Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fiets verlichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fiets verlichting

    Welke zijn goede fiets lichten?

    Moet dienen om op onverlichte weg te fietsen (elektrische fiets 25 km/u)
    De verlichting die er op staat is toch te min voor onverlichte wegen.

    Ik kom momenteel terecht bij het merk Lezyne.
    vb de Micro Drive Pro 800LXe of de Macro Drive 1300XXL.

    of is dat eerder overkill?
    Alternatief mag ook, maar geen 100den euro's ;-)

  • #2
    Re: fiets verlichting

    Ik heb naar alle tevredenheid een lezyne 1500.
    Is wel overkill, en groot nadeel: opladen via delicaat USB. Mijn vorige 1300 is niet stuk, maar de USB- oplaadstekker is stuk en dus het hele apparaat onbruikbaar.
    Zoek liever naar iets met AA of AAA batterijen, al dan niet oplaadbaar.

    Comment


    • #3
      Re: fiets verlichting

      Vroeger, zeer vroeger had ik zo n dynamo aangedreven koplamp met 2 standen en dito lampjes, een voor breeduit en een voor ver....
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: fiets verlichting

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Ik heb naar alle tevredenheid een lezyne 1500.
        Is wel overkill, en groot nadeel: opladen via delicaat USB. Mijn vorige 1300 is niet stuk, maar de USB- oplaadstekker is stuk en dus het hele apparaat onbruikbaar.
        Zoek liever naar iets met AA of AAA batterijen, al dan niet oplaadbaar.
        Ondertussen al wat meer nagedacht,

        En ik denk er aan een krachtige te nemen zodat deze op half vermogen gebruikt kan worden zodat de batterij duur een heel stuk verlengd word.

        Versie met veel lichtopbrengst op AA batterijen vind je niet zo veel.

        Straks thuis eens verder zoeken.

        Alvast bedankt voor het meedenken.

        --
        mlap.
        T.T.

        Comment


        • #5
          Re: fiets verlichting

          Ik gebruik nu al een jaar of zes twee Ixon BM waar er 4 oplaadbare AA batterijen in kunnen. Beiden staan op het stuur gemonteerd en kunnen er op een snelle en eenvoudige manier af gehaald worden.
          De lamp heeft twee lichtintensiteitstanden.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: fiets verlichting

            Kijk in ieder geval naar fietsverlichting met een reflector waarbij de led bovenaan zit, dat zijn de enige fietslichten waarbij het licht schijnt waar het moet (op de weg, en niet in de ogen van de tegenliggers).
            Zoals deze bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/33010...chweb201603_52

            Ik heb nu al een paar winters gereden met deze niet-verblindende koplamp, en ik ben daar héél tevreden over (het is wel een versie voor naafdynamo, maar ik dacht dat ze er ook eentje hebben die op de accu van een elektrische fiets kan werken).


            Dit is een oplaadbare fietsverlichting van Busch + Muller.

            De prijs die erbij vermeld is de "aanbevolen verkoopprijs" (en die zit waarschijnlijk een heel stuk boven je budget), je kan die wel wat goedkoper vinden als je een beetje zoekt.

            De fietslichten met vermelding "Stvzo-zugelassen" hebben allemaal dat soort reflector, ik zie dagelijks fietsers rondrijden die alle tegenliggers verblinden, dat is omdat ze hier geen enkele norm hebben voor fietsverlichting, in Duitsland zijn ze blijkbaar wel slimmer...
            Zelfs een fietslichtje waarmee je zelf amper ziet waar je rijdt kan verblindend zijn voor het andere verkeer als er een gewone ronde reflector wordt gebruikt.
            Dat soort koplamp hoeft helemaal niet duur te zijn, bij Action verkoper ze er ook, dat zijn niet de strafste koplampen die je kan vinden, maar ze zijn spotgoedkoop en verlichten alleen wat er moet verlicht worden.
            Die van den Action werken op 2 AA batterijtjes, voor dagelijks gebruik is dat niet zo handig, want ze zijn niet gemakkelijk te vervangen.

            Dit is het Busch + Muller gamma voor e-bikes: https://www.bumm.de/de/produkte/e-bike-beleuchtung.html
            Als de koplamp die er nu opstaat werkt met de accu van de e-bike, dan zou het geen groot probleem mogen zijn om die uit te wisselen voor een veel betere.
            Verlichting is iets waar de fietsfabrikanten op besparen om de verkoopprijs zo laag mogelijk te houden, alleen op de duurste topmodellen zal je de beste verlichting vinden.

