Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtere camera: welke Canon?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtere camera: welke Canon?

    Wegens gezondheidsproblemen gaat het steeds moeilijker worden om een zware camera mee te nemen. Afmetingen spelen niet echt een rol, die hoeft niet in een vestzak, het is het gewicht aan mijn nek dat het probleem is. Het gaat dan vooral voor een camera om buiten mee rond te lopen op vakantie, wandelingen, stadtrips etc. Binnen op een statief maakt het niet uit. Daarom was ik even aan het kijken naar alternatieven. Ben al 30 jaar Canon gewoon, heb wel al eens andere geprobeerd (Fuji, Nikon, Sony) maar een camera kunnen bedienen zonder handleiding is toch prettiger. En ook blijft een deel materiaal bruikbaar. Ben geen gebruiker van grote tele lenzen en grote openingen (f/4 is meer dan voldoende) en supersnel moet het ook niet gaan (landschappen en gebouwen blijven meestal staan). Maar een zoeker is en blijft een must, de stabiliteit en leesbaarheid is toch een stuk groter dan een schermpje in volle zon op armafstand. Video heb ik nog nooit gebruikt en voel ik geen behoefte aan.

    Nu was ik de 250D, M5 en M50 eens aan het bekijken. En eigenlijk is er zoveel verschil niet. Technisch niet en ook niet in afmetingen en gewicht. Grootste verschil is dat de dslr max 11mm groter is en 60 gram zwaarder. Maakt niet uit in een fototas. Belangrijker is het verschil in batterij, met de dslr kom ik zeker 1 dag toe, bij de M reeks gaat een reservebatterij toch een veiliger gevoel geven. De M5 heeft een oudere generatie processor. Enig voordeel dat ik in de M reeks zie is dat ik eens met oude lenzen zou kunnen spelen. Maar langs de andere kant, hoe vaak doe je dat? Heb schrik dat dat 1 keer is voor de fun en dan nooit meer.

    Heb ik dingen over het hoofd gezien?

  • #2
    Re: lichtere camera: welke Canon?

    ik zou eens ernstig kijken naar EOS R of RP de voordelen je kan je lenzen gebruiken die je al hebt en je koopt de laatste nieuwe technologie. Persoonlijk ben ik nog naar de verschillen aan het bekijken maar eigelijk weet ik het al hoor ik heb nu een 6d waarvan ik over het algemeen tevreden ben en een FF geeft toch nog een betere kwaliteit, om terug te komen over gewicht wegens gezondheidsproblemen een riem met de camera aan de zijkant (heup) kan ook een oplossing zijn

    Comment


    • #3
      Re: lichtere camera: welke Canon?

      Welke lenzen gebruik je, of wil je gebruiken op een ander systeem?
      Dikwijls zijn het de lenzen die voor veel gewicht in de fototas zorgen.
      Een EOS R of RP zal daar niet veel aan verhelpen, want er moeten full-frame lenzen op worden gebruikt.
      Binnenkort komt er wel een 24-240 uit voor het "R" systeem, als je die combineert met bijvoorbeeld de RP dan heb je met één lens een groot zoombereik en dan zal het gewicht ook nog wel meevallen.
      De eerste foto's die online te vinden zijn die met de 24-240 gemaakt zijn in combinatie met de EOS R en RP, die zien er een heel stuk beter uit dan wat er uit een Canon 18-200 op een crop camera te krijgen is.
      Maar die combinatie is natuurlijk wel zwaarder dan een 250D met een kitlensje.
      Als die 24-240 optisch voldoende goed presteert, dan zou dat er wel eens voor kunnen zorgen dat ze veel meer "R" modellen gaan verkocht krijgen.

      Als je veel foto's wil kunnen maken met één accu, dan is een DSLR nog altijd in het voordeel, Canon heeft heel lichte DSLR's, als je die combineert met EF-S lenzen, dan blijft het gewicht ook nog heel beperkt (als je daar L lenzen op wil gebruiken, dan krijg je weer een zware fototas).
      De "M" modellen zijn een buitenbeentje, ze zijn compact en licht, maar je zal wel een paar reserve accu's moeten voorzien als je veel foto's maakt per fotoshoot (of uitstap).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: lichtere camera: welke Canon?

        Ik heb de camera normaal altjd in een fototas over de schouder. Los aan een riem doe ik zelden, Als die langere tijd uit de tas is meestal in de hand. Zoveel foto's per uitstap/dag maak ik niet. Zelden 100 tenzij het een modelbouwbeurs of technisch museum is. Maar dat weet je op voorhand en kan je anticiperen. En een 24--240 heb ik ook niet direct nodig. Ideaal bereik voor mij zou 21-105 zijn maar die zijn er niet. Dus 24-105 is ideaal, maar 24-70 if voor algemeen gebruik ook haalbaar. Liever breder dan meer tele.

        Ik heb even de RP erbij genomen. Ok, maar 40 gram meer dan een 250D dat is best nog haalbaar. Tenslotte bijna 400 gram lichter dan de 5DII. Tot als je er een lens op zet...

        Idee was om op de 250D met 24-85 of M5 en 15-45 te nemen. Voor huis-tuin-en-keukengebruik is dat prima voor mij. Dat is 130 gram erbij dus een totaal van grofweg 580 gram. Minder dan enkel de body van de 5DII. Voor de RP is er enkel de 24-105 F4 die in de buurt komt en die een dikke 700 gram op de weegschaal zet. Komt plots op 1.2 kilo! vergeleken met de 5DII en de 24-105 STM zijn 1.375 kilo is dat maar een kleine winst. Ok, een EF 24-85 USM met adapter zou ook kunnen maar dan zitten we toch weer tegen de kilo aan. Of bijna het dubbele!

