Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

    Onaangename verrassing vanmorgen bij het vernemen dat mijn trouwe D700 bij eventueel defect niet meer in aanmerking komt voor herstelling (door gebrek aan wisselstukken). Ik was van plan om mij een tweedehandse D800 bij aan te schaffen, maar blijkbaar stopt Procirep met reparatie van de D800 reeds in het voorjaar van 2022. Ik stel mij hierbij de vraag of er andere kanalen zijn langs waar men dergelijke toestellen nog kan laten herstellen.

  • #2
    Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

    De D700 is op de markt gekomen in 2008, een eventuele herstelling is dan zo goed als zeker duurder dan een tweedehandse waarmee je als je geluk hebt nog een hele tijd mee voort kan.
    Een gerepareerde camera kan ook terug kapot gaan, als een bepaald onderdeel vervangen is, dan kan er altijd nog iets anders stuk gaan.

    De D800 is in 2012 op de markt gekomen, ik vermoed dat 10 jaar dan de limiet is waarbij de voorraad onderdelen op peil wordt gehouden.
    Ik denk dat dat voor een heleboel andere apparaten ook zo is, dat is niet alleen voor camera's.
    Voor een wasmachine van meer dan 10 jaar oud kan je waarschijnlijk ook niet meer alle wisselstukken vinden, als ze die ergens nog hebben liggen dan kunnen ze je nog voorthelpen, maar die onderdelen worden niet opnieuw geproduceerd als de voorraad uitgeput is.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

      Belachelijk, voor mijn tweede wagen (Saab) van 20 jaar oud zijn ook nog volop wisselstukken te vinden.

      Een D700 is wat anders met zijn 12 mp, maar een D800 is zelfs naar moderne maatstaven toch nog een top toestel.
      Ik kan me nauwelijks inbeelden dat die 36 MP beeldkwaliteit ooit als zijnde onvoldoende kan worden beschouwd.

      Toch wel pek en veren voor Nikon hoor.

      Comment


      • #4
        Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

        Oorspronkelijk geplaatst door Valvert Bekijk bericht
        Belachelijk, voor mijn tweede wagen (Saab) van 20 jaar oud zijn ook nog volop wisselstukken te vinden.

        Een D700 is wat anders met zijn 12 mp, maar een D800 is zelfs naar moderne maatstaven toch nog een top toestel.
        Ik kan me nauwelijks inbeelden dat die 36 MP beeldkwaliteit ooit als zijnde onvoldoende kan worden beschouwd.

        Toch wel pek en veren voor Nikon hoor.
        Voor die Saab zal het ten opzichte van de "marktwaarde" (die waarde is sterk afhankelijk van het type, zeldzamere auto's zijn doorgaans duurder) nog wel interessant zijn om er reparaties aan uit te voeren, zolang er geen te grote kosten aan zijn (maar dan kan je nog wel tweedehands onderdelen vinden waardoor de prijs van de herstelling toch nog aanvaardbaar blijft ten opzichte van de verkoopwaarde van de auto).
        Ik weet niet juist hoeveel een tweedehands D700 met 12 megapixels en een leeftijd van meer dan 10 jaar nog waard is, maar ik weet wel dat de simpelste reparatie duurder zal uitvallen.
        Camera's en computers zijn niet waardevast, en daar is nu eenmaal niets aan te veranderen.

        Aan een auto van die leeftijd kan je zelf veel doen, een camera open gooien om onderdelen te vervangen, daarvoor zal je toch wat minder "doe-het-zelvers" vinden.

        De gewone "slijtage onderdelen" (remblokken en schijven, bougies, luchtfilter, oliefilter, koppeling...) voor auto's van 20 jaar oud (en ook ouder) zullen nog wel nieuw worden gemaakt, maar de meer specifieke onderdelen zal je uiteindelijk ook tweedehands moeten zoeken eens de voorraad opgebruikt is.
        Maar dan zijn de originele onderdelen dikwijls nog te reviseren of op een of andere manier te repareren, dat ligt wat moeilijker bij onderdelen van een camera.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

          Dus dat wil dan zeggen dat m'n D7000 van 2010 ook in de vuilbak zal vliegen, gelukkig is het mijn reservetoestel.

