Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Fuji naar Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Fuji naar Nikon

    Misschien een vreemde vraag maar daar sta ik zelf niet te lang bij stil. Na jaren Nikon te gebruiken (D40, D60, D80, D90, D7000, D7100, D7200 naast vele andere Panasonics, wat Canon’s, etc...) werd de interesse gewekt voor een Fuji dus de X-T20 aangekocht. De leercurve was groot op gebied van bediening maar een camera koop ik niet voor betere foto’s :-) noem het eerder beroepsmisvorming en interesse in techniek. Logisch gevolg bij de lancering van de X-T30, een upgrade naar dit toestel. Voor simpele snapshots “on the road” voldoet een iPhone meer en meer, de AI maakt het binnenkort zo makkelijk binnenkort dat zelfs een leek mooie foto’s kan maken (maar nog steeds geen verstand zal hebben van kadrering bvb). Uren YouTube later (uit interesse) zijn er heel wat sites die minachtend beginnen te doen over DSLR’s en begin ik echter de omgekeerde reflex te maken. Ik hunker terug naar een “echt” toestel, een baksteen in vergelijking met de Fuji’s maar een degelijke grip, goeie balans, en het gevoel van een fototoestel in de handen te hebben, groot :-). Onbewust en deels ook bewust bekeek ik alles van de D7500, fullframe heeft me nooit aangesproken. Tot ik deze week dacht, ik ga terug ondanks was alle “recommended” sites ook vertellen.

    Daarom: zijn er nog die met hetzelfde dilemma zitten of word ik oud? :-)

    Thanks,
    F.

  • #2
    Re: Van Fuji naar Nikon

    Ik denk dat dit fenomeen, ja ik noem het fenomeen, bij menigeen voor komt. Hunker, interesse dat die andere kant van de heuvel ('t schijnt dat het daar altijd groener is) of de hunker naar een uitdaging ...
    En na verloop van tijd vervallen de uitdagingen, de verwachtingen ...
    En dan komt bij sommigen het gevoel om de heimat weer op te zoeken. Niets mis mee. En je hebt er natuurlijk ook die zich nooit meer om draaien en door stappen. Zeker ook niets mis mee.
    Dat is dan ook vaak de reden dat ik, wij steeds iedereen aanraden die de zijsprong wagen om toch maar niet hun oude materiaal weg te doen. Terug keren is immers makkelijker indien de huisbasis er nog is, dan dat je alles ook daar opnieuw moet op bouwen.
    En vermoedelijk zal er inderdaad naar één richting worden uit gekeken (type, merk) maar dat kan je niet altijd bij aanvang zeggen
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’être heureux

    Comment


    • #3
      Re: Van Fuji naar Nikon

      als ik u uitleg lees gaat het bij u niet om foto's "maar een camera koop ik niet voor betere foto’s" maar om het toestel, al de tijd dat je spendeert om uit te testen hoe wat werkt zijt de dan toch niet bezig met foto's nemen of bent u een verkoper die de naïeve fotograven laat hunkeren naar beter. fotograven uit de eerste periode van de fotografie hadden die nieuwe snufjes niet nodig en toch maakten ze beelden waar we nu nog altijd naar kijken. ik dacht dat dit forum was voor amateur fotograven maar ik merk dat het meer een forum is geworden voor pro die dit gebruiken als verdienmodel

      Comment


      • #4
        Re: Van Fuji naar Nikon

        Niet ongerust, ik ben ver van een pro en zeker een amateur maar heb eveneens een gezonde interesse in de geschiedenis van fotografie, zo fotografeer ik effectief nog met een Brownie #2 en een analoge Canon AL-1, als in de techniek in nieuwe toestellen. Een logisch gevolg van beroepsmisvorming in de IT-sector is een gezonde technische nieuwsgierigheid, ik wil weten wat het kan en hoe het werkt.

