Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

putboringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • putboringen

    Ingevolge de droogt ben ik van plan een put te laten boren om de tuin te besproeien.
    Ik krijg echter nogal verwarrende info ivm de te bereiken diepte, vergunningen, belastingen, enz.
    Heeft iemand ervaring hiermee?

  • #2
    Re: putboringen

    Als je een put hebt, moet je althans in Vlaanderen betalen omdat je water vervuilt. Het is rond de 10€ per persoon per jaar.

    Veel info vind je bij de VMM.
    De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) werkt mee aan een beter leefmilieu in Vlaanderen. Onze missie is bij te dragen tot de realisatie van de doelstellingen van het milieubeleid, het rapporteren over de toestand van het leefmilieu en tot de realisatie van de doelstellingen van het integraal waterbeleid.


    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: putboringen

      Dat is een heel ingewikkelde materie maar als je stadswater hebt (ik heb geen stadwater, enkel een boorput. Vandaar) zal er daar geen haan om kraaien.
      Er is een groot verschil tussen oppervlaktewater en drinkbaar dieper water.
      Er hangt ook enorm veel af van je locatie, lees : de diepte van de put en de hoogte die het water bereikt in de put (kwestie van de pomp).

      Comment


      • #4
        Re: putboringen

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        Er hangt ook enorm veel af van je locatie, lees : de diepte van de put en de hoogte die het water bereikt in de put (kwestie van de pomp).
        Klopt Paul, staat het wateroppervlak meer dan 8 á 9 meter lager dan je pomp dan lukt het niet meer
        en is een speciale dompelpomp nodig.

        Comment


        • #5
          Re: putboringen

          Maar wat ik niet snap: hoe kan je door een waterput te gebruiken het milieu vervuilen ???
          Binnenkort gaan we nog taks moeten betalen op het aantal keren dat we uitademen per dag
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: putboringen

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Klopt Paul, staat het wateroppervlak meer dan 8 á 9 meter lager dan je pomp dan lukt het niet meer
            en is een speciale dompelpomp nodig.
            En dat is een duur pompje...
            Ik heb destijds bij 2 firma's prijs gevraagd : bij Smet uit Dessel en bij Goddyn uit Lichtervelde. Bij Smet stond de dompelpomp op de offerte (dik over de 40.000 BEF zonder BTW), Goddyn wist waar ik woonde (zoals je weet niet zo simpel) omdat hij daar veel in die buurt geboord heeft, hij sprak van een 25 m diep waarbij het water in de boorschacht hoog genoeg zou komen om het op te zuigen met mijn bestaande Storkpomp. Hij had gelijk. Ipv met een vrachtwagen hier heel de boel ondersteboven te rijden hebben ze geboord op een driepikkel, de enige vuiligheid die ik had was het zand uit het boorgat. We zijn nu al 32 jaar verder en ik heb nog nooit problemen gehad met de watervoorziening.
            Ik heb destijds op 10 minuten 60.000 BEF uitgespaard door Smet te negeren....ze haalden ook een heel verhaal boven betreft de boortechniek (beton,keien...) terwijl Goddyn net na het boren een ijzeren buis de grond indreef met niet meer dan een vat met 200 l water om te duwen, daarna een plastic buis erin en klaar.

            Terloops gezegd over die pomp : ik was nog maar pas een hele tijd in Zweden en het enige nog werkende waterwiel dat pompen in de mijnen aandrijft is tegen Lappland. Ze pompen continu de hele zomer door. Na een aangenaam contact met de conservator (en een fles Westmalle) mocht ik een kijkje nemen in het pomphuis. En nu komt het : ze pompen het water op van 60 m diep met een zuigpompsysteem met uitgeholde boomstammen, ik geloofde eerst mijn oren niet. Maar het klopt. Rarara....

            Enfin, aan de TS zou ik willen zeggen : als het je gaat over boorputten, kies iemand die je weet wonen. Maar zoals ik zei : het hangt enorm af van de plaats. Ik heb 2x moeten aan grondwaterverlaging laten doen (smeerput en kelder), probleemloos. Bij mijn broer, amper 5 km verder was dat voor smeerput (ik heb hem zelf gemetst dus het is niet van horen zeggen) dat was een nachtmerrie.