          Comment


          • #6
            Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

            Ik had een jaar of 10 geleden hetzelfde voor met een van mijn oeroude F2's. Opgestuurd naar Sover Wong in Londen en opgelost. Voor een redelijke prijs. Er zat een CD bij met foto's van de volledige ontmanteling + commentaar. De sluiter was opnieuw gecalibreerd binnen nauwere toleranties dan de fabriekswaarden van Nikon zelf....er zat zelfs een speciaal Japans muntstukje bij dat speciaal geschikt is om het batterijcompartiment te openen.
            Gelijkaardig verhaal voor een FT2 die naar de toenmalige De Beuckelaer is gestuurd en met de boodschap "onrepareerbaar wegens gebrek aan stukken" terug keerde. Via vriend en fotograaf Patrick Despiegelare ben ik toen bij camera repair in Gent terecht gekomen. Die man lachte eens fijntjes en zei " ach meneer, wij repareren 90% van alle toestellen die Nikon niet meer wil of kan reparteren".

            Ik wil maar zeggen : die kanalen bestaan, het is alleen kwestie van ze te vinden. Voor de rest sluit ik me aan bij Valvert. In een land als Zweden beginnen er meer en meer repairshops te komen, tenslotte belanden toch niet alle defecte D700's op de schroothoop ?

            Comment


            • #7
              Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
              Ik had een jaar of 10 geleden hetzelfde voor met een van mijn oeroude F2's. Opgestuurd naar Sover Wong in Londen en opgelost. Voor een redelijke prijs. Er zat een CD bij met foto's van de volledige ontmanteling + commentaar. De sluiter was opnieuw gecalibreerd binnen nauwere toleranties dan de fabriekswaarden van Nikon zelf....er zat zelfs een speciaal Japans muntstukje bij dat speciaal geschikt is om het batterijcompartiment te openen.
              Gelijkaardig verhaal voor een FT2 die naar de toenmalige De Beuckelaer is gestuurd en met de boodschap "onrepareerbaar wegens gebrek aan stukken" terug keerde. Via vriend en fotograaf Patrick Despiegelare ben ik toen bij camera repair in Gent terecht gekomen. Die man lachte eens fijntjes en zei " ach meneer, wij repareren 90% van alle toestellen die Nikon niet meer wil of kan reparteren".

              Ik wil maar zeggen : die kanalen bestaan, het is alleen kwestie van ze te vinden. Voor de rest sluit ik me aan bij Valvert. In een land als Zweden beginnen er meer en meer repairshops te komen, tenslotte belanden toch niet alle defecte D700's op de schroothoop ?
              Desnoods is zelfs de weg naar Sendai een mogelijkheid hé Paul...

              Comment


              • #8
                Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

                Er is een verplichting van de fabrikanten om wisselstukken een bepaalde tijd aan te bieden.

                Voor particulieren is dat volgens mij zeven jaar na het stoppen van de productie.
                Dus is je camera, tv...stuk na zeven jaar dan hangt het van de hersteller af of deze nog hersteld wordt,f kan worden.

                mvg
                nikon D90 Nikon7200 Nikkor 70-300 VRII Nikor18-140VR Tamron 18-270 VC Tamron 17-50/2.8 Tamron 70-200/2.8 Tamron 150-600 nikon sb700

                Comment


                • #9
                  Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeevanhoof Bekijk bericht
                  Dus is je camera, tv...stuk na zeven jaar dan hangt het van de hersteller af of deze nog hersteld wordt,f kan worden.