        Comment


        • #5
          Re: Van Fuji naar Nikon

          Om te weten te komen wat een nieuwe camera kan zijn er betere oplossingen dan ze allemaal zelf te kopen, er zijn websites waar ze die nieuwe camera's uitgebreid testen...
          Dit zal wel een van de belangrijkste zijn: https://www.dpreview.com/
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Van Fuji naar Nikon

            Dpreview heb ik al lang gearchiveerd, er zijn betere kanalen op YouTube. Dat is niet het punt... maar misschien is de vraag niet duidelijk genoeg alsook moeilijk te omschrijven.

            Comment


            • #7
              Re: Van Fuji naar Nikon

              Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
              Misschien een vreemde vraag maar daar sta ik zelf niet te lang bij stil. Na jaren Nikon te gebruiken (D40, D60, D80, D90, D7000, D7100, D7200 naast vele andere Panasonics, wat Canon’s, etc...) werd de interesse gewekt voor een Fuji dus de X-T20 aangekocht. De leercurve was groot op gebied van bediening maar een camera koop ik niet voor betere foto’s :-) noem het eerder beroepsmisvorming en interesse in techniek. Logisch gevolg bij de lancering van de X-T30, een upgrade naar dit toestel. Voor simpele snapshots “on the road” voldoet een iPhone meer en meer, de AI maakt het binnenkort zo makkelijk binnenkort dat zelfs een leek mooie foto’s kan maken (maar nog steeds geen verstand zal hebben van kadrering bvb). Uren YouTube later (uit interesse) zijn er heel wat sites die minachtend beginnen te doen over DSLR’s en begin ik echter de omgekeerde reflex te maken. Ik hunker terug naar een “echt” toestel, een baksteen in vergelijking met de Fuji’s maar een degelijke grip, goeie balans, en het gevoel van een fototoestel in de handen te hebben, groot :-). Onbewust en deels ook bewust bekeek ik alles van de D7500, fullframe heeft me nooit aangesproken. Tot ik deze week dacht, ik ga terug ondanks was alle “recommended” sites ook vertellen.

              Daarom: zijn er nog die met hetzelfde dilemma zitten of word ik oud? :-)

              Thanks,
              F.
              Wat vind je van de X-T20 tov de D7200 die je eerst had?

              Comment


              • #8
                Re: Van Fuji naar Nikon

                Kan je wel begrijpen. Uiteindelijk is een fototoestel maar een stuk gereedschap. En hoe vaak men ook alle 3D printers aanroept als het wondermiddel dat alle andere overbodig gaat maken is er nog niets dat een goeie draaibank en freesmachine kan overtreffen. Met fototoestellen is het een beetje hetzelfde vind ik. Ja, digitaal is prachtig, en een smartphone maakt mooie plaatjes. Maar een echte camera waar je scherpstelt, de belichting instelt en een foto maakt is en blijft toch een ervaring. En er is niets mis (vind ik) om die ervaring ook belangrijk te vinden. Ben terug gekomen van vakantie met 20 rollen diafilm in 6x4.5 en 6x17 en een tiental fofot's met de telefoon. So what? Zeker niet als amateur, voor een pro kan ik niet spreken.

                Voor mij is dat geen dilemma meer. Heb Canon, Nikon (ergens onder bed), Fuji (gehad), Sony (gehad), Sigma DPxm en film camera's van 16mm tot 4x5. Ik haal gewoon uit het rek waar ik die dag zin in heb. En nu is het te warm om er ook maar 1 uit het rek te halen. Ook geen foto's maken moet kunnen.

                Als je plezier beleeft aan waar je mee bezig bent, niemand iets tekort doet met je hobby te beleven, waarom zou je die dan niet beleven? Als je een baksteen wil gebruiken, dan gebruik je toch een baksteen? Wie gaat jou in godsnaam tegenhouden? Waarom geen zelfgemaakte pinhole met A4 RX film erin? Mijn lopend project is een trichrome National Photocolor 3T44 terug tot leven te brengen. Van een baksteen gesproken, bijna 5 kilo, 3 zwart/wit foto's van 3.25"x4.25" om 1 kleurfoto te bekomen. En toch gaan de foto's geen bal beter zijn dan wat ik met een smartfoon maak Maar ik heb er plezier aan, zelfs al maak ik daar enkel afscuwelijke foto's mee.

