Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaliseren van dia's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitaliseren van dia's

    Ik heb tot een 10-tal jaar geleden veel dia's (vele duizenden) genomen.
    Die staan nu allemaal in dozen zonder nog eens bekeken te worden.
    Nu ik op pensioen ben heb ik het plan opgevat die dia's (of toch een selectie ... misschien duizend???) te digitaliseren.
    Jaren geleden kocht ik me een Minolta Dimage Scan Dual IV die een goede job deed voor een aantal oude kiekjes die ik toen, ter gelegenheid van het huwelijk van mijn zoon, digitaliseerde. Het probleem was dat dit proces lang duurde en ik toen geen tijd had.
    Ik dacht die scanner nu weer in dienst te nemen maar de computers zijn zodanig geevolueerd dat ik die scanner niet meer met een moderne PC kan verbinden.
    Ik heb het Internet doorplozen en ben op een aantal mogelijkheden gestoten:
    1. mijn dia's opsturen naar een scanning dienst. Ik vrees dat dit een zeer dure aangelegenheid wordt (arbeid is duur en ik heb veel tijd) en dit laat me niet toe een selectie te maken
    2. ik sluit mijn Minolta scanner op een moderne PC aan en koop de nodige drivers via ViewScan. Dit kost een kleine 150 USD.
    3. ik koop een nieuwe scanner die misschien beter en sneller werkt en niet noodzakelijk veel meer dan de View Scan oplossing kost
    4. ik huur een snelle en goede scanner die op een moderne PC kan aangesloten worden en scan een grote selectie.
    Bovendien heb ik moeten vaststellen dat op heel wat dia's schimmel vlekjes zitten.
    Hoe verwijder ik die best? of kan de software van een goede scanner daarmee overweg?
    Ik ben niet op zoek naar een oplossing die fantastische foto's oplevert. Het gaat me vooral om de herinneringen.
    Dank bij voorbaat om me op weg naar de beste oplossing te leiden
    Patrick

  • #2
    Re: Digitaliseren van dia's

    Nog een andere mogelijkheid, mits wat knutselwerk : dia fotograferen met digitaal fototoestel.

    Ik heb voor mezelf hiervoor op een plankje een diaframe gemaakt (met latjes waar de KewLox deuren in schuiven), en aan de andere kant een plek waar ik mijn fototoestel kon vastzetten (met een vijs met dezelfde schroefdraad als van een statief).
    Via een prime lens (bij mij een Canon 60mm) en de nodige egale belichting achter de dia, kon ik van elke dia een foto maken.
    Gaat wel niet snel, maar kwaliteit was redelijk goed.
    Amedee7
    _____________________________________
    Canon 70D - EF-s 17-55 f2.8 - EF-s 60mm f2.8 macro - EF 70-200 F4 L IS USM - EF-s 10-18

    Comment


    • #3
      Re: Digitaliseren van dia's

      Als je een goed fototoestel hebt met voldoende pixels, kun je inderdaad zelf iets maken. Ik heb een plastic buis genomen die qua diameter precies rond mijn lens past (het is wél een macrolens, die dus op korte afstand kan scherp stellen), en dan op de juiste afstand (verhouding 1/1) een sleuf ingeslepen, zodat ik daar een dia kan inschuiven. In dit geval is het een pluspunt als je dia's ingekaderd zitten zonder glas, zoals ze destijds dikwijls werden afgeleverd door de ontwikkelcentrale. In het andere geval ben je bijna verplicht om elke dia uit zijn raampje te halen en in een ander raampje te steken zonder glas. Dat is natuurlijk tijdrovend, maar eens je de draai te pakken hebt, gaat dat best vlot. Achter de buis stel ik een wit vlak op (gewoon wit papier of karton) in een hoek van 45 graden, waarop ik van de zijkant licht laat schijnen, liefst met daglichtkleur, zodat je achteraf niet te veel werk meer hebt met de witbalans. Een wit melkglas met dito lamp zo ook kunnen. Voldoende klein diafragma (8 of 11) om genoeg dieptescherpte te hebben, want die dia's durven wel eens krom getrokken zijn, zodat ze niet overal even scherp zijn.

      Comment


      • #4
        Re: Digitaliseren van dia's

        Welkom op dit forum.
        Hierboven dus al eenvoudige oplossingen.
        Gebruik verder eens de zoekfunctie.
        Er zijn hier al ellenlange verhalen geschreven over het digitaliseren van dia's.

