Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Win7 pc vervangen door Win10 pc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Win7 pc vervangen door Win10 pc

    Mijn oude pc (juli 2010, Windows7 Home Premium) kreeg de laatste tijd kuren: een 5-tal keer blauw scherm, een paar keer gewoon bevriezen, een paar keer spontaan afsluiten en heropstarten. Mogelijks speelde de hitte van de laatste dagen een rol. Maar... ik las ook ergens dat Microsoft stopt met ondersteuning van Win7.

    Ik had hier al een tijd een nieuwe staan, enkel wat backups op gezet. Gisteren de hele reeks Win10 updates doorlopen.

    Een paar vragen:
    - is het nodig Malwarebytes en Avast antivirus (of een pakket zoals McAfee) te installeren of is de beveiliging van Win10 voldoende op zich? (op schoonepc vermeldt Menno Schoone wel beide progs maar zegt er niet bij of ze echt nodig zijn).
    - op mijn oude pc gebruik ik WindowsLiveMail voor mijn mailverkeer via Telenet.
    Als ik nu op de nieuwe binnen Windows Mail een account aanmaak voor Telenet mail (zie https://www2.telenet.be/nl/klantense...es/#/windows10) wat gebeurt er dan ?
    Blijf ik op beide pc's die mails binnenkrijgen ?

  • #2
    Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

    Ik draai hier sinds Win 8/8.1 enkel Windows Defender Beveiliginscentrum.
    Met te upgrade naar Win 10 doe ik nog steeds hetzelfde.
    1x per jaar doe ik een volledige scan met House Call van Micro Trends en die heeft nog nooit iets gevonden.
    Als uw mails op de server van Telenet toekomen zullen ze ook op alle aangesloten Pc's toekomen indien je daar één of ander mail programma hebt geïnstalleerd.
    Last edited by Red Falcon; 3 september 2019, 09:13.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

      Er is weinig tot geen verschil tussen Win7 en Win10 wat betreft gebruik. ttz. je kan nog steeds werken zoals je gewoon was.

      Ik heb altijd externe anti-virus gebruikt (F-prot, AVG, Avast en nu Avira). Firewall is Zonealarm. De ingebouwde MS dingen staan uitgeschakeld.
      Wat mail betreft gebruik je best wat je het handigste vindt maar met meerdere apparaten stel je je mailclient best in voor IMAP (en natuurlijk ALTIJD beveiligde connectie gebruiken).
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
        - is het nodig Malwarebytes en Avast antivirus (of een pakket zoals McAfee) te installeren of is de beveiliging van Win10 voldoende op zich? (op schoonepc vermeldt Menno Schoone wel beide progs maar zegt er niet bij of ze echt nodig zijn).
        Ik heb gekozen voor het SECURITY PACK van Telenet zelf, KLIK Kost iets van 5€ per maand,
        en werkt tot volle tevredenheid op 3 pc's.

        Comment


        • #5
          Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

          De beste virusscanner ben je eigenlijk zelf, opletten naar waar je surft, onbekende e-mails direct verwijderen en zeker niet openen, en niet zomaar vreemde software installeren.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            De beste virusscanner ben je eigenlijk zelf, opletten naar waar je surft, onbekende e-mails direct verwijderen en zeker niet openen, en niet zomaar vreemde software installeren.
            Klopt. Helaas vergeten sommigen dat als ze denken ergens wat €€€ voordeel te kunnen doen of gewoon "toevallig" iets te vlug geklikt.
            Daarom is AV en FW geen overbodige luxe. Combineer dat met bv. Noscript, ad-blocker, Ghostery, Disconnect in je browser en jet risico wordt nog veel kleiner.
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

              Windows 10 werkt inderdaad voor bijna alles hetzelfde als Windows 7, het zal dus niet veel aanpassingen vragen als je overschakelt.
              Je kan een Windows 7 pc normaalgezien ook nog altijd "upgraden" naar Windows 10 (een paar maanden geleden ging dat toch nog).

              Om de "lastige beestjes" tegen te houden gebruik ik al verschillende jaren Kaspersky, tot nu toe heb ik daar nog geen enkel probleem mee gehad.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

                Bart, even aanhalen dat er in kaspersky een vrij zware bug zit (recent) die een update vereist.
                Dus zeker nakijken dat je de laatste versie van dat programma hebt (dat valt helaas bij veel makers van antivirus-software voor) - bij Kasperski kan dat denk ik eenvoudig via de interface.

                Comment


                • #9
                  Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  De beste virusscanner ben je eigenlijk zelf, opletten naar waar je surft, onbekende e-mails direct verwijderen en zeker niet openen, en niet zomaar vreemde software installeren.
                  Dat klopt volledig en daarbuiten gebruik ik zelf enkel de standaard die met Windows voorzien is.
                  Die werkt prima, zorgt voor geen bijkomende problemen zoals eventuele vertragingen.
                  Geen reden om elders te zoeken. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk bericht
                    Bart, even aanhalen dat er in kaspersky een vrij zware bug zit (recent) die een update vereist.
                    Dus zeker nakijken dat je de laatste versie van dat programma hebt (dat valt helaas bij veel makers van antivirus-software voor) - bij Kasperski kan dat denk ik eenvoudig via de interface.
                    Hoe zit dat eigenlijk ja, men moet telkens toezien dat men de laatste updates heeft van het programma én van de virusdefinities. Is het niet zo dat Windows10 daar logger/trager in is dan andere beveiligingsprogramma's zoals Avast, Malwarebytes, Kaspersky, McAffee etc...? Het lijkt mij dat je bij Windows zelf het initiatief moet nemen en checken op updates.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                      Daarom is AV en FW geen overbodige luxe.
                      Klopt, daarom is dat ook standaard voorzien door MS en die werkt goed. [emoji106]
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                        Het lijkt mij dat je bij Windows zelf het initiatief moet nemen en checken op updates.
                        Dat klopt niet, wordt ook automatisch gedaan ... tenzij je alle updates uitschakelt natuurlijk. [emoji1]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

                          De mensen van AV-test vergelijken regelmatig virusscanners (en andere beveiligingen).

                          De ingebouwde van MS (Defender) scoort daar al jaren bij de beste.
                          Geen reden om voor iets te betalen.

                          The current tests of antivirus software for Windows 10 from February 2024 of AV-TEST, the leading international and independent service provider for antivirus software and malware.
                          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                          Website - 500px - Instagram

                          Comment


                          • #14
                            Re: Win7 pc vervangen door Win10 pc

                            Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                            De mensen van AV-test vergelijken regelmatig virusscanners (en andere beveiligingen).

                            De ingebouwde van MS (Defender) scoort daar al jaren bij de beste.
                            Geen reden om voor iets te betalen.

                            https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/
                            Interessant en overtuigend! Bovendien eenvoudig aangezien geen bijkomende progs te installeren.

                            Comment

                            Working...
                            X