Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pH meter voor tuin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pH meter voor tuin

    Bij ons en bij de kinderen wordt overwogen hier en daar wat struiken en vaste planten in de tuin te planten. Ik overweeg de aankoop van een pH meter om de zuurtegraad van de grond te meten.

    Een hele tijd geleden liet ik door de Bodemkundige Dienst van België een grondontleding doen maar dat is gebaseerd op een gemiddelde van samengevoegde staalnames op diverse plekken gespreid in de tuin. Mijn ervaring is dat er toch grote verschillen kunnen zitten binnen dezelfde tuin(delen). (Heden ten dage bieden zij voor 77 € een "tuindoosje" aan voor grondontleding).

    Liever dus een meer flexibele tool. Een kitje met kleurenstripjes uit een tuincentrum is relatief duur voor beperkt aantal staalnames en een weinig accuraat resultaat.

    Ik kwam na wat googelen bij deze terecht: https://www.osmoseapparaat.nl/ph-met...er-deluxe.html

    Heeft iemand ervaringen met deze of gelijkaardige toestelletjes?

  • #2
    Re: pH meter voor tuin

    Is dit wel nodig?
    Als je inheemse planten aankoopt zullen die wel gedijen in uw tuin.
    Wat ik altijd deed dat was een kuil graven van 1m diameter en een halve meter diep en deed daar potgrond in, toedekken een beetje aanstampen en water.
    Je moet wel uitkijken wat je naast elkaar aanplant want sommige planten verdragen die of deze gebuur niet, daarvoor zijn boeken erg handig.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: pH meter voor tuin

      Wat Redfalcon al aangeeft is wel wat waar.
      Als je de pH van je grond wilt verbeteren met kalk etc heb je een laattijdig effect.
      Wat nu telt,direkt als je wilt planten,gebruik een aangepaste grond rond je plant.
      Met de rest van de grond kun je wel later aan het werk,want direct gaat dit niet werken.Eventueel na een aantal maanden,hangt er vanaf hoeveel het regent etc.
      Wat niet wegneemt dat zo'n toestelletje nuttig kan zijn.

      Comment


      • #4
        Re: pH meter voor tuin

        Waar wij vroeger woonde hadden we een zeer groot bos op zware kleibodem (poldergrond). Bij gevolg een zeer zure bodem.
        We hebben toen een tuinarchitect ingeschakeld om adviezen te geven inzake plantenkeuze.
        Dat was zeer succesvol.

        Zure bodem kan je tijdelijk aanpakken met kalk toevoegen. Maar dit effect is na een jaar alweer weg.

        De moraal van het verhaal is dat je met de informatie wel iets in handen zal hebben, je hebt nog de nodige deskundigheid nodig om ook de juiste keuze van planten te maken.
        Die kennis zie ik zo niet voorhanden bij een tuincentrum.

        Terzijde: Een zuurtegraadmeter kan je vinden op aliexpress voor 6 euro

        Comment


        • #5
          Re: pH meter voor tuin

          Ik verbaas mij, andermaal, dat voor een juiste meting van bodem pH, de laboratoria honderden euros, zoniet een paar duizend, uitgeven aan apparatuur terwijl een "prul" van bij Aliexpress net hetzelfde zou doen? Maak dat je grootje wijs. trouwens bodem pH correct meten vergt (m)enige kennis van zaken en zeker goede en betrouwbare apparatuur. Nu ja als er een "cijfertje" op komt is Jan modaal al content, het hoeft niet eens juist te zijn.

          Comment


          • #6
            Re: pH meter voor tuin

            Wat mij opvalt aan de gegeven link, is dat dit een pH meter is voor water (of vloeistoffen), geen idee hoe dat gebruikt kan worden voor grond.
            https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

            Comment


            • #7
              Re: pH meter voor tuin

              Oorspronkelijk geplaatst door TomVdP Bekijk bericht
              Wat mij opvalt aan de gegeven link, is dat dit een pH meter is voor water (of vloeistoffen), geen idee hoe dat gebruikt kan worden voor grond.
              Er wordt een zekere hoeveelheid aarde in een glas met neutraal water gedaan, mengen en dan meten. Gezien van een tuinier.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: pH meter voor tuin

                Geek gear, geek gifts, geek chic ... we got it all! At low low prices. Geek shopping made fun. Wish.com.

                Comment


                • #9
                  Re: pH meter voor tuin

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Er wordt een zekere hoeveelheid aarde in een glas met neutraal water gedaan, mengen en dan meten. Gezien van een tuinier.
                  Dat is het eerste wat opkomt natuurlijk, maar pH neutraal wil zeggen een pH waarde van 7. Het gaat dus steeds een invloed hebben op de pH waarde van de grond. Ik heb enkel ervaring met pH waardes van water (ivm aquarium), dus het zou best kunnen dat er tabellen bestaan voor een bepaalde verhouding water / grond om dan de pH te kunnen omrekenen. Indien die bevriende tuinder die ter beschikking heeft, dan heb ik ook interesse. De pH meter heb ik immers al.
                  https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

                  Comment


                  • #10
                    Re: pH meter voor tuin

                    Dank voor de reacties.