            Comment


            • #7
              Re: putboringen

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Maar wat ik niet snap: hoe kan je door een waterput te gebruiken het milieu vervuilen ???
              Binnenkort gaan we nog taks moeten betalen op het aantal keren dat we uitademen per dag
              Ik hoor hier mezelf. Mijn afvalwater gaat naar een zuiverende rietkraag van 600 m en ik ben de enige. Nooit enige vorm van stank of vervuiling gemerkt. Nochtans betaal ik voor waterzuivering én het bezitten van een eigen waterwinning.
              OK ik pomp op maar een oude vriend van ons werkt énkel met regenwater, ook voor zijn drinkwater (het is een landbouwir. dus hij weet wel wat hij zegt). Wanneer gaan ze de regen eens belasten ?

              Comment


              • #8
                Re: putboringen

                Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                Maar wat ik niet snap: hoe kan je door een waterput te gebruiken het milieu vervuilen ???
                Binnenkort gaan we nog taks moeten betalen op het aantal keren dat we uitademen per dag
                Dat water ga je na gebruik min of meer vervuild terug lozen, zelfde redenering als wanneer het langs je watermeter zou binnenkomen.

                Dit wordt (tot nu toe) niet toegepast op regenwater.
                Groot verschil is dat je met een geboorde put het reeds schaarse grondwater (ongecontroleerd) verder opgebruikt en je met een regenwaterreservoir water gebruikt dat anders toch zou weglopen en je bovendien een buffer aanlegt voor overstromingen. Voor wat hoort wat.

                De visie dat milieuheffingen onverkapte belastingen zijn is blijkbaar onuitroeibaar .
                Last edited by palombian; 28 augustus 2019, 10:03. Reden: zinswending

                Comment


                • #9
                  Re: putboringen

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Dat water ga je na gebruik min of meer vervuild terug lozen, zelfde redenering als wanneer het langs je watermeter zou binnenkomen.

                  Dit wordt (tot nu toe) niet toegepast op regenwater.
                  Groot verschil is dat je met een geboorde put het reeds schaarse grondwater (ongecontroleerd) verder opgebruikt en je met een regenwaterreservoir water gebruikt dat anders toch zou weglopen en je bovendien een buffer aanlegt voor overstromingen. Voor wat hoort wat.

                  De visie dat milieuheffingen onverkapte belastingen zijn is blijkbaar onuitroeibaar .

                  Zo zie ik het ook helemaal.
                  In mijn waterfactuur betaal ikin verhouding tot de afgenomen hoeveelheid extra voor het lozen, ook als ik water neem om bv planten in de tuin te sproeien terwijl ik eigenlijk water aan de natuur teruggeef ...
                  Degenen die de bodem verder leegzuigen wat tenslotte toch ook niet bevordelijk ons voor het milieu die gaan dat lozen en betalen niks.
                  Wie laat zulke putten(gewoonlijk illegaal en diep) boren ? ik ken er wel enkele, vooral bezitters van privé zwembaden !
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: putboringen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                    Zo zie ik het ook helemaal.
                    In mijn waterfactuur betaal ikin verhouding tot de afgenomen hoeveelheid extra voor het lozen, ook als ik water neem om bv planten in de tuin te sproeien terwijl ik eigenlijk water aan de natuur teruggeef ...
                    Degenen die de bodem verder leegzuigen wat tenslotte toch ook niet bevordelijk ons voor het milieu die gaan dat lozen en betalen niks.
                    Wie laat zulke putten(gewoonlijk illegaal en diep) boren ? ik ken er wel enkele, vooral bezitters van privé zwembaden !
                    Awel, dat ze de privé zwembaden eens ferm gaan belasten ! Waarvoor is dat nodig ???
                    Als ik regenwater aan mijn bloemekes geef zie ik echt niet in hoe ik vervuil. Ik heb trouwens ook geen boorput hoor, maar met de huidige schaarste kan ik wél begrijpen dat mensen dit overwegen.
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Re: putboringen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                      In mijn waterfactuur betaal ikin verhouding tot de afgenomen hoeveelheid extra voor het lozen, ook als ik water neem om bv planten in de tuin te sproeien terwijl ik eigenlijk water aan de natuur teruggeef ...
                      Degenen die de bodem verder leegzuigen wat tenslotte toch ook niet bevordelijk ons voor het milieu die gaan dat lozen en betalen niks.
                      Wie laat zulke putten(gewoonlijk illegaal en diep) boren ? ik ken er wel enkele, vooral bezitters van privé zwembaden !
                      Welkom in Hertsberge-bos bij Oostkamp-Wingene-Beernem, het dorp met de meeste privezwembaden per inwoner. Ik woon daar.
                      Enkelen bakken het zeer bruin maar ik heb geen weet van illegale boringen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: putboringen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                        Awel, dat ze de privé zwembaden eens ferm gaan belasten ! Waarvoor is dat nodig ???
                        Als ik regenwater aan mijn bloemekes geef zie ik echt niet in hoe ik vervuil. Ik heb trouwens ook geen boorput hoor, maar met de huidige schaarste kan ik wél begrijpen dat mensen dit overwegen.
                        Regenwater wordt momenteel niet belast om bovenvermelde redenen.
                        Tegen dat je tuin droogstaat is je regenput doorgaans ook leeg.

