Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

    Het Belang van Limburg maakte vorige zaterdag een, volgens mij, nogal simplistisch profiel van "de digitale fotograaf"

    Het Belang van Limburg 23 oktober 2004
    (het artikel stond helaas niet online, zodat ik het maar even gewaagd heb om het in te scannen )


    Wie van jullie herkent zich hierin? Ik ergerde me alvast nogal aan de laatste zin : "equivalent van 4 filmrolletjes vullen tijdens de jaarlijkse vakantie"????

  • #2
    Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

    Ik vrees dat ze gelijk hebben (voor één keer dan toch). De meeste mensen zijn nu eenmaal niet zo serieus bezig met fotografie als de gemiddelde BD-bezoeker. Deze grote groep van "fotografen" is al lang tevreden met een paar leuke familie-kiekjes en een paar foto's van op vakantie, verder gaat het voor hen niet denk ik. Dus in dat opzicht vrees ik dat extrafilm gelijk heeft na hun onderzoek.

    ik heb niet graag dat ze met ons Limburgers lachen maar als het op kranten aankomt maak ik graag een uitzondering. Wat voor kemels daar soms worden geschoten, amaai. Geef mij maar "de Standaard"...

    Comment


    • #3
      Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

      Ik moet toch zeggen dat het zo is.
      Was er vannacht nog tegen Ssimons over bezig
      In de club merk ik, als we bvb een studioavond doen, dat de klassiekers de tijd nemen voor alles in te stellen, licht checken etc etc, model 7 keer wat verplaatsen voor de details, en dat de digitalen tegen t einde van de avond 2 256mb kaartjs vol hebben geschoten en dan elimineren.

      De "productie" bij digitalen is gewoon veel hoger.
      Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
      Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

      Comment


      • #4
        Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

        ben het er ook mee eens. ik ben altijd van het princiepe geweest dat een foto goed moet zijn als hij gemaakt is en niet zoals nu sommige honderden foto's maken om misschien 10 goeie te hebben en de rest zwieren ze gewoon in de vuilbak.

        Ik heb jaren met analoog gewerkt en het zou niet slecht zijn moest een nu beginnende amateur die onmiddelijk digitaal begint eerst wat analoog proberen te weken. Je leert er stukken efficienter door fotograferen.

        Het klopt ook dat de comsumptie een stuk hoger is met digitaal. De ex analoge boys en girls haal jer er zo uit bij eender welke shoot.
        il talento senza disciplina è come una macchina senza benzina
        Sport & Event Photography

        Comment


        • #5
          Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

          In tegenstelling tot bij analoog fotograferen, maakt het inderdaad niet uit hoeveel foto's je neemt met een digitale camera. Het kost nu eenmaal niets extra's.

          Toch is (voor mij dan toch) fotograferen (digitaal en analoog) meer dan alleen een heleboel foto's schieten. Voor mij is het over het algemeen de kunst van het goed instellen voor een knap resultaat. Het voordeel van digitaal is dat je direct het resultaat van het probeersel kan zien en daarop verder kan voortborduren.

          Maar ik denk wel dat de grote meerderheid van de digitale camerabezitters hier niet zo veel om geeft. Je ziet dit nu ook door de mobiele telefoons met ingebouwde camera. Dat heeft in mijn ogen steeds minder met het echte fotograferen te maken.
          Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
          --------

          Comment


          • #6
            Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

            Ik vind gewoon de instelling, dat een foto van het begin af aan goed moet zijn totaal verkeerd.
            - Digitale fotografie laat toe om veel te experimenteren, gebruik dat dan. Het is juist zo dat je leert. Het heeft geen zin om nieuwe technologie aan te schaffen en er dan geen gebruik van te maken. Het is zowat hetzelfde als zeggen "ik heb ABS maar ik blijf toch lekker pompend remmen".
            - Denk je echt dat beroepsfotografen, tijden bv. een modelen shoot één foto per onderwerp maken en dat is het. De hoeveelheid afval die ze trekken(dikwijls nog analoog), om dan uiteindelijk juist die éne superfoto te gebruiken, ligt meestal boven de 90%.

            JMHO
            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
              Ik vind gewoon de instelling, dat een foto van het begin af aan goed moet zijn totaal verkeerd.
              - Digitale fotografie laat toe om veel te experimenteren, gebruik dat dan. Het is juist zo dat je leert. Het heeft geen zin om nieuwe technologie aan te schaffen en er dan geen gebruik van te maken. Het is zowat hetzelfde als zeggen "ik heb ABS maar ik blijf toch lekker pompend remmen".
              - Denk je echt dat beroepsfotografen, tijden bv. een modelen shoot één foto per onderwerp maken en dat is het. De hoeveelheid afval die ze trekken(dikwijls nog analoog), om dan uiteindelijk juist die éne superfoto te gebruiken, ligt meestal boven de 90%.