        Comment


        • #5
          Re: Digitaliseren van dia's

          als er echt schimmel op zit denk ik dat je ze eerst moet reinigen. Op youtube moeten er filmpjes zijn hoe je dit kunt doen. Het is een monniken werk maar vermits je denk tijd te hebben als gepensioneerde :-).
          Het nederlands fotomuseum heeft dat laatst gedaan met de dia's van Ed Vanderelsken.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #6
            Re: Digitaliseren van dia's

            Eerst en vooral moet je voldoende tijd hebben.
            Welke oplossing je ook kiest,nabewerking van je gescande dia's zul je toch moeten doen.
            1.Opsturen naar een scandienst zal geld kosten.Op voorhand selecteren en schimmel verwijderen nodig.Nabewerken waarschijnlijk nodig.
            2.Viewscan drivers werken goed.
            3.Nieuwe scanner kopen.Zuivere diascanners ga je nog moeilijk vinden,en tweedehands kosten soms behoorlijk veel.Probleem met die tweedehands scanners is,ze aan de praat krijgen.Meestal geen drivers te vinden voor hedendaagse stuurprogramma's,behalve dan Viewscan.
            Wel kun je scanners vinden die ook dia's,negatieven etc. scannen.Epson V 600 of 800 (cijfers kunnen verkeerd zijn) schijnt treffelijk te zijn,maar ook andere merken zijn waarschijnlijk goed.Voordeel meerdere dia's in één keer.Je kan hem ook voor andere zaken gebruiken.Nadeel:maar
            6 of 8 dia's (?) in één keer te scannen.Dit is natuurlijk al sneller dan die Minolta.Reflecta Digiscan bestaat ook,scant een lader in éénmaal.Vraagt wel enkel uren,maar je kunt hem alleen laten draaien.Is niet goedkoop.
            4.Scanner huren? Geen ervaring hiermee.
            Een andere oplossing is het Debruri-systeem of varianten.(zoek hier eens onder Diascanner (home made) Debruri)
            Principeude diaprojector met lader,objectief eruit,melkglasje erin plaatsen,Lamp van 25 w erin.Camera ervoor met macrolens of andere lens.
            Je kunt dit eenvoudig doen met een projector op een tafel te zetten,camera op statief ervoor,donkere ruimte,en je bent weg.Je kunt natuurlijk erook een tubus tussen zetten,maar gezien de warmte die uit die projector komt,misschien niet ideaal.
            Voordeel:zeer snel:druk op transport,ontspanner camera enz. Klik ,klak,klik,klak zo snel gaat het.
            Geeft zeer behoorlijk kwaliteit.
            Nadeel:geen correctie van stofjes etc.
            Behalve met dit laatste systeem,is het scannen zeer langzaam.Enkele minuten per dia.(Maar dat weet je al van je Minolta.)
            Nabewerken is altijd nodig en duurt al evenlang als het scannen.
            Die schimmel zul je manueel moeten verwijderen denk ik.Hangt af van de omvang.
            Stofjes verwijderen werkt,maar je verleiest scherpte van het beeld.Wat te vergelijken met ruisreductie.

            Of :je vindt nog ergens iemand die een oude PC staan heeft,met een compatiebel stuurprogramma voor je drivers.Op internet vond ik ergens een artikel hoe je die Minolta op Win 10 kon laten draaien,maar het moet dan wel een 32-bits win zijn,geen 64-bits.

            Dat is dus een korte,en waarschijnlijk zeer onvolledige samenvatting,van al het geschrijf op dit forum.
            Succes ermee.
            Last edited by demuro; 4 augustus 2019, 10:30. Reden: zoekterm toevoegen

            Comment


            • #7
              Re: Digitaliseren van dia's

              Die Minolta is best een goeie scanner voor wat je wil doen. En als je het met een projector wil proberen, hier staat een thread p het forum: https://forum.belgiumdigital.com/f20...de-365283.html

              Comment


              • #8
                Re: Digitaliseren van dia's

                Hartelijke dank aan iedereen die (tot nu) reageerde.
                Jullie reacties bevestigen mijn eigen ervaringen van jaren geleden met de Minolta scanner (goed maar traag) en van de laatste week (mijn moeizame pogingen om het Minolta systeem een tweede leven in te blazen).
                Ik stam uit een jager-verzamelaar traditie en heb hier ook wel allerlei hout en metaal restjes en allerlei schroefjes liggen.
                Met veel vallen en opstaan en veel tijd zou ik in staat moeten zijn een opstelling met een oude diaprojector en een digitale camera uitgerust met een macro lens in mekaar te knutselen.
                Deze opstelling zou me dan een vrij hoge scansnelheid (laders van 50 dia's en dan klik, klak, klik, klak ...) en een aanvaardbare kwaliteit moeten geven.
                Ik twijfel wel nog of ik de foto's in RAW of in JPEG zou moeten nemen.
                Ik begrijp dat RAW een veel uitgebreider nabewerking toelaat maar ik begrijp ook dat zo'n nabewerking veel tijd in beslag neemt (zeker als men rekening houdt met het feit dat ik er geen ervaring mee heb).
                Bovendien gaat het me meer om de herinneringen dan om de "artistieke waarde" van de kiekjes.
                Ik vraag me daarom af of ik niet beter wat meer tijd zou besteden aan een grondige voorbereiding van de dia's (ontstoffen, schimmel verwijderen en ... selecteren tussen de 15'000 kandidaten) en me zou beperken tot JPEG en wat oppervlakkig bewerken (croppen en belichting optimaliseren in Picasa of zo).
                Jullie reactie hierop wordt erg geapprecieerd.
                Beste groeten
                Patrick