        En dan is er nog de prijs. Sorry maar ik kan niet zoals velen hier elke paar maand nieuwe bodies en lenzen van duizenden euro's kopen. Een grote aankoop per jaar is de limiet. Dus als ik naar een RP zou gaan, dan is dat zonder lens voor een jaar of 2.

        Mijn conclusie is dat als je gewicht wil minderen dan is mirrorless niet de weg om te gaan maar moet je naar een kleinere sensor. APS-C zit dan toch goed vind ik.
        Last edited by Spanik; 27 juli 2019, 15:22.

        Comment


        • #5
          Re: lichtere camera: welke Canon?

          Je kan de 24-105 IS STM ook op de RP gebruiken, er moet dan wel een adapter tussen (weer extra gewicht...).
          Misschien is die combinatie nog iets lichter dan de RP met een 24-105 f4.
          Die combinatie (RP + EF 24-105 IS STM) is ook wat goedkoper.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: lichtere camera: welke Canon?

            als je zegt landschappen en gebouwen, een 24mm of 50mm prime lens met adapter is ook oplossing

            Comment


            • #7
              Re: lichtere camera: welke Canon?

              De RF 35mm f1,8 IS STM weegt maar 305 gram (de enige 50mm RF lens is de f1,2 en die is veel zwaarder).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: lichtere camera: welke Canon?

                met adapter kan je ook sigma lenzen of andere gebruiken en dan canon lenzen het hoeft geen rf lenzen te zijn

                Comment


                • #9
                  Re: lichtere camera: welke Canon?

                  al eens aan een "bridge" toestel gedacht?

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtere camera: welke Canon?

                    Heb onlangs mooie beelden van een P1000 gezien maar die weegt meer dan al wat hier opgesomd is. Zijn er aps-c bridges die bij 24mm of minder beginnen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtere camera: welke Canon?

                      Als je echt minder gewicht wilt dan misschien toch beter eens naar de bridge camera's kijken, bij de opties spiegel of spiegelloos blijft toch het meeste gewicht zitten in de lens die je erop zet, en dan zijn de verschillen in gewicht van de body ineens niet zo belangrijk meer. De Powershot serie van canon heeft enkele mooie modellen met de looks van de eos serie bv de SX70 HS 608 gram (vaste lens dus komt niks meer bij) voor onder de €500,-

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtere camera: welke Canon?

                        Ok, die SX70 HS is niet voor mij, zoveel zoom heb ik niet nodig. Maar de G1 X III die komt wel dicht in de buurt: APS-C, 24-72 en zoeker. Daarbij ongeveer 120 g lichter dan de M50 + 15-45. Maar die is dan wel weer 300 euro duurder! Voor dat geld kan ik de 22mm of de 11-22 bij de M50 nemen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtere camera: welke Canon?

                          Zelf trek ik e' mijn vrouw met een EOS R.

                          Met iets of wat lens eraan zit je direkt ook wel aan enig gewicht.

                          Maar heb je al eens gedacht aan een andere soort draagriem. De standaard draagriemen die je met de toestellen krijgt, hangen steeds aan de nek, en zelfs ik met zo goed als geen gezondheidsproblemen voel na een dagje stappen het gewicht dat aan de nek trekt.

                          Sinds enige tijd zijn wij overgestapt naar een andere draagriem, de Peak Design Slide.

                          Wat een verschil, de camera die niet meer vooraan aan de nek hangt, maar netjes kruiselings aan de schouder
                          Eos R
                          Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: lichtere camera: welke Canon?

                            Ik ben 3 jaar geleden met een M10 begonnen voor een kleine beroepsactiviteit en heb ondertussen een redelijke uitrusting, M6 met lenzen 22 f:2, 11-22, 15-45, 55-200 en een 7Artisan 7,5mm fisheye.
                            Voor de meeste gelegenheden neem ik hiervan iets mee, mijn 7DII enkel nog voor natuurfoto's en ander groot werk.
                            EF-lenzen gebruik ik er zelden op omdat het geheel dan ook veel groter wordt, bovendien is de 7DII sneller (maar zie verder M6 MKII).

                            De eerste 2 lenzen zijn zeer goed van kwaliteit, de andere redelijk. Voordeel is dat ze licht en compact zijn en relatief weinig kosten.
                            Ze zijn wel niet lichtsterk.

                            Met de M6 MarkII heeft Canon aangetoond dat ze deze vatting niet laten vallen.
                            Dit systeem is m.i. bedoeld voor wie een compact en licht systeem zoekt met een goede prijs/kwaliteitsverhouding, al dan niet naast een Canon DSLR.
                            Ik denk dat ze op dat punt competitief zijn met Sony en Fuji bv, alhoewel er weinig lenzen zijn.
                            Maar recent heeft Sigma 3 primes met M-vatting aangekondigd.

                            Er zullen nooit R-lenzen op passen.

                            Persoonlijk wacht ik verder af hoe de opvolger van de 7DII eruit zal zien.
                            Misschien een nog performanter M-toestel of een R-body met veel mpx zodat hij ook in cropmode een hoge resolutie heeft.
                            Last edited by palombian; 23 september 2019, 18:19.

                            Comment

                            Working...
                            X