Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

    Samyang komt uit met deze portretlens voor Nikon Z.
    Weliswaar manuele scherpstelling, maar aanlokkelijke prijs !
    Heeft iemand een eerste ervaring ???

  • #2
    Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

    Ervaring met een lens, die uitkomt; lijkt mij lastig.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

      IK wacht liever op de Z 85mm f/1.8 S. Weliswaar dubbel prijskaartje maar heeft uiteraard alle voordelen van AF met eye-detection en misschien ook optisch beter?

      Comment


      • #4
        Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

        Ik vraag dan ook slechts naar een EERSTE ervaring.
        Ik heb namelijk meer vertrouwen in het oordeel van een medelid dan in Chinese reclame !

        Comment


        • #5
          Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

          Ik las intussen de interessante discussie tussen Oermens en 207.be :
          Ik wacht op de Nikon lens !

          Comment


          • #6
            Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

            Oorspronkelijk geplaatst door Paul C. Bekijk bericht
            Ik vraag dan ook slechts naar een EERSTE ervaring.
            Ik heb namelijk meer vertrouwen in het oordeel van een medelid dan in Chinese reclame !
            Hoogstwaarschijnlijk zal het resultaat niet anders zijn dan bij manuele focus Samyang 85mm f/1.4 op een andere mount? Samyang en alle ander third party merken ontwikkelen één basis objectief voor alle DSLR en MILC toestellen en breien hier gewoon een mount aan voor elk specifiek type/merk. Kijk maar op de Samyang website naar de optical construction en vergelijk deze over alle 85mm f/1.4 modellen = dezelfde Productfoto's van de achterkant van de MF 85m F1.4 Z laten ook gewoon een hol verlengstuk zien.

            De nieuwe Nikon Z objectieven maken daarentegen gebruik van de hele lengte van de behuizing voor de optische constructie. Zie op 0.22 in deze video van de Z 50 f/1.8S waarbij het achterste lenselement tot tegen de mount zit. Verder heb ik gisteren mijn AF-S 85mm f/1.4G eens op manueel gezet en dan zie je je productiviteit flink dalen door tijdverlies met het manueel scherpstellen. Met AF en oogherkenning hou je je model gewoon vast en kan je afdrukken op exact die momenten die er toe doen

            Comment


            • #7
              Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

              Het is bij veel merken behoorlijk onoverzichtelijk geworden, maar ik geloof dat (naast Sigma en Tamron) ondertussen ook Samyang een aantal lenzen volledig opnieuw heeft ontworpen voor spiegelloze toestellen, maar het is vaak wel even zoeken welk specifiek model wel en welk niet, ik geloof dat alle AF Samyang lenzen voor E-mount volledig nieuwe designs zijn, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker...

              Ze hebben in het verleden ook een aantal AF lenzen voor (o.a.?) Canon gemaakt, maar die waren optisch meestal minder overtuigend dan hun manuele lenzen (die optisch vaak echt minstens even goed zijn als de A-merken!)

              Even goed de volledige naam (met alle voor- en achtervoegsels) van het objectief opzoeken is de eerste boodschap denk ik.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen

                Bij volgende links telkens op de data tab klikken om de optical construction te zien.

                AF 85mm f/1.4 F: https://www.samyanglensglobal.com/en...ew.php?seq=422
                MF 85mm f/1.4 Z: https://www.samyanglensglobal.com/en...ew.php?seq=430

                Sony is inderdaad verschillend

                AF 85mm f/1.4FE: https://www.samyanglensglobal.com/en...ew.php?seq=418

                Comment


                • #9
                  Re: Samyang 85mm F 1,4 voor Nikon Z Eerste ervaringen



                  Op zich is het niet zeker of de eerste 2 optisch volledig identiek zijn zonder het diagram te zien (en dan nog..), maar de kans is wel groot (ik zag een klein verschil in 'angle of view', maar dat zal wsl te wijten zijn aan zeer licht verschillende sensorgroottes).

                  Hier is een filmpje van de Sony FE versie: https://www.youtube.com/watch?v=XygnjIQzykM, dat ziet er niet slecht uit vind ik.

                  Beetje vreemd dat ze voor Nikon Z weer naar een manuele lens hebben teruggegrepen, mss omdat Sony FE de enige mount is waarvan de protocollen openbaar zijn, maar ik neem aan dat ze die binnenkort toch ook nog wel zullen uitbrengen voor Z, L en R mount camera's.
                  Sommige FE mount lenzen werken met deze adapter wel gewoon op Nikon Z met behoud van AF, maar de Samyang voorlopig nog niet volgens hun eigen pagina.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment

                  Working...
                  X