Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen.

    Een tijdje geleden had ik hier een vraag om een HDD te vervangen door een SSD in een Macbook pro.
    Mijn huidige vraag is:
    Hoe kloon ik het best mijn HDD op die SSD??
    Moet ik daarvoor best gebruik maken van een extern-software programma,of kan dit eenvoudig via Disk utility??
    Ik heb beide mogelijkheden gevonden via Google en Youtube.Alleen zijn er ook in die disk-utility ook verschillende wegen.
    Wat raden de Mac-gebruikers hier aan??

  • #2
    Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Een tijdje geleden had ik hier een vraag om een HDD te vervangen door een SSD in een Macbook pro.
    Mijn huidige vraag is:
    Hoe kloon ik het best mijn HDD op die SSD??
    Moet ik daarvoor best gebruik maken van een extern-software programma,of kan dit eenvoudig via Disk utility??
    Ik heb beide mogelijkheden gevonden via Google en Youtube.Alleen zijn er ook in die disk-utility ook verschillende wegen.
    Wat raden de Mac-gebruikers hier aan??
    Bij Samsung SSD’s zit daar speciale software bij.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

      Kent een mac het commando dd niet? Heb ik daarvoor al gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

        Het is een samsung,dus ga ik hem eens connecteren en zien.
        Bedankt.

        Comment


        • #5
          Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

          Bij Samsung moet je de software eerst downloaden, ik heb net nog een Samsung SSD in de pc van de fotoclub gezet.
          Dat is wel een Windows pc, maar met de software voor Mac zal dat bij een MacBook pro wel ongeveer op dezelfde manier werken (daarvoor stond de software ook op die website).

          Ik heb een dock om harde schijven via USB aan te sluiten, maar omdat die pc alleen USB2 poorten heeft, (geen snelle USB3 dus) heb ik de CD drive in de pc tijdelijk afgekoppeld (SATA kabel) en daar de Samsung SSD op aangesloten, daardoor ging de data overdracht véél sneller.
          Ik weet niet of dat truukje ook toe te passen is in een Mac, want daar heb ik geen ervaring mee.
          Als daar een CD drive in zit dan zou dat normaalgezien ook moeten lukken, maar dan moet er ook het juiste voedingsstekkertje beschikbaar zijn (aan de CD zaten drie voedingsdraden, de harde schijf/SSD heeft er vier nodig), in de meeste Windows computers is dat het geval, aan de voeding zitten dan meestal een paar stekkertjes op overschot.
          Soms zit er ook een SATA kabel op overschot, dat was zo bij de PC van mijn zoon, die was standaard voorzien om er een harde schijf bij in te zetten.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

            Voor een laptop heb je inderdaad een USB-to-SATA dock nodig zoals zonet beschreven.
            Ik heb daarvoor een oude externe USB drive opengemaakt, weliswaar USB2 maar voor een keer is het niet zo erg als het wat trager gaat (reken 25 MB per seconde).
            Met gelijk welke disk cloning software gemakkelijk te doen.

            Comment


            • #7
              Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Bij Samsung SSD’s zit daar speciale software bij.
              Die is geen ballen waard is .... Heb juist 2x 500 GB 860 EVO SSD's gekocht en die clone software (op PC) is werkelijk om je de haren uit te rukken!
              Last edited by Guest41; 6 augustus 2019, 20:40.

              Comment


              • #8
                Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                Bij sommige SSD’s van Samsung zit er een kabel bij om die even extern aan te sluiten.
                Ook de software zit dan meteen meegeleverd.
                Bij andere verpakkingen is het enkel de SSD.
                Software staat ook steeds op de website van Samsung.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Die geen ballen waard is .... Heb juist 2x 500 GB 860 EVO SSD's gekocht en die clone software (op PC) is werkelijk om je de haren uit te rukken!
                  Die werkte hier anders wel perfect voor een Windows PC.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Bij sommige SSD’s van Samsung zit er een kabel bij om die even extern aan te sluiten.
                    Ook de software zit dan meteen meegeleverd.
                    Bij andere verpakkingen is het enkel de SSD.
                    Software staat ook steeds op de website van Samsung.
                    Inderdaad, maar schijnbaar enkel bij SSD modellen die minder stroom verbruiken dan de USB poort kan leveren ... ander blaas je mogelijk de usb chip op en is je cloned image heel waarschijnlijk corrupt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Inderdaad, maar schijnbaar enkel bij SSD modellen die minder stroom verbruiken dan de USB poort kan leveren ... ander blaas je mogelijk de usb chip op en is je cloned image heel waarschijnlijk corrupt.
                      Een SSD gebruikt toch minder stroom dan de gemiddelde HD ?

                      PS: mijn recup oplossing had een externe voeding.

                      Comment


                      • #12
                        Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Inderdaad, maar schijnbaar enkel bij SSD modellen die minder stroom verbruiken dan de USB poort kan leveren ... ander blaas je mogelijk de usb chip op en is je cloned image heel waarschijnlijk corrupt.
                        Moet een USB poort volgens de specificaties dan niet beveiligd zijn tegen overbelasting en gewoon uitschakelen als er te veel stroom gevraagd wordt?
                        Dat zou er moeten op neerkomen dat als het device meer vraagt dan wat er gegeven kan worden, het geen stroom krijgt.
                        Enfin, in normale omstandigheden dan. [emoji6]
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Die werkte hier anders wel perfect voor een Windows PC.
                          Yup hier ook - ik weet niet precies meer hoe ik het gedaan heb, maar ik had een PCI ssd (zo een lange smalle die ze tegenwoordig in de ultraportables steken ) en die moest overgezet worden naar een grotere PCI SID, en dat is perfect gelukt.

                          En als ik het kan...dan kunnen vele anderen het beslist ook.
                          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                          Si non, on devient bonbon
                          Et les gens nous mangent !"

                          Comment


                          • #14
                            Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Moet een USB poort volgens de specificaties dan niet beveiligd zijn tegen overbelasting en gewoon uitschakelen als er te veel stroom gevraagd wordt?
                            Dat zou er moeten op neerkomen dat als het device meer vraagt dan wat er gegeven kan worden, het geen stroom krijgt.
                            Enfin, in normale omstandigheden dan. [emoji6]

                            Nog nooit van m'n leven een USB poort opgeblazen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: hoe een clone maken op een exteren ssd ,om deze dan in je MacBook pro te plaatsen

                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Nog nooit van m'n leven een USB poort opgeblazen.
                              Ik ook niet, wel al eens een melding gehad dat er onvoldoende vermogen over was om een bijkomend toestel aan te sluiten.
                              Die poorten beperken zichzelf normaal gezien.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X