestuurder voor dat financiële verlies ook niet mogelijk zijn ?

  • #2
    Fietsers en verzekering bij ongeval

    Bij voertuigen is dat altijd de marktwaarde/restwaarde dat men betaalt ... indien men met een wagen een omnium heeft en verzekerd is voor nieuwwaarde (beperkt in tijd), dan kan dat anders zijn.

    Twee jaar geleden hadden wij schade in onze woning door de fout van een derde ... die zijn verzekering heeft enkel de restwaarde betaald.
    Omdat wij zelf voor nieuwwaarde/vervangingswaarde een polis afgesloten hebben, heeft onze verzekering het verschil bijgelegd.

    Het is zeer gebruikelijk dat bij een ongeval de tegenpartij enkel de restwaarde betaalt.
    Enkel bij een aanvaarde herstelling zonder totaalverlies betalen ze dan alles.

    Het enige dat men kan “proberen” is te bewijzen dat de restwaarde hoger lag door de goede staat ... maar dan moet men met voldoende bewijs kunnen afkomen (recente onbetwistbare foto’s bijvoorbeeld) en nog veel geluk hebben dat ze het aanvaarden.

    De info van uw verzekering en DAS is mijn inziens volledig correct.

    Koop een wagen, laat hem 5 jaar in de garage staan voor je ermee rijdt ... kans dat hij totaalverlies verklaard wordt bij een matig ongeval en dat je een minieme vergoeding krijgt is reëel ... ook mocht er maar 1 km op de teller staan.
    Spijtig als je niet in fout bent maar toch verlies maakt, lijkt onlogisch en zou er ook niet tevreden mee zijn ... maar zo is het wel.
    Last edited by VerSeg; 19 september 2019, 21:50.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: Fietsers en verzekering bij ongeval

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Bij voertuigen is dat altijd de marktwaarde/restwaarde dat men betaalt ... indien men met een wagen een omnium heeft en verzekerd is voor nieuwwaarde (beperkt in tijd), dan kan dat anders zijn.

      Koop een wagen, laat hem 5 jaar in de garage staan voor je ermee rijdt ... kans dat hij totaalverlies verklaard wordt bij een matig ongeval en dat je een minieme vergoeding krijgt is reëel ... ook mocht er maar 1 km op de teller staan.
      .
      Toch vind ik het kras dat bij brand nieuwwaarde wordt betaald, ook al is brand in sommige gevallen veroorzaakt door nalatigheid (bvb sigaret, koffiezet vergeten uitzetten,..).
      Ik veronderstel dat daar een in je garage gestalde fiets of auto bijhoort. Maar je zet de fiets op je oprit en een bezoeker rijdt die in de prak, ben je meteen een smak geld kwijt als die niet herstelbaar is?!

      (PS terzijde: een brandweerman raadde ons lange tijd geleden ten stelligste aan telkens de koffiezet uit het stopcontact te trekken na gebruik.)

      Comment


      • #4
        Re: Fietsers en verzekering bij ongeval

        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
        Toch vind ik het kras dat bij brand nieuwwaarde wordt betaald, ook al is brand in sommige gevallen veroorzaakt door nalatigheid (bvb sigaret, koffiezet vergeten uitzetten,..).
        Ik veronderstel dat daar een in je garage gestalde fiets of auto bijhoort. Maar je zet de fiets op je oprit en een bezoeker rijdt die in de prak, ben je meteen een smak geld kwijt als die niet herstelbaar is?!

        (PS terzijde: een brandweerman raadde ons lange tijd geleden ten stelligste aan telkens de koffiezet uit het stopcontact te trekken na gebruik.)
        Bij brand is dat niet altijd nieuwwaarde, dat hangt van uw polis af en dus ook van de premie.
        Nu zijn de meeste verzekeringen wel naar die formule overgestapt.

