Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als ik glas snijd..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Als ik glas snijd..

    Kan er iemand op het forum raad geven: hier staat een stuk dik glas +/- 8mm dikte en ik wil daar een stuk vanaf snijden; heeft er iemand ervaring ( of weet van ) hoe de kanten op de eenvoudigste manier verzoet worden?
    Alle hulp is welkom , het is voor een fotografisch hulpstuk.

    Mvg
    Mauritsius

  • #2
    Re: Als ik glas snijd..

    Ik zou er zelf niet aan beginnen. Googel maar eens op "hoe dik glas zelf snijden"...

    Comment


    • #3
      Als ik glas snijd..

      Met bepaalde hulpstukken op een Dremel bijvoorbeeld om te snijden.


      Met schuurlinnen om af te ronden.
      Er zijn verschillende knutselprojecten waar je glas voor kunt gebruiken, zoals het maken van kaarsenhouders en drinkglazen. Om een glazen fles of voorwerp voor een ander doeleinde te kunnen gebruiken zul je de scherpe en gekartelde randen...

      Of ook met een hulpstuk op de Dremel.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Als ik glas snijd..

        eigen ervaring : met schuurlint en veel tijd.
        evenwel : een kleine glazenmakersfirma doet dit beter en voor niet te veel geld.
        mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
        nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
        https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

        Comment


        • #5
          Re: Als ik glas snijd..

          8mm zou ik zelf niet aan beginnen. Heb al genoeg problemen om 3mm recht op maat te snijden.

          Comment


          • #6
            Re: Als ik glas snijd..

            Ik ben jaren glaszetter geweest. maar als leek zou ik er niet aan beginnen.
            hangt er ook een beetje vanaf, hoe groot het stuk is wat eraf moet worden gesneden.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Als ik glas snijd..

              Hangt ervan af:
              1. Welk glas.
              2: Hoe groot.
              3. hoekig of rond.

              In het tweede geval, als het klein is vergeet het.
              In het derde geval als het rond is vergeet het ook maar.
              Denk dat er geen enkele firma zal zijn die happig is naar zo'n klusjes, uurloon te hoog, dat gaat je een arm en een been kosten.
              Ik heb genoeg glas gesneden in mijn leven maar nooit 8mm dik hoogstens 6mm.
              Kan zijn dat je dat moet snijden, petrol op de snede gieten en in brand steken en breken op een nagel, ik weet het niet echt hoor.
              8mm is bijzonder dik hoor.

              PS: droog schuren is uit den boze en met een slijpschijf zou eventueel kunnen maar dan moet die schijf wel heel erg uitgebalanceerd zijn.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Als ik glas snijd..

                Inderdaad,
                Welk type glas en vooral, hoeveel rand heb je om druk op te zetten.
                Indien het gehard glas is, vergeet het maar en indien het serreglas is is het ook niet makkelijk, en zeker de 8mm niet.
                Ik heb nog glas gesneden van 20mm en dan nog cirkelvormig (25cm). Mits een goede glassnijder en de correcte techniek snijden en dan om het via lichtjes behameren met een klein hammerke het breukvlak doorheen het glas te zien lopen, lukt dit wel, maar je moet engelen geduld hebben. Ook schrikken van het glas laat toe dat die snede mooi loopt (bv door het plots begiten met kokend water, ... vuurkring, ..)
                Enig probleem is at je een grote zelfzekerheid moet hebben. Angsthazen hebben hier gegarandeerd brokken. Een vaste hand is demoeder van de porcelein
                Het wegnemen van scherpe randen kan je met een schuurband of schijf ... Ofwel een natte steen.
                Last edited by Wim.Vanmaele; 1 september 2019, 19:24.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Als ik glas snijd..

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Denk dat er geen enkele firma zal zijn die happig is naar zo'n klusjes, uurloon te hoog, dat gaat je een arm en een been kosten.
                  Ik heb eens een geslepen glas van een tafeltje op maat laten maken, heeft me bij een glasmaker tegen Mechelen toen 15€ gekost glas inbegrepen.
                  Daar kon ik niet voor sukkelen, laat staan er zelf aan beginnen.
                  Er zijn er natuurlijk ook die veel meer vragen, maar even rondbellen kost ook niet veel moeite indien men het wil laten doen. [emoji6]
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Als ik glas snijd..