                  mvg
                  Mijn gedacht.
                  Drie voorbeelden en zonder namen te noemen : het gaat hier over een grote electrozaak in Waardamme waar ik tot voor kort een groot vertrouwen had in de technische dienst, Bopatje kent het verhaal.
                  Mijn oude Denon PMA-versterker deed niks meer. Ik doe dat binnen en wat gebeurt : 35€ deviskosten en onherstelbaar wegens tekort aan wisselstukken. Dus ik betaal en neem hem mee naar huis denkende : ik kan toch niks misdoen dus ik vijs hem zelf open. Wat zie ik ? de soldeerpunten van de LS-connectoren zijn uitgescheurd (dat gebeurt wel eens meer). Het heeft me geen 2 minuten gekost om die weer te solderen en probleem opgelost. Nu, 10 jaar na datum speelt die versterker nog..... Zelfs na een kwaaie mail zijn mijn 35€ NOOIT terug gestort
                  Tweede voorbeeld : een vriend met een amerikaanse diepvriezerkoelkast waar water uit de deur liep. Gekocht bij dezelfde zaak en in feite nog niet ZO oud. Technieker erbij gevraagd : "dat wordt een nieuwe deur, 600 €". Vriend Patrick (een opticien) neemt zelf de bekleding van de deur en wat blijkt ? Door het vele openen en sluiten is het waterslangetje naar het vak voor de ijsblokjes beginnen lekken. Veel meer dan een tube PVClijm en 5 cm PVC slang heeft het hem niet gekost.
                  Derde voorbeeld : mijn imac viel een tijd geleden na een paar uur uit. In dezelfde technische dienst is er nu een ilabo, dus ik (voor de voorlaatste keer naar daar). "Meneer als u uw computer niet laat ontstoffen is dat normaal". "Ik kan dat voor u ontstoffen maar ik ga moeten rekenen". Tweede en derde advies ingewonnen bij oa Lab9 en daar hadden ze nog NOOIT van gehoord. Probleem was bij de 2012 27" iMacs gekend, er was nieuwe koelpasta nodig bij de processor omdat de oude durfde verdrogen. We zijn intussen 1 jaar verder en dit komt van mijn iMac.

                  Ik blijf na deze topic over met twee zeer wrange vragen : kunnen ze het niet of willen ze het niet ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                    Ik blijf na deze topic over met twee zeer wrange vragen : kunnen ze het niet of willen ze het niet ?
                    Oh, ik denk eerder dat het echt onkunde is. Geef toe, vroeger brak je koffiemachine en met het losvijzen van 3 schroeven en wat gepruts was dat ding open ...
                    Het aantal keren dat ik de kooltjes in een motor heb vervangen kan ik niet meer op mijn hand tellen ... En vroeger waren er nog verkopers die naast verkoop ook nog de stiel van technicus kenden en niet bang waren om ook kooltjes te vervangen ...

