Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

autofocus probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • autofocus probleem

    Beste,

    Ik heb sinds kort een nieuwe systeemcamera gekocht: Olympus EM-D mark III met een 2dehands lens Panasonic H-FS 100-300.
    Ik heb nu een vervelend probleem. Ik fotografeer namelijk graag watervogels. Ik neem als voorbeeld een reiger aan het water. De autofocus zet zijn focuspunten steeds rond de het object (de reiger) en krijg dus die reiger nooit scherp. Verander ik het focus punt naar 1 punt en plaats deze op de kop van de reiger dan nog wordt de kop/reiger niet scherpgesteld. Het beeld bevat enkel de reiger, vlak water en wat gras. Ik fotografeer steeds op de A-stand maar het probleem doet zich ook voor op de autostand. De auto-focus staat ingesteld op S-AF.
    Waar kan dat aan liggen ? De lens, camera (bv foutieve instelling) of aan mijzelf (ik heb nog niet zoveel ervaring).
    In het verleden heb ik altijd met een bridge camera gefotografeerd en nooit problemen gehad met autofocus.

    Dan heb ik nog een ander probleem met autofocus. Ik kan 3 standen gebruiken voor het bepalen van de aantal focuspunten. Namelijk het hele raster, 1 focuspunt of een klein vierkant binnen het raster. Enkel deze laatste stand geeft steeds 1 focuspunt. Is dit normaal ?

    Alle raad en tips zijn welkom.
    Groeten,
    Carlo
    Last edited by HopesFall; 14 augustus 2019, 13:48.

  • #2
    Re: autofocus probleem

    140 views en niemand die me op weg kan helpen ?

    Comment


    • #3
      Re: autofocus probleem

      Je hebt eigenlijk 2 vragen als ik het goed begrijp.
      De eerste is een algemene vraag over het leggen van een focuspunt. Ik zou daar eens proberen te werken met 1 centraalfocuspunt en de focus-recompose methode proberen.
      Zowat alle camera´s moeten dat kunnen mits een beetje aan de instellingen te knutselen.
      Discover a simple way to capture sharp, well-composed photos. Everything you need to know about the focus and recompose technique.


      Je andere vragen zijn zeer merk en toestel specifiek en misschien is er nog niemand dat dit ook heeft (die camera) die je vraag heeft gezien. Je zou in de titel van je bericht misschien best even de camera vermelden.

      Comment

      Working...
      X