Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's met A.P. en volautomatisch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's met A.P. en volautomatisch

    Zal wellicht niet de meest intelligente vraag zijn ooit gesteld,
    maar vraag het toch maar omdat ik er zelf niet aan uit kom.

    Met mijn Canon D50, D60, Fuji x100s, Leica Q, Fuji X-T3 enz.
    trok ik foto’s altijd in Aperture Priority. Daarmee wist ik telkens
    "betere" resultaten te bekomen dan met foto’s volautomatisch.
    Voor de volledigheid: Ik trok de foto's steeds in precies dezelfde
    omstandigheden.
    Verschillen waren niet altijd zo groot, maar ze waren er beslist.
    Aantal testen gedaan en meerdere mensen (blind) laten kiezen.

    Nu komt het. Met de Lumix LX 100 II had ik dit helemaal niet.
    Heb zeker een 20 tal keer dezelfde foto’s getrokken in Aperture
    Priority als met de A.I. (volautomatisch programma van Lumix.
    Gewoon knopje indrukken dus.)
    Ook weer een aantal mensen laten jureren en zij vonden allen
    dat de foto’s getrokken met A.I. de "beteren" waren. Dit vond ik
    zelf ook, zonder twijfel.

    Iemand enig idee hoe dit kan? Is die A.I. van Panasonic Lumix
    zo goed? Of heeft het daar niets mee te maken? (Dit gaat me
    niet om de wetenschap of zo, maar ben gewoon curieus.)

  • #2
    Re: foto's met A.P. en volautomatisch

    Bij volautomatisch hangt er zeer veel al van achterliggende instellingen die over- of onderbelichting kunnen beperken, iets waar je dan bij AP zelf moet op letten en bij sturen om maar een mogelijkheid te noemen
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: foto's met A.P. en volautomatisch

      Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
      Bij volautomatisch hangt er zeer veel al van achterliggende instellingen die over- of onderbelichting kunnen beperken, iets waar je dan bij AP zelf moet op letten en bij sturen om maar een mogelijkheid te noemen
      Absoluut waar, maar ik klop moeiteloos die automatische instellingen, van alle toestellen
      die heb tot nog toe heb gehad. Net dat tikje meer. Behalve bij de Lumix LX100 II. Niet zo
      erg, maar krijgen we ooit parameters en toestellen die ons overtreffen, zoals we nu al in
      vrijwel de meeste gevallen door de AF overtroffen worden?

      Comment


      • #4
        Re: foto's met A.P. en volautomatisch

        Oorspronkelijk geplaatst door Lumixgx8 Bekijk bericht
        Absoluut waar, maar ik klop moeiteloos die automatische instellingen, van alle toestellen
        die heb tot nog toe heb gehad. Net dat tikje meer. Behalve bij de Lumix LX100 II. Niet zo
        erg, maar krijgen we ooit parameters en toestellen die ons overtreffen, zoals we nu al in
        vrijwel de meeste gevallen door de AF overtroffen worden?
        De meeste controle heb je op manueel, tenminste als je weet wat je doet. Ook manuele scherpstellen, AF is meestal juist als er voldoende contrast is anders zit het er soms naast, v.b ik heb beelden gezien waar men een libel fotografeerde en de focus rechts van het hoofd op de vleugels de focus nam omdat daar meer contrast was.

        Comment


        • #5
          Re: foto's met A.P. en volautomatisch

          De threadstarter heeft juist het omgekeerde: met zijn LX100 zijn de foto's op volledig "automatisch programma" beter.

          Ik denk dat veel te maken heeft met scherptediepte. De programma's kiezen meestal parameters ifv belichting en bewegingsonscherpte. Als je met aperture priority werkt, dan leg je de nadruk op de scherptediepte die je wil bekomen, dat deel van de foto dat je scherp wil. Met de LX100 met zijn kleinere sensor ga je automatisch wat meer scherptediepte hebben. Waarschijnlijk daarom dat het waargenomen verschil met volledig auto verdwijnt.

          Comment


          • #6
            Re: foto's met A.P. en volautomatisch

            Misschien is die automaat interessant voor straatfotografie waar je rap op een gebeuren wil instellen, dat zijn gewoonlijk niet reproduceerbare dingen hé.
            Voor de fotografie waar men zijn tijd kan nemen zou ik nooit een automaat gebruiken.
            Semi-automatisch dikwijls weer wel, afhankelijk van wat men gaat doen en wat de resultaten zijn die ik nastreef kies ik dan diafragmavoorkeuze(90% van de gevallen) of sluitertijdvoorkeuze.
            Ik fotografeer graag met tegenlicht en dan gaan de beste automaten gewoonlijk de boer op.
            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

            Comment


            • #7
              Re: foto's met A.P. en volautomatisch

              De automatische stand maakt tegenwoordig zeker goede foto's, als je tevreden bent met een 'goede' foto.
              Maar als je je foto op een specifieke manier wilt maken, belichting, scherptediepte, dat gaat meestal niet lukken in deze stand. Je hangt een beetje af van de willekeur van je automatische stand.
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #8
                Re: foto's met A.P. en volautomatisch

                Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                De automatische stand maakt tegenwoordig zeker goede foto's, als je tevreden bent met een 'goede' foto.
                Maar als je je foto op een specifieke manier wilt maken, belichting, scherptediepte, dat gaat meestal niet lukken in deze stand. Je hangt een beetje af van de willekeur van je automatische stand.
                Dat is waar. Ik beweer ook niet het tegendeel. Zelfs met mijn Leica Q en zo maak ik
                betere foto's in AP dan op de automaat. Alleen vind ik het bizar dat ik met de Lumix
                LX 100 II dit niet voor elkaar krijg. Ofwel is A.P. gewoon minder goed, ofwel is de I.A.
                (automaat van de Lumix) gewoon beter.
                Toen ze ooit met de AF kwamen, kon dat ook nooit de mens overtreffen, maar wat als
                zo'n toestel een aantal berekeningen loslaat die ons doen duizelen... en verliezen? Ja,
                er zal wel plaats en ruimte blijven voor de menselijke hand, zoals we ook niet stoppen
                met schaken naarmate er meer en meer betaalbare toestellen en computertjes komen
                die grootmeesters naar huis spelen.

                Comment

                Working...
                X