                Comment


                • #9
                  Re: Digitaliseren van dia's

                  Als je met een camera gaat werken, dan kan je toch tegelijk raw en jpeg saven. Zelf zou ik dat doen. En dan de jpegs gebruiken voor de selectie te maken welke raw's je nog eens wil bewerken omdat die toch iets meer betekenen. Harde schijven zijn zo duur niet meer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitaliseren van dia's

                    Zelf zou ik ook beide doen.
                    Als je een vergelijkfoto wilt zien met een Canonscanner en een opstelling met macro:
                    Zoek eens ia's inscannen/fotograferen-zelf of laten doen. Infernoken
                    Daar vind je een rallywagen die ik zelf met een Canon ingescand heb en één met diaprojector en een Canon 100 mm macro.
                    Je kunt de kwaliteit hierop beoordelen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitaliseren van dia's

                      Heb eens gezocht en vergeleken. Meer verschil in kleur dan in kwaliteit. Maar ja, Photobucket zit er nog tussen ook, geen idee wat daar de gevolgen van zijn.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitaliseren van dia's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Patrick Gyselinck Bekijk bericht
                        Ik begrijp dat RAW een veel uitgebreider nabewerking toelaat maar ik begrijp ook dat zo'n nabewerking veel tijd in beslag neemt (zeker als men rekening houdt met het feit dat ik er geen ervaring mee heb).
                        Bovendien gaat het me meer om de herinneringen dan om de "artistieke waarde" van de kiekjes.
                        Ik vraag me daarom af of ik niet beter wat meer tijd zou besteden aan een grondige voorbereiding van de dia's (ontstoffen, schimmel verwijderen en ... selecteren tussen de 15'000 kandidaten) en me zou beperken tot JPEG en wat oppervlakkig bewerken (croppen en belichting optimaliseren in Picasa of zo).
                        Jullie reactie hierop wordt erg geapprecieerd.
                        Beste groeten
                        Patrick
                        Bepaalde scanners werken met een feeder, dat spaart enorm veel werk. Sommigen, zoals de mijne hebben een ICE-functie die het stof zeer efficient verwijdert. Nog andere hebben de mogelijkheid om de kleuren van de lichtbron aan te passen maar dat is een enorm werk.
                        Enfin ik heb zelf de hele weg afgelegd van fotograferen vanaf het diascherm, over flatbedscanner tot een Nikon 5000ED. Maar ook de laatste heeft nabewerking nodig. Ik deed dat met een batchprogje op Paintshop Pro8, werkte echt zeer goed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitaliseren van dia's

                          Ik neem hier even de draad op, omdat ik uiteindelijk ook eraan toegekomen ben, mijn diaposotieven in te gaan scannen. Ik beschik nu over een Nikon Coolscan 5000 met feeder en kan dus aan de slag. Je merkt wel dat de beelden van vroeger lang niet die scherpte en brillance van nu hebben, wat zijn wij erop vooruitgegaan! Maar het zijn vaak herinneringen, die worden bijgehouden, harde schijven kosten niet veel meer, je kan nu toch je huis niet uit, door dit weer, dus we zijn maar aan de slag gegaan.

                          Aanvankelijk had ik wat magenta zweem, maar dit is ondertussen al grotendeels opgelost. Nabewerking blijft nodig, maar dat is met elk systeem zo.

                          Hebben jullie ondertussen nog ervaringen?

                          M V G

                          Eugène.
                          BD1766BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitaliseren van dia's

                            Goed machien.
                            Welke software gebruik je?
                            Op welke PC,indien een Win 10 en geen Vuescan,hoe heb je hem aan de praat gekregen?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitaliseren van dia's

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              Goed machien.
                              Welke software gebruik je?
                              Op welke PC,indien een Win 10 en geen Vuescan,hoe heb je hem aan de praat gekregen?

                              Ik werk nu op een Windows 10 PC met 'Vuescan', met de Nikon software, die op een oude XP draaide, kreeg ik altijd kleurzwemen. Vooral magenta en dit viel maar niet te corrigeren, wat ik ook instelde. Met Vuescan, gelijk alles nagenoeg in orde, Coolscan toestel werkt ook iets sneller en maakt iets betere beelden dan met de Nikon software.

                              nabewerking blijft nodig, het komt erop aan de Vuecan goed in te stellen, zodat je daar wat tijd kan mee 'winnen'.

                              Mijn vrouw wou allang onze oude dia's terug bekijken, ze zal zich de komende dagen niet vervelen..

                              M V G

                              Eugène.
                              BD1766BE

                              Comment

                              Working...
                              X