Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens (Fuji x) voor Aquarium fotografie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens (Fuji x) voor Aquarium fotografie.

    Ik had een vraag over de opties voor een macro lens voor het fujifilm x-mount systeem.

    Ik ben al verschillende jaren in het bezit van een Fujifilm X-E1, echter zou een Fujifilm X-T30 zou morgen moeten aankomen.
    Daarbij heb ik de 18-55 kitlens, de 35mm 1.4, MCEX-11 tussenring en een goedkoop setje voorzetlensjes voor de 35mm.

    Nu ben ik ook actief in de aquarium hobby, waarvoor ik overweeg een macro lens te kopen.
    Ik heb onder meer dwerggarnalen en visjes van zo'n 2.5cm groot, die vrijwel constant in beweging zijn.
    De resultaten met de tussenring en de kitlens zou ik redelijk noemen, hoewel ik ze op dit forum niet zou durven vertonen

    Het grootste probleem is de werkruimte, die zo beperkt is dat van zodra de garnaal een paar cm van het glas zit gewoon niet meer te fotograferen valt.
    Een ander probleem is het feit dat ik door het beperkt beschikbare licht de ISO behoorlijk hoog moet zetten en dus eindig met veel ruis. (hopelijk is dat bij de XT30 net iets minder)

    De 80mm macro zou zonder twijfel ideaal zijn, maar die prijs kan ik voor mezelf echt niet verantwoorden.
    De 60mm lijkt me dan weer niet ideaal omwille van de kleinere vergrotingsfactor, en naar verluid relatief trage AF.
    De zeis vind ook niet echt de moeite, gezien het prijsverschil van rond de €350 met de 80mm van fuji.

    Zijn er (1:1) alternatieven, met autofocus? Met een budget van zo rond de pakweg €600?
    Is een third party lens, met adapter misschien een optie, zo ja welke? Of wordt de autofocus dan onbruikbaar.

    Er zijn tegenwoordig ook third party Macro lenzen voor fuji x, echter lijkt geen enkele autofocus te hebben.
    Of zou het doenbaar zijn om een bewegend onderwerp te fotograferen uit de hand (met relatief weinig licht) zonder autofocus?

    Alvast bedankt om mee te denken!

  • #2
    Re: Macro lens (Fuji x) voor Aquarium fotografie.

    Op Tweakers vind je een overzicht van macrolenzen voor Fuji. Uit dat aanbod is de Meike 85mm F/2.8 Macro een betaalbaar alternatief. Hoe goed de lens effectief is kan je best op internet zoeken.
    Fuji X-T2 | Fujinon 16mm f/1.4 | 35mm f/2 | 56mm f/1.2 | 80mm f/2.8 | 100-400mm f/4.5-5.6 |18-135mm f/3.5-5.6

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens (Fuji x) voor Aquarium fotografie.

      ik denk dat je al veel kan oplossen door sterke belichting van bovenaan het aquarium te plaatsen rekening houden dat per cm water het licht afneemt

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens (Fuji x) voor Aquarium fotografie.

        Eén van de trukken is een glazenwand (uiteraard wegneembaar) in je aquarium te plaatsen,enkele cm of minder van je frontglas,zodat die beestjes niet ver uit je focuszone raken.

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens (Fuji x) voor Aquarium fotografie.

          Oorspronkelijk geplaatst door Dorfmeister Bekijk bericht
          Op Tweakers vind je een overzicht van macrolenzen voor Fuji. Uit dat aanbod is de Meike 85mm F/2.8 Macro een betaalbaar alternatief. Hoe goed de lens effectief is kan je best op internet zoeken.
          Die overweeg ik inderdaad ook wel, echter werkt deze lens met 2 verschillende focusringen wat het geheel misschien nog wat trager maakt om te focussen?
          Daar staat dan weer tegenover dat die lens tot 1.5:1 gaat.

          Verder is er ook nog de SAMYANG 100MM F/2.8 ED UMC MACRO, maardie heeft ook geen AF

          Echter vraag ik mij nog steeds af of een lens met manuele focus wel haalbaar is met zo'n beweeglijke onderwerpen?
          Misschien kunnen mensen met macro fotografie ervaring daar hun idee over geven?

          Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
          ik denk dat je al veel kan oplossen door sterke belichting van bovenaan het aquarium te plaatsen rekening houden dat per cm water het licht afneemt
          Dat klopt, al is er genoeg licht om foto's te maken.
          Echter is de werkruimte met tussenring zo beperkt, dat van zodra de garnaal of vis een paar centimeter van de ruit zit er niet meer op scherp te stellen valt.

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Eén van de trukken is een glazenwand (uiteraard wegneembaar) in je aquarium te plaatsen,enkele cm of minder van je frontglas,zodat die beestjes niet ver uit je focuszone raken.
          Dat is een mooi idee, maar praktisch gezien laat dat de inrichting dat helaas niet toe.
          Daarnaast gaat dat ook stress veroorzaken bij de vissen, wat zich laat zien in de kleuren van de vis...
          Last edited by Matts; 4 augustus 2019, 18:47.

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens (Fuji x) voor Aquarium fotografie.

            Ik heb wel is met AF lenzen door de aquarium gefotografeerd in dierentuinen en de foto's waren niet scherp. Dus ergens denk ik dat je aan AF ook niet veel zal hebben.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment

            Working...
            X