                    Ga nu eens een winkel binnen (Mediamarkt, Krefel, ...) en vraag eens of het niet aan de kooltjes kan liggen waarom de stofzuiger, mixer, ... het laat afweten ... Je spreekt op dat ogenblik tjientjannietietesnoncomprendo-taal.
                    Dit om er maar een simpele op te noemen.
                    Meer nog, meer en meer worden toestellen volkomen dicht gelast zodat je ze zelf niet meer kan openen om eventuele pannes te herstellen ... 'Wegwerp'-maatschappij is het toverwoord. En schuiven met dozen is veel makkelijker dan koppie gebruiken en een schema te lezen ...
                    Trouwens, vroeger was het makkelijk om van je toestellen een hardware-overzicht te krijgen waar duidelijk stond welke vijsjes, waar en hoe iets te vinden was. Toto zelfs bij de vijsjes kon je het referentienummer vinden. Ik heb hier nog het bedradingsschema liggen van een oude zwart-wit-beeldbuistv ... Die voor de kleurentv heb ik ook gevonden maar daar ben ik een paar maanden zoet voor geweest ..
                    We hebben internet en dus zou een bedradingsschema in feite vlot moeten kunnen gevonden ... Niets is minder waar.
                    Al eens een hardware-documenten en een bedradingsschema van een Nikon gevonden ? Ik toch niet ..
                    En als de TV nu stuk is en je brengt die binnen wordt die aan en hele resems computers gehangen om dan uiteindelijk die ene print die er nog in steekt integraal te vervangen ... (Als ze die dan nog in voorraad hebben).
                    Ooit een zware condensator gezet op de antenne-ingang van de TV. Toen we die binnen brachten omdat een knop kapot was verschoot de verkoper ... "Wat is dat voor iets en 't ja, als je zelfs prutst aan de TV moet je niet verschieten dat hij het niet meer doet" was zijn repliek. Hij had het nog niet door dat ik kwam een knop te vervangen (aan/uit). Toen ik hem op zijn arrogantie duidde en verwees naar de problematiek die we ooit hadden met de TV en hoe die werd opgelost door plaatsen van een condensator en dat ik die samen met een vriend had weten op te lossen (nieuwe tv was na 2 weken stuk en dat heeft zich een 3-tal keer binnen de 2 maand herhaald tot we zelf naar de oorzaak zochten en dan merkten dat het plaatsen van een condensator de oplossing was). Hij smeet de knop op de toonbank en vroeg 300 BF. We hebben hem bedankt en nu zit er een gewone micro-schakelknop van 20 BF op de TV.
                    Misschien wel even belangrijk...
                    Vroeger werden er ook met de regelmaat van de klok in vernieuwingen voorzien ... maar, ton spraken we eerder over om de x jaar . Nu gaat er geen week voorbij of er is een nieuwer type, update .. voor handen. Dit stelt natuurlijk problemen over de stocks (want veelal worden nieuwere hardwareversies met andere componenten opgebouwd). Ook die onderdelen kosten geld aan de verkoper en daar waar hij vroeger bv 10 bc245-transistroen in stock had voor een 60-tal machines, moet hij nu en bc-1457, bc-4785, bc-4589, ... hebben om allen maar 10 machines te kunnen herstellen. Een mmoi voorbeeld hiervan waren de opladers van de gsm's in den beginnen totdat er een richtlijn kwam, opgelegd, opdat alle gsm's met een standaard-oplader moeste kunnen worden opgeladen.
                    Dus, ja Pol, ze kunnen het niet en ten tweede ze willen het niet. Geen stock is immers geen investering en vaak brengt die investering zichzelf niet op indien de diversteit te groot wordt.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Dus, ja Pol, ze kunnen het niet en ten tweede ze willen het niet. Geen stock is immers geen investering en vaak brengt die investering zichzelf niet op indien de diversteit te groot wordt.
                      We trekken wel eens meer aan hetzelfde zeel, zo nu ook hier.
                      Het ligt gewoon niet in de aard van mijn opvoeding om dingen weg te gooien omdat een belachelijk goedkoop onderdeeltje het begeven heeft.
                      Ik wil nu nog erkennen dat digitale camera's erg complexe en compacte dingen zijn waar het vervangen van onderdelen in de repair kwasi-onmogelijk is maar voor een koffiemolen kan je dat excuus niet inroepen. Helaas, ze zijn toegelijmd (de mijne toch). End of the game terwijl ik toch 100% zeker de reden kende.

                      De factor "voortgang" wordt te pas en te onpas als vergoelijkend argument gebruikt, ik heb daar last mee, zeker als er de -gooi-en-smijt-mentaliteit- bij komt. Maar iedereen denk daar voor mijn part het zijne over. Boudewijn de Groot zong ooit "ik ben ik en jij bent jij, tenminste een van ons is vrij, gelukkig viel het lot op mij".