            En dan moet je de koplamp ook nog zo afstellen dat het licht op de baan schijnt, want ik zie ook geregeld fietsers die blijkbaar liever zien wat er allemaal in de toppen van de bomen hangt (dat zie je het best als er een beetje mist is).
            Last edited by Black B@ndit; 19 september 2019, 16:50.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: fiets verlichting

              op een andere fiets heb ik er eentje van BBB met 6 powerleds. Werkt op 3 (of 4, ik zou moeten gaan kijken) AAA batterijen, gaan héél lang mee.

              Comment


              • #8
                Re: fiets verlichting

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Kijk in ieder geval naar fietsverlichting met een reflector waarbij de led bovenaan zit, dat zijn de enige fietslichten waarbij het licht schijnt waar het moet (op de weg, en niet in de ogen van de tegenliggers).
                Zoals deze bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/33010...chweb201603_52

                Ik heb nu al een paar winters gereden met deze niet-verblindende koplamp, en ik ben daar héél tevreden over (het is wel een versie voor naafdynamo, maar ik dacht dat ze er ook eentje hebben die op de accu van een elektrische fiets kan werken).


                Dit is een oplaadbare fietsverlichting van Busch + Muller.

                De prijs die erbij vermeld is de "aanbevolen verkoopprijs" (en die zit waarschijnlijk een heel stuk boven je budget), je kan die wel wat goedkoper vinden als je een beetje zoekt.

                De fietslichten met vermelding "Stvzo-zugelassen" hebben allemaal dat soort reflector, ik zie dagelijks fietsers rondrijden die alle tegenliggers verblinden, dat is omdat ze hier geen enkele norm hebben voor fietsverlichting, in Duitsland zijn ze blijkbaar wel slimmer...
                Zelfs een fietslichtje waarmee je zelf amper ziet waar je rijdt kan verblindend zijn voor het andere verkeer als er een gewone ronde reflector wordt gebruikt.
                Dat soort koplamp hoeft helemaal niet duur te zijn, bij Action verkoper ze er ook, dat zijn niet de strafste koplampen die je kan vinden, maar ze zijn spotgoedkoop en verlichten alleen wat er moet verlicht worden.
                Die van den Action werken op 2 AA batterijtjes, voor dagelijks gebruik is dat niet zo handig, want ze zijn niet gemakkelijk te vervangen.

                Dit is het Busch + Muller gamma voor e-bikes: https://www.bumm.de/de/produkte/e-bike-beleuchtung.html
                Als de koplamp die er nu opstaat werkt met de accu van de e-bike, dan zou het geen groot probleem mogen zijn om die uit te wisselen voor een veel betere.
                Verlichting is iets waar de fietsfabrikanten op besparen om de verkoopprijs zo laag mogelijk te houden, alleen op de duurste topmodellen zal je de beste verlichting vinden.

                En dan moet je de koplamp ook nog zo afstellen dat het licht op de baan schijnt, want ik zie ook geregeld fietsers die blijkbaar liever zien wat er allemaal in de toppen van de bomen hangt (dat zie je het best als er een beetje mist is).
                Oke, we hebben wat informatie te verwerken ;-)
                Busch + Muller staat er nu op, dus in principe kan deze gewisseld worden met een sterkere versie.
                Maar ik denk toch eerder aan een extra lamp.
                we zullen de IXON SPACE eens nader bekijken ;-)

                Alvast bedankt ( aan iedereen )

                Comment


                • #9
                  Re: fiets verlichting

                  Als het een extra lamp is die moet dienen voor "grootlicht" (waar er geen tegenliggers of andere weggebruikers zijn die je kan verblinden), dan kan je elke fietslamp met een ronde reflector gebruiken (het groot licht van een auto schijnt ook gewoon recht vooruit).
                  Voor "offroad" is een fietslicht zoals die van B&M niet echt geschikt, want dan zie je bijvoorbeeld geen takken hangen als je op een bospaadje rijdt omdat die lampen alleen op het wegdek schijnen zoals het dimlicht van een auto.
                  De lamp die er nu opstaat kan dan dienen als dimlicht.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: fiets verlichting

                    Ik raad je deze Ravemen PR1600 aan. Ik heb de iets minder krachtige PR1200 en ben er tevreden over.
                    Er zit ook een usb aansluiting op om je gsm of zo op te laden. De afstandsbediening is ook fijn en op de PR1600 is die draadloos terwijl die op de PR1200 met kabel is.

