Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschrijvingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overschrijvingen

    Vrijdag rond 18 uur een mailtje van betrokkene dat zijn overschrijving naar mij onderweg is.
    Zaterdag even gekeken: niks
    Zondag even gekeken: niks
    Zojuist even gekeken: niks

    Worden overschrijvingen misschien nog door een koerier van de ene bank naar de andere gedragen ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Overschrijvingen

    Ik zie niks abnormaal, weekend tussen, zal dus voor vandaag in de loop van de dag zijn, nog niet alle banken ondersteunen de transfer op de dag zelf..
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Overschrijvingen

      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
      Ik zie niks abnormaal, weekend tussen, zal dus voor vandaag in de loop van de dag zijn, nog niet alle banken ondersteunen de transfer op de dag zelf..
      Ik zie dat, als de kantoren dicht zijn, er blijkbaar totaal niks gebeurt qua betaalverkeer. In 2019 vind ik dat toch maar lichtjes middeleeuws.
      Maar goed, we zullen maar wat geduld oefenen tot ze wakker worden om op "het knopje" te duwen.
      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

      Comment


      • #4
        Re: Overschrijvingen

        Een.normale.overschrijving (geen instant of dringende overschrijving) wordt normalerwijze de eerstvolgende werkdag op je rekening geboekt. Dus dit staat vandaag op je rekening.
        Indien het een ovs binnen dezelfde bank betreft dezelfde dag nog.

        De niet dringende ovs worden niet individueel uitgevoerd maar op specifieke tijdstippen. Zo garandeert NIBC dat een ovs die voor 12 u wordt geboekt dezelfde dag bij een andere bank op de rekening staat.

        Comment


        • #5
          Re: Overschrijvingen

          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
          Een.normale.overschrijving (geen instant of dringende overschrijving) wordt normalerwijze de eerstvolgende werkdag op je rekening geboekt. Dus dit staat vandaag op je rekening.
          Indien het een ovs binnen dezelfde bank betreft dezelfde dag nog.

          De niet dringende ovs worden niet individueel uitgevoerd maar op specifieke tijdstippen. Zo garandeert NIBC dat een ovs die voor 12 u wordt geboekt dezelfde dag bij een andere bank op de rekening staat.
          11u17: niks

          Het is nu geen probleem op zich hoor, ik vind het alleen vreemd dat de bankcomputers ook een vijfdagenweek hebben. In de tijd van geld beleggen aan dubbele cijfers voor twee dagen zou ik het nog kunnen begrijpen.
          Trouwens, nogal véél "normaal" in je uitleg van hoe het in mekaar zit.
          Waarom dat enkel op een werkdag kan gebeuren is in feite het enige dat ik vreemd vind (in 2019).
          Worden alle overschrijvingen misschien door bankmedewerkers eerst overlopen en dan in een "bash" geplaatst voor afwerking de volgende werkdag ? (grapje)
          Vermits je een voorbeeld aanhaalt mag ik aannemen dat elke bank zijn eigen OVS procedure heeft ? Zou het kunnen dat de ontvangende bank de afwerking van de vandaag binnenkomende OVS maar morgen doet (de volgende werkdag) ?

          Ik zal hier verder "verslag" uitbrengen.

          11u34: niks
          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Overschrijvingen

            De overschrijvingen passeren allemaal via het ucv. Het merendeel wordt in blok aangeboden, behalve de instant of dringende overschrijvingen. De gelden worden ook niet bedrag per bedrag uitgewisseld, maar enkel voor de verschillen tussen de banken.

            Om de garantie te hebben van een overschrijvingen op de dag zelf bestaat er de instant-overschrijving waarvoor je meestal extra moet betalen.


            Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

            Comment


            • #7
              Re: Overschrijvingen

              Zo dringend is die overschrijving nu niet, ik heb het enkel over het principe.

              Het betreft een ING rekening van een beleggersclub en ik zie massaal de maandelijkse stortingen van de leden binnen stromen. De bewuste OVS is een storting van een paar duizend euro van iemand die nu instapt in die club.
              Ik heb hem even gebeld en hij wist nu niet meer met 100% zekerheid of hij er geen "uitvoeringsdatum" van vandaag op geplaatst heeft.
              Indien zo vervalt uiteraard mijn specifieke opmerking over deze OVS.
              Blijft enkel mijn vraag wat de banken bezielt om tot op vandaag in weekends of andere sluitingsdagen van de kantoren alle geldtransfers via ovs te blokkeren.

              En wat is het ucv ?
              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

              Comment


              • #8
                Re: Overschrijvingen

                Ucv : Het Uitwisselingscentrum en Verrekening, kortweg UCV, is het Belgische geautomatiseerde interbancair betaalsysteem voor detailbetalingen. Het platform werd opgericht in 1974 en is eigendom van zijn gebruikers, nl. de banken. De Nationale Bank van België is belast met het toezicht op de activiteiten.

