Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

    Ik heb al een paar expo's gedaan en spaar altijd m'n raw's, maar zijn evenveel megapixels als de jpg's en ik doe nooit een 2e bewerking later.
    Pakt veel giga's in en heb al zoveel externe hd's, ik denk dat ik ze eens ga wissen (vooral die hdr's in setjes van 3).
    En bij jullie, ook al de harde schijven verlicht ?
    Last edited by CanonYouCan; 12 augustus 2019, 13:21.

  • #2
    Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

    Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
    En bij jullie, ook al de harde schijven verlicht ?
    Nee.
    1. Opslag is goedkoop.
    2. Ik heb op mijn NAS nog 1 vrij slot.
    3. Op mijn NAS is op dit ogenblik minder dan 50% in gebruik dus opslag is geen issue.
    4. Ik heb nog een backup op een oude 2e NAS (met 2 HD's)
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

      Al 15 jaar RAW bestanden aan het 'verzamelen' in driedubbele backup. Ik zou wel eens eens opkuis moeten doen mbt foto's van mindere waarde.

      Comment


      • #4
        Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

        Vijftig jaar geleden gooide veel mensen ook hun film negatief weg, nu hebben ze er spijt van.

        Comment


        • #5
          Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

          Neen zou ik persoonlijk nooit wegdoen
          Zelfs bij mij is het zo dat ik de RAW versie, de PSD versie en de afgewerkte versies bijhoud
          Opslag kost geen geld meer de dag van vandaag
          Onlangs kwam ik zo enkele beelden tegen die ik toch nog eens opnieuw bewerkt heb vanaf de RAW versie, had ik deze weg gedaan dan zou ik dat niet gekund hebben

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

            Hallo,

            Ik zou dat ook nooit doen. Heb ook nog steeds mijn oude negatieven (zelfs slechte). Nu en dan scan ik soms een oud negatief in om het eens digitaal af te werken.
            Zoals hier boven ook vermeld, opslag is tegenwoordig zeker geen probleem.
            Elk jaar schrijf ik mijn backup eens over van mijn eerste schijf naar een tweede schijf, het jaar nadien terug naar de eerste schijf. Heb mij laten wijsmaken dat een bestand dat te lang op een schijf staat op termijn onleesbaar zou kunnen worden.

            Mijn PC is daar wel even zoet mee, maar ik moet het niet zelf schrijven.

            Groetjes
            Paul
            Paul Dhondt
            Secretaris
            Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

            Comment


            • #7
              Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

              Ik moet in totaal zoiets tussen 20 en 30 GB schijfruimte hebben.
              Voor vogels, vlinders ed neem je honderden, soms duizenden foto's op een dag waarvan maar een klein deel geselecteerd wordt.
              Als ik echt eens niets te doen heb - of de schijf raakt te vol - delete ik de overbodige van het jaar tevoren, wat dan weer veel plaats vrijmaakt.

              Comment


              • #8
                Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                Moderator Note: Deze gaat naar Algemeen: fotografisch onderwerp. Hoort niet in ChitChat thuis.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                  Ik hou RAW bestanden grotendeels bij. Een van de redenen is het kunnen aantonen van auteursrecht op een foto.
                  Bij de eerste selectie als ik een shoot gedaan heb gaat de rommel er uit. De rest spaar ik. Ook de xml bestanden met RAW edit info. En de bewerkte TIFF bestanden. Alle output formaten gaan de vuilbak in na oplevering.
                  Zoals gezegd kost opslag niet veel meer tegenwoordig.
                  Ik verbruik ongeveer 1 TB per jaar wat best wel meevalt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                    Laten hier wel iets niet uit het oog verleizen ...
                    Een negatief is een fysisch iets waar licht door komt. Dit komt erop neer dat, indien correct en goed bewaard, die na 100 jaar nog volledig bruikbaar zijn mits je de techniek kent van afdrukken, ontwikkelen. Helaas, ook die negatieven verslijten (chemische samenstelling veranderd, ...)
                    JPG is gestandaardiseerd fotoformaat dat het al jaren doet, maar hoelang nog ?
                    NEF is een Nikon-eigen formaat en zolang we soft hebben die die kunnen lezen en ontcijferen is er geen probleem, maar ook hier hoelang nog. NASA heeft tonnen en tonnen databanken in de kelders liggen die nog moeten bestudeerd worden ... MAAR, en echt een grote MAAR, ze hebben momenteel noch technologie, noch software die daarmee nog overweg kan ...
                    Ik zie hetzelfde gebeuren met alle RAW, RW2, RAF , ... formaten. Ooit, ooit komt een tijd dat we ze niet meer zullen kunnen lezen (128-bit-systemen ?, ...) DIe zou er nog wel sneller kunnen zijn dan we voor ogen hebben.
                    Gelukkig zullen we wel tijd hebben om de formaten om te zetten.
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 13 augustus 2019, 11:19. Reden: niet 128-byte, maar 128-bit, shame on me
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                      Laten hier wel iets niet uit het oog verleizen ...
                      Een negatief is een fysisch iets waar licht door komt. Dit komt erop neer dat, indien correct en goed bewaard, die na 100 jaar nog volledig bruikbaar zijn mits je de techniek kent van afdrukken, ontwikkelen. Helaas, ook die negatieven verslijten (chemische samenstelling veranderd, ...)
                      JPG is gestandaardiseerd fotoformaat dat het al jaren doet, maar hoelang nog ?
                      NEF is een Nikon-eigen formaat en zolang we soft hebben die die kunnen lezen en ontcijferen is er geen probleem, maar ook hier hoelang nog. NASA heeft tonnen en tonnen databanken in de kelders liggen die nog moeten bestudeerd worden ... MAAR, en echt een grote MAAR, ze hebben momenteel noch technologie, noch software die daarmee nog overweg kan ...
                      Ik zie hetzelfde gebeuren met alle RAW, RW2, RAF , ... formaten. Ooit, ooit komt een tijd dat we ze niet meer zullen kunnen lezen (128-byte-systemen ?, ...) DIe zou er nog wel sneller kunnen zijn dan we voor ogen hebben.
                      Gelukkig zullen we wel tijd hebben om de formaten om te zetten.
                      met de laatste opmerking ben ik eens, dus hoeven we ons geen zorgen te maken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                        Software en jijzelf als fotograaf, evolueert en kan later meer dan nu, dan krijg je plots nog meer uit een RAW.
                        ...leeg...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                          Software en jijzelf als fotograaf, evolueert en kan later meer dan nu, dan krijg je plots nog meer uit een RAW.
                          ook een waarheid

