Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van monochroom naar kleur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van monochroom naar kleur?

    Goedenavond,
    Ik ben nieuw in dit forum. Korte tijd geleden een 2e hands Nikon Df aangeschaft met het doel mij toe te leggen op zwart/wit fotografie. Uit de vele software applicaties en bijbehorende handleidingen kan ik nog niet goed wijs. Waar ik niet uit kom is: Is het mogelijk om een opname te maken in monochroom en deze vervolgens desgewenst toch in kleur af te beelden? Het omgekeerde, van kleuropname naar monochroom zw/w afbeelding is wel mogelijk, door een zw/w kopie te maken in het retoucheermenu van de camera. Ik ben benieuwd naar een reactie, waarvoor alvast mijn dank.

  • #2
    Re: Van monochroom naar kleur?

    als je van kleur naar z/w kan da zal je toch ook wel van z/w naar kleur kunnen. Let wel dat je dan het RAW negatief moeten hebben.

    Comment


    • #3
      Re: Van monochroom naar kleur?

      Als je in RAW schiet, heb je sowieso je kleuren erbij...
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Van monochroom naar kleur?

        Inkleuren kun je altijd. Het resultaat zal afhangen van hoe goed jij bent. ;-)

        Het zal wel mogelijk zijn om de verschillende grijstinten een kleurtje te geven, oude zwart/wit films worden ook ingekleurd.

        Ik denk dat het met een aangepast kleurenprofiel moet lukken.

        --
        mlap.
        T.T.

        Comment


        • #5
          Re: Van monochroom naar kleur?

          Je maakt 3 Z/W opnamen

          1e met een rood filter
          2e met een groen filter
          3e met een blauw filter.
          Kun je in photoshop bewerken tot één kleuren opname.

          Konden ze in 1909 al ...


          Is ook het basis principe van technicolor(c)
          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Van monochroom naar kleur?

            Als je in RAW fotografeert heb je alleen in Nikon software B/W en bij Adobe verschijnen gewoon de kleuren.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Van monochroom naar kleur?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Als je in RAW fotografeert heb je alleen in Nikon software B/W en bij Adobe verschijnen gewoon de kleuren.
              Dank voor de reacties en suggesties. Dit helpt mij verder.

              Comment

              Working...
              X