                UCV
                In 1974 werd het UCV (UitwisselingsCentrum en Verrekening) opgericht. Bijna alle papieren verrichtingen (zo’n 98 %) die voorheen tussen banken werden uitgewisseld in de traditionele verrekenkamer, verlopen sindsdien automatisch. In de praktijk betekent dit dat de te verrekenen stukken (overschrijvingen, cheques, betaalkaarttransacties,…) niet meer materieel worden uitgewisseld tussen de betrokken instellingen; reeksen gelijkaardige verrichtingen worden gegroepeerd door de banken, waarna het UCV de verrichtingen per bankinstelling verdeelt.

                Alle overschrijvingen passeren via UCV ook CEC genoemd. Een overschrijving wordt niet meteen doorgestuurd om het aantal transacties te verminderen. De overschrijvingen worden gegroepeerd en in batch doorgestuurd naar het ucv waarbij het genette bedrag wordt getransfereerd.

                Er is dus altijd een tussenkomst nodig van de bank om een 'go' te geven.

                Zou het niet kunnen dat de anderen een permanent order gebruiken dat vermoedelijk via een ander protocol wordt verstuurd, maar in elk geval moet een overschrijving van vrijdag de eerstvolgende bwd (Bankwerkdag) op je rekening staan.

                Het kan natuurlijk ook dat er geen provisie is op de opdrachtgevende rekening waardoor de opdracht bij de opdrachtgevende bank wordt tegengehouden.


                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
                Last edited by Heembeek; 2 september 2019, 14:24.

                Comment


                • #9
                  Overschrijvingen

                  Tussen rekeningen bij dezelfde bank vaak meteen of binnen het uur zichtbaar, soms afhankelijk van het uur.
                  Tussen verschillende banken kan dat tot 2 bankwerkdagen zijn, soms ook wel eens 3.
                  Naar buitenland nog wat langer.
                  Waarom lijkt het tijden te duren eer een overschrijving wordt uitgevoerd? Veel hangt af van de ontvanger en het tijdstip. Lees er hier alles over!


                  Een oplossing is een instantoverschrijving ... maar dat kan mogelijks kosten met zich meebrengen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overschrijvingen

                    Overschrijvingen worden blijkbaar nog te voet afgeleverd als het gaat over een transactie tussen twee verschillende banken, dat heb ik ooit ook gemerkt.
                    Toen duurde het ook een paar dagen voor het geld op de andere rekening stond, maar van mijn eigen rekening was het bedrag meteen verdwenen...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Overschrijvingen

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Tussen rekeningen bij dezelfde bank vaak meteen of binnen het uur zichtbaar, soms afhankelijk van het uur.
                      Tussen verschillende banken kan dat tot 2 bankwerkdagen zijn, soms ook wel eens 3.
                      Naar buitenland nog wat langer.
                      Waarom lijkt het tijden te duren eer een overschrijving wordt uitgevoerd? Veel hangt af van de ontvanger en het tijdstip. Lees er hier alles over!


                      Een oplossing is een instantoverschrijving ... maar dat kan mogelijks kosten met zich meebrengen.
                      https://www.febelfin.be/nl/consument...nkele-seconden
                      Uiteindelijk komt het er bij de meeste banken op neer (denk ik): wil je betalen dan gaan we voor overschrijvingen naar het jaar 2019, wil je je geld gewoon overschrijven zonder kosten dan blijven we hangen in de jaren '60...
                      Argenta biedt het blijkbaar wel gratis aan.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: Overschrijvingen

                        website febelfin:"Wanneer je een digitale overschijving doet, ontvangt de bank van je begunstigde (bv. jouw elektriciteitsleverancier) jouw overschrijving normaal gezien een (bankwerk)dag nadat je eigen bank ze heeft uitgevoerd."

                        Comment


                        • #13
                          Overschrijvingen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                          website febelfin:"Wanneer je een digitale overschijving doet, ontvangt de bank van je begunstigde (bv. jouw elektriciteitsleverancier) jouw overschrijving normaal gezien een (bankwerk)dag nadat je eigen bank ze heeft uitgevoerd."
                          Hangt fors van bank af en het uur dat je het doet, maar met het nieuwe type overschrijving is dat maar een paar seconden.
                          Ik volg nete toch wat gedachtengang is ... met alles elektronisch is er weinig reden om dat zolang te laten duren.
                          Dat er een extra controle is bij grote bedragen kan ik nog wel snappen, al kan dat grotendeels toch ook automatisch gebeuren.
                          Een automatische herinnering als men iets te laat betaalt kan toch ook en ons automatisch beboeten nog beter? [emoji16]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Overschrijvingen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
                            website febelfin:"Wanneer je een digitale overschijving doet, ontvangt de bank van je begunstigde (bv. jouw elektriciteitsleverancier) jouw overschrijving normaal gezien een (bankwerk)dag nadat je eigen bank ze heeft uitgevoerd."
                            En daarmee zitten ze natuurlijk safe... , typisch Febelfin.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Overschrijvingen

                              Vandaag 10:22: niks
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                              Comment

                              Working...
                              X