Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichting studio woonkamer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Belichting studio woonkamer

    Momenteel maak ik hobbymatig foto's in de woonkamer en dan vooral van de kids.
    Ik heb een achtergrondsysteem met achtergrondrollen, dus dat is geen probleem.
    We hebben een heel groot venster, dus een ruime lichtinval van één kant wat meestal zorgt voor een mooi natuurlijk effect.
    Verder maak ik (nog) geen gebruik van andere lichtbronnen maar daar wil ik eigenlijk wel verandering in brengen.
    Logisch dat er niet elke dag een stralende zon is waardoor ik dus sowieso licht tekort kom en sowieso zit je dus met harde schaduwen als je de flitser op de camera zelf gebruikt.
    Gezien het gaat om een kleine ruimte wil ik dus ook niet teveel materiaal gaan gebruiken en wil ik dus mooi egaal licht.
    Volgens mij is een softbox dan de beste optie?
    Kan ik eventueel zo werken: gebruik maken van de 'natuurlijke' lichtinval van het grote raam en aan de andere kant gebruiken maken van één softbox?
    Of best een softbox aan weerszijden van het onderwerp?
    Kan iemand me sowieso wat tips hieromtrent geven?
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Belichting studio woonkamer

    Oorspronkelijk geplaatst door SD Photo Bekijk bericht
    Momenteel maak ik hobbymatig foto's in de woonkamer en dan vooral van de kids.
    Ik heb een achtergrondsysteem met achtergrondrollen, dus dat is geen probleem.
    We hebben een heel groot venster, dus een ruime lichtinval van één kant wat meestal zorgt voor een mooi natuurlijk effect.
    Verder maak ik (nog) geen gebruik van andere lichtbronnen maar daar wil ik eigenlijk wel verandering in brengen.
    Logisch dat er niet elke dag een stralende zon is waardoor ik dus sowieso licht tekort kom en sowieso zit je dus met harde schaduwen als je de flitser op de camera zelf gebruikt.
    Gezien het gaat om een kleine ruimte wil ik dus ook niet teveel materiaal gaan gebruiken en wil ik dus mooi egaal licht.
    Volgens mij is een softbox dan de beste optie?
    Kan ik eventueel zo werken: gebruik maken van de 'natuurlijke' lichtinval van het grote raam en aan de andere kant gebruiken maken van één softbox?
    Of best een softbox aan weerszijden van het onderwerp?
    Kan iemand me sowieso wat tips hieromtrent geven?
    Alvast bedankt!
    ik denk dat uw probleem niet licht tekort is maar teveel, als je voor uw raam een witte doek die licht doorlaat hangt, liefst één die uw lichtbron (lees daglicht) met twee stops verminderd dan krijg je één grote softbox gratis die u zacht licht geeft (de zon is hard licht) plaats uw model dicht bij en zorg dat het licht mooi valt.Aan de andere kant gebruik je een witte reflector bv een stuk isomo daarmee verzacht je de schaduwen door korter of verder bij het model te komen.Met deze tip kan je mooie belichting creëren en het kost u niets. Je kan ook een spiegel achter het model zetten deze weerkaart het licht wat ook een mooi effect geeft.Aan u om het eens uit te proberen

    Comment


    • #3
      Re: Belichting studio woonkamer

      Om eerlijk te zijn, het idee van het raam als 2de lichtbron is leuk, maar toch niet wat ik zou doen. Je hebt weinig controle over de lichtintensiteit, de aard van het licht (zonnige of bewolkte dag, avond) en de kleur van het licht. Mij lijkt het veel aangenamer te werken met 2 softboxen te werken en gewoon beide op elkaar af te stemmen. In studio lijkt me net het voordeel dat je alles zelf onder controle hebt.

      Ik kan me bv voorstellen ook op een dag dat er wolkjes voor de zon komen, dan terug zon, terug wolkjes... dat je doldraait.

      Verder, als het raam je primaire bron is, is een reflectiescherm inderdaad wel een goede optie zoals gesuggereerd door DBD. Spiegel heb ik nog niet geprobeerd maar lijkt me minder aan te raden.

      Comment


      • #4
        Re: Belichting studio woonkamer

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        Om eerlijk te zijn, het idee van het raam als 2de lichtbron is leuk, maar toch niet wat ik zou doen. Je hebt weinig controle over de lichtintensiteit, de aard van het licht (zonnige of bewolkte dag, avond) en de kleur van het licht. Mij lijkt het veel aangenamer te werken met 2 softboxen te werken en gewoon beide op elkaar af te stemmen. In studio lijkt me net het voordeel dat je alles zelf onder controle hebt.

        Ik kan me bv voorstellen ook op een dag dat er wolkjes voor de zon komen, dan terug zon, terug wolkjes... dat je doldraait.

        Verder, als het raam je primaire bron is, is een reflectiescherm inderdaad wel een goede optie zoals gesuggereerd door DBD. Spiegel heb ik nog niet geprobeerd maar lijkt me minder aan te raden.
        Het is waar van de wolkjes enz. Maar als hobby is dit een goedkope oplossing, en als je het tijdstip wat uitkiest lukt het best. Wat ik ook nog doe ik heb buiten een luifel die ik open zet dan heb je zo al geen last van wolken, maar een echte studio is altijd beter en heeft ook een prijskaartje. Het is maar wat je wil spenderen aan een hobby.Wat betreft die spiegel is een trucje dat ik in de lessen fotografie geleerd heb, het fungeert hetzelfde als een flitslamp aan de achterkant .Ik kan hier niet uitleggen hoe je die moet zetten maar het is het proberen waard.
        Last edited by D.B.D; 18 augustus 2019, 20:40.

        Comment

        Working...
        X