        In de brandpolis staat letterlijk “uitgezonderd gestald voertuig tenzij optioneel verzekerd”.
        Neemt men die optie niet, dan is een gestald voertuig niet verzekerd in de woningverzekering.
        Logisch, sommige wagens zijn duurder dan een woning.

        Wat een fiets betreft, dan zou men eigenlijk ook een omnium moeten nemen voor zichzelf.
        Want bij uw woning betaalt uw eigen verzekering, het bedrag waar ge uzelf voor laten verzekeren hebt.
        Zoals eerder aangegeven betaalt een eventuele derde verantwoordelijke bij schade aan uw woning ook maar de restwaarde, niet de nieuwwaarde of vervangingswaarde.

        Komt allemaal een beetje door de fout (gefoefel) van de mensen die in het verleden veel misbruik maakten.
        Een oud hemd versleten, sigaret ertegen en verzekering kon betalen. [emoji42]
        Oude fiets aan vervanging toe ... even onder een vrachtwagen of bestelwagen.
        Gebeurde lang geleden redelijk veel.
        En nu zijn mensen verbaasd dat er hoge vrijstellingen zijn en restwaarden.

        En ja, ik vind dat ook niet correct dat ik geld verlies als een ander iets stuk maakt.
        Koop een auto van 50.000€ (zomaar een bedrag gekozen), rij heel weinig en parkeer uw bijna als nieuwe wagen voor uw deur ... na 5 jaar mist een vrachtwagen een bocht en je bent 30.000€ kwijt. [emoji107]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Fietsers en verzekering bij ongeval

          Ik vind het erg voor uw schoonzus dat ze is aangereden. Hoe sommige chauffeurs tegenwoordig rijden is niet meer normaal.

          Ik maak het alle dagen mee. Ze letten niet op en voelen zich veilig in hun kooi.
          Zij blijven toch veilig als ze een fietser aanrijden, dat is hoe zij redeneren.

          Daarom dat ik mijn verlichting het hele jaar door aan heb staan. En ik zet die op stroboscoop effect die een korte krachtige flits geeft van 1700lumen.
          Alleen zo heb ik de indruk dat ze opletten.

          De meerderheid van de chauffeurs is wel oplettend en stoppen zelfs keurig bij een oversteekplaats of een kruispunt waar ik in principe geen voorrang heb.
          Maar ik zie het al te vaak bij een kruispunt waar voorrang van rechts geldt dat ze zelfs niet even gas minderen maar zelfs accelereren.
          Bochten scherp afsnijden kan ik ook niet tegen.
          Een rotonde met hoge snelheid benaderen is ook zoiets en dan zijn ze natuurlijk te laat om te stoppen voor een aankomende fietser.
          En zo kan ik ook nog even doorgaan met gevaarlijke situaties. De politie moet daar toch meer aandacht aan besteden.
          Last edited by alex606; 26 september 2019, 18:18.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Fietsers en verzekering bij ongeval

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            En zo kan ik ook nog even doorgaan met gevaarlijke situaties. De politie moet daar toch meer aandacht aan besteden.
            Klopt wel allemaal voor bepaalde chauffeurs.
            Maar mogen we dan ook in omgekeerde richting eens kijken?
            Fietsers die niet stoppen aan een stopteken of rood licht, geen verlichting gebruiken, in omgekeerde richting rijden, niet kijken bij oversteken, fietspad negeren, fietsen waar niet mag, voetgangers negeren, ... spijtig genoeg de meerderheid.
            Men moet respect hebben voor de zwakke weggebruiker, maar als zwakke weggebruiker ben ik toch wat meer alert om mijn veiligheid te garanderen.
            Geen enkele agent heb ik hier ooit op weten reageren ... ook niet normaal! [emoji6]
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Fietsers en verzekering bij ongeval

              Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
              Mijn schoonzus werd onlangs met haar quasi nieuwe elektrische fiets aangereden door een auto. De autobestuurder is in fout.