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                            Het slechte antwoord:

                            Gooi ze niet weg - maak ze gewoon niet.

                            Vroeger maakten we één à twee filmpjes van 36 'kliks', met middenformaat nog minder.
                            Nu is het gewoonte dat men op 14 dagen vakantie met 2000+ 'kliks' terug komt.
                            - veel mensen zien voor de eerste keer hun fotos op hun beeldscherm
                            - er moest maar eens een winner tussen zitten ...
                            - die 2000 'kliks' worden na de verplichte familiesessie toch nooit meer beken.
                            - dus niet maken in the first place, en leren door je zoeker kijken en allen direct winners overhouden.
                            - die winners zet ik op een permanente M-disk.

                            YMMV

                            Trouwens ik zet al mijn RAW(Nikon, Fuji,Canon) om naar DNG formaat. Specificaties zijn downloadable
                            Last edited by Nerdifant; 13 augustus 2019, 10:25.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie geraakt het ook beu en wist z'n RAW's ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                              Laten hier wel iets niet uit het oog verleizen ...
                              Een negatief is een fysisch iets waar licht door komt. Dit komt erop neer dat, indien correct en goed bewaard, die na 100 jaar nog volledig bruikbaar zijn mits je de techniek kent van afdrukken, ontwikkelen. Helaas, ook die negatieven verslijten (chemische samenstelling veranderd, ...)
                              JPG is gestandaardiseerd fotoformaat dat het al jaren doet, maar hoelang nog ?
                              NEF is een Nikon-eigen formaat en zolang we soft hebben die die kunnen lezen en ontcijferen is er geen probleem, maar ook hier hoelang nog. NASA heeft tonnen en tonnen databanken in de kelders liggen die nog moeten bestudeerd worden ... MAAR, en echt een grote MAAR, ze hebben momenteel noch technologie, noch software die daarmee nog overweg kan ...
                              Ik zie hetzelfde gebeuren met alle RAW, RW2, RAF , ... formaten. Ooit, ooit komt een tijd dat we ze niet meer zullen kunnen lezen (128-byte-systemen ?, ...) DIe zou er nog wel sneller kunnen zijn dan we voor ogen hebben.
                              Gelukkig zullen we wel tijd hebben om de formaten om te zetten.
                              Ik zat een hele tijd geleden op Heimaey en ik was aan de praat geraakt met een Italiaanse fotograaf. Ik fotografeerde toen nog analoog én digitaal en een Nikon D1 zag je toen nog niet zoveel. Onvermijdelijk ging het op een gegeven moment over het verschil. Op een gegeven moment zei hij : "you won't find them under the bed of your grandmother". Ik denk dat Wim hier de nagel frontaal op de kop slaat : ik heb 15 jaar lang verhalen geschreven, sommigen op floppy's, andere op HD onder WP4.1, tot zelfs Wordstar toen er nog geen Windows bestond. In het kort : ik ben ze kwijt. Alleen deze die ik toevallig heb afgedrukt heb ik nog.

                              Comment

                              Working...
                              X