              JMHO
              Hubert
              Over punt 2 : geen 1 shot, maar 3 of 4, en da zijn goeie, allemaal. T is de klant die dan kiest welke zij t beste vinden. maar da rest is zeker geen afval.
              Ikzelf heb werkjes gezien van Kaat Tilley (mss bekend), die ze maakte met fotos van de fotografen die haar lijnen kwamen shooten. Om in haar etalage op te hangen.
              Ikzelf streef ook naar 10 goeie op 1 120film. En dat is maar normaal.
              terwijl bij digitaal neem k soms 15 fotos van 1 onderwerp, en selecteer k derna. Wel wil k niet achteraf gaan fotoshoppen etc
              Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
              Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

              Comment


              • #8
                Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                Iedereen doet toch waar hij/zij goesting in heeft denk ik. Voor sommige mensen is fotograferen een echte hobby. Een mooie foto maken, goede compositie ed. zijn heel belangrijk. Anderen gebruiken hun fototoestel vooral om leuke kiekjes te maken op vakantie, bij familiefeesten ed. Voor hun primeert vooral een leuke herinnering aan leuke gebeurtenissen. De eerste groep zal misschien veel meer nadenken vooraleer af te drukken de tweede groep zal er misschien meer 'op los' schieten. So what ? Ieder zijn ding toch ?

                Domi

                Comment


                • #9
                  Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                  Oorspronkelijk geplaatst door marnik
                  ben het er ook mee eens. ik ben altijd van het princiepe geweest dat een foto goed moet zijn als hij gemaakt is en niet zoals nu sommige honderden foto's maken om misschien 10 goeie te hebben en de rest zwieren ze gewoon in de vuilbak.

                  Ik heb jaren met analoog gewerkt en het zou niet slecht zijn moest een nu beginnende amateur die onmiddelijk digitaal begint eerst wat analoog proberen te weken. Je leert er stukken efficienter door fotograferen.

                  Het klopt ook dat de comsumptie een stuk hoger is met digitaal. De ex analoge boys en girls haal jer er zo uit bij eender welke shoot.
                  Groot gelijk Marnik!
                  Allemaal een mediumformaat, 80mm lens en chemie!
                  Echt leren fotograferen, en zelf leren afdrukken. En dan als da goe lutk, da overstap naar digitaal...
                  beetje extreem, ma bon :-)
                  Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                  Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                  Comment


                  • #10
                    Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                    Zal mij misschien nog overkomen als mijn pa zijne 'blad loslaat...
                    Tot dan niet voor deze portemonnee
                    J.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lorent
                    Groot gelijk Marnik!
                    Allemaal een mediumformaat, 80mm lens en chemie!
                    Echt leren fotograferen, en zelf leren afdrukken. En dan als da goe lutk, da overstap naar digitaal...
                    beetje extreem, ma bon :-)
                    A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
                    Nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                      Of het profiel zo simplistisch is, weet ik nog nog zo niet.

                      Ik kan me wel voorstellen dat een bedrijf als Spector wil weten hoe het nu zit met de digitale revolutie. Vergeet niet dat het overgrote deel van de mensen wel een cameraatje heeft, maar daar weinig of niks mee doet. De “1-filmpje-per-jaar-fotografen” zeg maar.

                      Zo van: we gaan op reis en we pakken een kodakske mee, een wegwerpcameraatje is ook al goed. We trekken daar een fotootje of 10. (eentje van het hotel, een paar van de kinderen en nog eentje waarop we zelf poseren met op de achtergrond pakweg de Eiffeltoren of de scheve toren van Pisa. Het soort fotootjes waarvoor je de eerste de beste toerist aanspreekt, je camera overhandigt en vraagt of ie eventjes op het knopje wil duwen). Het gemiddeld vakantiekiekje, zeg maar.

                      Thuisgekomen, zie je dat het filmke nog niet “opgetrokken” is, en spaar je de resterende opnames voor speciale gelegenheden (de kaarsjes uitblazen op de verjaardagstaart, de pakjes onder de kerstboom, en dergelijke) Met in het achterhoofd rekening houdend dat er pas tijdens de volgende vakantie een nieuw rolletje gekocht moet worden.

                      Bij Spector (of bij andere fotoketens) verkopen ze door de komst van de digitaaltjes, nog maar weinig filmkes. Het aantal foto’s wat afgedrukt wordt loopt ook terug, want zelf een printertje hebben de meeste mensen ook wel, en de echt mislukte foto’s drukken ze niet meer af.

                      Wat gebeurt er nu: de mensen drukken wat meer op het knopje, en gooien wat meer in de vuilbak, want dat kost toch niks. Worden de foto’s daardoor gemiddeld beter?

                      Volgens mij durven de hobbyisten en zelfs de professionelen er al gemakshalve wat gemakkelijker hun voeten aan vegen tegenwoordig, want je moet je best niet meer doen, over de prut wordt gezwegen, en hoe meer je op het knopje drukt, hoe groter de kans dat er iets tussenzit dat door de beugel kan.

                      Oppervlakkigheid troef.

                      Het beeld van de enquete geeft dat duidelijk weer. Maar dat is niet erg: vroeger ging het ook al zo. Simplistisch: nee. Dat is gewoon de realiteit hee.