              De expert vd tegenpartij zegt "economisch totaal verlies" voor haar fiets en berekent de schadevergoeding gelijk aan de "marktwaarde" (kennelijk 24%/jaar afschrijvingspercentage toegepast voor een kwaliteitsfiets!... en een halve maand als een ganse gerekend!).

              Volgens mij heeft ze recht op nieuwwaarde (zoals voorzien in een woningverzekering) : daarin staat ivm schadevergoeding: "nieuwwaarde = kostprijs om op de dag van het schadegeval de beschadigde goederen te vervangen door gelijksoortige goederen met minstens dezelfde kwaliteit".
              Volgens haar makelaar niet, omdat dit via de familiale loopt (het is haar familiale verzekering die de schade zal vergoeden en dan terugvordert bij de autoverzekering vd tegenpartij).

              Dat heeft ze gecheckt bij DAS en die bevestigen dat. Zelf proberen onderhandelen met de expert ivm de marktwaarde en/of een tegenexpertise zouden de enige mogelijkheden zijn (maar dat laatste is niet aan de orde: het gaat hem niet meer om de schade maar om de marktwaarde voor dergelijke fiets).
              Dat zou betekenen dat ze, naast de lichamelijke gevolgen en miserie, ze zomaar eventjes 550€ verlies lijdt op een quasi splinternieuwe fiets die ingevolge de wintermaanden bijna niet gereden heeft ...en dat doordat een verstrooide automobilist haar pardoes van de baan heeft geveegd.
              Volgens wat haar (door DAS) verteld werd zou een rechtstreekse schade eis aan de autobestuurder voor dat financiële verlies ook niet mogelijk zijn ?
              Ook belangrijk, eist de tegenpartij het wrak op?
              Indien niet, valt toch nog iets te regelen met de fietshandelaar zou je denken.

              Comment


              • #8
                Re: Fietsers en verzekering bij ongeval

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Ik vind het erg voor uw schoonzus dat ze is aangereden. Hoe sommige chauffeurs tegenwoordig rijden is niet meer normaal.

                Ik maak het alle dagen mee. Ze letten niet op en voelen zich veilig in hun kooi.
                Zij blijven toch veilig als ze een fietser aanrijden, dat is hoe zij redeneren....
                De meerderheid van de chauffeurs is wel oplettend en stoppen zelfs keurig bij een oversteekplaats....
                Dat veiligheidsgevoel in de auto komt allicht instinctmatig en kan idd problematisch zijn. Zelf ervaren wij als fietsers meer en meer onoplettendheid en verstrooidheid. We gebruiken de fiets voor winkelen kortbij en recreatief maar op 4 maand tijd hebben we al 4 keer bijna "prijs" gehad: een dame die versuft het fietspad kruist voor mijn neus, een camionette die achteruit een doodlopend straatje uitrijdt voor onze neus zonder te kijken, een automobilist die zoekend parking oprijdt bij het stemburo, stopt en zijn passagier die plots voor onze neus het portier wijd opengooit.... Mijn schoonzus die niet was gezien, een kennis hun zoon met bromfietser aangereden door een auto die hem niet had gezien (gevolg tanden kwijt, tandbeen en kaakbeen etc... gebroken (ondanks integraal helm) .
                Maar ik zie ook schoolgaande jeugd voorbijfietsen bezig met de gsm en speedelecs duizelingwekkend gevaarlijk rijden...!

                In ieder geval blijkt nog uit andere verhalen die ik hoor dat er een fenomenale stijging van fietsongelukken gaande is.

                Van de toepassing van die marktwaarde kan ik aannemen maar blijkbaar vertrekt de berekening ook vanuit de netto aankoopsom factuur en niet van cataloguswaarde. (Dus de éénmalig verkregen korting wordt afgetrokken) !?
                Ik heb gehoord dat het wrak werd opgeëist.

                Comment

                Working...
                X