                    Glas snijden met een goede glassnijder moet toch nog lukken denk ik. Na een goede snee even een balkje onder het glas leggen en met een korte knik/tik het glad breken (eventueel korte tikjes langs onder.
                    Als je met verzoeten het afschuinen van de gesneden kant wil bedoelen, dit doen ze bij ons in Griekenland met een slijpschijf. Alles zal natuurlijk afhangen van de dikte van het glas en het soort of dit al dan niet gemakkelijk zal gaan.


                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Als ik glas snijd..

                      Inderdaad beter laten snijden door een vakman.
                      De schoonbroer van een goede vriend van mij is ruim 40 jaar actief glazenmaker geweest bij Denecker Roeselare.
                      Die mannen snijden stroken glas van 20mm breed en 10mm breed over de ganse lengte uit een stuk.
                      Ik vroeg eens hoe ze dat toch doen, zijn antwoord was simpel, voor dat soort werk moet je nieuw glas
                      hebben, blijkbaar gaat dat niet zo goed met oud glas, glas ondergaat dus een soort verouderingsproces.
                      Dat opschuren doen zij langs een schuurband met water heb ik nog gezien.
                      Gewoon eens langsgaan bij een glasplaatser, kost echt niet zoveel, en die mannen spelen daar mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Als ik glas snijd..

                        Dat van dat verouderingsproces klopt. Glas is in realiteit een zeer dikke vloeistof zonder een echt smeltpunt.
                        Tweede truc is dat het glas zeer vlak moet liggen en zeer zuiver moet zijn, de snee moet beslist in één keer geplaatst worden.
                        En het is ook waar dat er verschillende soorten glas bestaan, bepaalde soorten kunnen gewoon niet gesneden worden (ik heb 2 jaar glasblazen gevolgd).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Als ik glas snijd..

                          Ik heb in het verleden als amateur wat zitten spelen met glas snijden en glas blazen nadat iemand mij geleerd had hoe het te doen.
                          Dat viel best wel mee na een tijdje en dat lukte goed.
                          Maar de eerste resultaten waren niet om aan te zien LOL.
                          Als je er geen ervaring in hebt zou ik dit toch even passen en overlaten aan iemand dat er weg mee kan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Als ik glas snijd..

                            Glas van 8mm dikte zal wel gehard veiligheidsglas zijn.
                            Stel je eens voor, een vitrine met 8mm glas en per ongeluk rijd daar iemand tegen met zijn auto en het is geen veiligheidsglas?
                            Dan komen daar grote scherpe brokstukken naar beneden die gaan dwars door een mens, ja misschien wel door het dak van de auto!
                            Iemand al een ruit van 8mm gedragen? ze moet niet eens zo groot zijn om direct heel zwaar te zijn.
                            8mm zal wel veiligheidsglas zijn die in kleine stukjes breekt als je daar hard genoeg op klopt.
                            Vergeet niet, glas is erg hard maar o zo broos.
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Als ik glas snijd..

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Glas van 8mm dikte zal wel gehard veiligheidsglas zijn.
                              Stel je eens voor, een vitrine met 8mm glas en per ongeluk rijd daar iemand tegen met zijn auto en het is geen veiligheidsglas?
                              Dan komen daar grote scherpe brokstukken naar beneden die gaan dwars door een mens, ja misschien wel door het dak van de auto!
                              Iemand al een ruit van 8mm gedragen? ze moet niet eens zo groot zijn om direct heel zwaar te zijn.
                              8mm zal wel veiligheidsglas zijn die in kleine stukjes breekt als je daar hard genoeg op klopt.
                              Vergeet niet, glas is erg hard maar o zo broos.
                              Kan je gemakkelijk zien hoor Luc, bij veiligheidsglas zit als je het langs de zijkant bekijkt een soort naad,
                              eigenlijk bestaat veiligheidsglas uit twee of meer lagen met telkens een vel PVB (polyvinyl) er tussen. vb. de voorruit van je auto.
                              Hoeft ook geen gehard glas te zijn, want dat kan je al helemaal niet snijden, (springt in allemaal kleine stukjes)
                              Hoe ik dat weet, omdat mijn kozijn reeds 35 jaar brigadier is bij Glaverbel en zelf heb ik zeer lang geleden een paar maand als technieker bij Soliver gewerkt.

                              Comment

                              Working...
                              X