Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap compactcamera naar systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstap compactcamera naar systeemcamera

    12 jaar geleden ben ik gestart met een spiegelreflexcamera van Canon. Na enkele cursussen en jaren rondgezeul met mijn camera, ben ik overgestapt naar de compactcamera Panasonic Lumix LX100. Nu de kids wat groter zijn en ik wat meer tijd heb, wil ik mij toeleggen op portretfotografie en (in mindere mate)macrofotografie. Nu twijfel ik of ik niet beter overstap naar een systeemcamera met kitlens + portretlens? Mijn voorkeur zou uitgaan naar een zo compact mogelijk model, filmkwaliteit primeert niet. Is de overstap nodig en welke camera raden jullie aan?

  • #2
    Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

    Is de overstap nodig
    zo in eerste instantie is het antwoord daarop: Nee
    Maar zo te lezen heb je zelf al voor 80% een Ja op die vraag gegeven, maar in mijn ogen met een niet juist beredeneerde reden. Dan had je waarschijnkijk al iets geroepen op welk body - merk - je oog was gevallen.

    compact (?):
    - fuji
    - olympus

    en dan heb je het over kitlens + portret, daar plaats ik zo mijn vraagtekens bij. Je zult goed je "beeldvorming - hoe wil je iets in beeldbrengen" moeten loslaten bij de keuze van objectieven.

    Comment


    • #3
      Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

      Ik switch wel vaker tussen de Lumix toestellen en Fuji's en zo. Voor portret
      zou ik voor de Fuji gaan. Mooiere dof. Zelf heb ik de Lumix LX-100 II. Heel
      goed toestel, maar niet het meest geschikt voor portretten. Kan persoonlijk
      zijn, maar het is dan ook een persoonlijke mening.
      Wel vind ik de menu's van Lumix stukken aangenamer dan de Fuji's en bijv.
      de Sony's. Logischer, maar ook dat kan persoonlijk zijn. Van Fuji wordt er
      alsmaar beweerd dat dit toestellen zijn voor fotografen door fotografen mee
      bedacht. Rare lui dan toch die fotografen. Heel veel onlogisch, vind ik. Sony
      is dan weer nogal computerachtig.
      Allemaal persoonlijk. Kijk 'ns in de richting van een Fuji x-T30 met een prime
      lensje en u zult er prachtige portretten mee kunnen schieten. Veel plezier...

      Comment


      • #4
        Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

        Aan welk budget had je gedacht ?

        Voor momenten waarop ik compact wil, gebruik ik een Sony a6300 met 16-70/4, 35/1.8 of 85/1.8 (of 10-18/4).
        Er zitten ook nog een 50/1.8 en 55/1.8 in het gamma.

        De 55 en 85mm zijn gebouwd voor full frame (en presteren minstens even goed op aps-c, zijn alleen iets groter).

        Tegenwoordig is bv. een a6000 tegen heel voordelige prijzen te koop. Daarmee is even goed portret en macro te doen als met de duurdere versies. Een a6300 bv. verschilt vooral op het vlak van AF-prestaties voor actie-/sportfotografie.

        Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

          Zo compact mogelijk: dan is er maar één oplossing: MFT.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

            -----
            Last edited by K-2; 15 augustus 2019, 10:39.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

              Heel compact, licht en prima kwaliteit: Olympus OMD10MII met 14-42 en 40-150 vind je nieuw voor zo'n 600 €. Beeldhoek komt overeen met FF 28-84 en 80-300.
              Werk ik al een dik jaar mee en heb het me nog geen moment beklaagd. Betrouwbaar ook: het toestel heeft zelfs een val op een asfaltweg van 1,5 m hoog overleefd. Ik heb enkel een nieuw batterijdeurtje moeten kopen...

              Comment


              • #8
                Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

                Je wil je toeleggen op portretfotografie, best verduidelijken wat je graag zou maken,
                Studiobeelden? Beelden met erg beperkte scherptediepte
                Wil je kunnen zoomen of heb je liever een primelens?
                Op welke afstanden van je model denk je te wilken werken?

                Ikzelf zou voor portret nl altijd voor fullframe kiezen, maar das dikwijls persoonlijke keuze hé,
                En ook de minder compacte ;-)

                Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Marieke28 Bekijk bericht
                  een systeemcamera met kitlens + portretlens?
                  Ik kan maar voor Fuji spreken, ben er tevreden over voor het betere reportage, reis, huis, tuin en keukenwerk.

                  Fuji x-T30 + klassieke kit 18-55 2.8-4 is een no brainer
                  of de x-E3 die compacter is.
                  Aanvullen met een XF 35 (dichtbij portret en allround, mooie bokeh) en/of XF 60 (traag, niet te lichtsterk, maar wonderbaarlijke portretten, en een lichte macro).

                  Al het bovenstaande met een 2dehandse x-T20 is ook een prima idee.

                  PS:
                  - Als je met Portretfotografie écht Portretfotografie bedoelt (met grote P), dan moet je een klasse hoger kopen.
                  - Idem voor Macrofotografie.
                  - Maar dan ben je ook niet meer compact bezig...

                  PPS: denk goed na welk pad je inslaat, zelfs een x-T20 blijft zeulen, het past niet in uw jaszak met andere woorden, met de prijs van de combinaties hierboven kan jezelf ook het betere compactwerk aanschaffen zoals een Sony RX100 in de nieuwste versie (nog even wachten tot de Sint)
                  Last edited by JuLi; 21 augustus 2019, 07:47.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Overstap compactcamera naar systeemcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Marieke28 Bekijk bericht
                    12 jaar geleden ben ik gestart met een spiegelreflexcamera van Canon. Na enkele cursussen en jaren rondgezeul met mijn camera, ben ik overgestapt naar de compactcamera Panasonic Lumix LX100. Nu de kids wat groter zijn en ik wat meer tijd heb, wil ik mij toeleggen op portretfotografie en (in mindere mate)macrofotografie. Nu twijfel ik of ik niet beter overstap naar een systeemcamera met kitlens + portretlens? Mijn voorkeur zou uitgaan naar een zo compact mogelijk model, filmkwaliteit primeert niet. Is de overstap nodig en welke camera raden jullie aan?
                    Ik ben ook aan het uitkijken naar een systeemcamera, niet zozeer voor de compactheid want die is te verwaarlozen als je er een wat goede lens opzet. Mijn belangstelling valt steeds naar de Canon R of Canon RP. Ik vergelijk die twee naar de verschillen hoe meer ik vergelijk gaat mijn voorkeur naar Canon R.

                    Comment

                    Working...
                    X