                    Wat aanvullende informatie en/of antwoorden/toelichting:

                    - Mogelijks is het overkill en niet nodig. Ik heb een partij gras heraangelegd en vooraf (te)veel groencompost ingefreesd. Dit zou de pH mogelijks te hoog hebben gebracht (teveel kalk).
                    Het is geweten dat er teveel kalk wordt gestrooid (en dat krijg je moeilijk gecorrigeerd, in tegenstelling tot te zure grond). Dus in dat opzicht is het goed te weten waar je aan toe bent.
                    Het gazon ziet er niet uit maar het heeft natuurlijk ook afgezien van de droogte en hitte.
                    Vandaar dus hoofdzakelijk mijn intentie.

                    Voor planten lijkt de methode van RedFalcon prima en afdoende.
                    Wat vooral ook begint mee te spelen is de droogte. Vandaar dat we meer beginnen nadenken over vervangen van gras door struiken en bomen.

                    - Inheemse planten is een moeilijke. Cotinus, Ligularia, Achillea, Lavendula, Cosmos, Helenium, Stipa ... ga zo maar door. Moet perfect kunnen in de siertuin, maar die vind je niet in de lijst van inheemse planten.

                    De link voor de pH meter had ik gehaald uit een tuinforum (dat ik overigens voor de eerste maal bezocht) van iemand die in een labo met pH meting gewerkt had. Idd vind je pH meters vooral op website voor aquariums, zwembaden…

                    Conclusie:... ik koop hoogstens een setje in een tuincentrum voor beperkte metingen met benaderend resultaat, en zorg voor voldoende grote plantputten daar waar nodig met toevoeging van kwaliteits potgrond.

                    Comment


                    • #11
                      Re: pH meter voor tuin

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht

                      ...... Cotinus, Ligularia, Achillea, Lavendula, Cosmos, Helenium, Stipa ... ga zo maar door. ....
                      We willen daarbij vooral voor de bijtjes zorgen!!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: pH meter voor tuin

                        De firma AVEVE test gratis uw staal grond. Je kan misschien eens informeren wanneer je een staal kan laten testen ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: pH meter voor tuin

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wasbeer Bekijk bericht
                          We willen daarbij vooral voor de bijtjes zorgen!!!
                          Top! Hier staan ook veel planten voor de bijtjes.
                          https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

                          Comment


                          • #14
                            Re: pH meter voor tuin

                            Oorspronkelijk geplaatst door TomVdP Bekijk bericht
                            Dat is het eerste wat opkomt natuurlijk, maar pH neutraal wil zeggen een pH waarde van 7. Het gaat dus steeds een invloed hebben op de pH waarde van de grond. Ik heb enkel ervaring met pH waardes van water (ivm aquarium), dus het zou best kunnen dat er tabellen bestaan voor een bepaalde verhouding water / grond om dan de pH te kunnen omrekenen. Indien die bevriende tuinder die ter beschikking heeft, dan heb ik ook interesse. De pH meter heb ik immers al.
                            pH is een logaritmische schaal wat wil zeggen dat iedere stap naar omlaag een 10x zuurder effect betekent. Wat op zich niet betekent dat je pH 5 en pH 6. zelf kan proeven of zo.
                            pH van neutraal water is idd 7 en dat betekent dat er 10^-7 M H+ ionen in zitten, in de praktijk heb je nooit zo'n water. Iedere pH meter wordt steeds opnieuw afgeijkt met een gebufferde oplossing van pH 7, als je dat niet hebt is elke pH meting volstrekt zinloos omdat de elektrode veroudert, dat geldt ook voor een meter van 1000 €.
                            Bovendien worden er voor grond dikwijls 2 metingen gedaan, een in de pure grond (+water) en een in KCl-opl. Voor de reden van dat laatste heb ik nooit een bevredigend antwoord gekregen, KCl is ook compleet neutraal

                            Comment


                            • #15
                              Re: pH meter voor tuin

                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              pH is een logaritmische schaal wat wil zeggen dat iedere stap naar omlaag een 10x zuurder effect betekent. Wat op zich niet betekent dat je pH 5 en pH 6. zelf kan proeven of zo.
                              pH van neutraal water is idd 7 en dat betekent dat er 10^-7 M H+ ionen in zitten, in de praktijk heb je nooit zo'n water. Iedere pH meter wordt steeds opnieuw afgeijkt met een gebufferde oplossing van pH 7, als je dat niet hebt is elke pH meting volstrekt zinloos omdat de elektrode veroudert, dat geldt ook voor een meter van 1000 €.
                              Bovendien worden er voor grond dikwijls 2 metingen gedaan, een in de pure grond (+water) en een in KCl-opl. Voor de reden van dat laatste heb ik nooit een bevredigend antwoord gekregen, KCl is ook compleet neutraal
                              Voila .. dat is wat ik intrinsiek wou duidelijk maken aan de zoekende ... en een echte/serieuze pH meting gaat over een "echt" meettoestel met TWEE ijkpunten EN geijkt bij een vaste temperatuurwaarde want zoals elk chemisch process is pH temperatuurgevoelig en op voorwaarde dat de electrode in goede conditie is (en blijft) waar ik nogal wat bedenkingen bij heb. Die insteekdingen die meten eigenlijk niks. Een meting die bvb 2 pH eenheden speling heeft lijkt mij nogal nutteloos, FWIW

                              Comment

                              Working...
                              X