                Die "recommended sites" en zeker Dpreview, die zijn er om geld te verdienen met mensen dromen voor te spiegelen. Dat is niets meer dan platte commercie. De tijd dat je daaraan besteed maak je beter foto's. Zelf met slechte foto's te maken heb je nog meer plezier dan die rommel te lezen. Je hebt tenminste de kans om wel een goeie foto te maken...

                Comment


                • #9
                  Re: Van Fuji naar Nikon

                  Alles draait om het gevoel dat je krijgt bij het uitoefenen van je hobby. We worden/werden allemaal om de oren geslagen met de nieuwste snufjes. En velen springen erop alsof ze de duivel bij zijn staart hebben gepakt. En omdat die 'sprong' ook meestal redelijk wat centen gekost heeft, proberen ze zichzelf te overtuigen dat het toch wel een goeie sprong geweest is. Want een gehele of gedeeltelijke mislukking toegeven, doet niemand graag. De omgeving zou je wel eens een verkwister kunnen noemen. En dan is de weg terug weer moeilijker. Het is veel eenvoudiger om voor jezelf toe te geven dat je gewoon zin hebt om iets anders uit te proberen, zonder je een doel te stellen, gewoon omdat je dat graag wil, en er dan ook voor wil betalen. Valt het dan tegen, so be it hé ! Als je dan je 'oude' materiaal nog altijd bijgehouden hebt, is er geen man overboord hé. De ervaring heeft wat geld gekost, maar dat wist je op voorhand en dan moet je er ook geen spijt van hebben. Integendeel: in discussies weet je dan waarover je praat, en kan je exact verwoorden wat voor jou de voordelen en de nadelen zijn van beide systemen. En dat zal voor iedereen verschillend zijn. Ik kan bijvoorbeeld maar slecht overweg met een EVF, ik heb een beter gevoel bij het ouderwetse matglas, recht door de lens kijken. Het draait om gevoel, niet om beter of slechter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Fuji naar Nikon

                    Ik vind DPR wel nuttig. Of je telkens het allernieuwste wil kopen is helemaal een eigen keuze, maar de info die ze brengen is gewoon nuttig. Het voorkomt dat ik alles moet kopen en zelf vergelijken om te komen tot wat ik het leukste vind.

                    SLR, DSLR, spiegeloos FF, aps-c, bridge of compact, dat is ook helemaal een eigen keuze, en het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.
                    Ik heb heb een smartphone, een compact, een bridge, een aps-c systeemcamera, een FF-systeemcamera, en een DSLR uit nostalgie...

                    Een algemeen beter of slechter bestaat niet. Enkel een persoonlijke voorkeur op basis van je wensen en behoeften is relevant.

                    In het algemeen vind ik: koop tweedehands. Dan is er nooit een man overboord als je van gedacht verandert .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Fuji naar Nikon

                      Tegenwoordig is er 2de hands zoals hier op dit forum veel te vinden. Ideaal voor als je eens iets wilt proeven van een ander merk.
                      Heb vroeger ook veel gekeken naar die review sites etc Alleen neem ik ze maar met een korreltje zout.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Fuji naar Nikon

                        Veel fotovrienden worden een stukje ouder en stappen geheel of gedeeltelijk over naar lichtere bodies, meestal van een ander merk. Begrijpelijk. Financieel is dat voor mij niet haalbaar. Gelukkig heb ik nooit mijn instaptoestel (nikon d3200) weggedaan. En kijk, ineens ben ik weer mee voor wat betreft gewicht en ik kan alle lenzen en veel accesoires blijven gebruiken. Geen leerproces voor een ander merk. Lange wandelingen en straatfotografie zijn weer plezant. En, een beetje verbaasd, moet ik vaststellen dat de beeldkwaliteit bij goede lichtomstandigheden nog meer dan voldoende is. Amateur zijn is plezant.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Fuji naar Nikon

