Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Project: Vossen en ijsvogels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Project: Vossen en ijsvogels

    Halo iedereen,

    Ik heb mezelf voorgenomen om me eens te wagen om vossen en ijsvogels te fotograferen.

    Via allerlei wegen probeer ik info te verzamelen hoe ik dit moet aanpakken en vooral waar ik die kan vinden.
    De eerste vereiste is natuurlijk het vinden van deze dieren en dan liefst in de buurt van Gent en omstreken.

    Desnoods kan ik me wel verplaatsen maar omdat, in het geval van de vossen dit vooral rond de zonsopgang/zonsondergang zal moeten plaatsvinden.
    Het zal sowieso iets worden waarbij er verschillende keren zal moeten teruggekeerd worden naar dezelfde locatie dus daarom het liefst zo dicht mogelijk in mijn regio.
    Een bijkomende moeilijkheid is dat sommige natuur gebieden niet altijd toegankelijk zijn. In de Bourgoyen bvb moet je op de paden blijven, andere gebieden zijn bvb niet te betreden voor zonsopgang of na zonsondergang.

    Voor de vossen kan ik natuurlijk naar AWD gaan maar dat is nu net iets te ver. Dressuur toepassen door ze te voederen doe ik liever niet.
    Er is natuurlijk de website waarnemingen.be maar dat zegt ook niet alles.

    Voor de ijsvogels zal het waarschijnlijk nog moeilijker worden.

    Dus alle informatie hoe dit aan te pakken is welkom.
    Wie liever zijn locaties niet publiek maakt op dit forum , maar ze toch aan mij wil delen kan me gerust een PM sturen ;-) .

    Ter info : Ik fotografeer met een canon 70D en heb 70-200 2.8II eventueel een 100-400 II huren bestaat tot de mogelijkheden. Ben ook in het bezit van een schuiltentje.
    Een gezamenlijk project kan eventueel ook .

    Ik hoop veel reacties te mogen ontvangen.

    Grt,
    Luc

  • #2
    Re: Project: Vossen en ijsvogels

    Ben hier vlakbij mijn huis in de buurt een paar keer een 'echte' vos tegengekomen.
    Veel succes en geduld (en kennis van zaken) toegewenst om daar echt mooie foto's van te kunnen nemen. Niet voor niets dat de AWD zo populair is

    Ijsvogels zaten hier ook veel. Totdat Natuurpunt besliste om veel 'illegale' weekendhuisjes en bijhorende vijvertjes om te toveren tot een gewoon riet -en weidelandschap...
    Aan de vijver van mijn grootvader zaliger komt ook nog steeds een klein ijsvogeltje vissen. De vos heb ik daar ook 2x gezien. Maar dat is ondertussen al een tijdje geleden. Herten zie ik hier praktisch elke dag.

    Comment


    • #3
      Re: Project: Vossen en ijsvogels

      Bij ons komen die vossen al overdag in de tuin, verleden week nog een abnormaal grote. Ook verleden week een moederhert met twee kleintjes in de tuin en een eekhoorn die met zijn pootjes tegen het raam stond. Maar tja, waar liggen die camera's nu hé ?
      IJsvogels zijn ook meer dan welkom maar die heb ik nog nooit gezien in realiteit.

      Comment


      • #4
        Re: Project: Vossen en ijsvogels

        Hier in België ben ik nog maar enkele keren een vos tegen gekomen en ze zijn zeer schuw (bang voor jagers?). Maar in sommige andere landen waar er niet op gejaagd wordt zijn ze absoluut niet schuw. Ik heb reeds honderden vossenfoto's kunnen nemen in Newfoundland. Van deze foto's heb ik er al verschillende gepost hier op het forum en met één van die foto's was ik vorig jaar zelfs finalist van de National Geographic fotowedstrijd (deze foto staat ook op hun fotokalender van 2019). Wanneer je op tocht gaat in de natuur kom je ze regelmatig tegen. Als je alleen bent en rustig blijft komen ze vanzelf dichterbij want ze zijn zeer nieuwsgierig. Soms zaten er verschillende rondom mij en kwam er zelfs eentje aan mijn rugzak trekken! Waarschijnlijk zijn er nog veel andere landen waar je goed vossen kunt fotograferen. Maar geduld heb je wel nodig en ze niet voederen aub (geldt in het algemeen voor wilde dieren).
        Grts,
        Raf.

        Comment


        • #5
          Re: Project: Vossen en ijsvogels

          In de AWD kan je perfect vossenfoto's nemen zonder zelf bij te voederen. Ook de perfecte locatie voor damherten, en met een beetje geluk zie je ijsvogels. Het voelt natuurlijk wel als valsspelen omdat het zo gemakkelijk gaat.

          Comment

          Working...
          X