                    Op mijn koersfiets heb ik een Cateye Volt 1700 omdat ik vond dat de PR1200 niet ver genoeg scheen. Op de mountainbike voldoet de PR1200 maar op de koersfiets waar ik snelheden haal tot 40km/u voelde ik me niet op mijn gemak. De Cateye schijnt toch wat verder en is ook krachtiger. Spijtig dat deze geen afstandsbediening heeft want dat gebruik ik wel vaak. Bijvoorbeeld om het licht te dimmen als er andere fietsers of wandelaars aankomen. Ook handig om tegenoverliggend verkeer te signaleren als het nodig is.

                    Hier kan je het verschil zien tussen de PR1200 en de Cateye Volt 1700 (bij Light 2 kies je de Cateye Volt 1700). Ik denk wel dat de nieuwe PR1600 wel krachtig genoeg gaat zijn met zijn 1600LM.

                    De bevestiging aan het stuur is bij de Ravemen iets beter met een ronde klem die je met inbussleutel vastmaakt. Bij de Cateye krijg je een klem die je met de hand moet dichtdraaien en kan na enige tijd wat loskomen. Zo een trekband bevestiging zoals die Lezyne raad ik je ten sterkste af.

                    Ik ben zelf aan het kijken voor de PR1600 en hier heb je die voor een superlage prijs.
                    Last edited by alex606; 21 september 2019, 15:23.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: fiets verlichting

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Ik heb naar alle tevredenheid een lezyne 1500.
                      Is wel overkill, en groot nadeel: opladen via delicaat USB. Mijn vorige 1300 is niet stuk, maar de USB- oplaadstekker is stuk en dus het hele apparaat onbruikbaar.
                      Zoek liever naar iets met AA of AAA batterijen, al dan niet oplaadbaar.
                      Hoe bedoel je 'USB oplaadstekker is stuk' ? Kan je daar geen nieuwe aanzetten of is die niet verkrijgbaar ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: fiets verlichting

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dohosan Bekijk bericht
                        Hoe bedoel je 'USB oplaadstekker is stuk' ? Kan je daar geen nieuwe aanzetten of is die niet verkrijgbaar ?
                        Foutje. Het is niet de stekker, maar het “stopcontact” binnen in het toestel dat los is geraakt van het pcb. Soldeerpinnetje losgeraakt of gebroken denk ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fiets verlichting

                          Pffffff.....

                          niet simpel om te kiezen, het is zoals een camera, geen één is perfect ;-)

                          Van het begin stond het vast dat de lamp tegenliggers niet mogen verblinden,
                          daardoor viel mijn eerste keuze, de Lezyne af. Deze heb ik in een winkel kunnen testen, en echt niet goed, verblind :-(

                          De batterij duur speelde ook een rol, en ze moest dus (bijna zeker) StVZO gekeurd zijn (Duits keurlabel) zodat ik zeker ben dat ze niet gaat verblinden.
                          Uiteindelijk voor de IXON SPACE van B&M gegaan.

                          StVZO gekeurd
                          past op een stuur met diameter 31,8mm
                          batterijduur 2,5uur tot 30 uur in de laagste stand
                          lichtsterkte in 8 niveaus in te stellen
                          als extra - powerbank functie

                          nadeel, prijs ;-)
                          aanbevolen verkoopprijs 200€
                          maar zoals Black B@ndit al zei, je kunt ze goedkoper vinden.
                          geleverd voor 140€

                          Met wat geluk heb ik ze deze week nog.

                          Bedankt aan alle helpers ;-)
                          Last edited by mlap; 2 oktober 2019, 20:07.

                          Comment


                          • #14
                            Re: fiets verlichting

                            Eventjes op YouTube gekeken en die schijnt toch redelijk ver. Als je die op volle sterkte kan laten zonder te moeten dimmen bij tegenliggers dat is wel fijn.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment

                            Working...
                            X