                          Bedankt voor de vele feedback, er zijn er nog die wat nostalgisch zijn en daar ook geen probleem mee hebben. Wat ik me dikwijls bedenk in deze digitale ratrace (en ik spreek tegen m'n eigen winkel)...als ik bvb. zie met welk materiaal, de na haar dood pas erkende, Vivian Maier zo'n foto's kon maken dan is een simpele D3500 zelfs overkill. Back to basics is inderdaad niks mis mee. Ik denk dat de beslissing genomen is :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Fuji naar Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Wat vind je van de X-T20 tov de D7200 die je eerst had?
                            Over de beeldkwaliteit ga ik geen mening geven, met beide toestellen zijn geweldige resultaten te halen.

                            De overstap van Nikon naar Fuji vroeg wel wat gewenning, de menustructuur alsook de plaatsing van de dials (logisch) waren anders en de Fuji heeft ontzettend veel configuratie mogelijkheden. Aan zowet elke dial kan je functies toewijzen, buiten de reeds aanwezige fysieke dials (sluitersnelheid, belichtingscompensatie, etc...) alsook heeft het touchscreen "gestures" die je kan toewijzen. Voor mij werkt dit niet, simpel. Of mijn neus is te dik :-) Na >15 jaar Nikon verplaats je het scherpstelpunt blindelings en ik vind een touchscreen aansturen terwijl je door de EVF kijkt minder makkelijk (ik ben geen gebruiker van live view).
                            De body van de X-T20 is ook kleiner dus ik heb m'n huidige X-T30 voorzien van een thumb grip en extra grip op de body. De reden van mijn initiële post komen hier ook terug, buiten met een prime erop vind ik de body een beetje uit balans in combinatie met een 18-135mm of andere zoomlens. Mogelijk is de X-T3 een betere keuze dan. Fuji glas is ook duurder in het algemeen en het aanbod van lenzen bij Nikon is veel groter, ook 2dehands. Naar mijn gevoel is Fuji wel meer mainstream geworden tov. het niche product dat ze vroeger waren.

                            Ik zou niet meer omschakelen naar een X-T20 als ik een D7200 had voor het type fotografie dat ik doe, eerder straat/reisfotografie maar was bij de D7200 gebleven zijn. Ik heb gemerkt dat de "recommended" sites vaak de ideale reis -of straatfotografie camera's van het moment oplijsten en dan een prime of travelzoom erbij zetten. Ik kan je zeggen dat een X-T20 met een 18-135mm of 18-55mm weinig opbrengt tov. een D7200 met 50mm/18-55mm/18-140mm om ruimte te besparen, geen van beiden gaan in de broekzak en nemen in een rugzak evenveel plaats in. Ondanks alle reviews geef ik de voorkeur aan de 18-140mm van Nikon in plaats van de 18-135mm van Fuji. Tijdens citytrips volstaat trouwens vaak een high-end smartphone om al mooie beelden te maken in geval van een herinnering aan een plaats of korte reis.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Fuji naar Nikon

                              Blij hier te lezen dat van merk veranderen niet altijd zo'n goed idee is.

                              Het argument dat mirrorless kleiner en lichter is gaat enkel op met aangepaste lenzen.
                              Sony en ook Canon hebben m.i. compactere APS-C toestellen dan Fuji, alhoewel die dikwijls als camera erbij worden gekocht, terwijl Fuji een volledig systeem aanbiedt.
                              Het verschil in afmetingen tussen een Canon M of Sony 6000 reeks met een pancake lens en de overeenkomstige DSLR is de moeite, voor dezelfde beeldkwaliteit.

                              Voor wie de grootte niet belangrijk vindt, er zijn genoeg tweedehands Nikon en Canon bodies en lenzen te koop, en niemand zal aan de foto's het verschil zien met een nieuwe (Fuji).

                              Comment

                              Working...
                              X