                        E is niet genoeg water meer voor alle bloemekes, zo simpel is dat.

                        Niet alleen voor tuinen, maar vooral voor de landbouw moeten we stilaan gaan denken aan soorten die minder water nodig hebben.
                        In Zuid-Frankrijk staat alles groener dan hier (ze hebben daar trouwens wel nog genoeg water).

                        Nu nog een put boren is geen toekomstgerichte oplossing.

                        Ik heb niets tegen een privé-zwembad, en naar ik vermoed wordt dat water niet dikwijls ververst zodat enkel hiervoor een put boren niet rendabel zal zijn.
                        Last edited by palombian; 28 augustus 2019, 11:57. Reden: regenwater

                        Comment


                        • #13
                          Re: putboringen

                          De dag dat ze gaan belasten op zwembaden ,is het vrij eenvoudig.
                          In Athene is er als ik mij niet vergis een taks hierop.De meesten zwegen als dood.Maar luchtfoto's toonden deze duidelijk aan.
                          Als ze hier met helikopters en drones vliegen om de landbouwers te controleren op hun meststortingen op hun land etc>.,dan is het maar een kleintje om al die blauw gekleurde zwembaden te vinden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: putboringen

                            Oorspronkelijk geplaatst door mlap Bekijk bericht
                            Als je een put hebt, moet je althans in Vlaanderen betalen omdat je water vervuilt. Het is rond de 10€ per persoon per jaar.

                            Veel info vind je bij de VMM.
                            De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) werkt mee aan een beter leefmilieu in Vlaanderen. Onze missie is bij te dragen tot de realisatie van de doelstellingen van het milieubeleid, het rapporteren over de toestand van het leefmilieu en tot de realisatie van de doelstellingen van het integraal waterbeleid.


                            --
                            mlap.
                            T.T.
                            Bedankt voor de info, bij BD leer je altijd bij.
                            Maar blijkbaar betaal je uiteindelijk rond de € 3 incl BTW per m3, dat veronderstelt dat er een watermeter wordt opgenomen ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: putboringen

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              De dag dat ze gaan belasten op zwembaden ,is het vrij eenvoudig.
                              In Athene is er als ik mij niet vergis een taks hierop.De meesten zwegen als dood.Maar luchtfoto's toonden deze duidelijk aan.
                              Als ze hier met helikopters en drones vliegen om de landbouwers te controleren op hun meststortingen op hun land etc>.,dan is het maar een kleintje om al die blauw gekleurde zwembaden te vinden.
                              In Griekenland verkopen ze GROENE zwembadafdekkingen .

                              Comment

                              Working...
                              X