                      Het merendeel van de mensen die een camera hebben, gebruiken die zelden of nooit. Maar die vormen wel “het grote publiek”. En de paar duizenden leden van dit forum stellen toch niks voor op een bevolking van miljoenen. Dat kennerspubliek is een ander marktsegment. Daar zijn andere truukjes voor.

                      Hoe blijven ze rendabel was de oorzaak van het onderzoek.
                      Niet of digitale fotografen debielen zijn.

                      Maar pas op: als je goed tussen de lijntjes kunt lezen, proberen ze je alweer een nieuwe digitale camera aan te smeren, of wat had je gedacht. Haha: de klanten willen geen filmrolletjes en afdukken meer kopen? De economie moet wel blijven draaien hee.

                      Mooie zet, dat moet ik wel toegeven: in plaats van 1 fotorolletje per jaar, koopt de consument nu zowat om de twee jaar een nieuw cameraatje.

                      Mijn vraag is: worden er nu eigenlijk betere foto’s gemaakt ?


                      Weet je welk truukje ik zelf gebruik: pak een klein geheugenkaartje mee, vb 64 of max 128mb, een beetje het equivalent van een filmrolletje. En denk dan eerst eens na vooraleer je zomaar je kaartje volschiet.

                      Comment


                      • #12
                        Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                        Oorspronkelijk geplaatst door marnik
                        ben het er ook mee eens. ik ben altijd van het princiepe geweest dat een foto goed moet zijn als hij gemaakt is en niet zoals nu sommige honderden foto's maken om misschien 10 goeie te hebben en de rest zwieren ze gewoon in de vuilbak.

                        Ik heb jaren met analoog gewerkt en het zou niet slecht zijn moest een nu beginnende amateur die onmiddelijk digitaal begint eerst wat analoog proberen te weken. Je leert er stukken efficienter door fotograferen.

                        Het klopt ook dat de comsumptie een stuk hoger is met digitaal. De ex analoge boys en girls haal jer er zo uit bij eender welke shoot.
                        Sorry, maar ik ben eens op je site gaan kijken en vind dat je toch ook beter 90% had weggegooid. Als ik dat zie heeft je analoog verleden toch weinig tastbaar resultaat gehad.

                        Comment


                        • #13
                          Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                          Oorspronkelijk geplaatst door spikeniks
                          Sorry, maar ik ben eens op je site gaan kijken en vind dat je toch ook beter 90% had weggegooid. Als ik dat zie heeft je analoog verleden toch weinig tastbaar resultaat gehad.
                          k*t opmerking die niks ter zake doet ... foei ... was je klavier af !!

                          Ook al ben ik het helemaal niet eens met de vergelijking. Persoonlijk maak ik ook heel veel foto's als ik 'bezig' ben. Gewoon omdat ik weet dat het met niets kost. Dat was voor mij trouwens de hoofdreden om over te schakelen op digitaal.

                          Ik zit zo gemiddeld aan 1 goeie op 50 a 100 stuks ... en het interesseert me geen bal. Zolang er elke 50 of 100 maar 1 echt goeie tussen zit
                          --
                          Play Drakensang - a free online mmorpg

                          Comment


                          • #14
                            Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
                            k*t opmerking die niks ter zake doet ... foei ... was je klavier af !!

                            Ook al ben ik het helemaal niet eens met de vergelijking. Persoonlijk maak ik ook heel veel foto's als ik 'bezig' ben. Gewoon omdat ik weet dat het met niets kost. Dat was voor mij trouwens de hoofdreden om over te schakelen op digitaal.

                            Ik zit zo gemiddeld aan 1 goeie op 50 a 100 stuks ... en het interesseert me geen bal. Zolang er elke 50 of 100 maar 1 echt goeie tussen zit
                            Ik persoonlijk vind het beter om tussen 100 enkele hele goeie te vinden dan van een 10 tal, aan iedere stuk een half uur te moeten photoshoppen.
                            Er zijn trouwens veel mensen(en dan spreek in ik niet van de 1000 hier maar van het miljoen in Belgie), die nooit met een "filmke" getrokken hebben en nu hun eerste foto digitaal maken. Veel mensen hebben reeds een eigen webstekje of een yahoo albummetje of iets anders, waar ze "hun stuf" op dumpen. En als ze daar plezier in hebben, zoveel te beter voor hun. Het zijn niet allen beroeps fotografen(in spé), en iedereen bedrijft zijn tijdsverdrijf zoals hij dat wil.
                            Als het zo al niet meer mag, ja
                            stop, genoeg, allemaal naar het kamp of naar de maan.


                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De digitale fotograaf in zijn/haar blootje

                              @ Spikeniks, wel commentar, maar nergens een spoor naar uw fotos?
                              Ooit was ik een fotograaf, nu kijk ik eerst.
                              Mamiya M645, GevaBox, Coronet N°2, Olympus Trip35, en hier slingert ook nog ergens een 7D rond.

                              Comment

                              Working...
                              X