                      Maar sinds gisteren heb ik er nog een voorbeeld bij. Zoon Nils viel met de Hilux zonder mazout terwijl de meter nog op 250 km stond. Wat wordt dat in een huidige garage ? Kassakassa, nieuwe printplaat.
                      Bleek na een eenvoudige demontage en enige zoekwerk bij de Aussies dat de soldeerpunten van 5 OSR weerstanden de zwakke plek was. Scheuren in door slechte soldeer. Fijne soldeerpunt, nieuwe soldeer en de mazoutmeter werkt weer. Kostprijs ? 0,000001 €

                      Comment


                      • #12
                        Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                        Het ligt gewoon niet in de aard van mijn opvoeding om dingen weg te gooien omdat een belachelijk goedkoop onderdeeltje het begeven heeft.
                        Zomaar weggooien omdat iemand vertikt met een creatieve betaalbare oplossing voor reparatie te komen ligt ook niet in mijn aard... Al gelijkaardige voorbeelden gehad met de loodgieter die de pomp voor regenwater wil afschrijven en maar meteen vervangen door een nieuwe, of de Mondeo van de kinderen met 300.000 km. waarvoor men een belachelijk hoge reparatiekost voor de 4 injectoren opgeeft.
                        De garagist die heeft het ondertussen al door. Als hij niet zelf met een goede prijs voor stukken en herstelling komt, dan koop ik de stukken zelf (evt. tweedehands) en laat het elders herstellen als ik het zelf niet kan. Intussen is hij dus zelf ook al iets creatiever geworden om normale slijtage te verhelpen tegen een redelijke kost. Zolang er geen uitzonderlijke kosten zijn, blijft de auto rijden.
                        Met fototoestellen of lenzen heb ik dit gelukkig nog niet voor gehad.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Procirep herstelt geen "oudere" Nikon toestellen meer ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                          Mijn gedacht.
                          Drie voorbeelden en zonder namen te noemen : het gaat hier over een grote electrozaak in Waardamme waar ik tot voor kort een groot vertrouwen had in de technische dienst, Bopatje kent het verhaal.
                          Mijn oude Denon PMA-versterker deed niks meer. Ik doe dat binnen en wat gebeurt : 35€ deviskosten en onherstelbaar wegens tekort aan wisselstukken. Dus ik betaal en neem hem mee naar huis denkende : ik kan toch niks misdoen dus ik vijs hem zelf open. Wat zie ik ? de soldeerpunten van de LS-connectoren zijn uitgescheurd (dat gebeurt wel eens meer). Het heeft me geen 2 minuten gekost om die weer te solderen en probleem opgelost. Nu, 10 jaar na datum speelt die versterker nog..... Zelfs na een kwaaie mail zijn mijn 35€ NOOIT terug gestort
                          Tweede voorbeeld : een vriend met een amerikaanse diepvriezerkoelkast waar water uit de deur liep. Gekocht bij dezelfde zaak en in feite nog niet ZO oud. Technieker erbij gevraagd : "dat wordt een nieuwe deur, 600 €". Vriend Patrick (een opticien) neemt zelf de bekleding van de deur en wat blijkt ? Door het vele openen en sluiten is het waterslangetje naar het vak voor de ijsblokjes beginnen lekken. Veel meer dan een tube PVClijm en 5 cm PVC slang heeft het hem niet gekost.
                          Derde voorbeeld : mijn imac viel een tijd geleden na een paar uur uit. In dezelfde technische dienst is er nu een ilabo, dus ik (voor de voorlaatste keer naar daar). "Meneer als u uw computer niet laat ontstoffen is dat normaal". "Ik kan dat voor u ontstoffen maar ik ga moeten rekenen". Tweede en derde advies ingewonnen bij oa Lab9 en daar hadden ze nog NOOIT van gehoord. Probleem was bij de 2012 27" iMacs gekend, er was nieuwe koelpasta nodig bij de processor omdat de oude durfde verdrogen. We zijn intussen 1 jaar verder en dit komt van mijn iMac.

                          Ik blijf na deze topic over met twee zeer wrange vragen : kunnen ze het niet of willen ze het niet ?
                          Ik ken de winkel in kwestie en hun after-service maar al te goed. Voor mij ook niets anders dan slechte ervaringen ook.
                          Verkopen doen ze graag, voor de rest laten ze u stikken.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment

                          Working...
                          X